handdator

Visa fullständig version : Hur får man grova ben?


aliquis
2006-02-15, 15:53
Ja just det, jag tycker med mina ser rätt små ut, men det är nog mest för att hela jag är liten. Men på bästa fysikentjosan 2005 står det ju att jag har små ben med. Hur får man stora då? Bara ännu fler set eller? Ni som har några ben att tala om, vad har ni gjort?

Eller borde jag bara träna på som vanligt, äta mer, bli tjock och deffa någon gång i tiden? Jag e lite fundersam på om jag borde gå upp eller ner. Jag är ju varken grov eller hård, vad gör man? :/

Robban
2006-02-15, 16:00
Blir starkare samt till viss del uthålligare i just benen.

aliquis
2006-02-15, 16:03
Blir starkare samt till viss del uthålligare i just benen.va?

Cykelmannen
2006-02-15, 16:08
Träna med tyngre vikter och kör mycket knäböj och många vadövningar.

aliquis
2006-02-15, 16:10
Träna med tyngre vikter och kör mycket knäböj och många vadövningar.Jag kör ju typ "bara" böj, och hur skall jag köra med tyngre vikter än vad jag klarar av? Hur långt pressar ni er? Om man får köra tills man är Karl_Alfred-slut klarar man nog en hel del mer än vad jag brukar köra, men då är man ju död efteråt. Men jag tycker jag är rätt klen i böjen, från att ha tyckt att det var det jag var bäst på. Skall ge mig fan på att öka den så fort ryggen känns fräsh.

Bite
2006-02-15, 16:10
Men ökar du alls? Du vet ju att det inte händer över en natt.

Edit: Stora killar brukar köra benpress också har jag sett..

aliquis
2006-02-15, 16:11
Jag kör även böj med benen rätt brett, tårna rätt mycket pekandes utåt, stången lågt placerad och kör ner så långt det går. På sista passet försökte jag dessutom hålla ryggen så lodrät som det gick. Upplever ni bättre eller sämre resultat så? Man spar väl ryggen lite om inte annat.

Robban
2006-02-15, 16:12
va?

T ex benspark

060215 80kgx3reps/max +tre dropset 70x4, 60x4 50x3

070215 160kgx3rep/max +5 dropset 145x3 140x3 130x5 120x3 110x8
:thumbup:

aliquis
2006-02-15, 16:12
Men ökar du alls? Du vet ju att det inte händer över en natt.

Edit: Stora killar brukar köra benpress också har jag sett..Skulle vilja säga att jag inte har ökat alls sedan i september, men jag har ju kört lite mesigt med. Före dess ökade jag på rätt bra i några veckor. Men jag är ju fortfarande "klen" i övningen. (Har gjort 5 rep på 120 utan någon utrustning med knappt 80kg kroppsvikt. Vettefan om jag fixar det just nu då jag har kört benpress några veckor nu istället, men ungefär så.)

aliquis
2006-02-15, 16:14
T ex benspark

060215 80kgx3reps/max +tre dropset 70x4, 60x4 50x3

070215 160kgx3rep/max +5 dropset 145x3 140x3 130x5 120x3 110x8
:thumbup:Du tycker jag enbart skall satsa på att bli starkare och inget annat och hoppas det löser sig?

aliquis
2006-02-15, 16:15
Men ökar du alls? Du vet ju att det inte händer över en natt.

Edit: Stora killar brukar köra benpress också har jag sett..Jag tycker det är ungefär lika tungt i benen vilken av övningarna jag än kör, men benpress tar ju typ ingenting på orken/"kroppen", så man kan ju lätt köra många fler set benpress än böj, eller benpress efter böj.

Piranha
2006-02-15, 16:15
Variation.

Böj , Frontböj , Benpress ( variera fotsättningen ) , Hacklift , sissysquats , benspark osv osv osv

Lås inte in dig på böj böj böj.

Gå upp lite i reps ( säg 6-10 ) håll många set ( säg 16-18 set inkl benspark )

Räkna med du är förstörd i 2-3 dagar efteråt.

bubbe
2006-02-15, 16:15
Jag tror du vet vad som gäller, du har varit med så pass länge.

Men snortunga 2-3or, dra iväg 8or på vikter du normalt gör 5-6 reps på, ta det lungare, gå på igen osv. lägg på frontböj emellanåt, många som tycker den funkar bra. Själv tror jag du måste kunna pressa en del vikt innan högre repetetioner alt frontböj ska ge något verkligt resultat.

Robban
2006-02-15, 16:18
Du tycker jag enbart skall satsa på att bli starkare och inget annat och hoppas det löser sig?
Tror på lite volym också, kalla det failure eller pump om du vill. Men i stort sett ja!
Hur stora ben vill du ha?

Runda Grodan
2006-02-15, 16:32
Träna insida och utsida specifikt (gynstol). Det är kanske inte så hardkår men muskelgrupperna borde ju utgöra en ganska stor del av benen.

Jag inbillar mig att högreps ska vara bra för benen (15 - 20 reps).

Det är nog inte många som håller med mig om ovanstående men håll till godo ändå. :D

Herkulez
2006-02-15, 16:37
lägg till några benpressar samt bensparkar

var inte rädd för att köra upp till 20-30reps med i övningarna :thumbup:

jwzrd
2006-02-15, 16:38
Variation.

Böj , Frontböj , Benpress ( variera fotsättningen ) , Hacklift , sissysquats , benspark osv osv osv

Lås inte in dig på böj böj böj.

Gå upp lite i reps ( säg 6-10 ) håll många set ( säg 16-18 set inkl benspark )

Räkna med du är förstörd i 2-3 dagar efteråt.


:thumbup:

En period om 5-6 veckor där du kör runt 5 reps, sen två perioder 6-15 reps. Kör tills du gråter. Det går nästan inte att träna benen för hårt. Benen tål vansinnigt mycket smörj. Jag tycker man bör ha två "huvudövningar" för framsidan och två för baksidan som man tränar i en lång stege (alltså över en 5-7 set minst). T ex först en 10 set knäböj, sen 8-10 set benpress.

Testa för tusan utfall och/eller step up. Det är övningar som bygger i princip alla muskler runt låren sjukt effektivt men se till att träna just djupa övningar så att du får med ljumskar, hamstring och lårsvep.

aliquis
2006-02-15, 16:51
Eller ja, 5or på 120kg är väl inte så klent, det är väl mest det att när jag sedan skall köra 1or eller så tror jag att jag som mest har gjort en 2a på 130, och försökt 1or på 140 men bara misslyckats, borde ha provat 135 emellan men det har jag inte försökt med. Men är kanske så med tekniskt svårare och tunga övningar att 1RM inte ligger så högt ovanför det man reppar på?

Skulle ett bälte kunna hjälpa för att på så vis komma upp lite i vikter? (det blir ju fortfarande tyngre i benen.)

Hur mycket baksida lår ger böjarna? Något?
Variation.

Böj , Frontböj , Benpress ( variera fotsättningen ) , Hacklift , sissysquats , benspark osv osv osv

Lås inte in dig på böj böj böj.

Gå upp lite i reps ( säg 6-10 ) håll många set ( säg 16-18 set inkl benspark )

Räkna med du är förstörd i 2-3 dagar efteråt.Böj brukar jag köra, frontböj händer någon enstaka gång, utfall var länge sedan. Benpress brukade jag aldrig köra (ja, mer än på nautilus då) men har blivit lite på sistone. Benspark kör jag typ aldrig / lika ofta som utfall. 16-18 låter tungt :/ (mindre tungt om inte alla är böj dock =P)
Jag tror du vet vad som gäller, du har varit med så pass länge.

Men snortunga 2-3or, dra iväg 8or på vikter du normalt gör 5-6 reps på, ta det lungare, gå på igen osv. lägg på frontböj emellanåt, många som tycker den funkar bra. Själv tror jag du måste kunna pressa en del vikt innan högre repetetioner alt frontböj ska ge något verkligt resultat.Vet inte riktigt vad du menar i början, att variera intensiteten?Tror på lite volym också, kalla det failure eller pump om du vill. Men i stort sett ja!
Hur stora ben vill du ha?Fanns det något annat än "så stora som möjligt"?Träna insida och utsida specifikt (gynstol). Det är kanske inte så hardkår men muskelgrupperna borde ju utgöra en ganska stor del av benen.

Jag inbillar mig att högreps ska vara bra för benen (15 - 20 reps).

Det är nog inte många som håller med mig om ovanstående men håll till godo ändå. :DÄr det några speciella muskelgrupper som inte jobbar vid sträckning/curl då? Hamstrings skall ju iaf ha mestadels explosiva fibrer om jag har förståt det rätt så där borde ju lågreps vara bra iaf :confused: lägg till några benpressar samt bensparkar

var inte rädd för att köra upp till 20-30reps med i övningarna :thumbup:Jag har kört ett schema med 25 reps i övningarna då o då, bl.a. böj. Inse hur jobbigt det är att böja 25or :/, problemet är väl att man lätt tappar utförande?
Tycker du 20-30 reps i alla övningar eller är det mer i typ benspark o lårcurl? Går väl att dra 20+ i benpressen utan att ta livet av sig också.

Kör ni lite på känn och bara slänger ihop något pass till pass eller? Blir ju annars inte någon jättestor variation om man kör på förutbestämt schema som man hittar på själv.
:thumbup:

En period om 5-6 veckor där du kör runt 5 reps, sen två perioder 6-15 reps. Kör tills du gråter. Det går nästan inte att träna benen för hårt. Benen tål vansinnigt mycket smörj. Jag tycker man bör ha två "huvudövningar" för framsidan och två för baksidan som man tränar i en lång stege (alltså över en 5-7 set minst). T ex först en 10 set knäböj, sen 8-10 set benpress.

Testa för tusan utfall och/eller step up. Det är övningar som bygger i princip alla muskler runt låren sjukt effektivt men se till att träna just djupa övningar så att du får med ljumskar, hamstring och lårsvep.Frågan är bara hur utförandet blir och om det är så schysst för ryggen att köra "tills man gråter".
Kör man totalt 18-20 set framsida lår får det ju bli "veckosplit" iaf, lite väl hårt att göra med några dagars mellanrum om man nu skall köra lika hårt i andra övningar. Kanske skulle vara bra att bara köra tokhårt i just ben och sedan låta resten vara ungefär som vanligt iofs?

z_bumbi
2006-02-15, 16:51
utsida specifikt

Häcken?

Herkulez
2006-02-15, 16:52
Aliquis: sant riktiga högreppare i knäböjjen är väl inte att rekomendera, men bensparken och benpressen är det inga problem att göra det i.

jwzrd
2006-02-15, 16:54
Häcken?

Han vill ha bred röv, jeans som är trasiga i grenen och en trasig gren. Stör honom inte ;)

jwzrd
2006-02-15, 16:54
Aliquis: sant riktiga högreppare i knäböjjen är väl inte att rekomendera, men bensparken och benpressen är det inga problem att göra det i.

10+-reppare i benpressen är sjukt jobbigt, smärtsamt, dödande och underbart :D

Herkulez
2006-02-15, 16:55
10+-reppare i benpressen är sjukt jobbigt, smärtsamt, dödande och underbart :D
men forced reps i bensparken är fan värre, när man inte orkar mer så hjälper en polare till med bara den sista biten, är ju den sista 1-2decimetrarna som är jobbigast =)

jwzrd
2006-02-15, 16:58
men forced reps i bensparken är fan värre, när man inte orkar mer så hjälper en polare till med bara den sista biten, är ju den sista 1-2decimetrarna som är jobbigast =)

Benspark tycker jag är som som att krysta ut morgonfisen jämfört med benpress. Det gör ont som #¤"# att köra benspark så, t ex negativa, dropset osv osv, men benpress... först domnar händerna och upp på armarna, sen börjar kinderna domna. Sen är det svart :)

-AG-
2006-02-15, 20:48
Jag kör ju typ "bara" böj, och hur skall jag köra med tyngre vikter än vad jag klarar av? Hur långt pressar ni er? Om man får köra tills man är Karl_Alfred-slut klarar man nog en hel del mer än vad jag brukar köra, men då är man ju död efteråt. Men jag tycker jag är rätt klen i böjen, från att ha tyckt att det var det jag var bäst på. Skall ge mig fan på att öka den så fort ryggen känns fräsh.

Kanske lyfter du mer med ryggen än med benen? Isf blir knäböj ingen benbyggare. Lägg in frontböj och/eller hacklift som komplement.

Annars är grundreceptet mer mat och tyngre vikter. I kombination med periodisering och lättare pass emellanåt.

Jag har iof sig inga ben att tala om...

Runda Grodan
2006-02-15, 21:28
Häcken?

Jag trodde det var en muskel på utsidan av benet också... När jag tänker efter känns den övningen bara i rumpan. :em:

Han vill ha bred röv, jeans som är trasiga i grenen och en trasig gren. Stör honom inte ;)

Ha,ha det är nog så det ligger till just nu. :laugh:

Edit. Alla mina jeans är lappade i grenen.

HajduMan
2006-02-15, 21:31
Kör doggcrapp om du inte redan gör de
och ha knäböj med i varje benpass....och öka kg varje gång du känner att du klarar av fler än 6-7 reps


edit: om inte det löser problemet så köp pösiga brallor

Johan86
2006-02-15, 23:07
är det verkligen kul att ha riktigt grova lår?

nu har ju inte jag några byggar lår men jag får skavsår när jag går/springer långt iaf så såpass grova är dom iaf:cryout:

aliquis
2006-02-15, 23:10
Kör doggcrapp om du inte redan gör de
och ha knäböj med i varje benpass....och öka kg varje gång du känner att du klarar av fler än 6-7 reps


edit: om inte det löser problemet så köp pösiga brallorJag har pösiga byxor men de är XS (stora storlekar...) så nuförtiden är de väl inte så pösiga.

Johan O
2006-02-16, 00:00
är det verkligen kul att ha riktigt grova lår?

nu har ju inte jag några byggar lår men jag får skavsår när jag går/springer långt iaf så såpass grova är dom iaf:cryout:

Då har du fel kläder.
Riktigt grova lår är mitt stora mål i livet. :smokin:

aliquis
2006-02-16, 00:13
är det verkligen kul att ha riktigt grova lår?

nu har ju inte jag några byggar lår men jag får skavsår när jag går/springer långt iaf så såpass grova är dom iaf:cryout:Det har jag inte tänkt på, antar att jag är så långt från problemet att det inte har slagit mig ;)

Dumleman
2006-02-16, 00:36
är det verkligen kul att ha riktigt grova lår?

nu har ju inte jag några byggar lår men jag får skavsår när jag går/springer långt iaf så såpass grova är dom iaf:cryout:
Så kallad infaterield eller:)? Inte speciellt mysigt men det går ju att tejpa bort.

Fartman
2006-02-16, 01:11
Så kallad infaterield eller:)? Inte speciellt mysigt men det går ju att tejpa bort.
Öppen gylf är ju annars the shiznit mot infanterield, fast kanske inte så behagligt när man är ute och kutar.

z_bumbi
2006-02-16, 07:11
är det verkligen kul att ha riktigt grova lår?

Riktigt grova, nej.
Rejält grova, ja varför inte?

nu har ju inte jag några byggar lår men jag får skavsår när jag går/springer långt iaf så såpass grova är dom iaf:cryout:

Det är därför man har tights om man får för sig att springa längre sträckor.

Robban
2006-02-16, 07:22
När jag frågar hur stora ben du vill ha är det för att veta om jag kan hjälpa dig? Finns ju gränser för vad man kan åstadkomma!

Damien Thorne
2006-02-16, 07:53
Tack för en mycket inspererande tråd :bow:

Jag vill också ha grövre ben (Har 61cm nu *cry*) . Jag ska testa Piranhas råd senare.
Räknar du in baksida ben övningarna i 16-18 set? Eller är det bara för framsida ben?

Kör man bara ben 1 gång i veckan då?

Isåfall kanske det går lika bra att köra 8-9 set 2ggr i veckan?

Nitrometan
2006-02-16, 08:22
Benspark tycker jag är som som att krysta ut morgonfisen jämfört med benpress. Det gör ont som #¤"# att köra benspark så, t ex negativa, dropset osv osv, men benpress... först domnar händerna och upp på armarna, sen börjar kinderna domna. Sen är det svart :)
Fördelen med benpressen är ju att det finns säkerhetsstopp. Man kan köra tills släden står säkert parkerad på stopparna. *kissass*

mentzer
2006-02-16, 09:31
Kör doggcrapp om du inte redan gör de
och ha knäböj med i varje benpass....och öka kg varje gång du känner att du klarar av fler än 6-7 reps


edit: om inte det löser problemet så köp pösiga brallor

Doggcrapp funkar mycket bra, speciellt för låren, men kör du knäböj varje benpass kommer det inte funka särskilt länge.

Henke
2006-02-16, 11:13
Det som har funkat för mig är dropset i böj och superset mellan lårcurl och benspark, jag orkar inte köra båda varianterna samma pass men kan väl variera, får ofta spykänslor när jag kör ben så får mig har det varit mycket mentalt att kunna pressa mig till att köra fler reps och på tyngre vikter.

MVH

jwzrd
2006-02-16, 11:18
Det genomgående är ändå att man måste pressa benen lika hårt som man pressar andra muskelgrupper. När man pressar benen så hårt så mår man rejält dåligt, det är oerhört jobbigt och oerhört kul!

Snake
2006-02-16, 11:50
Det genomgående är ändå att man måste pressa benen lika hårt som man pressar andra muskelgrupper. När man pressar benen så hårt så mår man rejält dåligt, det är oerhört jobbigt och oerhört kul!

Det är måttligt roande att inte kunna skita på en vecka. Fast träningsvärk är ganska underbart som den masochist jag är så gillar jag det. Tycker ben är en relativt enkel muskelgrupp att träna, den är väldigt "rätt-på".

jwzrd
2006-02-16, 11:54
Det är måttligt roande att inte kunna skita på en vecka. Fast träningsvärk är ganska underbart som den masochist jag är så gillar jag det. Tycker ben är en relativt enkel muskelgrupp att träna, den är väldigt "rätt-på".

Får man sån värk varje gång så bör man nog se över om man är extremt stel någonstans eller tränar konstigt. Men visst, byggträning för låren kan sätta sig rejält.

aliquis
2006-02-16, 12:52
Fördelen med benpressen är ju att det finns säkerhetsstopp. Man kan köra tills släden står säkert parkerad på stopparna. *kissass*Men då blir de ju inte djupa? Jag får alltid dra ut sprintarna för att kunna köra hela vägen.

Fartman
2006-02-16, 13:41
Men då blir de ju inte djupa? Jag får alltid dra ut sprintarna för att kunna köra hela vägen.
Nu är ju förvisso alla benpressar olika, men det brukar finnas två spärrar typ. En som man drar ut när man ska köra, och en som är allra längst ner och som inte går att göra något åt. typ så att ingen ska kunna bli krossad mellan ryggstödet och fotplankan, bara lite ihoptryckta ;)

Klo
2006-02-16, 13:44
Men då blir de ju inte djupa? Jag får alltid dra ut sprintarna för att kunna köra hela vägen.

Djupare än vad du kommer med sprintarna längst ned på nordicen förstår jag inte varför du vill komma?

Nitrometan
2006-02-16, 13:48
Men då blir de ju inte djupa? Jag får alltid dra ut sprintarna för att kunna köra hela vägen.
Då har ni en helt annan benpress än de flesta modeller jag har sett.

Jag menar det där stoppet som finns för att släden inte ska krossa dig mot ryggstödet när du inte orkar mer. Typ en fastsvetsad kloss långt ner på själva "banan" som släden åker på.

Piranha
2006-02-16, 13:50
Då har ni en helt annan benpress än de flesta modeller jag har sett.

Jag menar det där stoppet som finns för att släden inte ska krossa dig mot ryggstödet när du inte orkar mer. Typ en fastsvetsad kloss långt ner på själva "banan" som släden åker på.


Många gym har annars en träkloss man kan kila in i maskinen ( funkar även i hackliften)

Klo
2006-02-16, 13:51
Då har ni en helt annan benpress än de flesta modeller jag har sett.

Jag menar det där stoppet som finns för att släden inte ska krossa dig mot ryggstödet när du inte orkar mer. Typ en fastsvetsad kloss långt ner på själva "banan" som släden åker på.

Nej den är vanlig. Aliquis får nog visa mig sitt utförande i den ngn gång :whipped: :D

Nitrometan
2006-02-16, 14:32
Många gym har annars en träkloss man kan kila in i maskinen ( funkar även i hackliften)
Jodå. Men det brukar fortfarande inte utesluta att det finns ett stopp på maskinen.

Beast
2006-02-16, 15:21
Piranha+Jwzrd Har helt rätt, variation om övningar, repsomfång o.s.v

Karl_alfred
2006-02-16, 15:29
Nej den är vanlig. Aliquis får nog visa mig sitt utförande i den ngn gång :whipped: :D
Måste se skumt ut! tror jag testat båda benpressarna på ökk och kommer väll max ned till sista printen om man kör fullt ut. :)

aliquis
2006-02-16, 15:49
Nej den är vanlig. Aliquis får nog visa mig sitt utförande i den ngn gång :whipped: :DNär? Bara störigt när det skall ta i , enklare att dra ur.

aliquis
2006-02-16, 15:51
Måste se skumt ut! tror jag testat båda benpressarna på ökk och kommer väll max ned till sista printen om man kör fullt ut. :)Du ska med börja på ökk ;/, och sluta springa så jag har någon att träna med :D

Karl_alfred
2006-02-16, 15:51
När? Bara störigt när det skall ta i , enklare att dra ur.
Enda sättet att gå under lägsta spärren lär va att lätta på hälarna? så extremt tunn är du ju inte direkt så att de skulel gå den vägen?

Karl_alfred
2006-02-16, 15:55
Du ska med börja på ökk ;/, och sluta springa så jag har någon att träna med :D
hahahah har redan köpt ett allkort på univ, massa kondisträning väntar :naughty: Men vi kan ta ett pass nån gång tycker jag! :)

aliquis
2006-02-16, 15:59
Enda sättet att gå under lägsta spärren lär va att lätta på hälarna? så extremt tunn är du ju inte direkt så att de skulel gå den vägen?Sökte runt lite men hittar inte den tråden, det verkar ju inte vara i denna. Men vi diskuterade väl i någon tråd vad skillnaden var mellan att ha planka under hälarna i böj och att ändra vinkeln i benpressen. I den nämnde jag att jag hade plattan "rakt" mot ryggstödet och att mina hälar (nog) släppte. Så ja, de har nog släppt, så om man kör som man borde (men inte som jag har kört) så är det kanske inget problem.hahahah har redan köpt ett allkort på univ, massa kondisträning väntar :naughty: Men vi kan ta ett pass nån gång tycker jag! :)Kondisträning? Är det när man försöker sätta i sig fyra semlor på kortast tid o så?

Karl_alfred
2006-02-16, 16:31
Sökte runt lite men hittar inte den tråden, det verkar ju inte vara i denna. Men vi diskuterade väl i någon tråd vad skillnaden var mellan att ha planka under hälarna i böj och att ändra vinkeln i benpressen. I den nämnde jag att jag hade plattan "rakt" mot ryggstödet och att mina hälar (nog) släppte. Så ja, de har nog släppt, så om man kör som man borde (men inte som jag har kört) så är det kanske inget problem.Kondisträning? Är det när man försöker sätta i sig fyra semlor på kortast tid o så?
Javisst! ibland hinenr man 5! :naughty: