handdator

Visa fullständig version : Starta gym?


Salltun
2006-02-15, 16:25
Hej.

Någon som vet vad som skiljer sig mellan att starta en vanlig affär/butik och att starta ett gym? Krävs det tillstånd, licenser, säkerhetsåtgärder osv som är speciella för gymverksamheter?

Vad finns det för utbud av kvalitets gymutrustning, vilka tillverkare/återförsäljare kan ni rekommendera?

Sen undrar jag även hur man skulle kunna ha ett gym som inte är bevakat av personal 24/7 men ändå ha öppet. Säkerheten och så kan man ju lösa med kameror osv, men hur kan man undvika att obehöriga kan träna med hjälpa av kompisar som har behörighet till gymmet? Svårt att förklara, men ni förstår.

Ska kanske tillägga att det rör sig om en ''mindre'' gym på en mindre ort. Antal medlemmar är ju svårt att förutsäga, men min hypotes skulle väl ligga på runt 200-300 medlemmar.

Hoppas någon där ute kan svara på iaf någon av frågorna ;)

Pellefant
2006-02-15, 16:41
Säkerheten och så kan man ju lösa med kameror osv, men hur kan man undvika att obehöriga kan träna med hjälpa av kompisar som har behörighet till gymmet? Svårt att förklara, men ni förstår.

Hej,

Enda sättet jag kommer på att man filmar alla ingångssekvenser på natten, och sedan går igenom dem så ser man om någon av medlemmarna släppt in kompisar, så får man ta denna i örat sedan.

Har för mig att jag läste(på nätet) om ett 24/7 gym i Nynäshamn som hade löst det så.

Lycka till med företaget. :)

bluelight
2006-02-15, 16:52
http://www.extremepower.se/gymutrustning-c-34.html

Där har du lite gymprylar.
Satsa gärna på Eleikostänger!

Wudang
2006-02-15, 16:52
Sen undrar jag även hur man skulle kunna ha ett gym som inte är bevakat av personal 24/7 men ändå ha öppet. Säkerheten och så kan man ju lösa med kameror osv, men hur kan man undvika att obehöriga kan träna med hjälpa av kompisar som har behörighet till gymmet? Svårt att förklara, men ni förstår.



Finns ett gym i närheten som har öppet 24 timmar om dygnet, har för mig de körde med någon form av fingeravtrycksläsning(var något avancerat åtminstone) samt kameraövervakning för att hålla obehöriga borta.
Gymmet heter Fitness 24 seven (http://www.fitness24seven.com/)

Larsson
2006-02-15, 16:52
Arne Persson här på forumet driver ett gym, han kan säkert svara på din frågor.

bluelight
2006-02-15, 16:56
Leoko gör bra prylar med, lite billigare har jag för mig.

bluelight
2006-02-15, 17:01
Hej,

Enda sättet jag kommer på att man filmar alla ingångssekvenser på natten, och sedan går igenom dem så ser man om någon av medlemmarna släppt in kompisar, så får man ta denna i örat sedan.

Har för mig att jag läste(på nätet) om ett 24/7 gym i Nynäshamn som hade löst det så.

Lycka till med företaget. :)

Eller ha som en sluss där man bara får plats en person max, men det känns lite dyrt :D

Salltun
2006-02-15, 17:30
Finns ett gym i närheten som har öppet 24 timmar om dygnet, har för mig de körde med någon form av fingeravtrycksläsning(var något avancerat åtminstone) samt kameraövervakning för att hålla obehöriga borta.
Gymmet heter Fitness 24 seven (http://www.fitness24seven.com/)


Låter faktiskt bra. Gillar high-tech prylar också! *flex*

Någon som vet var man kan hitta fingeravtrycksläsare?

oggen
2006-02-15, 17:44
Vet inte var man får tag på sånna.. Men på våran skola har man det och dom brukar strula rätt mycket och har för mig att dom kosta runt miljonen att köpa... Men sen finns det säkert andra modeller som är billigare mm.. Sen kan få problem att få tillstånd till dom för det har med integriteten att göra någon sån lag har jag för mig..

hahavaffan
2006-02-15, 17:51
PMa om du vill ha en ritning till ett rätt fläskigt gym. Hade extremt lite att göra på jobbet idag, så jag ritade ett gym i paint :D

z_bumbi
2006-02-15, 17:59
Sväva inte iväg, skaffa saker att träna på först innan du investerar alla pengarna i övervakningsutrustning. En enkel kamera räcker långt.

Ha inte 24/7 öppet för alla utan bara för betrodda människor som då får betala en lite högre summa för kortet. Av 200 tränande kanske bara 30 pers vill ha dynget runt möjligheten och då vet du exakt vilka de är. Öppettiderna i övrigt bör i alla fall styras med kort så man kan träna när man vill inom givna tidsramar men det är t ex betydligt enklare att hålla koll mellan 7-22 än dygnet runt.

Utrustningsmässigt, skaffa det som man måste ha. Sen gäller det att kompletera när man hittar saker extra billigt.
Många företag säljer begagnade maskiner, satsa på det redan från början.

Tillstånd bör du prata med kommunen om, för försäkringar pratar du med försäkringsbolag osv.

tp_88
2006-02-15, 18:02
Ang. öppet dygnet runt funkar det så hos oss. Alla medlemmar får ett kort som går till en kortläsare utanför dörren. Skulle något otrevligt hända antar jag att det finns loggfiler som visar vem som gick in när o.s.v så man förhoppningsvis kan härleda det.

Lycka till med gymmet! :thumbup: ( Det är lite av en dröm för mig att någongång driva ett.. :) )

aliquis
2006-02-15, 18:29
Om man går ihop många personer och lägger pengar på utrustning kanske folk är mindre intresserade av att fuska eftersom alla har varit med och betalat för utrustningen.

Yip_man
2006-02-15, 18:38
Vet inte var man får tag på sånna.. Men på våran skola har man det och dom brukar strula rätt mycket och har för mig att dom kosta runt miljonen att köpa... Men sen finns det säkert andra modeller som är billigare mm.. Sen kan få problem att få tillstånd till dom för det har med integriteten att göra någon sån lag har jag för mig..

Skojar du eller? en fingeravtrycksläsare kostar från 3500:- och uppåt , en näthinne/ögon scanner från ca 10000:-

Allan
2006-02-15, 18:45
Först ska man fråga sig varför man vill driva ett gym. Antingen är det för att man brinner för sporten eller för att man vill tjäna pengar. Brinner man för sporten kan man lika gärna starta en förening och driva sitt gym den vägen. Funkar ypperligt, speciellt på mindre orter.

Vill man tjäna pengar startar man inte ett gym. Skälet till det är att utrustning, lokal osv oftast vida överstiger intäkterna. Renodlade skrotlyftargym är nästan alltid rena förlustaffärerna. Vill man ha chans att tjäna några kronor måste man ha cardiosidan också, med pass (kräver lokal + instruktörer) och/eller konditionsmaskiner (svindyrt).
Börja med att inventera intresset och konkurrensen. Hur många potentiella kunder finns det? Vad kan sno intresset) Hur mycket är de villiga att betala? Dividera därefter summan med sex. Då har du ungefär den summa du har att röra dig med.

Sen letar du lokal. Sen tar du reda på om lokalen är godkänd för den aktivitet du tänker dig - det är det enda tillstånd du behöver till att börja med. Sedan kommer både kommun och fastighetsägare att ha olika synpunkter, men det har helt och hållet att göra med vilka förändringar du måste göra i lokalen. Och på hur kinkiga de är. Men det är en senare fråga, liksom försäkring - för det kommer fastighetsägaren att kräva.
När du fått fram de absoluta bastalen gör du en budget. Försök också göra en penningflödeskalkyl, dvs se när pengar ska ut + när pengar kommer in. Med andra ord precis som att driva vilken kiosk eller åkeriverksamhet som helst.
Sen kan du kolla efter folk som kan hjälpa till. Börja inte med att leta efter instruktörstjejer med stora bröst, utan du ska hitta nån som kan hjälpa dig med ekonomin. Det är mycket sånt. När det är klart kollar du efter en eller två personer som kan hjälpa till.
I det här läget kan du börja titta efter vilken utrustning du ska ha. Men låt inte nasarna lura på dig en massa onödigt krafs - situpsmaskin, sittande vadpress - utan håll dig till ett ytterst stramt baspaket. Man kan alltid köpa mer senare.

Sådär - nu har du alla nödvändiga uppgifter och kan därefter ringa banken.

allan

Arne Persson
2006-02-15, 18:51
Arne Persson här på forumet driver ett gym, han kan säkert svara på din frågor.


Jag har jobbat med att utrusta olika gym sedan 1990. Kan självfallet stå till tjänst! :)

oggen
2006-02-15, 18:51
Skojar du eller? en fingeravtrycksläsare kostar från 3500:- och uppåt , en näthinne/ögon scanner från ca 10000:-


då hade jag fel... *slap*

rQx
2006-02-15, 19:42
Technogym har maskiner i alla fall fast de ligger kanske i de dyrare regionerna?

Jakobbus
2006-02-15, 21:09
Även om man har en fingeravtrycksläsare/näthinnescanner/dna-testare eller whatever så kommer man ju ändå inte ifrån problematiken med nån som tar med sina polare... Om man inte skaffar en sån där enpersonsluss då förstås, men då kommer inga riktiga biffar in, eller tjockisar.

Pellefant
2006-02-15, 21:13
Fler och fler gym verkar fixa barnpassning nu, känns som många gym tappar mer och mer av sin kärnverksamhet, fast för stressade småbarnsföräldrar är det iofs. toppen för att få ihop vardagen med en aktiv fritid.

Jorgen
2006-02-15, 22:41
Technogym har maskiner i alla fall fast de ligger kanske i de dyrare regionerna?
Det är ffa skräpmaskiner.

Ja, Arne gillar dom ju iofs. :D

haiduc
2006-02-16, 09:08
Där jag tränar är det obemannat större delen av dagen. De har öppet 06-21 men man kan vara kvar och träna tills 22.30 för då går larmet. Sen är det larmat 22.30-06 och då fungerar inte kortläsaren.

Visst tar folk med sig kompisar ibland, men de gör stickkontroller om folk har med sig korten, plus att även dörrarna i själva lokalen kräver kort, så man kan inte bara smita in med ngn.

hahavaffan
2006-02-16, 09:26
"Mitt gym", är ett obemannat. Lokalen är i en skola, och dörren öppnas med ett drag med kortet i kortläsaren. Det är rätt många som går dit ett par gånger utan att ha betalt för det, men dom som sköter gymmet drar ingen vinst av det, så de bryr sig nog inte jättemycket. Plus att alla idioter som inte betalar inte är några långvariga personer.... dvs de tränar kanske en gång i veckan, i en månad, och hävdar sen tufft för polarna att de går på gym.

Det kostar 500kr för ett halvår, och 800kr för ett år. Dom har följande maskiner:
2 cyklar
2 trappmaskiner
1 cabelcross
1 latsdrag
1 lats/rygg-maskin
1 bänkpress med ställbara armar och eleikostång
1 par av hantlar från 5kg till 42kg.
1 bål/magmaskin "snurr"
1 sittande rodd
1 sittande vadpress
2 smithbänkar
1 magbänk
1 ryggresning
1 pecdec
1 chins-ställning på väggen
1 bicepsmaskin
1 axelmaskin
1 benpress
1 magmaskin "crunches"
1 bencurl
1 benspark
4 höj/sänkbara bänkar, och en vanlig.
1 EZ-stång
Hyfsat många viktkakor också, och sen självklart alla olika handtag och saker till latsdrag osv osv.

Det enda jag saknar är en riktig dips-ställning... men bänkställningen kan användas till det. Och sen att dom byter ut en smithbänk mot en vanlig, riktig. Men för 800kr / halvåret är jag nöjd.

daja
2006-02-16, 09:45
Hej,

Enda sättet jag kommer på att man filmar alla ingångssekvenser på natten, och sedan går igenom dem så ser man om någon av medlemmarna släppt in kompisar, så får man ta denna i örat sedan.

Har för mig att jag läste(på nätet) om ett 24/7 gym i Nynäshamn som hade löst det så.

Lycka till med företaget. :)

Stämmer bra det http://www.gym-on-the-web.se/

kharon
2006-02-16, 10:03
Även om man har en fingeravtrycksläsare/näthinnescanner/dna-testare eller whatever så kommer man ju ändå inte ifrån problematiken med nån som tar med sina polare... Om man inte skaffar en sån där enpersonsluss då förstås, men då kommer inga riktiga biffar in, eller tjockisar.

Det är nog enda alternativet, skulle jag säga.

internazionale83
2006-02-17, 01:09
Hej.

Någon som vet vad som skiljer sig mellan att starta en vanlig affär/butik och att starta ett gym? Krävs det tillstånd, licenser, säkerhetsåtgärder osv som är speciella för gymverksamheter?

Vad finns det för utbud av kvalitets gymutrustning, vilka tillverkare/återförsäljare kan ni rekommendera?

Sen undrar jag även hur man skulle kunna ha ett gym som inte är bevakat av personal 24/7 men ändå ha öppet. Säkerheten och så kan man ju lösa med kameror osv, men hur kan man undvika att obehöriga kan träna med hjälpa av kompisar som har behörighet till gymmet? Svårt att förklara, men ni förstår.

Ska kanske tillägga att det rör sig om en ''mindre'' gym på en mindre ort. Antal medlemmar är ju svårt att förutsäga, men min hypotes skulle väl ligga på runt 200-300 medlemmar.

Hoppas någon där ute kan svara på iaf någon av frågorna ;)


jag vet vart du kan få gym maskiner o andra saker som du skulle behöva för ett bra pris , begagnade alltså . annars kan du ju köpa ett gym.
om du bor i sthlm så finns det ett gym i hammarby som är till salu, dom har ett antal hundra medlemmar .men d kostar en del ochså :confused: