handdator

Visa fullständig version : Finns det folk som INTE KAN gå ner i vikt...?


Angel
2006-02-14, 21:54
Läste på ett annat forum om en kille vars tjej gått igenom en bypassoperation. Där man förminskar magsäcken om man lider av fetma ni vet?

Jag blev lite nyfiken för va ja hade för mig är det svårt att få en sådan operation. Det var även en annan där som skrev att om hon hade klarat att äta sig tjock borde hon kunna äta sig smal också, iallfall försvarade killen sambon med att hon inte kan gå ner i vikt fastän hon äter jättelite och tränar massor.

Är det så? finns det vissa som kan dieta ihjäl sig utan att aldrig gå ner eller handlar det helt enkelt bara om att man inte klatar det "psykiskt", men att man har den fysiska möjligheten att tappa kilon?


Jag har själv pendlat i vikt genom åren och jag vet att jag har fel på ämnesomsättningen och att det ger dåliga förutsättningar men ja har alltid lyckats att gå ner, och har ja gått upp så e det bara mig själv ja kan skylla för det....och ronald mcdonald...

H.Emanuel
2006-02-14, 21:58
finns väl nån form av sjuklig fetma?

skaparn
2006-02-14, 22:00
Jag har själv pendlat i vikt genom åren och jag vet att jag har fel på ämnesomsättningen och att det ger dåliga förutsättningar men ja har alltid lyckats att gå ner, och har ja gått upp så e det bara mig själv ja kan skylla för det....och ronald mcdonald...


Har du ett medicinskt fel på ämnesomsättningen finns det hjälp att få från din läkare. Det lär heller inte bara märkas runt midjan ska tilläggas.

sgtbarnes
2006-02-14, 22:01
Läste på ett annat forum om en kille vars tjej gått igenom en bypassoperation. Där man förminskar magsäcken om man lider av fetma ni vet?



Bypass = kranskärlsoperation vid hjärtinfarkt.

jwzrd
2006-02-14, 22:02
Bypass = kranskärlsoperation vid hjärtinfarkt.

Gastric bypass = avsnörning av magen.

mmmCay
2006-02-14, 22:02
Om personen nu inte kan gå ner i vikt genom att äta mindre så förstår jag inte hur operationen ska hjälpa heller. Ivf så kan ju aldrig kroppen ta upp mer energi än vad som finns i maten.

Verni
2006-02-14, 22:02
Om det nu finns personer som "inte kan gå ner i vikt" borde inte selektionen för länge sedan tagit fram dessa gener, eftersom matbristen var den främsta dödsorsaken?

King Grub
2006-02-14, 22:03
Bypass = kranskärlsoperation vid hjärtinfarkt.

Det handlar om gastric bypass...

Det är den enda effektiva behandlingen mot dödlig övervikt.

Angel
2006-02-14, 22:04
Om personen nu inte kan gå ner i vikt genom att äta mindre så förstår jag inte hur operationen ska hjälpa heller. Ivf så kan ju aldrig kroppen ta upp mer energi än vad som finns i maten.

Man kan bara äta det mini mini som får plats, försöker man äta mer så spyr man upp det tror ja, eller får väldigt ont. Man krymper som sagt magsäcken

H.Emanuel
2006-02-14, 22:05
Blir det inte en massa hängande skinn efter en sån operation eller är jag helt jävla dum nu?

mmmCay
2006-02-14, 22:06
Ja men låt oss säga att man skulle äta samma mängd utan operationen, då skulle man få i sig ungefär lika mycket energi (kan tänka mig att energiupptagningen minskar på nåt vänster med operationen).

Som Grub säger är det säkert det enda "effektiva" då personen inte har något val, men samma resultat borde ju kunna uppnås med "vilja".

sgtbarnes
2006-02-14, 22:07
Gastric bypass = avsnörning av magen.

ser man på! man lär sig nåt nytt varje dag! :thumbup:

King Grub
2006-02-14, 22:07
Som Grub säger är det säkert det enda "effektiva" då personen inte har något val, men samma resultat borde ju kunna uppnås med "vilja".

Nej. Inte vid morbid övervikt. Har en person ätit sig till en kroppsvikt av ett kvarts ton kommer han eller hon inte att sluta äta bara för att någon säger det.

Angel
2006-02-14, 22:08
Ja men låt oss säga att man skulle äta samma mängd utan operationen, då skulle man få i sig ungefär lika mycket energi (kan tänka mig att energiupptagningen minskar på nåt vänster med operationen).

Som Grub säger är det säkert det enda "effektiva" då personen inte har något val, men samma resultat borde ju kunna uppnås med "vilja".


Ja så tänkte jag också. Så då är det antagligens personens "psyke" eller vad man ska kalla det.viljestyrka. som har hindrat henne från att klara av att äta mindre?

mmmCay
2006-02-14, 22:09
Nej absolut jag förstår hur du menar Grub, men att säga att det är omöjligt är dumt (Tycker jag).

Angel
2006-02-14, 22:11
Nej. Inte vid morbid övervikt. Har en person ätit sig till en kroppsvikt av ett kvarts ton kommer han eller hon inte att sluta äta bara för att någon säger det.

Jag citerar killen:


"De som tror att det bara är till att äta mindre vet inte riktigt vad det handlar om, trots att linda äter en tredjedel så mycket som jag och tränar ett antal gånger i veckan så har det inte gett några som hellst resultat. "

jakke
2006-02-14, 22:12
Det handlar om gastric bypass...

Det är den enda effektiva behandlingen mot dödlig övervikt.
Men om dom är tjocka(typ ett kvartston) , är dom inte förtunga för att överleva en narkos? Såg något om det på tv för något år sedan

mangemani
2006-02-14, 22:12
jag har sjukligt svårt att gå ner i vikt,sjukligt svårt.
den enda metod som har funkat för mej var när jag typ åt 3 mycket magra mål mat om dagen kombinerat med 4-5 dagars motion,då svallt jag och kroppen mådde piss,men jag gick ner i vikt och skapligt fort också.

numera så är jag livrädd att förlora dom muskler jag har byggt upp under åren och iom det så törs jag ej försöka mej på denna metod som jag använde förut.

det jag idag går efter när det gäller deff är allt det jag har läst här och det verkar inte funka så bra för mej..har fått tippset om att öka fett intaget och sänka kolhydraterna på vilodagarna,he in ätar dagar,lägga kolhydraterna samt dom flesta kcal runt tränings timmarna,köra intensivare motion på morgonen,testat på dom flesta "fettförbränande" produkter,öka protein intaget,käka nyttigare fetter,ballansera måltiderna bra,lägga av med godis och annat onödigt,,ligga 500(eller mer) kcal under mitt +/- streck,försöka sova/vila mera osv osv osv,men INGET har funkat så bra på mej så som det har funkat på dom flesta andra här.visst,jag går ner nått kilo för att sen gå upp det utav nån väldigt konstig anledning.

så ja,jag har väldigt svårt att gå ner i vikt.

King Grub
2006-02-14, 22:13
"Bariatric surgery today is the only effective therapy for morbid obesity."

Curr Opin Gastroenterol. 2005 Nov;21(6):679-83.

"Obesity is a major epidemic in developed countries. It induces or exacerbates hypertension, diabetes mellitus, obstructive sleep apnea, dyslipidemia, and many other disease processes, which cumulatively contribute to premature mortality on a scale rivaling that of smoking. At present, bariatric surgery is the only therapeutic modality that can produce sustained weight loss and halt or resolve comorbidities."

Annu Rev Med. 2006;57:243-64.

"Morbid obesity is a chronic illness of multifactorial aetiology. Non-surgical treatments for this condition have been shown to be ineffective. Surgery is the only effective treatment and obtains the best long-term outcomes."

Rom J Gastroenterol. 2005 Jun;14(2):151-8.

Det är en sjukdom, inget man kan övervinna med viljastyrka.

Metal_boy_
2006-02-14, 22:13
Nej. Inte vid morbid övervikt. Har en person ätit sig till en kroppsvikt av ett kvarts ton kommer han eller hon inte att sluta äta bara för att någon säger det.


Man kan ju sy igen truten och spara en liten glipa till ett sugrör.:D

Linda R.o.s.i.ng-dieten kallas den väl :laugh:

fonzie
2006-02-14, 22:13
Jag börjar seriöst fundera på om jag inte KAN gå ner i vikt. Har haft 1000 kcal underskott i 8 veckor och har gått ner 1,5 kg. *screwy*
Finns det någon sjukdom eller något fel i kroppen som gör att man inte kan gå ner i fettvikt.

Angel
2006-02-14, 22:14
min fack-engelska svajjar...

mmmCay
2006-02-14, 22:15
Grub: om vi bortser från den psykiska/tvångsbiten, är det någon fördel med att göra operationen vs. att låsa in någon i en cell och ge de samma mängd mat/dag.

Skulle operationen ge ett bättre resultat (viktmässigt) än alt. 2?

Fartman
2006-02-14, 22:15
Man kan ju sy igen truten och spara en liten glipa till ett sugrör.:D

Linda R.o.s.i.ng-dieten kallas den väl :laugh:

Nja, var inte linda ****** dieten när man åt bara frukt och INGA kolhydrater, konstiga frukter hon måste ha ätit. *rolleyes*

H.Emanuel
2006-02-14, 22:16
Jag börjar seriöst fundera på om jag inte KAN gå ner i vikt. Har haft 1000 kcal underskott i 8 veckor och har gått ner 1,5 kg. *screwy*
Finns det någon sjukdom eller något fel i kroppen som gör att man inte kan gå ner i fettvikt.
Om man tränar och inte ökar i vikt så gör man nåt fel iaf sägs det. Men det törs man nog inte säga till folk med rondör, att de skulle göra fel nånstans alltså

Bönne
2006-02-14, 22:22
Jag börjar seriöst fundera på om jag inte KAN gå ner i vikt. Har haft 1000 kcal underskott i 8 veckor och har gått ner 1,5 kg. *screwy*
Finns det någon sjukdom eller något fel i kroppen som gör att man inte kan gå ner i fettvikt.Räknar du verkligen kcal?

Trance
2006-02-14, 22:28
Jag börjar seriöst fundera på om jag inte KAN gå ner i vikt. Har haft 1000 kcal underskott i 8 veckor och har gått ner 1,5 kg. *screwy*
Finns det någon sjukdom eller något fel i kroppen som gör att man inte kan gå ner i fettvikt.

Det mest troliga är väl att du inte har exakt koll på hur mycket du förbränner. Det gäller väl så gott som alla som inte är sjuka på något sätt. Fanns en väldigt intressant länk på kostdelen för någon månad sen. Handlade dels om skillnad i grundförbränning, dels att man rörde sig väldigt olika omedvetet. T.ex. smala personer går kanske lite mer, sitter och stampar med fötterna etc och sådant räknas mer än man trodde först.

Alla som säger att de inte kan gå ner i vikt, har ni mätt hur mycket ni gör åt i vila exakt? Räknar ni också exakt på hur mycket ni äter?

Det med svältläge spelade inte heller så stor roll om man låg på ett rejält underskott om jag minns artikeln riktigt.

King Grub
2006-02-14, 22:29
Grub: om vi bortser från den psykiska/tvångsbiten, är det någon fördel med att göra operationen vs. att låsa in någon i en cell och ge de samma mängd mat/dag.

Skulle operationen ge ett bättre resultat (viktmässigt) än alt. 2?

Om du inte tänkt hålla tjockisarna inlåsta resten av deras liv, så: ja.

fonzie
2006-02-14, 22:30
Det mest troliga är väl att du inte har exakt koll på hur mycket du förbränner. Det gäller väl så gott som alla som inte är sjuka på något sätt. Fanns en väldigt intressant länk på kostdelen för någon månad sen. Handlade dels om skillnad i grundförbränning, dels att man rörde sig väldigt olika omedvetet. T.ex. smala personer går kanske lite mer, sitter och stampar med fötterna etc och sådant räknas mer än man trodde först.

Alla som säger att de inte kan gå ner i vikt, har ni mätt hur mycket ni gör åt i vila exakt? Räknar ni också exakt på hur mycket ni äter?

Det med svältläge spelade inte heller så stor roll om man låg på ett rejält underskott om jag minns artikeln riktigt.

Jo jag har tänkt mycket på om jag gjort nåt fel i kcal-beräkningarna, eller om förbränningen är ovanligt låg eller nåt. Sänker till 1500 kcal nu, jag tycker det är ganska lite för att vara en 16-åring på 95 kg. BF kring 30%.

Trance
2006-02-14, 22:32
Jo jag har tänkt mycket på om jag gjort nåt fel i kcal-beräkningarna, eller om förbränningen är ovanligt låg eller nåt. Sänker till 1500 kcal nu, jag tycker det är ganska lite för att vara en 16-åring på 95 kg. BF kring 30%.

Är du 16 så växer du väl fortfarande, svårt att gå ner i vikt då kanske? Grub vet säker bättre vad som bör göras.

fonzie
2006-02-14, 22:35
Är du 16 så växer du väl fortfarande, svårt att gå ner i vikt då kanske? Grub vet säker bättre vad som bör göras.

Kan också vara. Men är jävligt jobbigt att vara så fet. Tänkte gå ner till 20% eller så, sen bygga tills jag är 25...då ska jag deffa! Alltså _deffa_ fram muskler. Nu har jag inga.

(Hihi lånar tråden)

Angel
2006-02-14, 22:43
ja, enligt killen så kan hon inte gå ner i vikt (för ämnesomsättningen) och att skylla det på viljestyrkan får man inte göra heller. och därmed va det slutdisskuterat...synd för ja tyckte d eva intressant...

King Grub
2006-02-14, 22:45
och att skylla det på viljestyrkan får man inte göra heller.


För en person med ett BMI på under 40 är det bara en dålig ursäkt. ;)

Angel
2006-02-14, 22:52
För en person med ett BMI på under 40 är det bara en dålig ursäkt. ;)


hur menade du nu?

Pez
2006-02-14, 22:52
Jag citerar killen:


"De som tror att det bara är till att äta mindre vet inte riktigt vad det handlar om, trots att linda äter en tredjedel så mycket som jag och tränar ett antal gånger i veckan så har det inte gett några som hellst resultat. "
Det går ju inte att uttala sig om det här specifika fallet.

Generellt så kan man säga att när en person med säg..20-30kgs övervikt säger "jag tränar jättemycket och äter jättenyttigt och väl avvägt men det händer INGENTING" så ljuger dom.. antingen för sig själva eller för alla andra.
Det finns ingen "magisk" sjukdom som ger vissa personer träningsresistent fett :D, visst finns det sjukdomar som ger störningar när det kommer till ämnesomsättningen - men då kommer det vara ackompanjerat med en hel del andra symptom.

King Grub
2006-02-14, 22:52
hur menade du nu?

Ordagrant vad jag skrev. Visst handlar det om viljestyrka om man inte lider av morbid övervikt utan bara är allmänt trind och utan metabola störningar (som är mycket ovanligare är vad många överviktiga (och andra) vill göra gällande).

nirre
2006-02-14, 22:54
asså om man krymper magsäcken komemr man att äta jätte lite hela livet ut, då kommer man ju bli tunn som än räka o varför vilja leva då om man inte får äta nåntin. eller blir magsäcken normal med tiden eller opererar man igen sen magsäcken när man har gått ner all övervikt?

Angel
2006-02-14, 22:57
Ordagrant vad jag skrev. Visst handlar det om viljestyrka om man inte lider av morbid övervikt utan bara är allmänt trind och utan metabola störningar (som är mycket ovanligare är vad många överviktiga (och andra) vill göra gällande).


Gottcha!

Känns skönt på något sätt att veta också, att blir jag fet, så kan ja gå ner i vikt, bara jag ger mig fan på det.


nirre: Ingen aning, om man opererar upp den igen så finns väl risken att personen blit fet igen då betendet finns där

Pez
2006-02-14, 22:58
asså om man krymper magsäcken komemr man att äta jätte lite hela livet ut, då kommer man ju bli tunn som än räka o varför vilja leva då om man inte får äta nåntin. eller blir magsäcken normal med tiden eller opererar man igen sen magsäcken när man har gått ner all övervikt?
Att leva för att äta är liksom det där lilla problemet man måste komma ur om man är såpass sjukligt överviktig att man får en gastric bypass.. sen tänjer sig magsäcken något allteftersom.

Krokodil
2006-02-15, 00:01
Då och då hör man folk säga "jag har något fel på min ämnesomsättning, hur mycket jag än bantar så går jag inte ner ett gram!"

Varför fanns det i så fall inga feta människor i koncentrationslägren?

MilkmaN
2006-02-15, 00:20
Då och då hör man folk säga "jag har något fel på min ämnesomsättning, hur mycket jag än bantar så går jag inte ner ett gram!"

Varför fanns det i så fall inga feta människor i koncentrationslägren?

Dålig ursäkt, good point. Finns ju ett gäng som säger, jag har skitbra ämnesomsättning, jag äter hur mkt som helst och kan inte gå upp något!

Krokodil
2006-02-15, 00:39
Dålig ursäkt, good point. Finns ju ett gäng som säger, jag har skitbra ämnesomsättning, jag äter hur mkt som helst och kan inte gå upp något!
Mmm, de brukar oftast äta som småtjejer när man tittar lite noggrannare. :)

Trance
2006-02-15, 00:49
Mmm, de brukar oftast äta som småtjejer när man tittar lite noggrannare. :)

Jag är en sådan. Dels har jag nog lite högre grundförbränning än medel. Men framför allt är det vad du säger, jag äter alldeles för dåligt. Men samtidigt så är det alltid svårt att sätta sig in i andras situationer. Om jag skall gå upp i vikt så måste jag tänka på det varje dag, inte bara äta och äta tills jag är mätt. Då går jag kanske upp lite, men det är inte mycket. Utan måste trycka i mig extra och vara noga med frukost även fast man är riktigt mätt.

Samtidigt som folk har jättesvårt att gå ner i vikt så tycker jag det naturligtvis är jättelätt. Det är ju bara att sitta framför datorn, glömma av att äta lite etc så går man ner i vikt.

Så jag tror de flesta har väldigt olika lätt att gå upp/ner i vikt, speciellt om man ligger på motsatt sida av skalorna. Sedan finns det en del som inte kan gå upp/ner pågrund av sjukdom, men det är ju inte så jättevanligt. Men de som inte är sjuka kan ju alla få en hyfsad kropp, en del behöver bara kämpa lite mer.

Yes
2006-02-15, 02:12
Finns det inga genetiska faktorer som påverkar också? Generna styr ju trots allt hur fettet fördelas på kroppen och i vilken ordning det förbränns, så det verkar inte helt orimligt att det också påverkar hur lätt det är att använda fett som bränsle(eller hur lätt överskottsenergi lagras som fett).

Kan också vara. Men är jävligt jobbigt att vara så fet. Tänkte gå ner till 20% eller så, sen bygga tills jag är 25...då ska jag deffa! Alltså _deffa_ fram muskler. Nu har jag inga.

(Hihi lånar tråden)
Med dom fördelar du har som 16 åring vore det väl klokare att bara försöka bygga i 2-3 år? Visst kommer du kanske bli lite rund och go, och säkert grov, men det är faktiskt inte så jäkla svårt att leva med. Muskler kräver en hel del energi också, så det blir lättare att bli av med fettet sen.

High1ander
2006-02-15, 05:55
Det är en sjukdom, inget man kan övervinna med viljastyrka.
Nej, det förstår nog folk att det inte fungerar i praktiken. Men om man skulle skydda personerna från maten, dvs låsa kylskåp osv. så skulle det väl fungera? Men då är det nog simplare att knyta åt magsäcken.

Stumpis
2006-02-15, 08:23
Min bästa vän är kraftigt överviktig; hon är 27 år, är 175cm lång och väger ca 125kg. Hon pratar alltid om att hon ska bruka allvar och gå ner i vikt, men det blir aldrig så. Ibland får hon ett ryck, drar ner på kolhydraterna och tappar 10-12kg, men går upp dom lika lätt igen.
När vi pratar om hur mycket hon äter och hon "redovisar" det för mig, så är det en okej mängd på papperet, men hon lyckas "glömma" att hon alltid har en påse godis bredvid sig när hon kör bil/på jobb, att hon kan trycka i sig en påse ostbågar utan att blinka, att hon alltid tar minst en chokladbolle till kaffet osv. Det är allt hon äter utan att tänka på det som är faran för henne.

Nu vill hon dessutom bli gravid, något jag avråder henne ifrån så som hennes kropp är nu. Tror inte hon skulle orka med en graviditet, och dessutom borde det väl innebära vissa risker att bli gravid om man är så stor, eller?

Hur motiverar man en kraftigt överviktig människa med synnerligen dålig karaktär att gå ner i vikt av rena hälsoskäl? Tips, någon? :confused:

JJ
2006-02-15, 08:49
Hur motiverar man en kraftigt överviktig människa med synnerligen dålig karaktär att gå ner i vikt av rena hälsoskäl? Tips, någon? :confused:

Jag tror det är jävligt svårt. Hon vet nog om att hon inte ska väga så mycket om hon vill bli gravid och ändå lyckas hon inte ta tag i det. Fortsätt som nu, uppmuntra och hjälp henne. En dag fattar hon förhoppningsvis beslutet att en gång för alla ta tag i det och det är först då hon kommer att lyckas. Kanske kan du visa några succehistorier härifrån, vi har ju trots allt några som gått ner rätt mycket i vikt.

z_bumbi
2006-02-15, 08:55
Hur motiverar man en kraftigt överviktig människa med synnerligen dålig karaktär att gå ner i vikt av rena hälsoskäl? Tips, någon? :confused:

Man använder inte rena hälsoskäl. :)

Få henne att börja med en fysik aktivitet som hon tycker är kul, att träna regelbundet är det viktigaste för hälsan och även för viktminskning på sikt.

Sen kan kosten komma lite i taget.

Eva_E
2006-02-15, 09:23
Hur motiverar man en kraftigt överviktig människa med synnerligen dålig karaktär att gå ner i vikt av rena hälsoskäl? Tips, någon? :confused:

Babysteps är nyckelordet!!! Och att vilja själv - det funkar inte om så hela världen tycker man ska banta om inte den egna viljan finns.

För en person med övervikt av den omfattningen gör pyttesmå förändringar i livsstilen jättestor skillnad. Macka istället för bulle till kvällsfikat, promenad istället för bil ibland när det handlar om korta sträckor, lösgodis bara på helgerna, pommes frites och annan extremt fet mat bara i undantagsfall - det räcker att börja så.
En nära vän till mig gick ner 20 kilo på ett halvår genom att starta på det viset och har lyckats hålla vikten sen. Innan dess testade han flera gånger diverse idiotkurer, men det höll några veckor så var han tillbaka i gamla hjulspår igen...

Eva

Perscitus
2006-02-15, 09:30
Nej, det förstår nog folk att det inte fungerar i praktiken. Men om man skulle skydda personerna från maten, dvs låsa kylskåp osv. så skulle det väl fungera? Men då är det nog simplare att knyta åt magsäcken.
Fast om du inte har lyckats få personen att själv klara av att tygla problemet, kommer det sluta i hetsätning när han/hon inte är kontrollerad längre. Tvång fungerar aldrig om man vill ha en frisk människa efteråt.

Stumpis
2006-02-15, 09:37
Babysteps är nyckelordet!!! Och att vilja själv - det funkar inte om så hela världen tycker man ska banta om inte den egna viljan finns.

För en person med övervikt av den omfattningen gör pyttesmå förändringar i livsstilen jättestor skillnad. Macka istället för bulle till kvällsfikat, promenad istället för bil ibland när det handlar om korta sträckor, lösgodis bara på helgerna, pommes frites och annan extremt fet mat bara i undantagsfall - det räcker att börja så.
En nära vän till mig gick ner 20 kilo på ett halvår genom att starta på det viset och har lyckats hålla vikten sen. Innan dess testade han flera gånger diverse idiotkurer, men det höll några veckor så var han tillbaka i gamla hjulspår igen...

Eva

Hon har ju börjat så bra flera gånger, och tappat rätt bra i vikt, men sen kommer en ny ursäkt till varför hon inte kan hålla det efter någon månad. Det kan vara en jobbig PMS-period, det kan vara mycket övertid på jobb eller bara dåligt väder som det "skylls" på. :(
Hon hatar dessutom allt vad fysisk aktivitet heter, även om hon en gång i tiden var väldigt aktiv med Friskis, simning osv. Men ju större hon blivit desto jobbigare är det ju att röra sig och kroppen hindrar henne. Hon skäms säkert för att visa sig på ett gym även om hon aldrig sagt det till mig. Ut och gå är inte tillräckligt piskan på ryggen för henne, för det kan man skjuta upp. Gruppträning är hennes melodi, men trivs man inte på gymmet är det svårt...
Nu träffas vi varannan lördag för att gå igenom vad hon ätit, hur mycket hon rör sig osv, och börjar alltid med att gå en timme. Då går det bra, för då drar ju jag med henne. :whipped:

skaparn
2006-02-15, 09:46
Samtidigt som folk har jättesvårt att gå ner i vikt så tycker jag det naturligtvis är jättelätt. Det är ju bara att sitta framför datorn, glömma av att äta lite etc så går man ner i vikt.

Du borde skriva en bok om din metod, skulle säkert sälja bra.

skaparn
2006-02-15, 09:48
Jag börjar seriöst fundera på om jag inte KAN gå ner i vikt. Har haft 1000 kcal underskott i 8 veckor och har gått ner 1,5 kg. *screwy*
Finns det någon sjukdom eller något fel i kroppen som gör att man inte kan gå ner i fettvikt.

Ja (http://netdoktor.passagen.se/?lngItemID=3316)

Har du ett medicinskt fel på ämnesomsättningen finns det hjälp att få från din läkare. Det lär heller inte bara märkas runt midjan ska tilläggas.

adde
2006-02-15, 09:51
Har inte tid att läsa igenom allt.... men det finns en stor studie på detta "swedish obese subjects". Finns en hel del publicerat från studien då den är riktigt stor. Man opererade, eller gav "bästa tänkbara vård" som kontrollgrupp.

Lifestyle, diabetes, and cardiovascular risk factors 10 years after bariatric surgery.

Sjostrom L, Lindroos AK, Peltonen M, Torgerson J, Bouchard C, Carlsson B, Dahlgren S, Larsson B, Narbro K, Sjostrom CD, Sullivan M, Wedel H; Swedish Obese Subjects Study Scientific Group.

Department of Body Composition and Metabolism, Sahlgrenska University Hospital, Goteborg, Sweden.

BACKGROUND: Weight loss is associated with short-term amelioration and prevention of metabolic and cardiovascular risk, but whether these benefits persist over time is unknown. METHODS: The prospective, controlled Swedish Obese Subjects Study involved obese subjects who underwent gastric surgery and contemporaneously matched, conventionally treated obese control subjects. We now report follow-up data for subjects (mean age, 48 years; mean body-mass index, 41) who had been enrolled for at least 2 years (4047 subjects) or 10 years (1703 subjects) before the analysis (January 1, 2004). The follow-up rate for laboratory examinations was 86.6 percent at 2 years and 74.5 percent at 10 years. RESULTS: After two years, the weight had increased by 0.1 percent in the control group and had decreased by 23.4 percent in the surgery group (P<0.001). After 10 years, the weight had increased by 1.6 percent and decreased by 16.1 percent, respectively (P<0.001). Energy intake was lower and the proportion of physically active subjects higher in the surgery group than in the control group throughout the observation period. Two- and 10-year rates of recovery from diabetes, hypertriglyceridemia, low levels of high-density lipoprotein cholesterol, hypertension, and hyperuricemia were more favorable in the surgery group than in the control group, whereas recovery from hypercholesterolemia did not differ between the groups. The surgery group had lower 2- and 10-year incidence rates of diabetes, hypertriglyceridemia, and hyperuricemia than the control group; differences between the groups in the incidence of hypercholesterolemia and hypertension were undetectable. CONCLUSIONS: As compared with conventional therapy, bariatric surgery appears to be a viable option for the treatment of severe obesity, resulting in long-term weight loss, improved lifestyle, and, except for hypercholesterolemia, amelioration in risk factors that were elevated at baseline.
Copyright 2004 Massachusetts Medical Society.

/adde

skaparn
2006-02-15, 10:00
Slänger in en fråga; Visst har det hänt något med lagen kring gastric bypass? Var det att yngre eller till och med barn skullle få göra en sådan operation?
Kan man verkligen prata om obotlig övervikt när personen är 15 år gammal? Fast det klart, sjukliga beteenden är inget reserverat för 30+.

High1ander
2006-02-15, 10:06
Fast om du inte har lyckats få personen att själv klara av att tygla problemet, kommer det sluta i hetsätning när han/hon inte är kontrollerad längre. Tvång fungerar aldrig om man vill ha en frisk människa efteråt.
Det är väl klart, men jag "tror" att när man blir "utsläppt" eller tillåts mat då man nått en normal vikt och hållt den ett tag så kommer man förhoppningsvis också blivit av med "vanan" att äta hela tiden, och ändrat sin ämnesomsättning lite...

Men det är ju helt klart, lättare att fixa till magsäcken så de känner sig spyfärdiga och slutar på det sättet självmant. Men de slutar ju fortfarande inte av "ren egen vilja", utan bara för en till matbit innebär en spya.

J.Saarela
2006-02-15, 10:06
Det finns en sån person på varje arbetsplats.Spelar ingen roll hur lite jag äter jag går endå inte ner i vikt.Shut up and do cardio fatass.

Wennerberg
2006-02-15, 10:42
om man inte kan gå ner i vikt kan man ta hissen :confused:

Jay-Z
2006-02-15, 10:49
Jag blev jävligt förbannad när jag häromsistens råkade slå på dumburken och se Anna Book och hennes, vad kan hon vara, 12-åriga dotter. Att göra så mot sitt barn. Fy fan. Rätt så mycket off-topic, jag skyller på för lite mjölk (1400 mg kalcium)

JJ
2006-02-15, 10:51
Jag blev jävligt förbannad när jag häromsistens råkade slå på dumburken och se Anna Book och hennes, vad kan hon vara, 12-åriga dotter. Att göra så mot sitt barn. Fy fan. Rätt så mycket off-topic, jag skyller på för lite mjölk (1400 mg kalcium)

Jag har för mig att Anna Book faktiskt har en störning av sin ämnesomsättning och hennes dotter kanske ärvt den. Om inte, så förenas jag med dig i din ilska.

Jay-Z
2006-02-15, 10:58
Jag har för mig att Anna Book faktiskt har en störning av sin ämnesomsättning och hennes dotter kanske ärvt den. Om inte, så förenas jag med dig i din ilska.

Fan. Kan jag inte få sura ändå? :em:

Antagligen hypotyreos. http://www.infomedica.se/artikel.asp?CategoryID=19113

Farsan käkar Levaxin.

Edit: Blir fan glad varenda gång jag ser din avatar, JJ.

Jman
2006-02-15, 10:58
Jag är glad att jag i stort sett kan stoppa i mig vad som helst så länge jag tränar utan att gå upp i vikt, förutom muskelmassa då. Energiintaget står i proportion till träningen antar jag. Jag har alltid haft behovet att ta ut mig fullständigt. Mer energi innebär bara längre träningspass.

Men att ta sig ner till den magiska fetthalten är svårt. Jag gillar godsaker för mycket ... Då måste jag hitta substitut för det. Men när jag dammar av cykeln inför sommaren så måste jag äta ännu mer, blir lätt orkelös och övertränad annars ... :eating:

Angel
2006-02-15, 11:52
Ja, ja hörde på radio att dom skulle börja utföra gastric bypass på barn/ungdommar i göteborg, sahlgrenska tror jag det var nu.

Hemskt att det gått så långt att det nu är ett "vanligt" problem hos barn med fetma, och att det håller på (är) att bli ett hälsoproblem.


Ang låg ämnesomsättning så har ja också lidit av det och ätit medicin för det, men enligt senaste kollen ja gjorde så sa han att mina värden va bra nu så ja hoppas det.

Liten Men Fet
2006-02-15, 12:08
Jag såg en artikel i en tidning för nån månad sen där det stod att en 40-årig man 1980 var i betydligt bättre form än dagens 18-åriga pojkar.

Obligatorisk skolgymnastikt 4 dagar i veckan upp till sista året i gymnasiet och mycket teori om hur kroppen fungerar och mycket kunskap om kost tycker jag är en bra ide. Jag betalar gärna 1 % mer i skatt för att slippa se alla feta och ouppfostrade ungar på stan. Anställ gärna gamla bittra sparkade yrkesofficerare som lärare.

Anonym112
2006-02-15, 12:38
För en person som är fet typ 95 kilo på 160centimeter (brud eller fet otränad kille) så är de ba o sluta äta!! feta ska inte ha mat ... så enkelt är det, sallad räcker!! inga klubbor, chips, osv!!! låt bli den feta maten, ut o gå lr spring lr nåt!! *grr*

Liten Men Fet
2006-02-15, 12:57
För en person som är fet typ 95 kilo på 160centimeter (brud eller fet otränad kille) så är de ba o sluta äta!! feta ska inte ha mat ... så enkelt är det, sallad räcker!! inga klubbor, chips, osv!!! låt bli den feta maten, ut o gå lr spring lr nåt!! *grr*

Inför förbud mot att feta köper vissa produkter och grava straff för dom som säljer och för dom som langar.

JJ
2006-02-15, 13:00
Edit: Blir fan glad varenda gång jag ser din avatar, JJ.


Jag med :D Ännu gladare blir jag varje dag när jag kommer hem från jobbet.Först tittar han lite på mig innan och undrar vem som kom in i synfältet, sen spricker han upp i världens största leende.

Anonym112
2006-02-15, 13:38
Inför förbud mot att feta köper vissa produkter och grava straff för dom som säljer och för dom som langar.

Vi förstår varrandra!! :thumbup:

haiduc
2006-02-15, 14:37
Det värsta tycker jag är föräldrar som ger sina barn helt fel mat, chips, godis, kakor och massor med läsk istället för mat vid regelbundna tider.

Lägger man en bra grund så blir ju riskerna mindre. Inom förskolan så kan jag se att de överviktiga barnen har överviktiga föräldrar.

Trance
2006-02-15, 14:39
Du borde skriva en bok om din metod, skulle säkert sälja bra.

Hehe, japp.

Nu kommer uppföljaren till den underbart minimalistiska metoden "Ät mindre, rör dig mer": "Sitt still och ät ännu mindre!". Garanterat resultat!

Krokodil
2006-02-16, 00:43
Jag såg en artikel i en tidning för nån månad sen där det stod att en 40-årig man 1980 var i betydligt bättre form än dagens 18-åriga pojkar.

Obligatorisk skolgymnastikt 4 dagar i veckan upp till sista året i gymnasiet och mycket teori om hur kroppen fungerar och mycket kunskap om kost tycker jag är en bra ide. Jag betalar gärna 1 % mer i skatt för att slippa se alla feta och ouppfostrade ungar på stan. Anställ gärna gamla bittra sparkade yrkesofficerare som lärare.Min fru vikarierade som gympalärare i en mellanstadieskola för inte så länge sedan och hon blev chockad över hur slöa ungarna var! Vi snackar alltså om 10-12 åringar som tyckte att det var pisstråkigt att spela basket i en kvart. Vissa av dem hade så dålig kondis att de var slut efter uppvärmningen (jogga två varv runt salen).

Det måste bero på TV och datorn som gör att ungarna är halvinvalider innan de ens kommit upp i tonåren. *screwy*

blekfet2
2006-02-16, 01:01
Min fru vikarierade som gympalärare i en mellanstadieskola för inte så länge sedan och hon blev chockad över hur slöa ungarna var! Vi snackar alltså om 10-12 åringar som tyckte att det var pisstråkigt att spela basket i en kvart. Vissa av dem hade så dålig kondis att de var slut efter uppvärmningen (jogga två varv runt salen).

Det måste bero på TV och datorn som gör att ungarna är halvinvalider innan de ens kommit upp i tonåren. *screwy*




tragiskt, skulle mer än gärna daska till deras föräldrar

Fartman
2006-02-16, 01:04
Min fru vikarierade som gympalärare i en mellanstadieskola för inte så länge sedan och hon blev chockad över hur slöa ungarna var! Vi snackar alltså om 10-12 åringar som tyckte att det var pisstråkigt att spela basket i en kvart. Vissa av dem hade så dålig kondis att de var slut efter uppvärmningen (jogga två varv runt salen).

Det måste bero på TV och datorn som gör att ungarna är halvinvalider innan de ens kommit upp i tonåren. *screwy*
Håller med, tycker aldrig man ser några ungar utomhus heller nu för tiden. När man själv var i den åldern så drällde man ju utomhus hela dagarna, lirade hockey på rinken eller på gatan och gjorde öht en massa skit ute. Som sagt, inte undra på om dom blir feta om dom bara sitter inne hela dagarna.

Jag är dock väldig glad då min lillasyster som är i den åldern och som tidigare visat lite väl mycket stillasittande tendenser numera är typ varje dag och åker skridskor eller någon annan aktiv aktivitet.

Noodles
2006-02-16, 08:21
Jag såg en artikel i en tidning för nån månad sen där det stod att en 40-årig man 1980 var i betydligt bättre form än dagens 18-åriga pojkar.

Obligatorisk skolgymnastikt 4 dagar i veckan upp till sista året i gymnasiet och mycket teori om hur kroppen fungerar och mycket kunskap om kost tycker jag är en bra ide. Jag betalar gärna 1 % mer i skatt för att slippa se alla feta och ouppfostrade ungar på stan. Anställ gärna gamla bittra sparkade yrkesofficerare som lärare.

Frågan är om extra skolgymnastik hjälper. Min erfarenhet är att de som inte var intresserade och i dålig form alltid hade någon förkylning eller annat förhinder. Resultatet blev att de aldrig var med på gymnastiken.

Jag tror snarare att hela inställningen måste ändras. Ungarna måste från tidiga år vara fysiskt aktiva och faktiskt leka utomhus. Föräldrarna kan dessutom se till att spendera tid med sina barn och göra friluftsaktiviteter.

Skolan ska inte uppfostra barnen. Det gäller även här. Föräldrarna får se till att barnen inte bara sitter stilla hela uppväxten.

skaparn
2006-02-16, 09:29
Frågan är om extra skolgymnastik hjälper. Min erfarenhet är att de som inte var intresserade och i dålig form alltid hade någon förkylning eller annat förhinder. Resultatet blev att de aldrig var med på gymnastiken.

Min erfarenhet av skolgymnastik är att det skrämde bort många från all idrott under flera år efter grundskolan. Först efter att ha passerat 20 började somliga närma sig fysisk aktivitet igen. På allvar.
Det tydligaste var hur tjejer som under otaliga innebandymatcher med mixade lag blev livrädda för killar som var alldeles för dumma i huvudet för att ta hänsyn till sitt styrkeövertag. Det tacklades längs ribbstolarna och det hela blev en ond cirkel där tjejerna tog för sig allt mindre och killarna alltmer upplevde tjejerna som rundningskonor.

Ja, jag generaliserar, men undantag är inte särskilt relevanta. Det klart att det fanns någon enstaka tjej som mätte sig med killarna under hela grundskolan vilket jag såklart alltid får slängt i ansiktet när jag orerar om det här.

Så vad är lösningen?
Ska man köra mer uppdelat mellan kön på skolgymnastiken eller ska man spela mindre lagsporter och idka Pilates?

Fartman
2006-02-16, 10:03
Min erfarenhet av skolgymnastik är att det skrämde bort många från all idrott under flera år efter grundskolan. Först efter att ha passerat 20 började somliga närma sig fysisk aktivitet igen. På allvar.
Det tydligaste var hur tjejer som under otaliga innebandymatcher med mixade lag blev livrädda för killar som var alldeles för dumma i huvudet för att ta hänsyn till sitt styrkeövertag. Det tacklades längs ribbstolarna och det hela blev en ond cirkel där tjejerna tog för sig allt mindre och killarna alltmer upplevde tjejerna som rundningskonor.

Ja, jag generaliserar, men undantag är inte särskilt relevanta. Det klart att det fanns någon enstaka tjej som mätte sig med killarna under hela grundskolan vilket jag såklart alltid får slängt i ansiktet när jag orerar om det här.

Så vad är lösningen?
Ska man köra mer uppdelat mellan kön på skolgymnastiken eller ska man spela mindre lagsporter och idka Pilates?

Ja ja ja! Vi hade uppdelat 2st klasser i kill och tjejgrupp när vi gick i högstadiet. Det var så djävla kul, blev mera träning över hela idrotten.. Extra bra var ju också att merparten av snubbarna redan lirade boll tillsammans. Det var faktiskt riktigt, riktigt bra. Ända gångerna som det gått bra att spela sporter som tex volleyboll var i just högstaidet. Tror även många tjejer uppskattade att dom fick köra ensamma utan risk att "skämma ut sig inför killarna" typ.

Sen när man kom till gymnasiet då tordes man inte ta i det minsta när det var tex fotboll i rädsla för att ta ihjäl någon stackars donna som råkade komma ivägen.

Hursomhelst kanske det kan vara svårt att få igenom nu i dessa dagar då "jämställdheten" går före förnuft.

Angel
2006-02-16, 15:32
lägg ner lagsporterna och låt alla mätas och utvecklas individuellt innom skolidrotten. vill man va med i lag kan man ju göra det utanför skolan då

AngelLove
2006-02-16, 15:46
jag har sjukligt svårt att gå ner i vikt,sjukligt svårt.
den enda metod som har funkat för mej var när jag typ åt 3 mycket magra mål mat om dagen kombinerat med 4-5 dagars motion,då svallt jag och kroppen mådde piss,men jag gick ner i vikt och skapligt fort också.

numera så är jag livrädd att förlora dom muskler jag har byggt upp under åren och iom det så törs jag ej försöka mej på denna metod som jag använde förut.

det jag idag går efter när det gäller deff är allt det jag har läst här och det verkar inte funka så bra för mej..har fått tippset om att öka fett intaget och sänka kolhydraterna på vilodagarna,he in ätar dagar,lägga kolhydraterna samt dom flesta kcal runt tränings timmarna,köra intensivare motion på morgonen,testat på dom flesta "fettförbränande" produkter,öka protein intaget,käka nyttigare fetter,ballansera måltiderna bra,lägga av med godis och annat onödigt,,ligga 500(eller mer) kcal under mitt +/- streck,försöka sova/vila mera osv osv osv,men INGET har funkat så bra på mej så som det har funkat på dom flesta andra här.visst,jag går ner nått kilo för att sen gå upp det utav nån väldigt konstig anledning.

så ja,jag har väldigt svårt att gå ner i vikt.

I second that...

Har exakt samma problem och den enda gången jag legat på en LÅG BF-nivå, och då var det inte sjukligt låg nivå utan ~9% kanske, så var det ren anorexia (1½måltid om dagen, 6gympass, 2 boxpass/v & 2mil PW 3ggr/v).
Vill lixom inte börja om den vägen när kroppen börjat vänja sig vid regelbunden matintag.

AngelLove
2006-02-16, 15:50
Hursomhelst kanske det kan vara svårt att få igenom nu i dessa dagar då "jämställdheten" går före förnuft.

Det praktiseras på min dotters skola och har så gjorts sedan första klass (hon går i 4an nu).

Ev tror jag du får läsa på igen om vad jämställdhet innebär. Jämställdhet är att kvinnor och män skall ha samma chans och möjlighet.

Fatalist
2006-02-16, 15:50
lägg ner lagsporterna och låt alla mätas och utvecklas individuellt innom skolidrotten. vill man va med i lag kan man ju göra det utanför skolan då

Wooord. Skolidrotten är så genomruttet idiotisk, jag vill väl för fan inte springa runt och sparka eller kasta boll.

Inför rena motionsmoment istället. Det är inte konstigt att folk skolkar skolidrotten, JAG T EX.

Jag behöver varken motionen eller fotbollsspelandet en timma i veckan.

fat_joe
2006-02-16, 17:46
Wooord. Skolidrotten är så genomruttet idiotisk, jag vill väl för fan inte springa runt och sparka eller kasta boll.

Inför rena motionsmoment istället. Det är inte konstigt att folk skolkar skolidrotten, JAG T EX.

Jag behöver varken motionen eller fotbollsspelandet en timma i veckan.


Nej du behöver det kanske inte , men är ju knappast negativt för isterburkarna som aldrig går längre än till kylskåpet att få springa runt lite i nån timme.

En mer invidualiserdad skolidrott skulle nog vara en bra ide så man kan ägna mer på det man tycker är roligt.

Fartman
2006-02-16, 17:52
Det praktiseras på min dotters skola och har så gjorts sedan första klass (hon går i 4an nu).

Ev tror jag du får läsa på igen om vad jämställdhet innebär. Jämställdhet är att kvinnor och män skall ha samma chans och möjlighet.
Det låter jättebra, hoppas fler skolor börjar med det.

Angående jämställdhet så var det lite det jag menade med att sätta ut situationstecken, alltså att det lätt kan bli gnäll när det ska delas upp efter kön bara för att endel missuppfattat saker.