handdator

Visa fullständig version : allergi/ hasselnötter

Berenger
2006-02-15, 10:37
igår åt jag kanske lite mindre än 50g hasselnötter. helt plötsligt steg min kroppstemparatur på bara några sekunder.. kände ett enormt tryck i huvudet och ett stort tryck över bröst, todde jag skulle tuppa av.. det kändes konstigt i hjärtat och lungor i samband med andning.. andningen försvårades.. tjejen jag var med sa att jag var väldigt röd dessutom. efter 10 min blev det successivt bättre men andningen blev helt återställd först några timmar senare.. att tillägga är att jag inte hade problem att andas genom munnen.
av just hasselnötter i jättestora mängder har jag fått lite känning över bröst/hjärta/lungor? innan, men så här illa har det aldrig blivit, och inte var detta något rekord i mängd heller..
min fråga är; känner någon igen dessa symptom? varför just hasselnötter? äter andra nötter hela tiden utan problem. kan man utveckla en sådan här allergi senare i livet? mvh

jwzrd
2006-02-15, 10:45
Det där måste du kolla upp. Nötallergi kan vara mycket farligt att försumma.

Ola Wallengren
2006-02-15, 11:58
Så vitt jag vet kan en nötallergi utvecklas när som helst och utan förvarning. Nästa gång du äter hasselnötter kanske du har förlorat toleransen helt och får en mycket kraftig reaktion.
Det hela låter som en mild anafylaxi.
Så utan att veta mer hade jag sökt läkare för att göra en utredning. I annat fall borde du ha en adrenalinspruta och antihitamin/kortison i närheten nästa gång du äter hasselnötter.

Om du är pollenallergiker kan det också vara en korsreaktion.

J-man
2006-02-17, 16:46
Gå och kolla upp det.

Jag fick jordnötsallergi när jag åt ca 1kg per dag i samband med att jag sluta snusa.
Jag var 23då ..

och ta det lungt med nötter tills du har kollat upp det.

ChRiiLLe
2006-02-17, 22:38
Tycker också du borde ta och kolla upp det.
Har(hade) ätit hasselnötter som man knäcker runt jul enda sen jag var liten, sen ett år när jag åt så börja det klia i halsen som fan.
Har inte ätit hasselnötter som man knäcker sen dess, men i godis går de bra att äta.