handdator

Visa fullständig version : Mjölk:nyttigt kalcium vs insulinpåslag?

Kary
2006-02-14, 18:20
Hur är det egentligen med lättversionerna av mejerprodukter och framför allt minimjölk, keso mini och lättyoghurt? Å ena sidan har man alltid hört att kvinnor behöver få i sig ganska mycket av dessa produkter för att få i sig tillräckligt med kalcium, men å andra sidan så har jag börjat läsa här att det inte är bra att tex dricka minimjölk eftersom det ger ett högt insulinpåslag och främjar fettinlagring. Men att det dock enligt div studier är bra att få i sig kalcium som på något sätt kan bidra till minskad fettupptagning. Som sagt, det snurrar i huvudet och jag som brukar dricka en hel del mjölk och ofta äter minikeso osv vet nu varken ut eller in. Äter inte så mycket kött heller så tillsammans med ägg, sojaprodukter och baljväxter är de lätta mejeriprodukterna mina största proteinkällor. Någon som kan förklara detta? Ska man fösöka begränsa mjölkprodukterna pga insulinpåslaget? Eller är pratet om det överdrivet för en vanlig dödlig?

King Grub
2006-02-14, 18:24
Det är utmärkta protein- och kalciumkällor du nämner.

I en blandad kost behöver en frisk person inte bekymra sig om insulinfrisättning från en normal konsumtion av mjölkprodukter.

RDI för kalcium ligger på 800 mg/dag; man bör inte överskrida runt 1200 mg/dag, män i synnerhet, då det verkar finnas en koppling mellan högt kalciumintag, oavsett källa, och prostatacancer hos män och äggstockscancer hos kvinnor.

Kary
2006-02-14, 18:38
Tack för svaret. Känns bra att man inte behöver lägga om kosten helt. Speciellt eftersom jag tycks mig minnas att du ofta nämner det höga insulinpåslaget med ett (kanske från min sida inbillat iof) leende. :D

Bondlurk
2006-02-14, 20:45
Jag brukar dricka min 1 liter mjölk över ½-1 timme, vilket i logiken borde göra att den glykemiska laddningen sprids och inte blir så stor.

Sen har inte det glykemiska indexet allt för stor roll i sånna här fall, jag har tolkat det så från vad jag läst iaf.

King Grub
2006-02-14, 20:46
GI har inte med mjölkens höga II att göra överhuvudtaget.

Bondlurk
2006-02-14, 20:47
Okej, men vad i mjölken påverkar insulin nivåerna om inte kolhydraterna då?

King Grub
2006-02-14, 20:48
Proteinet. Främst vasslefraktionen. Allt protein frisätter insulin, ofta minst lika mycket som motsvarande energimängd kolhydrat. Vassle frisätter lika mycket insulin som samma mängd energi från druvsocker.

Bondlurk
2006-02-14, 20:51
Okej, men i mina ögon borde det också spridas över en längre tid om man dricker mjölken långsamt, eller?

rQx
2006-02-14, 21:04
Kommentar: Varför kalcium inte går att överdosera beror främst på att bisköldkörtlarna samt sköldkörteln reglerar kalciumnivåerna i kroppen. Kalcium är det enda mineral som har egna körtlar. Kalköverskottet går ut via avföringen. Detta gäller i alla fall, oralt tillförd, biologisk kalk ur t ex pH-KALK (basisk kalk) ifrån kalcium- /magnesiumbergarter, alltså naturlig kalk. Denna typen av kalk tillför inte bara kalcium utan även karbonater, som tar bort överskottsyror ur kroppen.

Då är detta fel?

Är det inte så att fosfater som finns i mjölk minskar absorbtionen av kalcium? Kan man då räkna på 1200 mg / dag sett från näringsinnehållet? Eller ska man ta hänsyn till fosfaterna?

King Grub
2006-02-14, 21:17
Hyperkalcemi har inte rapporteras som resultat av en kalciumrik kost, endast av supplementering.

Nyss nämnda cancerpåverkan oberoende av kalciumkälla är dock oroväckande:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=9458087&dopt=Abstract

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=10189041&dopt=Abstract

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=15883441&query_hl=1&itool=pubmed_docsum

Kalköverskottet går ut via avföringen.

Även saker du bajsar ut kan ha cancerpåverkan (sackarin kissas ut, men ger åtminstone råttor urinblåsecancer i alla fall, t ex).

rQx
2006-02-14, 21:22
Alright! Har du någon info kring fosfaternas inverkan ? =)

Kary
2006-02-15, 09:55
Finns det förresten något man kan äta samtidigt som mjölkprodukterna för att minska insulinpåslaget?

King Grub
2006-02-15, 10:38
Psylliumfrö, om du nu (antagligen helt i onödan) oroar dig över att du skall få någon negativ effekt av normalt mjölkintag.

z_bumbi
2006-02-15, 10:42
Finns det förresten något man kan äta samtidigt som mjölkprodukterna för att minska insulinpåslaget?

Mat.

Om du är rädd för insulinpåslaget så ät mindre mjölkprodukter och mer av annan mat i den måltiden.

Kary
2006-02-15, 11:53
Mat.

Om du är rädd för insulinpåslaget så ät mindre mjölkprodukter och mer av annan mat i den måltiden.
Någon speciell sorts mat?

z_bumbi
2006-02-15, 12:15
Någon speciell sorts mat?

Vilken mat som helst som inte är mejeriprodukter, läs Grubs inlägg om vad som tros orsaka den höga insulinutsöndringen.

Kary
2006-02-15, 14:00
Psylliumfrö, om du nu (antagligen helt i onödan) oroar dig över att du skall få någon negativ effekt av normalt mjölkintag.

Om det är normalt eller inte vet jag inte. Dricker ca 7-8 dl mjölk om dagen, hälften efter lunch och hälften efter kvällsmaten.
OK, men bara för vetandets skull: vad är det i psylliumfrö som ger den effekten? Går det lika bra med tex nötter? Har försökt söka i slv databasen för mer information om psylliumfrö med det verkar inte finnas med där. Har dock sett det i affären och om jag inte minns fel så fanns det två olika sorter, en mörkare och en ljusare? Eller var det något annat jag såg? Vad är det för skillnad på dessa två?

King Grub
2006-02-15, 14:37
OK, men bara för vetandets skull: vad är det i psylliumfrö som ger den effekten?

Fiber.

Går det lika bra med tex nötter?

Nej, lägger du till energigivare får du större insulinfrisättning, inte mindre.

Har försökt söka i slv databasen för mer information om psylliumfrö med det verkar inte finnas med där. Har dock sett det i affären och om jag inte minns fel så fanns det två olika sorter, en mörkare och en ljusare? Eller var det något annat jag såg? Vad är det för skillnad på dessa två?

Dom mörka är från Europa, renare och dyrare. Dom ljusa är från Indien, billigare, och 5% effektivare. Dock kan man hitta lite skräp i dom.

Det är antagligen helt onödigt för en frisk individ att blanda frön i en normal kost för att sänka blodsocker- och insulinsvar.

Kary
2006-02-15, 14:41
Det är antagligen helt onödigt för en frisk individ att blanda frön i en normal kost för att sänka blodsocker- och insulinsvar.

Antagligen. Men jag är nyfiken på hur det fungerar och varför. :) Tror nog jag avstår från psylliumfrön så länge och fortsätter med mjölken.
Tack för hjälpen.