handdator

Visa fullständig version : Nya honda civic.


bladhet
2006-02-14, 20:50
Någon fler än jag som varit och kollat på den nya honda civicen?

Vart faktiskt väldigt sugen på att beställa en.
Får se längre fram till våren och sommare om det blir en sådan..

Ganska egen design om man säger så.

hahavaffan
2006-02-14, 20:53
Mmm designen är ju ganska speciell... tyvärr speciellt ful om du frågar mig. Den förra gillade jag riktigt mycket. Så jäkla skön i Type-R versionen, kanske en aning bullrig.

Men den nya har ju fått schyssta betyg av biltestarna, och med en vass Type-R motor, med högt varvstopp och samma sjuka väghållning som den förra, så hade jag inte tackat nej :)

Arnesson
2006-02-14, 20:57
Inte snygg alls i mina ögon.

tossefar
2006-02-14, 21:28
Honda håller bra, men ack så tråkiga.
edit: förutom s2000, den är kul!

Wennerberg
2006-02-14, 21:41
Tuppen här på forumet har en Honda Civic Type R -05. Den går som in i helvete skall ni veta.

babyshambles
2006-02-14, 22:40
Komforten i CTR är usel. Passar egentligen endast på bana och i racing-sammanhang. Tyvärr på en så fin bil. V4 på 200HK...

OggeP
2006-02-14, 22:43
Komforten i CTR är usel. Passar egentligen endast på bana och i racing-sammanhang. Tyvärr på en så fin bil. V4 på 200HK...

V4? Hur tänker du nu? Dog inte det ut med Saab 96? :D

tossefar
2006-02-14, 22:48
V4? Hur tänker du nu? Dog inte det ut med Saab 96? :D
Jag vet inte om du skämtade, men en V4 är en v-monterad fyrcylindrig motor.

babyshambles
2006-02-14, 22:49
V4? Hur tänker du nu? Dog inte det ut med Saab 96? :D
Civic Type-R har en rak 4-cylindrig, tvärställd motor?

OggeP
2006-02-14, 22:52
Civic Type-R har en rak 4-cylindrig, tvärställd motor?

Ja, V4=4-cylindrig motor i V-formation. Civic har som sagt en R4.

Petitesser jag vet, lät bara lite kul att CTR skulle ha en V4, en måttligt udda och föråldrad konstruktion, när det i själva verket är en spjutspetsmotor bland personbilar.

MUGEN
2006-02-14, 22:59
så jag inte blir helt förvirrad, är det denna som är nya modellen
http://www.emotor.se/nyheter/bilder/1286-1.jpg

babyshambles
2006-02-14, 23:02
Ja, V4=4-cylindrig motor i V-formation. Civic har som sagt en R4.

Petitesser jag vet, lät bara lite kul att CTR skulle ha en V4, en måttligt udda och föråldrad konstruktion, när det i själva verket är en spjutspetsmotor bland personbilar.
Har vi mån tro en liten "ordpetare" här? :D

babyshambles
2006-02-14, 23:03
Usch, vad ful den var. Jag är mera sugen på Alfas nya. Ser riktigt fräsch och arg ut. :hbang:

OggeP
2006-02-14, 23:04
Har vi mån tro en liten "ordpetare" här? :D

Haha, ja eller nej. Fan jag skäms nästan över mitt besserwisser-inlägg. Men jag som är lite biltokig tyckte bara att det lät jävligt rolig. Ja torr bilnörd-humor.


Hoppas att du inte tog illa vid.

babyshambles
2006-02-14, 23:05
Haha, ja eller nej. Fan jag skäms nästan över mitt besserwisser-inlägg. Men jag som är lite biltokig tyckte bara att det lät jävligt rolig. Ja torr bilnörd-humor.


Hoppas att du inte tog illa vid.
Absolut inte. Trodde jag var helt "out" när det gäller en av mina favoritbilar, och det får ju fan inte hända. :D

oksiv1
2006-02-14, 23:07
Tycker den är ganska ball faktiskt.
I Type-R version hade inte jag tackat nej.
http://www.honda.se/bil/models/civic5d/gallery/civic5d_02.jpg

KIRE
2006-02-15, 20:25
Den nya civicen är GRYM!

KIRE
2006-02-15, 20:27
Några till

J.Saarela
2006-02-15, 20:27
Tilltalar mig inte på nå sätt alls,men olika smak har vi alla.

KIRE
2006-02-15, 20:33
Tilltalar mig inte på nå sätt alls,men olika smak har vi alla.

Låt mig gissa, du gillar amerikanska bilar?

J.Saarela
2006-02-15, 20:35
Låt mig gissa, du gillar amerikanska bilar?


Ne kan man inte påstå,Mercedes och Bmw ligger väl närmast.

miblom
2006-02-15, 20:39
Komforten i CTR är usel. Passar egentligen endast på bana och i racing-sammanhang. Tyvärr på en så fin bil. V4 på 200HK...

Där håller jag verkligen inte med dig. Visst finns det bilar med bättre komfort men att säga att bilen bara duger på bana är rent skitsnack. En CTR fungerar alldeles utmärkt som vardagsbil :thumbup:

hum
2006-02-15, 20:57
Komforten i CTR är usel. Passar egentligen endast på bana och i racing-sammanhang. Tyvärr på en så fin bil. V4 på 200HK...

Det är en bil att köra, inte åka i. ;)

Apropå den nya civicen gillar jag nog min egen (97a) bättre, men man vänjer sig nog vid det nya utseendet.

KIRE
2006-02-15, 21:05
Det är en bil att köra, inte åka i. ;)

Apropå den nya civicen gillar jag nog min egen (97a) bättre, men man vänjer sig nog vid det nya utseendet.

96-00 tycker jag personligen är den minst vackra civicen, även om den är fin.
Har själv haft en sådan från 98. Upplevde den som en aning sämre på vägen än både de föregående och den efterföljande versionen. 88-92 versionen tycker jag är shysst körmässigt, men även 00-04 är fin. Speciellt då CTR såklart.
Finns inga bilar som kan slå dessa när det gäller körglädje, kvalitet, ekonomi.
Visst finns det snabbare och bättre bilar men då kostar de oxå betydligt mera både i inköp och drift. Har man en gång låtit varvräknaren passera 5500rpm på
en v-tec motor så blir man frälst :D

hum
2006-02-15, 21:15
96-00 tycker jag personligen är den minst vackra civicen, även om den är fin.
Har själv haft en sådan från 98. Upplevde den som en aning sämre på vägen än både de föregående och den efterföljande versionen. 88-92 versionen tycker jag är shysst körmässigt, men även 00-04 är fin. Speciellt då CTR såklart.
Finns inga bilar som kan slå dessa när det gäller körglädje, kvalitet, ekonomi.
Visst finns det snabbare och bättre bilar men då kostar de oxå betydligt mera både i inköp och drift. Har man en gång låtit varvräknaren passera 5500rpm på
en v-tec motor så blir man frälst :D

Jo 96-98 ser dom ju inget vidare ut original, men varför behålla bilen i originalskick? :) 99 (var det väl?) uppdaterades den lite med bla ny fram och bakspoiler, gör enorm utseendemässig skillnad.

Se så fina dom kan bli: (jag har samma fälgar)(men större) Godnatt!

KIRE
2006-02-15, 21:17
Sweet :thumbup:
Den var grym! Min var en orginal 1.4i, grå dessutom.
Hehe , en viss skillnad.

bladhet
2006-02-15, 21:26
Några till
vars har du hittat bilderna??


Blir mer och mer sugen på att betälla en..

Ska nog försöka sälja min bil till våren i alla fall.

Herkulez
2006-02-15, 21:44
polaren jobbar på honda i luleå och sa att den var fin att köra, inte världens snyggaste desigt i fronten men duger, sen var den ball som fan invändigt enligt han.

KIRE
2006-02-15, 21:47
polaren jobbar på honda i luleå och sa att den var fin att köra, inte världens snyggaste desigt i fronten men duger, sen var det ball invändigt enligt han.

Yes, inredningen är väldigt speciell.
Jag har provat 140hk versionen och
den gick bra samt var allmänt trevlig
att köra. En milsvid skillnad mot exempelvis
golf annat mög.

babyshambles
2006-02-15, 22:38
Där håller jag verkligen inte med dig. Visst finns det bilar med bättre komfort men att säga att bilen bara duger på bana är rent skitsnack. En CTR fungerar alldeles utmärkt som vardagsbil :thumbup:
Hur länge har du haft din Type-R?

tuppen
2006-02-15, 22:45
Att påstå att ctr skulle vara en "skön" bil är att ljuga enligt mig.. dock endast i fjädring/komfort perspektiv.. men sen när det börjar svänga och man ligger i 6000 varv i en kurva och vet att det är 2200 varv kvar innan man ska växla då är det inte många original personbilar som hänger med i normal prisklass, och det är där man ska använda den... den ska köras, inte åkas i

mvh Tuppen som längtar till 1 maj = Mantorp

tuppen
2006-02-15, 22:50
Ang nya Civicen så är den skön att åka i! verkligen.. men desigen tilltalar inte mig det minsta, tyvärr, får se nu till Geneve salongen där Honda ska visa den nya Type-R, den använder sig av likadan motor i som i "gammla" ctr vilket är positivt för den motor+den växellådan... ja hehe behvöer jag ens säga vad jag tycker

miblom
2006-02-15, 22:56
Hur länge har du haft din Type-R?

Har haft den i lite mer än 7 månader nu och trivs bara bättre och bättre med den. Helt sjukt vad man kan längta efter våren när man har en rolig bil :)

babyshambles
2006-02-15, 22:59
Har haft den i lite mer än 7 månader nu och trivs bara bättre och bättre med den. Helt sjukt vad man kan längta efter våren när man har en rolig bil :)
Har du bytt avgassystem och/eller luftfilter?

miblom
2006-02-15, 23:08
Har du bytt avgassystem och/eller luftfilter?

Än så länge bara avgas, blir nog ett filter till våren också. Det enda enligt mig som är befogat att klaga på angående komforten i en CTR är bullret. Det bullrar en del från däcken men i övrigt så tycker jag att man både kör och åker riktigt bekvämt (stolarna är sköna). Men sen är jag en sån som föredrar en riktigt hård bil framför en mjuk. Kan ju förstås förtydliga att det självklart finns bilar som är ruskigt mycket bekvämare, men ibland tycker jag att en del felaktigt framställer CTR:n som riktigt hemskt att färdas i om man inte rejsar hela tiden...

Ontopic: Nya civicen tycker jag ser rätt intressant ut. Ska ta en närmare titt på den och klämma lite innan jag bestämmer mig. Sen ska det bli spännande att se hur nya CTR:n ser ut!