handdator

Visa fullständig version : Mat till Matlådan? (helst nått till pasta)


sukram
2006-02-15, 21:02
Tjenare, jag håller på med viktnergång, har hittills gått ner 26kg. Jag brukar göra 10st matlådor så jag har mat i två veckor på jobbet.

Det ska alltså gå att frysa in kompletta portioner. Det ska inte vara för krångligt att göra, det gör inget om det är gott (=)).
Jag har inget emot om det är pasta i (käkar fullkornspasta och det är helt ok att värma efter det varit i frysen)

Nå förslag på storkok man kan göra till pastan som är nyttiga och som funkar fint att värma i värmelådan på jobbet.

ÖS på med förslag! Olika nyttiga pastasåser etc.

Tack på förhand!

Mvh
Markus :hbang:

mela
2006-02-15, 21:09
kycklingfilé
kassler
tonfisk

emmzan
2006-02-15, 21:15
Leta runt lite i matlagningsforumet först och främst. Finns en drös med trådar med recept som passar matlåda, bra för storkok, enkelt etc.

Pellefant
2006-02-15, 21:25
Grattis till viktminsktningen! Kämpa på! :)

Wokgrönsaker+kött
Fullkornspasta+kassler+sås
Kesolasagne

Ett tips är att i din pasta rivna ner ca en morot per portion, mätter mycket bättre då. :) Låt det rivna koka med den sista minuten.

sissa
2006-02-15, 21:28
Gör en lasagne i en långpanna. Supersmidigt och man får ut rätt många portioner av det. Varva köttfärs, keso och pastaplattor.

sukram
2006-02-15, 21:53
kycklingfilé
kassler
tonfisk

tonfisk klarar jag itne av tyvärr.

Utveckla gärna när du skriver kassler, hur och vad liksom. Jag har själv kört en variant med kassler, men det är ju skoj att få kanske nån annnans sätt att tillaga den =)

sukram
2006-02-15, 21:55
Gör en lasagne i en långpanna. Supersmidigt och man får ut rätt många portioner av det. Varva köttfärs, keso och pastaplattor.

oh jag har alltid sett lasange som en rätt onyttig mat, men om man gör som du skriver ovan att varva köttfärs, keso och pastaplattor så blir det ju bättre, har tom för mig att jag sett pastaplattor av grovpasta(?)

Mvh
Markus

sukram
2006-02-15, 21:56
Grattis till viktminsktningen! Kämpa på! :)

Wokgrönsaker+kött
Fullkornspasta+kassler+sås
Kesolasagne

Ett tips är att i din pasta rivna ner ca en morot per portion, mätter mycket bättre då. :) Låt det rivna koka med den sista minuten.

först och främst tack! Det har funkat fint med nergången, men nu står det helt still och har gjort i månader, så jag ska in i en ny fas nu (ska dra igång nån tråd i annan del av forumet nu och fråga om lite andra råd)

Det där när du skriver "sås" får du gärna utveckla =)

sissa
2006-02-15, 22:00
oh jag har alltid sett lasange som en rätt onyttig mat, men om man gör som du skriver ovan att varva köttfärs, keso och pastaplattor så blir det ju bättre, har tom för mig att jag sett pastaplattor av grovpasta(?)

Mvh
Markus


Japp, det finns fullkornplattor.

Pellefant
2006-02-15, 22:03
Det där när du skriver "sås" får du gärna utveckla =)

Nu kommer jag väl få pisk här, men den är god, men inte så nyttig kanske(mättat fett?) men enkel...

Knorr eller Blå band har en "varma koppen" som heter "ost&broccoli", med tre påsar soppa i ett paket för runt en tia, när man ska göra soppa ska man ta 2 dl vatten står det, men när jag gör pastasås av detta så brukar jag ta mycket mindre, 0,5 dl vatten kanske, prova dig fram, så blir det en trögflytande pastasås lagom till en portion, rör runt pastan ordentligt i den, den är jättegod.

ca 100 kcal.

JaggedAxe
2006-02-15, 23:36
Till pasta fungerar det utmärkt att köpa Nötfärs (10% fetthalt) som du steker, lägg sedan i gryta och lägg i lite lök (för smakens skull) och dra i tomatpuré och STARK salsa (1-2 burkar). Krydda lite extra ex peppar och dyl. Detta fungerar utmärkt till pastan och går lätt att frysa in och värma sedan. Rel. lågt på fett, bra proteinvärde. :) Gl med deffen

sukram
2006-02-16, 20:19
Gör en lasagne i en långpanna. Supersmidigt och man får ut rätt många portioner av det. Varva köttfärs, keso och pastaplattor.

först måste jag säga tack alla som ger tipps, ser ut att fylla ett GÄNG matlådor i helgen =)

ang receptet ovan, blir det inte torrt med bara keson? Hur länge i ugnen, vilken värme?

Slimfit
2006-02-16, 22:35
Jag skulle satsa på grytor där du kan göra storkok till massa lådor på samma gång. Sen innehåller ju grytorna mycket vätska så de passar bra att både frysa och tina utan att det blir torrt.

Rekommenderar den här starkt, blir grymt god.
http://www.tasteline.com/default.ns?strItemID=showRecipe&lngRID=4686

Pellefant
2006-02-16, 22:54
först måste jag säga tack alla som ger tipps, ser ut att fylla ett GÄNG matlådor i helgen =)

ang receptet ovan, blir det inte torrt med bara keson? Hur länge i ugnen, vilken värme?

Detta receptet på kesolasagne är jättesmarrigt, det går säkert att varva med köttfärs också om man vill det. Det blir inte torrt med keson, den innehåller rätt mycket vätska. Jag har bara gjort det en gång men tycker keson tillagad på detta sättet var en ny smaksensation för mig. :)

Använd gärna tex Zeta:s fullkornslasagneplattor.

http://www.vegomums.com/recept.php?id=40

Aelrik
2006-02-16, 22:58
Angående lasagne:
http://forum.body.se/showthread.php?t=704

Det receptet verkar ha fallit i god jord bland dem som provat.

sissa
2006-02-17, 01:30
först måste jag säga tack alla som ger tipps, ser ut att fylla ett GÄNG matlådor i helgen =)

ang receptet ovan, blir det inte torrt med bara keson? Hur länge i ugnen, vilken värme?



Nu fick du ju ett recept, men gör typ en köttfärsås( med krossade tomater tex) , stek inte bara köttfärs, för då blir det nog torrt.

Värme på ugn och tid står på lasagneplattepaketet:-)

Extas
2006-02-17, 17:18
pasta + lätt creamfraish, kessella, tärnad skinka som du blandar ihop i den kokade pastan.
skit lätt skit gott :D

Snorkfröken
2006-02-17, 17:42
Ha i en massa hackad skinka eller kalkonpålägg i Keso Grillad Paprika. Blanda med pasta och ät :eating:

z_bumbi
2006-02-17, 17:49
Chili con carne.
På köttfärs eller helt kött som man strimlar.

sukram
2006-02-18, 16:25
så nu har jag indhandlat grejjer för att göra lasangen.. kanske idag.. eller så blir det imorron =)

Pellefant
2006-02-18, 16:30
så nu har jag indhandlat grejjer för att göra lasangen.. kanske idag.. eller så blir det imorron =)

Toppen! Berätta gärna hur det smakade. :eating:

Max
2006-02-18, 16:59
Tomatkross, kycklingbitar, lök, kryddor, olja. Där har du en fin bas till pastasås.

Stek lök (och vitlök) i valfri mängd olja, om du vill och tycker smaken framhävs så lägg i dina kryddor nu. Basilika, oregano, paprikapulver, lökpulver o.s.v.
Tillsätt tomatkross och låt puttra länge.
Stek/grilla kycklingbitar lätt och lägg i tomatsåsen och låt puttra 5-10 minuter till.

Kycklingen blir fint mör och såsen passar fint till både pasta och som pålägg på hemlagad pizza.

Isabella
2006-02-18, 18:24
Tomatkross, kycklingbitar, lök, kryddor, olja. Där har du en fin bas till pastasås.

Stek lök (och vitlök) i valfri mängd olja, om du vill och tycker smaken framhävs så lägg i dina kryddor nu. Basilika, oregano, paprikapulver, lökpulver o.s.v.
Tillsätt tomatkross och låt puttra länge.
Stek/grilla kycklingbitar lätt och lägg i tomatsåsen och låt puttra 5-10 minuter till.

Kycklingen blir fint mör och såsen passar fint till både pasta och som pålägg på hemlagad pizza.

Gott till ris eller potatis också.