handdator

Visa fullständig version : när äta godiset?


lisse
2006-02-15, 09:23
jag älskar godis och vill unna mig att äta det en gång i veckan, nu har jag lite funderingar om när jag ska äta det. Jag brukar ha vilodag på fredagar för att jag brukar ha matcher på lördagar. då undrar jag vilket är "bäst", att äta runt 300-500g godis på freda kvällen för att fylla på glykogen förråden (kanske inte stämmer lr?) inför matchen eller ta det på lörda kvällen (oftast några timmar efter matchen)?

Ikon
2006-02-15, 11:01
Direkt efter träningen, och endast då! Ska du fylla på glykogenförråden under vilodagar gör du det bäst med långsamma kolhydrater för att undvika att ditt insulin börjar härja vilt.

z_bumbi
2006-02-15, 11:08
Match i vad och hur mycket kolhydrater äter du i övrigt?

Cerberus
2006-02-15, 11:12
Jag vet iaf att godis och annat onyttigt gör MINST skada på rejäla träningsdagar, om du ska träna ben eller rygg så lägg in godiset på nån av dom dagarna är mitt tips.

J.Saarela
2006-02-15, 11:36
För helvete sluta fåna dig.Håller du det till 1 gång i veckan och håller det.Så ät det när du är sugen.Fan vad ni funderar.

King Grub
2006-02-15, 11:45
För helvete sluta fåna dig.Håller du det till 1 gång i veckan och håller det.Så ät det när du är sugen.Fan vad ni funderar.

Nu handlade det inte om det, utan om att få nytta av godisintaget till träningen.

J.Saarela
2006-02-15, 11:55
Nu handlade det inte om det, utan om att få nytta av godisintaget till träningen.


Ska man behöva taima in ett godisintag i veckan för effekt för träningens skull,då man kan avnjuta den då man råkar bli toksugen.Då har det gått för långt.

King Grub
2006-02-15, 12:00
Vad du tycker är för långt är dock relativt irrelevant när frågan intresserar trådstartaren. Om man har ett planerat stort intag av något som är näringsmässigt värdelöst, men som vid tillfälle X är värdelöst i övrigt också, men som vid tillfälle Y främjar träningen, kanske man inte tycker det är "för långt".

Bönne
2006-02-15, 12:09
"Det är maten som du åt dagen innan som du tävlar på" -Johnny Wahlqvist (sagt vid frukostbordet innan Flugeby, då någon kommenterade att han hade lite på tallriken).

Men käkar du mycket kolhydrater, så dricka lite extra vätska.

Fredrik_S
2006-02-15, 12:12
"Det är maten som du åt dagen innan som du tävlar på" -Johnny Wahlqvist (sagt vid frukostbordet innan Flugeby, då någon kommenterade att han hade lite på tallriken).

Men käkar du mycket kolhydrater, så dricka lite extra vätska.

O ja... Det är nästan snudd på bakfylletorka i munnen efter 1 kg godis.

muffe85
2006-02-15, 13:08
Som tidigare svarare sagt, om du ska vill snabba kolhydrater såsom godis någon tid i veckan, så gör det direkt efter träningen.
Då passar du på att fylla på muskeldepåerna och du är minst känslig för blodsockertoppar.

Men som med allt annat, vett och ranson, inte ett halv kilo ^^

Cerberus
2006-02-15, 13:26
Som tidigare svarare sagt, om du ska vill snabba kolhydrater såsom godis någon tid i veckan, så gör det direkt efter träningen.
Då passar du på att fylla på muskeldepåerna och du är minst känslig för blodsockertoppar.

Men som med allt annat, vett och ranson, inte ett halv kilo ^^

Jo 2kg är minimum, allt under är för mesar *popcorn* :eating:
skojar!
Godis brukar inte va så snabba kolhydrater, fruktoset och fettet brukar dröja magsäckstömningen(har för mig att choklad har lågt GI) en aning.

J.Saarela
2006-02-15, 14:48
Vad du tycker är för långt är dock relativt irrelevant när frågan intresserar trådstartaren. Om man har ett planerat stort intag av något som är näringsmässigt värdelöst, men som vid tillfälle X är värdelöst i övrigt också, men som vid tillfälle Y främjar träningen, kanske man inte tycker det är "för långt".

Optimalt är ordet du söker.

Bondlurk
2006-02-15, 15:09
Optimalt är ordet du söker.

Han diskuterade inte vad som var optimalt, utan försökte förklara vad tråden handlade om.

lisse
2006-02-15, 15:57
Match i vad och hur mycket kolhydrater äter du i övrigt?
innebandy. äter väl normalt med kolhydrater inge låg kolhydrats diet lr nått sånt ialla fall, får i mig det från pasta ris, potatis, fulkornsbröd...

z_bumbi
2006-02-15, 16:47
innebandy. äter väl normalt med kolhydrater inge låg kolhydrats diet lr nått sånt ialla fall, får i mig det från pasta ris, potatis, fulkornsbröd...

Då skulle jag äta det efter matchen för att ladda om till nästa träning.

Om man nu inte känner att det är godare på fredagen..

muffe85
2006-02-15, 17:40
Jo 2kg är minimum, allt under är för mesar *popcorn* :eating:
skojar!
Godis brukar inte va så snabba kolhydrater, fruktoset och fettet brukar dröja magsäckstömningen(har för mig att choklad har lågt GI) en aning.

beror väl helt vad man äter för godis..
men i allmänhet har godis ju snabbare kolhydrater än vanlig mat ^^ finns ju typ inget godis som matchar maltodextrin eller dextopur i GI >.<

Cerberus
2006-02-15, 21:57
beror väl helt vad man äter för godis..
men i allmänhet har godis ju snabbare kolhydrater än vanlig mat ^^ finns ju typ inget godis som matchar maltodextrin eller dextopur i GI >.<

Nej tror faktiskt inte det, dock är malto och dextro mycket bättre än godis för att fylla upp glykogen eftersom det inte är någon fruktos i dessa kolhydrater.

HajduMan
2006-02-15, 22:00
Jag hade ätit det innan match
fast risken finns att man blir seg

HenrY
2006-02-15, 22:10
Optimalt är ordet du söker.

Godis är knappast optimalt nån gång...

Bönne
2006-02-15, 22:25
Godis är knappast optimalt nån gång...Snack om när det var optimalt att inta godis.

HenrY
2006-02-15, 22:36
Snack om när det var optimalt att inta godis.

va..... är väl inte optimalt nån gång iaf?

King Grub
2006-02-15, 22:37
Nej. Annat än för smaklökarna. :eating:

HenrY
2006-02-15, 22:39
Nej. Annat än för smaklökarna. :eating:

Jupp... Och detta får inte kombineras med liiite nytta what so ever! Man får inte tillfredställa smaklökarna samtidigt som godiset faktiskt kommer till lite nytta att fylla på muskelglykogen... Då har man gått för långt!;)

J.Saarela
2006-02-16, 07:45
Jupp... Och detta får inte kombineras med liiite nytta what so ever! Man får inte tillfredställa smaklökarna samtidigt som godiset faktiskt kommer till lite nytta att fylla på muskelglykogen... Då har man gått för långt!;)



Nej det får man inte för då kan man inte köra megavikter i hantelcurl;)Lugna er nu pojkar va.

Nitrometan
2006-02-16, 08:34
"Det är maten som du åt dagen innan som du tävlar på" -Johnny Wahlqvist (sagt vid frukostbordet innan Flugeby, då någon kommenterade att han hade lite på tallriken).
Johnny? Lite på tallriken? Säker på att det inte var tredje tallriken?

Men annars har han säkert rätt.