handdator

Visa fullständig version : Fågelinfluensan i Sverige, nästan


aliquis
2006-02-15, 01:01
Synd om fåglarna ;/

10 mil bort nu, om jag hörde rätt på nyheterna.

hampaN
2006-02-15, 01:02
Kul för lillnisse, han ska precis köpa fågel ju :)

aliquis
2006-02-15, 01:48
Var kanske 10 mil från tyskland? Eller så är det nära där borta.
http://www.dn.se/content/1/c6/52/15/12/karta.jpg
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=554&a=521506&previousRenderType=6

"Rügen ligger cirka 8 mil från den svenska kusten.
Jordbruksverket i Sverige höll ett krismöte sent på tisdagskvällen."

sgtbarnes
2006-02-15, 01:50
Kul för lillnisse, han ska precis köpa fågel ju :)

:D

Dumleman
2006-02-15, 01:53
Äsch typ 200 mil ifårn mig, jag är lugn. Dessutom är jag ingen fågel.

Yes
2006-02-15, 02:13
Jag har lite ont i halsen. :(

Griip
2006-02-15, 02:41
Let's open a can of give-a-fuck.

babyshambles
2006-02-15, 10:25
Stackars fåglar. :( Änder är ju så söööta.

hahavaffan
2006-02-15, 10:26
Let's open a can of give-a-fuck.Hahhahaa :laugh:

Alexlindgren
2006-02-15, 22:40
Let's open a can of give-a-fuck.

Det är inte ofta jag garvar när jag läser saker på internet men nu brast de fan HAHAHAHAAHAHAHAHAHAHHA :laugh: :laugh: :laugh:

kharon
2006-02-16, 09:45
Dom har hittat två döda svanar i Finland i morse, som undersöks för fågelinfluensa som bäst. :MrT:

Nitrometan
2006-02-16, 09:48
Fågelinfluensa på Måkläppen vid Skånes sydkust.

Men sålänge det inte smittar mellan människor är det lugnt.

skaparn
2006-02-16, 09:53
Jag lärde mig ett nytt ord igår;
Epizootologi som betyder ungefär "läran om smittsamma djursjukdomar. Så det har kommit något positivt utav det hela.

Metal_boy_
2006-02-16, 09:59
Let's open a can of give-a-fuck.
:laugh: :laugh:

Nitrometan
2006-02-16, 10:25
Jag lärde mig ett nytt ord igår;
Så det har kommit något positivt utav det hela.
Ja. Det är bra. Ett nytt ord i skaparns ordförråd.

JAM
2006-02-16, 11:47
Var kanske 10 mil från tyskland? Eller så är det nära där borta.
http://www.dn.se/content/1/c6/52/15/12/karta.jpg
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=554&a=521506&previousRenderType=6

"Rügen ligger cirka 8 mil från den svenska kusten.
Jordbruksverket i Sverige höll ett krismöte sent på tisdagskvällen."
Enligt Map24 (http://www.se.map24.com/) är det ungefär 7,4 mil från svenska kusten. Bron från tyska fastlandet till ön är 2,5 km.

DN brukar inte överdriva tycker jag och de gjorde det inte denna gång heller. :)

hobbitar
2006-02-16, 18:04
Om man åker till Thailand, är det då farligt att äta stekt kyckling? Man kanske skall undvika det?

kneger
2006-02-16, 18:30
tycker det är lite överdrivet det där med fågelinfluensan. hur farligt kan det va egentligen? inte så att man dör av det precis!

hobbitar
2006-02-16, 18:31
tycker det är lite överdrivet det där med fågelinfluensan. hur farligt kan det va egentligen? inte så att man dör av det precis!

Säg det till fåglarna :)

grisbil3n
2006-02-16, 18:47
Sålänge inte min kycklingfilé drabbas så är det lugnt, men det kanske är läge o oroa sig?

babyshambles
2006-02-16, 19:11
Om man åker till Thailand, är det då farligt att äta stekt kyckling? Man kanske skall undvika det?
Bakterierna dör väl vid en viss temperatur, så om köttet är väl genomstekt borde det inte vara något problem?

Metal_boy_
2006-02-16, 19:31
Jävla fågelaids fattas ju bara nu. Nått som blir snett när varelser pippar för mycket.

babyshambles
2006-02-16, 19:35
Jävla fågelaids fattas ju bara nu. Nått som blir snett när varelser pippar för mycket.
AIDS muterar troligtvis snart, så det är inte konstigt om det skulle drabba fågelfän.

Metal_boy_
2006-02-16, 19:36
AIDS muterar troligtvis snart, så det är inte konstigt om det skulle drabba fågelfän.


Finns redan Katt-aids.

babyshambles
2006-02-16, 19:37
Finns redan Katt-aids.
Det där kan vara sant, men jag är tyvärr inte tillräckligt insatt, så jag ställer den dumma frågan: Är det sant?

Metal_boy_
2006-02-16, 19:38
Det där kan vara sant, men jag är tyvärr inte tillräckligt insatt, så jag ställer den dumma frågan: Är det sant?


Japp, jag har för mig att dom första fallen upptäcktes i Norge.

babyshambles
2006-02-16, 19:40
Japp, jag har för mig att dom första fallen upptäcktes i Norge.
Men shit. Hur fan är det möjligt att människan (enligt sig själva den smartaste varelsen i universum) inte lyckats hitta ett botemedel mot AIDS? Hur många hundra miljoner måste dö innan det händer någonting?

Metal_boy_
2006-02-16, 19:44
Men shit. Hur fan är det möjligt att människan (enligt sig själva den smartaste varelsen i universum) inte lyckats hitta ett botemedel mot AIDS? Hur många hundra miljoner måste dö innan det händer någonting?


Ingen aning, dock så drabbar inte den typen av aids oss människor, men det är illa ändå...Kanske blir det vår undergång. En långsam och smärtsam död för alla levande på Jorden.

Ååh, nu spelar dom Moonlight Sonata på Konståkningen :cool:

babyshambles
2006-02-16, 19:45
Ingen aning, dock så drabbar inte den typen av aids oss människor, men det är illa ändå...Kanske blir det vår undergång. En långsam och smärtsam död för alla levande på Jorden.

Ååh, nu spelar dom Moonlight Sonata på Konståkningen :cool:
Aah, tillbaka till sköna OS, och bort från den tråkiga AIDS-misären. :)

Stoltz
2006-02-16, 19:47
Men shit. Hur fan är det möjligt att människan (enligt sig själva den smartaste varelsen i universum) inte lyckats hitta ett botemedel mot AIDS? Hur många hundra miljoner måste dö innan det händer någonting?

Riktigt så enkelt är det ju dock inte. Man måste ju hitta de ämnen som reagerar rätt och inte ger farliga bieffekter, etc.
Bara för att det dör folk så gör inte det att botemedlet kan skapas snabbare, isåfall hade vi haft över hundra falska "Aids-botemedel" som sen gav allt mellan TBC och blodförgiftning.

tycker det är lite överdrivet det där med fågelinfluensan. hur farligt kan det va egentligen? inte så att man dör av det precis!

De människor som blivit smittade av fågelinfluensan har avlidit/ligger för döden.

babyshambles
2006-02-16, 19:51
Riktigt så enkelt är det ju dock inte. Man måste ju hitta de ämnen som reagerar rätt och inte ger farliga bieffekter, etc.
Bara för att det dör folk så gör inte det att botemedlet kan skapas snabbare, isåfall hade vi haft över hundra falska "Aids-botemedel" som sen gav allt mellan TBC och blodförgiftning.

Jovisst. Jag gjorde mitt examensarbete i svenska om spridningen av HIV och AIDS. Nycklen till att hitta ett botemedel mot AIDS är att kunna koppla samman den faktor som förhindrar spridningen av sjukdomen. AIDS är idag muterat i flera olika "versioner". AIDS i t.e.x Aisen och Afrika är inte alls av samma typ, och en medicin som hjälper mot sjukdomen i Afrika skulle inte kunna göra ett skvatt mot sjukdomen i Asien. Det underliga är att av alla bidrag som går till AIDS/HIV-hjälp, så används endast 0.2% av bidragen till forskning. Sen är det även en moralisk fråga. Vilket företag skulle kunna ta betalt för ett läkemedel som kunde rädda flera hundra miljoner liv?

Stoltz
2006-02-16, 19:55
Det visste jag faktiskt inte, att det var så olika. Jag kände till att det hade muterat, men inte till sån grad.

Vad går resten av bidragen till?

Och ja, jag hade aldrig klarat av att ta betalt för ett botemedel mot AIDS, men det finns förmodligen mer än ett spån som skulle :(

babyshambles
2006-02-16, 19:58
Det visste jag faktiskt inte, att det var så olika. Jag kände till att det hade muterat, men inte till sån grad.

Vad går resten av bidragen till?

Och ja, jag hade aldrig klarat av att ta betalt för ett botemedel mot AIDS, men det finns förmodligen mer än ett spån som skulle :(
Det är tyvärr sant. Sjukdomen är från början en mutation från drabbade djur (troligtvis apor), som sedan kunnat smitta människor. Sjukdomen har funnits så otroligt länge an den har lyckats skapa flera olika versioner av sig själv, för att till synes kunna göra sig själv oslagbart.

Resten av bidragen går till mediciner, sjukvård, sjukdoms-test (i länder som själva inte kan erbjuda det), samt allmänna bidrag.

Tyvärr så är det ett moraliskt beslut som de flesta inte skulle kunna ta. Sen omvärldens reaktioner mot företag som tar betalt för medicinen skulle troligtvis inte var bågon jättebra reklam.

Jishuku
2006-02-16, 21:35
tycker det är lite överdrivet det där med fågelinfluensan. hur farligt kan det va egentligen? inte så att man dör av det precis!

Säg det till de drygt 90 personer som dött av det. *rolleyes* (ca. 50% av alla som smittats)
Nä, men viruset i dess nuvarande form är ju inte vad alla länder går och är rädda för, det är att ju mer utspritt H5N1 (fågelinfluensan) blir, desto större risk blir det att den muterar till att sprida sig effektivt mellan människor. (sprider sig väldigt ineffektivt just nu, finns några familjemedlemmar som smittat varann, men inget mer)

Vi har inte haft en pandemi på ett tag, och många forskare anser att det är hög tid för en ny. De senaste 2 pandemierna var rätt milda, de som levde på 50-60 talet upplevde de. (fast de flesta märkte nog inte ett dyft eftersom det var ett milt virus)
Men skulle H5N1 stå för nästa pandemi kan det bli katastrofalt med tanke på hur dödligt det är.

1918 räknar man med att mellan 50-100 miljoner människor dog. Idag består ju världen av x-antal mer människor, så siffrorna skulle nog bli högre.

Vad jag vill säga är väl bara att folk borde ta det här på lite större allvar, åtminstone inte bara vifta bort det.. pandemier är återkommande fenomen, det har rapporterats ända sedan tidigt 13-1400 tal, om än de inte visste att det var virus det handlade om på den tiden.

Vare sig det händer eller inte så skadar det inte att vara lite påläst. ;)
http://www.who.int/csr/disease/influenza/pandemic10things/en/index.html

skaparn
2006-02-17, 09:15
Och ja, jag hade aldrig klarat av att ta betalt för ett botemedel mot AIDS, men det finns förmodligen mer än ett spån som skulle :(

Du kanske syftar på samma spån som lagt ner 20 miljarder i forskning för att ta fram botemedlet?

Stoltz
2006-02-17, 10:03
Du kanske syftar på samma spån som lagt ner 20 miljarder i forskning för att ta fram botemedlet?

Riktigt så menade jag inte, jag uttryckte mig klumpigt :)
Vad jag menar är att ifall någon kommer ta betalt för botemedel mot Aids, så kommer det förmodligen kännas väldigt hemskt, både för omvärldens reaktioner och för eget bevåg. Har man satsat så hårt på att skaffa fram ett botemedel som kan rädda så många liv, som sen inte alla kan inskaffa för att det helt enkelt är för dyrt, det kan inte kännas bra.

Hoppas jag uttryckte mig bättre den här gången.

KRILLE!
2006-02-17, 10:19
Jovisst. Jag gjorde mitt examensarbete i svenska om spridningen av HIV och AIDS. Nycklen till att hitta ett botemedel mot AIDS är att kunna koppla samman den faktor som förhindrar spridningen av sjukdomen. AIDS är idag muterat i flera olika "versioner". AIDS i t.e.x Aisen och Afrika är inte alls av samma typ, och en medicin som hjälper mot sjukdomen i Afrika skulle inte kunna göra ett skvatt mot sjukdomen i Asien. Det underliga är att av alla bidrag som går till AIDS/HIV-hjälp, så används endast 0.2% av bidragen till forskning. Sen är det även en moralisk fråga. Vilket företag skulle kunna ta betalt för ett läkemedel som kunde rädda flera hundra miljoner liv?

sen när har det varit en moralisk fråga för läkemedelsbolagen att ta pengar för medicin? i dag räddas redan flera hundra miljoner med läkemedel som kostar så fattar inte varför just ett läkemedel mot aids skulle vara annorlunda.

nåja, hursom helst. h5n1 (?) fågelviruset har funnits i ett tiotal år och har bara sköradad ett hundratal liv under denna period. så medias uppblåsning av det är väldigt överdriven i dagsläget. stek kycklingen och äggen om ni vill vara hundra % säkra på att inte bli smittade.

hound
2006-02-17, 10:22
sen när har det varit en moralisk fråga för läkemedelsbolagen att ta pengar för medicin? i dag räddas redan flera hundra miljoner med läkemedel som kostar så fattar inte varför just ett läkemedel mot aids skulle vara annorlunda.
Hmm. Jag undrar hur mycket det skulle kosta för företaget att forska fram läkemedlet för det första? Detta måste finansieras av företaget själv, då bidragen inte ges primärt till forskningen. Tror du verkligen sedan att det skulle vara ett billigt läkemedel? Vilka andra, direkt dödliga sjukdomar förutom AIDS, tänker du på just nu?

Jishuku
2006-02-17, 12:59
nåja, hursom helst. h5n1 (?) fågelviruset har funnits i ett tiotal år och har bara sköradad ett hundratal liv under denna period. så medias uppblåsning av det är väldigt överdriven i dagsläget. stek kycklingen och äggen om ni vill vara hundra % säkra på att inte bli smittade.

Risken finns att viruset plockar upp G228S genen från t.ex. grisar nu när det sprids i Europa, och det skulle innebära ytterligare mer effektiv spridning mellan människor. Risken är som störst nu i vår när fåglarna börjar komma tillbaka.
Så jag tycker att det är väldigt bra att media håller koll på detta så man kan vidta åtgärder så fort som möjligt.

Pellefant
2006-02-17, 13:02
Risken finns att viruset plockar upp G228S genen från t.ex. grisar nu när det sprids i Europa, och det skulle innebära ytterligare mer effektiv spridning mellan människor. Risken är som störst nu i vår när fåglarna börjar komma tillbaka.

Varför är det bara prat i media om att hålla tama fåglar inne, men de säger inget om grisarna hos bönderna, eller det kanske det görs hos kanalerna bönderna har?

Jishuku
2006-02-17, 19:38
Varför är det bara prat i media om att hålla tama fåglar inne, men de säger inget om grisarna hos bönderna, eller det kanske det görs hos kanalerna bönderna har?

Pressmeddelandet om G228S kom ut tidigare idag, så det är rätt så nytt detta. Ingen gris har ju heller infekterats ännu vad jag vet.
Jag hoppas att de vidtar åtgärder. Skulle även vilja se att de vaccinerar grisarna mot H1N1 (viruset som bär på G228S).. vaccinet finns, så det är ju inte direkt omöjligt.

Spannmål
2006-02-17, 20:01
jag tror att det kommer mutera...och smitta via vatten och luft...

emmzan
2006-02-17, 20:13
Varför är det bara prat i media om att hålla tama fåglar inne, men de säger inget om grisarna hos bönderna, eller det kanske det görs hos kanalerna bönderna har?

Snackar vi konventionell grisuppfödning så är grisarna redan inomhus förutsatt att det inte är KRAV-uppfödning. Dessa kan nog ha svårt att hysa grisarna inomhus då många har stora delar av grisbesättningen ute året runt.

aliquis
2006-02-17, 20:18
Enligt Map24 (http://www.se.map24.com/) är det ungefär 7,4 mil från svenska kusten. Bron från tyska fastlandet till ön är 2,5 km.

DN brukar inte överdriva tycker jag och de gjorde det inte denna gång heller. :)Jag hörde på nyheterna som sagt, men så när jag såg bilden på var det faktiskt VAR så klurade jag på om det verkligen var ca 10 mil.

Jishuku
2006-02-17, 20:19
Snackar vi konventionell grisuppfödning så är grisarna redan inomhus förutsatt att det inte är KRAV-uppfödning. Dessa kan nog ha svårt att hysa grisarna inomhus då många har stora delar av grisbesättningen ute året runt.

Då antog jag rätt, att Svenska grisar redan är inomhus. :thumbup: Vet dock inte hur det är i andra Europeiska länder.

emmzan
2006-02-17, 20:21
Då antog jag rätt, att Svenska grisar redan är inomhus. :thumbup: Vet dock inte hur det är i andra Europeiska länder.

Sannolikt finns det väl KRAV-liknande djurhållningar i andra länder också men den STORA grisproduktionen sker med djuren inomhus.

aliquis
2006-02-17, 20:38
Vad gäller hiv vägrade ju indien acceptera patent på mediciner då bromsmedicinerna skulle kosta typ $50/person o dag eller vafan det var istället för $1. Kanske bara var 7 eller något med, minns inte, mycket dyrare iaf.