handdator

Visa fullständig version : Potatis havregryn och fullkornsbröd vs Pasta och ris


Fredrik_S
2006-02-14, 22:12
Variation I all ära men är det någonsin befogat att äta pasta eller ris istället för potatis havregryn och fullkornsbröd.

Finns det någon näring i pasta eller ris som inte finns i potatisen?

Borde det inte alltid vara bättre att variera med fullkornsbröd havregryn och potatis än att ta ris eller pasta?

King Grub
2006-02-14, 22:26
Näringsmässigt klarar du dig utmärkt utan pasta och ris på dom alternativ du nämner (tillsammans mikronutrienter från grönsaker, frukt och bär). Stärkelserika kolhydratkällor är i dom flesta fall viktigare energikällor än näringsämneskällor (även om dom inte skall underskattas där heller: potatis är t ex en viktig källa till vitamin C; trots att mängden per viktenhet är rätt liten, utgör den en så stor del av kosten att den blir en signifikant källa. Eller utgjorde kanske jag skulle skrivit. Potatisen är inte längre den stapelvara i svensk kost den en gång var. Tyvärr.)

aliquis
2006-02-14, 23:11
Ja, om du är trött på smaken av potatis, havregryn och fullkornsbröd. För det kommer du bli.

Fredrik_S
2006-02-15, 00:30
potatis är t ex en viktig källa till vitamin C; trots att mängden per viktenhet är rätt liten, utgör den en så stor del av kosten att den blir en signifikant källa.

Dålig årstid just nu för vitaminkälla på potatis, det kan varier mellan ca 5-50 mg i olika sorter beroend på årstid.

King edward har knappt 10 mg per 100g mot över 30 när det skördades

(Fingal & Faulks 1984 källa: Olsson 1988)

Fredrik_S
2006-02-15, 00:35
Ja, om du är trött på smaken av potatis, havregryn och fullkornsbröd. För det kommer du bli.

Får väl se
Jag åt inte potatis på år när jag pluggade och inte intresserade mig för kost. pasta pulvermos kött-färsås/bullar fiskpinnar var huvudfödan.

Potatisen är inte heller den delen av måltiden som ger den stora smakupplevelsen. Grönsaker, kryddning och proteinkälla kan varieras i det oändliga.

King Grub
2006-02-15, 07:15
Dålig årstid just nu för vitaminkälla på potatis, det kan varier mellan ca 5-50 mg i olika sorter beroend på årstid.

King edward har knappt 10 mg per 100g mot över 30 när det skördades

(Fingal & Faulks 1984 källa: Olsson 1988)

Redan den lägre siffran täcker en stor del av behovet vid ett par normala potatisportioner på en dag. 100 gram potatis är ju inte mycket, jämfört med 100 gram ris eller pasta, som snarare motsvaras av närmare 500 gram potäter. :eating:

Probio
2012-10-22, 21:05
Om man tänker sig att man vill ha ett snabbt mellanmål i en shaker, är det då bäst att blanda ut i mjölk antingen 20g havregryn eller 20g ris?

Och vilket ris respektive havregryn är egentligen att föredra?

King Grub
2012-10-22, 21:07
Havre är näringsrikare och borde väl vara godare i en shake än ris?

Probio
2012-10-22, 21:22
För att tillgodogöra sig risnäringen, måste riset vara ångpreparerat?

Finns det nåt annat jämbördigt eller bättre alternativ än havregryn?
Annars kanske tonfisk, mjölk och havregryn blandat i en shaker är alldeles utmärkt :P

King Grub
2012-10-22, 21:25
Jag vet inte vad man svarar på frågor som "hur nyttigt" något är? Vadå hur nyttigt? 18%? :) Det är vitt polerat ris.

Probio
2012-10-22, 21:26
Jag vet inte vad man svarar på frågor som "hur nyttigt" något är? Vadå hur nyttigt? 18%? :) Det är vitt polerat ris.

Tog bort den frågan :)