handdator

Visa fullständig version : Mina reflektioner kring ett femrepspass.


Slartibartfast
2006-02-15, 18:17
Körde just ett helkroppspass med fem reps i varje set istället för de vanliga tio. Min första reflektion är: Fan va kul!

Andra observationer:

1. Man blir inte på långa vägar lika trött som av ett tiorepspass. Jag hade kunnat hålla på länge ännu. Jag var heller inte spyfärdig som jag brukar vara. Jag vilade en minut mellan seten som jag brukar och den minuten känndes mycket längre än vanligt. Jag hade kunnat köra igen om trettio sekunder.

2. Man blir inte på långa vägar lika uppumpad som av ett tiorepspass. Det känns knappt som man tränat efter passet.

Jag tog alla set till just innan failure. Jag hade knappast klarat ett rep till.

Så tanken som slår mig är drar man verkligen nån nytta av lågrepsträning på dethär sättet? Det känns för enkelt. Kul är det i alla fall.

Timme
2006-02-15, 18:25
Körde just ett helkroppspass med fem reps i varje set istället för de vanliga tio. Min första reflektion är: Fan va kul!

Andra observationer:

1. Man blir inte på långa vägar lika trött som av ett tiorepspass. Jag hade kunnat hålla på länge ännu. Jag var heller inte spyfärdig som jag brukar vara. Jag vilade en minut mellan seten som jag brukar och den minuten känndes mycket längre än vanligt. Jag hade kunnat köra igen om trettio sekunder.

2. Man blir inte på långa vägar lika uppumpad som av ett tiorepspass. Det känns knappt som man tränat efter passet.

Jag tog alla set till just innan failure. Jag hade knappast klarat ett rep till.

Så tanken som slår mig är drar man verkligen nån nytta av lågrepsträning på dethär sättet? Det känns för enkelt. Kul är det i alla fall.

JA! Du blir starkare och får större muskler? Men öka seten något för att få mer volym. Ett tips kan väl vara att ligga mellan 30-50 reps totalt? Eftersom du innan körde tior så kom du upp i 40 reps totalt ganska fort. Det räckte med 4 set. Nu behöver du 8 set för att komma upp i 40 reps.

Med högre vikt och färre reps så rekryterar du även fler muskelfibrer. Kör så explosivt och fort du kan! Vikten ska presas hårt! Då får du bästa resultat.

Mitt tips, om det inte stämmer det jag skriver så får väl någon rätta mig :) Jag tror iallafall att det endast finns fördelar med att köra 5:or istället för 10:or.

Lycka till Slarti!

Timme
2006-02-15, 18:27
hehe, en grej till.


Det är grymt kul med tyngre träning också! Inte alls lika psykiskt påfrestande :)


Sen så är den här bara för go!

"2001: 115 x 10 i böj
2006: 115 x 10 i böj
Nån som vill anlita mig som tränare?"


:D

Nu när du börjat med 5 reps istället så kommer det snabbt att bli ändring på detta!

userfriendly
2006-02-15, 18:32
men vem säger att fem reps är bättre än tio?

Piranha
2006-02-15, 18:33
Jag undrar mest vad pinnen håller på med ?

Slartibartfast
2006-02-15, 18:36
Jag undrar mest vad pinnen håller på med ?

Jag pumpar skrot! :bpump:

Hurså?

Piranha
2006-02-15, 18:38
Helkropps pass , 5 reps i varje set.

Vad förväntar du dig få ut av det.

Har det stått nåt i Slitz om helkroppsträning eller nåt ?

Slartibartfast
2006-02-15, 18:38
Jag ökade även totala setmängden från 19 till 26.

Slartibartfast
2006-02-15, 18:41
Helkropps pass , 5 reps i varje set.

Vad förväntar du dig få ut av det.

Har det stått nåt i Slitz om helkroppsträning eller nåt ?

HST och MASSAA VOIMAA!! (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=45576&highlight=finsk%2A)

Piranha
2006-02-15, 18:45
HST och MASSAA VOIMAA!! (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=45576&highlight=finsk%2A)


tnx :hbang:

Slartibartfast
2006-02-15, 18:47
tnx :hbang:

Varsågod! Jag antar att du ska börja träna hardcore helkroppspass hädanefter, no?

Slartibartfast
2006-02-15, 18:56
Bör också poängteras att jag bryr mig inte ett skit i styrka. Jag kör femmor bara som variation och för att rekrytera olika muskelfibrer (J Bartoll et. al. 2005)

Piranha
2006-02-15, 19:21
Varsågod! Jag antar att du ska börja träna hardcore helkroppspass hädanefter, no?


Teorin är god , jag provar gärna så småningom men nu måste jag hålla schemat.