handdator

Visa fullständig version : Avsvimmad


edvin
2006-02-15, 20:25
Jag skulle kolla om jag växt nåt framför spegeln. Tog ett djutp andetag och spännde ryggen och armarna det värsta jag kunde. Höll i ett tag och då hände något, det bara svartnade för ögonen och sedan tappade jag balansen. Är det någon som har varit med om samma sak. Jäkligt otäck känsla. Jag som haft vilodag och allt. Någon som vet vad det kan bero på? Är det något man bör kolla upp? Man blir ju lite orolig...

Sando
2006-02-15, 20:41
Låter som att blodtrycket sjönk för en sekund där, brukar kunna bli så då. Det är inte farligt om det bara händer sådär, men det är ju aldrig bra att ha för lågt blodtryck. Brukar det svartna lite för ögonen om du reser dig upp fort från sängen och så? Då kan du ju gå och kolla blodtrycket och få tips på vad du ska göra åt det.

Nu är ju detta absolut inget proffesionellt uttalande, utan min högst amatörmässiga diagnos så om det är någon läkare här så kan ju dom rätta detta. ;)

edvin
2006-02-15, 21:00
Jo det lär ju varit så. Men det otäcka var att jag faktiskt ramlade omkull. Visst kan man ibland känna att man känner sig lite yr när man reser sig men det här var inte ens i närheten av samma känsla. Kändes ju som att varenda gnutta syre försvann från skallen. Borde inte kroppen säga ifrån på något annat vis innan man tappar balansen...

Sando
2006-02-15, 21:10
Javisst kan det vara farligt att ramla okontrollerat, man kan ju ändå slå i huvudet i något olämpligt.

Men jag tror att det helt enkelt var så att när du spände alla muskler så och samtidigt höll andan (eller?) så tar ju syret i slut snabbare än kvickt då det ska gå till både anspända muskler och till resten av organen i kroppen. Då räcker det ju inte långt om man samtidigt inte andas, och därför så fick du en blackout.
Samma sak skulle ju hända om du t.ex. försöker hålla andan så länge du kan (tills du svimmar) dock är ju det ganska svårt, för att inte säga omöjligt, då kroppen automatiskt tvingar dig att börja andas igen när det börjar ta slut på syre. Detta hinner den ju inte med att varna för när det händer så snabbt och därför hände det.

Som sagt, fortfarande bara mina egna teorier.

Men jag tror iaf att du ska kolla ditt blodtryck, för riktigt så snabbt, som det låter som att det svartnade för dig, bör det ju inte gå.

Liten Men Fet
2006-02-15, 23:39
Du ströp ut dig själv ju, jag skulle nog få samma sak om jag spände hela kroppen och "spände" andningsmekanismen och stod så ett tag. Har jag till på köpet precis rest mig så går det nog rätt fort.

Brist på syre -> blackout. Inte så konstigt tycker jag, men jag kan ju ha fel(?).

Sniggel
2006-02-18, 05:50
Om man ska vara lite besserwisser så signalerar kroppen andnöd när man har en hög halt koldioxid, inte när syret är lågt. I vissa fall kan syret försvinna utan att höga halter koldioxid bildas. Ett bra exempel på detta är när man reser sig från sängen, man får brist på blod till huvudet (mindre syre) utan att man har en hög halt koldioxid, man får ej andnöd men bristen på syre märks av genom att man tappar balans och att det svartnar.

edvin
2006-02-18, 08:28
Det har du ruskigt rätt i. Precis som du skriver är det koldioxidhalten som styr andningsreflexen. Och det var ju det som du besrkev som hände mig, alltså förlite blod till pallet. Frågan är bara varför, lågt blod tryck, för stora muskler (knappast *cry* ), fler förslag? Det var ingen trevlig upplevlese det kan jag lova.

Damien Thorne
2006-02-18, 08:29
Jag har varit med om något liknande.

Jag stod och pratade med min sambo, och helt plötsligt kändes det som golvet lutade 45 grader åt sidan. Jag föll i golvet då.

Har även haft kraftig yrsel flera gånger efteråt.

Jag kollade upp det hos läkaren. Jag hade mycket lågt blodtryck (104/56).
Läkaren sa att det kunde vara en kombination av för lågt blodtryck, stress (har just blivit pappa) och för lite sömn (har just blivit pappa ;) )
Eller så sa hon att det låga blodtrycket kunde bero på stress och för lite sömn, jag kommer inte riktigt ihåg.

Hon rekomenderade att jag vilade upp mig 1 vecka från jobbet. Och det var bra om man var ute och gick i rask takt, det skulle höja blodtrycket.