handdator

Visa fullständig version : Mer om bicepsträning


delta_mats
2006-02-15, 00:14
Kände inte riktigt att min fråga passade in på övriga bicepstrådar så jag gör en ny, om det går bra.
Detta blir väl mer en teoretisk fråga kanske.

Vad tror ni bygger mest volym av följande alternativ.

1: Jag tränar skivstångscurl 6 rep om 5 set. Utför övningen med en lätt cheating. Får dålig kontakt och dålig pump.

2: Jag tränar skivstångscurl 12 rep om 3 set. Lite striktare utförande än föregående exempel. Får bra kontakt och bra pump.

Jman
2006-02-15, 00:35
Jag tror du generaliserar för mycket. Jag får bra kontakt även vid färre reps förutsatt att första och andra settet har fler reps. När man är skadefri och ordentligt uppvärmd så känns det skönt att reppa tungt 5-7 gånger.
12 reps känns som en evighet för mig. Mitt utförande är oftast långsamt och kontrollerat även om jag kanske gungar lite i bottenläget.
Jag inleder bicepspasset med väldigt lätta stångcurl för att sedan jobba mig upp . Det blir rätt så många set. 5-6 st. Det jag kör nu känns bra och jag tror att det ger volym.

delta_mats
2006-02-15, 00:53
Jag tror du generaliserar för mycket. Jag får bra kontakt även vid färre reps förutsatt att första och andra settet har fler reps. När man är skadefri och ordentligt uppvärmd så känns det skönt att reppa tungt 5-7 gånger.
12 reps känns som en evighet för mig. Mitt utförande är oftast långsamt och kontrollerat även om jag kanske gungar lite i bottenläget.
Jag inleder bicepspasset med väldigt lätta stångcurl för att sedan jobba mig upp . Det blir rätt så många set. 5-6 st. Det jag kör nu känns bra och jag tror att det ger volym.

Jag generaliserar ingenting eftersom frågan gällde hur jag tränar och hur jag upplever de olika repsantalen.

Greatness
2006-02-15, 00:54
Alltså jag tänkte bara fråga, spelar det någon roll om man tränar som du gör nu Jman, 5-6set skivstångscurl eller om man kör som jag gjorde idag t.ex:

Koncentrerad hantelcurl: 4*8
Hammer: 4*6-8
Skivstångscurl: 3*6

Tänkte öka vikt nästa gång på den förstnämna övningen och övergår då till 4*5 och jobbar mig upp varje vecka mot 8 reps.
Bygger "mitt sätt" och "ditt sätt" annorlunda?
Det sägs ju att höga reps ger volym, dock brukar jag aldrig hållas över 8 reps.

Krampus
2006-02-15, 00:57
När mina armar växte som mest körde jag frenchpress och bic-curl i superset.
Pumpisch was the shit. Startade alltid med denna i 3-4 set om 6-12 reps.
Körde tills jag hade mjölksyra upp i öronen. Failure was the melodie.
Det resulterade i 50cm armar om än feta.

Och ska man tro Valderama Prianha, kanske störst på forumet så är just pump det man ska ägna sig åt om man vill ha volym.

delta_mats
2006-02-15, 00:58
Alltså jag tänkte bara fråga, spelar det någon roll om man tränar som du gör nu Jman, 5-6set skivstångscurl eller om man kör som jag gjorde idag t.ex:

Koncentrerad hantelcurl: 4*8
Hammer: 4*6-8
Skivstångscurl: 3*6

Tänkte öka vikt nästa gång på den förstnämna övningen och övergår då till 4*5 och jobbar mig upp varje vecka mot 8 reps.
Bygger "mitt sätt" och "ditt sätt" annorlunda?
Det sägs ju att höga reps ger volym, dock brukar jag aldrig hållas över 8 reps.

Nej nej inte sabba min tråd nu. Vill du något speciellt kan du väl skapa en egen tråd är du snäll?

delta_mats
2006-02-15, 01:00
När mina armar växte som mest körde jag frenchpress och bic-curl i superset.
Pumpisch was the shit. Startade alltid med denna i 3-4 set om 6-12 reps.
Körde tills jag hade mjölksyra upp i öronen. Failure was the melodie.
Det resulterade i 50cm armar om än feta.

Och ska man tro Valderama Prianha, kanske störst på forumet så är just pump det man ska ägna sig åt om man vill ha volym.


Jag har ju börjat eftersträva pump och kontakt mer nu än tidigare. Och känslan av pump är ju svårslagen. Ska ge det en ärlig chans och se vad det medför.

Jman
2006-02-15, 01:00
Jag generaliserar ingenting eftersom frågan gällde hur jag tränar och hur jag upplever de olika repsantalen.
Då missförstod jag. Jag tror alternativ 2 är bäst i sådana fall. Det är det jag är ute efter på mina pass. Dessutom så kör du säkert kompletterande övningar som ger andra moment.

Greatness
2006-02-15, 01:01
Nej nej inte sabba min tråd nu. Vill du något speciellt kan du väl skapa en egen tråd är du snäll?
Det handlar iof om samma sak. Olika metoder att träna biceps... dessutom kan jag, av egen erfarenhet, säga att det nästan alltid är bättre med kontakt. Samma sak gäller t.ex. bröst som många har problem med. Då talar jag om axlarna givetvis vid t.ex. bänkpress, där det faktist är bättre att kanske sänka vikten/köra mindre reps för att på så sätt få bättre kontakt och kunna isolera muskeln i fråga och på så sätt träna upp den bättre.

Dumleman
2006-02-15, 01:07
Du orkar mycket mer i sista hälften av curlen och därför blir aldrig biceps optimalt belastad genom hela rörelsebanan om du kör med samma belastning (dvs du fuskar inte i början) i början av curlen som i den övre hälften av curlen därför borde alternativ 1 vara bäst. Btw jag testade en gång bara för skojs skull att hänga en hel cykelslang mellan hanteln och foten när jag körde stående hantelcurl och då kändes det som att muskeln var optimalt belastad under hela rörelsebanan eftersom cykelslangen sträcktes mer och mer ju högre upp jag curlade den och i bottenläget var cykelslangen slak. Jag testade med en 28” slang och jag är ca 1.85 lång. Det borde väl kännas bäst för dig när muskeln får arbeta mycket under hela rörelsen typ?

Notera att mina armar är typ 35cm så jag har verkligen ingen erfarenhet att backa upp det med :D.

Greatness
2006-02-15, 01:10
När mina armar växte som mest körde jag frenchpress och bic-curl i superset.
Pumpisch was the shit. Startade alltid med denna i 3-4 set om 6-12 reps.
Körde tills jag hade mjölksyra upp i öronen. Failure was the melodie.
Det resulterade i 50cm armar om än feta.

Och ska man tro Valderama Prianha, kanske störst på forumet så är just pump det man ska ägna sig åt om man vill ha volym.
Förstår inte riktigt vad som menas med pump, innebär det att man i princip kör på, flera set, höga reps, lite vila mellan seten så att man hela tiden känner av mjölksyran till dess att man inte orkar lyfta vikterna? Ska man dessutom sänka vikter ju längre in man kommer, dvs ju längre man har kört? För man orkar väl inte köra på samma vikt i 4-5 set om man nu pumpar ur muskeln helt redan vid 2-3 setet... Sedan skall man ju byta övning också, då är man ju redan helt slutkörd?

delta_mats
2006-02-15, 01:11
Förstår inte riktigt vad som menas med pump, innebär det att man i princip kör på, flera set, höga reps, lite vila mellan seten så att man hela tiden känner av mjölksyran till dess att man inte orkar lyfta vikterna? Ska man dessutom sänka vikter ju längre in man kommer, dvs ju längre man har kört? För man orkar väl inte köra på samma vikt i 4-5 set om man nu pumpar ur muskeln helt redan vid 2-3 setet... Sedan skall man ju byta övning också, då är man ju redan helt slutkörd?

Pump innebär att muskeln blir blodfylld. Ju mer blodfylld ju mer pump.

Greatness
2006-02-15, 01:12
Pump innebär att muskeln blir blodfylld. Ju mer blodfylld ju mer pump.
Aha, och hur får man den blodfylld? Genom att köra flera set, höga reps, lite vila? Dvs, så att man får en otrolig mjölksyra redan vid de första seten i första övningen?

delta_mats
2006-02-15, 01:15
Aha, och hur får man den blodfylld? Genom att köra flera set, höga reps, lite vila? Dvs, så att man får en otrolig mjölksyra redan vid de första seten i första övningen?

Mjölksyra och pump är inte samma sak. Pump brukar vara lättare att få om man kör lite fler reps och verkligen får kontakt med muskeln. Man känner att det stramar i den och den är större än vanligt :)

Greatness
2006-02-15, 01:18
Mjölksyra och pump är inte samma sak. Pump brukar vara lättare att få om man kör lite fler reps och verkligen får kontakt med muskeln. Man känner att det stramar i den och den är större än vanligt :)
Jaha, så det har inget med vilan mellan seten att göra?
T.ex om man kör 4*8 hantelcurl och får pump i det första setet, ska man då försöka vila så lite som möjligt o köra nästa set för att öka pumpen i nästa set? Eller kan man vila som vanligt och köra på till pump igen i nästa set?

Fotnot: Så pump blir i princip att köra till failure i respektive set?

EDIT: I'm ruining your thread! :D

delta_mats
2006-02-15, 01:20
Jaha, så det har inget med vilan mellan seten att göra?
T.ex om man kör 4*8 hantelcurl och får pump i det första setet, ska man då försöka vila så lite som möjligt o köra nästa set för att öka pumpen i nästa set? Eller kan man vila som vanligt och köra på till pump igen i nästa set?

Fotnot: Så pump blir i princip att köra till failure i respektive set?

EDIT: I'm ruining your thread! :D

Jag är inte så insatt i pumpträning. Du får hoppas att någon mer avancerad än jag kan svara på den frågan.
Skulle gärna själv vilja ha svar på hur man får bästa möjliga pump. :)

Greatness
2006-02-15, 01:22
Jag är inte så insatt i pumpträning. Du får hoppas att någon mer avancerad än jag kan svara på den frågan.
Skulle gärna själv vilja ha svar på hur man får bästa möjliga pump. :)
Då får vi hoppas att någon svarar på mina frågor i den här tråden annars startar jag en ny imorgon. :D
Tack för din hjälp. =)

Krampus
2006-02-15, 01:24
Förstår inte riktigt vad som menas med pump, innebär det att man i princip kör på, flera set, höga reps, lite vila mellan seten så att man hela tiden känner av mjölksyran till dess att man inte orkar lyfta vikterna? Ska man dessutom sänka vikter ju längre in man kommer, dvs ju längre man har kört? För man orkar väl inte köra på samma vikt i 4-5 set om man nu pumpar ur muskeln helt redan vid 2-3 setet... Sedan skall man ju byta övning också, då är man ju redan helt slutkörd?

Droppset - När du säker vikten och inte pausar mellan seten har jag aldrig fått några drastiska tillväxtresultat av.

Men superset - Där du tränar två muskelgrupper direkt efter varandra har jag deffinitivt upplevt snabba ökningar av.
Som Mats säger handlar det om att blodfylla muskeln/kroppsdelen och göra den tålig imot mjölksyra, få ökat blodgenomflöde och ev bättre näringsupptag i muskel (mao ökad styrka). Kanske kan blodtrycket/pumpen töja muskelfaschian en aning och på så sätt skapa plats för muskeln att växa.
Detta är dock mina egna funderingar och jag har inga studier att backa upp dem med.

Vad jag vet av egen erfarenhet är att mina armar fullkomligt expolderade i omfång när jag praktiserade detta superset - Frenchpress direkt följt av bicepscurl. Detta var dock i min "nybörjarperiod" då man kanske har som allra bäst tillväxt. Jag ökade 8cm på ett år utan några som helst olagliga tillskott.
Det samma gällde mina lår. Jag körde mkt benpress där jag kunde pumpa ut till max. Många set blev det och jag höll inte på att komma hem efter passen ibland...
Låren växte 10cm på 10månader innan dem avstannade.

MEN träningen var tuff och den gnistan man hade då är svår att återfå...
Kanske kan man bara få den en gång i sin träningskariär.

Piranha 125kg hård på 188cm ägnar sig nästan uteslutande åt pumpövningar, precis som det flesta proffs om man kollar på deras videos. Är detta rätt metode för tillväxt? Vet ej , men det funkade grymt bra en period för mig iaf.

Krampus
2006-02-15, 01:28
Jag är inte så insatt i pumpträning. Du får hoppas att någon mer avancerad än jag kan svara på den frågan.
Skulle gärna själv vilja ha svar på hur man får bästa möjliga pump. :)

Kanske på 10:or 12:or med restpause till failure...
Det beror sig lite på hur tålig man är.
Jag har svårt att få pump på 4:or, men visst fan är jag trött efter dem.

Greatness
2006-02-15, 01:31
Kanske på 10:or 12:or med restpause till failure...
Det beror sig lite på hur tålig man är.
Jag har svårt att få pump på 4:or, men visst fan är jag trött efter dem.
restpaus? :em:
Dessutom, du sa att du körde en biceps övning och sedan french press mellan, men med mitt nuvarande schema kör jag bicepsen för sig och triceps för sig så det skulle nog inte fungera. Spelar det någon roll om man kör en annan muskelgrupp mellan? Kan man inte bara köra på till pump, vila och sedan köra set#2 till pump igen och så vidare för att sedan gå vidare med nästa övning och göra samma sak?

Greatness
2006-02-15, 01:34
Dessutom, kan man köra pump i alla övningar/för alla muskelgrupper? Jag menar, det kan vara lite svårt att köra till pump i t.ex marklyft, hantelrodd, militärpress, knäböj?

Krampus
2006-02-15, 01:44
restpaus? :em:
Dessutom, du sa att du körde en biceps övning och sedan french press mellan, men med mitt nuvarande schema kör jag bicepsen för sig och triceps för sig så det skulle nog inte fungera. Spelar det någon roll om man kör en annan muskelgrupp mellan? Kan man inte bara köra på till pump, vila och sedan köra set#2 till pump igen och så vidare för att sedan gå vidare med nästa övning och göra samma sak?

Restpause är ett begrepp taget ifrån dogcrap ( DC) systemet, ett träningssystem som går ut på failure i varje set.
Restpusen innebär att du kör så många reps du absoult orkar, sedan vilar du 15 andetag och sedan kör du så många du orkar igen, följt av 15 andetag och igen.. Tills du inte kan få upp stången längre.

Nej, jag körde FÖRST frenchpress, sedan över till biceps. Haka inte upp dig på en viss variant! Denna varianten gav mig dock en otrolig pump i armarna.
Inget är rätt eller fel, att ta ut sig sitter i skallen och inte i någon magisk formel. Men ska du ha go pump är superset eller restpause ett het tips.

Nu kommer säkert strykelyftarna in och säger "vad ska du med pump till", men dem tränar för att lyfta stora vikter enbart och ligger själva inte helt sällan inne med 40cm armar.
Känn på din arm efter en 3-4 reppare på hög vikt och en 10-12reppare och testa vilken du har mest tryck efter. Säkert skapar den högre vikten starkare anabola signaler, men det finns fler faktorer som kommer att spela in, dem jag nämnde som svar i ditt första inlägg till mig om genomströmmning osv.

Krampus
2006-02-15, 01:47
Dessutom, kan man köra pump i alla övningar/för alla muskelgrupper? Jag menar, det kan vara lite svårt att köra till pump i t.ex marklyft, hantelrodd, militärpress, knäböj?

Knäböj är väll det enda som skulle vara svårt om man vill överleva..
Frågan är om alla muskelgrupper passar för detta.. Ryggen har jag upplevt växte bättre sedan jag började köra strikt.

Greatness
2006-02-15, 01:59
Precis det jag menade, t.ex. rygg kan ju vara lite tungt att köra pump på, lär ju blir en j*vla påfrestning iaf...

Vad finns det för fler varianter på pumpträning?
Superset verkar inte vara något för mig då jag kör i princip 1 muskelgrupp/dag förutom fredagar då jag tränar axlar & rygg.
Restpause kan jag inte heller använda mig av då jag tränar ihop med en vän och vi kör varannat set...
Kanske får bli så att jag helt enkelt kör slut på mig i varje set, hjälper min vän och sedan kör jag slut på mig igen i nästa set...
Börjar sedan om i nästa övning osv.
Kan det vara något? :S
Eller är det svårt att åstadkomma pump när man tränar ihop med någon?
Att dessutom köra till failure fungerar inte så bra för mig kanske då jag på senare tid har märkt att jag är superstark de första 4 repsen men sedan tappar jag, jag kan lyfta fjärde repset hur enkelt som helst men har enorma problem med 5 repset. Sedan när jag börjar på nästa set är det samma sak, 4 första repsen är rena barnleken sen måste jag trycka ur mig ordentligt nästa 4 reps. Vad kan det bero på?

Krampus
2006-02-15, 02:02
Precis det jag menade, t.ex. rygg kan ju vara lite tungt att köra pump på, lär ju blir en j*vla påfrestning iaf...

Vad finns det för fler varianter på pumpträning?
Superset verkar inte vara något för mig då jag kör i princip 1 muskelgrupp/dag förutom fredagar då jag tränar axlar & rygg.
Restpause kan jag inte heller använda mig av då jag tränar ihop med en vän och vi kör varannat set...
Kanske får bli så att jag helt enkelt kör slut på mig i varje set, hjälper min vän och sedan kör jag slut på mig igen i nästa set...
Börjar sedan om i nästa övning osv.
Kan det vara något? :S
Eller är det svårt att åstadkomma pump när man tränar ihop med någon?
Att dessutom köra till failure fungerar inte så bra för mig kanske då jag på senare tid har märkt att jag är superstark de första 4 repsen men sedan tappar jag, jag kan lyfta fjärde repset hur enkelt som helst men har enorma problem med 5 repset. Sedan när jag börjar på nästa set är det samma sak, 4 första repsen är rena barnleken sen måste jag trycka ur mig ordentligt nästa 4 reps. Vad kan det bero på?

Hur många reps pratar du totat i ett sådant set där du "dör" vid 4reps?

Greatness
2006-02-15, 02:26
Hur många reps pratar du totat i ett sådant set där du "dör" vid 4reps?
8 reps. Dock blir det 10 någon gång om jag känner att jag har styrka kvar men då brukar det bara ske i det sista eller nästsista setet då jag försöker att köra jämt och int evill ta ut mig direkt i början.
Jag vet inte om det är något fel på min träning men jag är väldigt explosiv de första repsen, sedan blir det tungt... Men det är inget att hänga upp sig på, det går säkert över med tiden, det som intresserar mig mest är vad fler för typer av "pump-träning" det finns... :D

Olof Herlin
2006-02-15, 09:52
Kan inte begripa varför pump effekten skulle innebära ökad muskelvolym. Den lägger ju sig efter ett litet tag och blodet åker raka vägen ut igen. Det är ju bara blod!

Är det någon utav er pump förespråkare som faktiskt kan visa konkreta fakta att just pumpen kan öka muskelns volym? Låter helt fel om jag ska vara ärlig.

Sen undrar jag vad det är för viktiga faktorer förutom anabolt gensvar som man vill åstadkomma (vem det nu var som sa det)? Näringsupptaget skulle jag möjligen kunna köpa men varför skulle muskeln växa mer bara för att lite extra blod tar upp lite näring i muskeln?

Missförstå mig inte, jag tror säkert att ni som använt er av pumpträning har fått de resultat ni talar om. Men jag tror verkligen inte att det var pga pumpen i sig utan snarare för att ni tränade.

Nitrometan
2006-02-15, 11:20
Jag har ju börjat eftersträva pump och kontakt mer nu än tidigare. Och känslan av pump är ju svårslagen. Ska ge det en ärlig chans och se vad det medför.
Min träningskompis håller på att testa en variant på högvolymsträning (120 dB?). Många set. Mycket pump.

Sen kombinerar han det med kaloriunderskott.

Hittills växer han som ogräs.

Pumpish is da shitz.

Tror vi ska döpa systemet till MHVT - Medieval High Volume Training
(det verkar lite smärtsamt och namnet syftar på medeltida tortyr)

IVT kanske? Inquisitory Volume Training...
(med syftning på den spanska inkvisitionen som också hade en förkärlek för tortyr)

Popeye
2006-02-15, 16:59
Det jag läst tyder på att pumpen i sig inte gör varken till eller från för muskeltillväxten. Däremot brukar de flesta som eftersträvar pump ofta ligga runt 12reps vilket i sin tur ligger i det optimala repsintervallet för hypertrofi. :)

Att det känns förd***la skönt måste jag dock hålla med om.

tobbe88
2006-02-15, 17:33
Krampus:

Du körde alltså en övning för triceps och en för biceps?

Hur många sets och hur många sets per muskelgrupp blev det?

Jag funderar på att testa med tricepspress följt av hantelcurl och se om jag får pump.

Eller bara köra restpause med hantelcurlen.

tobbe88
2006-02-16, 23:22
Bump

petersson
2006-02-16, 23:30
Arne Perssons tredagars träningsprogram innehåller superset för armarna. Skivstångscurl i superset med omvänd skivstångscurl för biceps. Pushdowns i superset med Frenchpress i kabel för triceps. Dock så är det en eller två basövningar för triceps innan supersetten.

Sinew
2006-02-17, 10:32
Schysst läsning Krampus :thumbup: kul när du skriver i träningsdelen!

Berenger
2006-02-17, 10:58
alternativ 2.
sikta på 8-10 tunga rep, med andra ord ska du inte klara mer om ens du ville.

skrot
2006-02-17, 14:14
Så tunga vikter som möjligt,för att få bästa möjliga pump, ceating funkar , bara det inte går över styr och andra muskler används för mycket. Blir det för tungt efter ett tag ta ett par lättare, göt detta ungefär tills det att du inte ens kan fullfölja med 5 kg vikterna eller lättare. Gå inte efter någon annans schema. Känn själv efter , efter 4 - 5 träningar vet du var din gräns går. Då vet du också hur ditt scema skall se ut. Vi är alla olika.

snubben76
2006-02-17, 14:26
Bränner med lättare skivstång, 7 st halva vägen från raka armar, 7 st halva vägen från 90 grader, samt 7 st helavägen. Det känns kan jag säga.

Kebab-Arne
2006-02-17, 15:49
Det jag läst tyder på att pumpen i sig inte gör varken till eller från för muskeltillväxten. Däremot brukar de flesta som eftersträvar pump ofta ligga runt 12reps vilket i sin tur ligger i det optimala repsintervallet för hypertrofi. :)

Att det känns förd***la skönt måste jag dock hålla med om.

Skulle väl tippa nåt sånt jag med. Det är väl inte pumpen i sig som bygger, utan den träningen man tränar för att få pump.

Don_Kocke
2006-02-17, 18:28
varför alltid köra superset med just biceps och triceps..varför inte rygg och triceps..eller bröst och biceps ?