handdator

Visa fullständig version : Hunger = käka


Don_Kocke
2006-02-14, 16:34
Är det bra att äta så fort man blir hungrig, och varje gång äta mig mätt?..har räknat ut att jag isåfall skulle få i mig 3500-5500 kcal beroende på vad jag äter (Nästan alltid relativt kalorisnål mat utöver pasta och bröd)..och finns det några vetenskapliga rapporter på om man ska äta när man är mätt eller om det är bättre att vara hungrig i nån timme eller så innan man äter ?

jwzrd
2006-02-14, 16:36
Vad säger ditt sunda förnuft i frågan om man bör äta när man är mätt och om man bör låta bli att äta när man är hungrig?

Don_Kocke
2006-02-14, 16:44
Vad säger ditt sunda förnuft i frågan om man bör äta när man är mätt och om man bör låta bli att äta när man är hungrig?


Det vet jag redan och bryr mig inte mkt om det .. vill veta vad som är bäst och om man inte vet eller kan argumentera för det man skriver så ska man inte skriva

jwzrd
2006-02-14, 16:50
Det vet jag redan och bryr mig inte mkt om det .. vill veta vad som är bäst och om man inte vet eller kan argumentera för det man skriver så ska man inte skriva

Pust pes. Ok, jag argumenterar för det jag säger:

1) Om du är hungrig så betyder det att din kropp behöver näringsämnen den saknar och/eller energi för att fylla på.

2) Om du är mätt av att ha ätit en sund och balanserad måltid så betyder det att din kropp inte vill ha mer för sina grundläggande behov just för stunden.

Om du i #1 väntar med att äta så försenar du bara påfyllnad och använder mer av dina förråd (förutom påverkan på ditt humör, välbefinnande, koncentrationsförmåga osv).

Om du i #2 äter ännu mer så ger du kroppen i princip signalen: lagra undan i förråden, dvs fett i dom allra flesta fallen. Akut säger du åt magen: sätt nu igång skiteriet och öka takten så att det finns plats till all mat som ramlar ner i magen vilket eventuellt leder till att du inte tar upp alla näringsämnen du kanske önskat.

Summa summarum: ät när du är hungrig, vila när du är mätt.

Cykelmannen
2006-02-14, 17:24
Summa summarum: ät när du är hungrig, vila när du är mätt.

Det var precis det han inte kunde för att det då blev för många kcal.

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: :::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Nej, det finns en helt annan lösning på problemet. Motion! Om du har en naturlig förbränning på kanske 2500 kcal/dygn och förbränner 700-800 kcal om dagen på cardio, då kan du äta upp emot 3000 kcal och ändå ligga på underskott. Och ät mycket grönsaker!

jwzrd
2006-02-14, 17:25
Det var precis det han inte kunde för att det då blev för många kcal.

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: :::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Nej, det finns en helt annan lösning på problemet. Motion! Om du har en naturlig förbränning på kanske 2500 kcal/dygn och förbränner 700-800 kcal om dagen på cardio, då kan du äta upp emot 3000 kcal och ändå ligga på underskott. Och ät mycket grönsaker!

Om du läser hela mitt inlägg istället så ser du vad jag säger om sund och balanserad kost. Då fungerar kroppens hungersignaler som ett utmärkt sätt att reglera ditt födointag.

EDIT: imponerande att du flikar in ett "ändå" där. 3000 - 800 - 2500 blir som bekant mindre än 0.

Don_Kocke
2006-02-14, 17:28
Pust pes. Ok, jag argumenterar för det jag säger:

1) Om du är hungrig så betyder det att din kropp behöver näringsämnen den saknar och/eller energi för att fylla på.

2) Om du är mätt av att ha ätit en sund och balanserad måltid så betyder det att din kropp inte vill ha mer för sina grundläggande behov just för stunden.

Om du i #1 väntar med att äta så försenar du bara påfyllnad och använder mer av dina förråd (förutom påverkan på ditt humör, välbefinnande, koncentrationsförmåga osv).

Om du i #2 äter ännu mer så ger du kroppen i princip signalen: lagra undan i förråden, dvs fett i dom allra flesta fallen. Akut säger du åt magen: sätt nu igång skiteriet och öka takten så att det finns plats till all mat som ramlar ner i magen vilket eventuellt leder till att du inte tar upp alla näringsämnen du kanske önskat.

Summa summarum: ät när du är hungrig, vila när du är mätt.


Så du tycker att jag ska äta runt 4000 kcal om dagen (ungefär den mängden krävs ifall jag ska äta mig mätt varje gång jag är hungrig) ? Om hunger var en signal kroppen bara skickade ut när man behövde äta så skulle jag alltså ha en kaloriförbrukning på ca 4000 kcal om dagen och det tror jag inte att jag har..har du någon källa på att enda anledningen till hunger är att kroppen behöver mer mat? Själv tror jag att jag har töjjt ut magsäcken under bulken och att jag därför behöver äte mkt mer mat än jag behöver för att bli mätt

jwzrd
2006-02-14, 17:34
Så du tycker att jag ska äta runt 4000 kcal om dagen (ungefär den mängden krävs ifall jag ska äta mig mätt varje gång jag är hungrig) ? Om hunger var en signal kroppen bara skickade ut när man behövde äta så skulle jag alltså ha en kaloriförbrukning på ca 4000 kcal om dagen och det tror jag inte att jag har..har du någon källa på att enda anledningen till hunger är att kroppen behöver mer mat? Själv tror jag att jag har töjjt ut magsäcken under bulken och att jag därför behöver äte mkt mer mat än jag behöver för att bli mätt

Det är inte någon slutsats du kan dra av något av det jag säger. Du sätter "hungersystemet" ur spel relativt enkelt genom att t ex äta en näringsfatting kost med ett högt energiintag. Näringsrik kost med fibrer och hela faderulingen vad gäller att leva sunt blir du inte fet av (och innehåller inga 4000kcal i ditt fall) om du äter dig mätt på det. Och med mätt snackar jag inte om megautspänd gravid-mage utan mätt rätt och slätt.

Skrollovicz
2006-02-14, 17:36
Bra? Vaddå bra? Äter du för att överleva så kan du väl vänta lite, men om du vill bygga så är det vitalt att du äter så fort du börjar bli hungrig.

Inzza
2006-02-14, 17:36
Så du tycker att jag ska äta runt 4000 kcal om dagen (ungefär den mängden krävs ifall jag ska äta mig mätt varje gång jag är hungrig) ? Om hunger var en signal kroppen bara skickade ut när man behövde äta så skulle jag alltså ha en kaloriförbrukning på ca 4000 kcal om dagen och det tror jag inte att jag har..har du någon källa på att enda anledningen till hunger är att kroppen behöver mer mat? Själv tror jag att jag har töjjt ut magsäcken under bulken och att jag därför behöver äte mkt mer mat än jag behöver för att bli mätt

Varför inte äta? kroppen behöver näring för att växa. Har inte läst att du deffar så ät för gud skull. hade vart glad om jag hade vart hunrig jämnt, istället för att sitta här och trycka ner skiten.

jwzrd
2006-02-14, 17:41
Jag orkar inte googla fram någon källa men det finns belägg för att hunger har med andra saker att göra än storleken på magsäcken. Jag äter själv mat i drivor och hela tiden men hungern beror av många faktorer. Om jag t ex tränade ett benpass dagen innan så kan jag räkna med att ha en i princip omättlig hunger hela dagen efter, jag kan sitta med magen stor och full som en medicinboll men ändå ha starka hungerkänslor. Har jag vilat 3-4 dagar så går mitt sug efter mat ner ganska kraftigt dag 4 och jag vill ha mindre portioner och är inte hungrig igen redan efter 2½-3 timmar.

Don_Kocke
2006-02-14, 17:43
Jag ligger inte i deffen..men vill inte grisbulka..äter nästan dubblet så mkt som andra tränande i ungefär sammma vikt..hade tänkt börja deffa lite lätt i mars så vill inte odla späck nu utan försöka pricka in kaloriförbrukningen helt alternativt ligga lite under eller över

jwzrd
2006-02-14, 17:45
Välj energisnåla näringsrika livsmedel som mättar mycket. Det mest elementära råd om kost någon kan få?

Don_Kocke
2006-02-14, 17:46
Jag orkar inte googla fram någon källa men det finns belägg för att hunger har med andra saker att göra än storleken på magsäcken. Jag äter själv mat i drivor och hela tiden men hungern beror av många faktorer. Om jag t ex tränade ett benpass dagen innan så kan jag räkna med att ha en i princip omättlig hunger hela dagen efter, jag kan sitta med magen stor och full som en medicinboll men ändå ha starka hungerkänslor. Har jag vilat 3-4 dagar så går mitt sug efter mat ner ganska kraftigt dag 4 och jag vill ha mindre portioner och är inte hungrig igen redan efter 2½-3 timmar.



Okej..finns det något samband mellan förhöjd proteinsyntes och stark ostoppbar hunger?

Cerberus
2006-02-14, 17:50
Om du har fortsatta problem, uppsök läkare. Du ska ju inte jämt va hungrig.

Aptit och hunger behöver inte nödvändigtvis betyda att du måste äta, andra faktorer som depression kan spela in(då brukar man få ökad aptit).

Jobbigt att vara hungrig hela tiden kan jag förstå..

sgtbarnes
2006-02-14, 17:50
Jag orkar inte googla fram någon källa men det finns belägg för att hunger har med andra saker att göra än storleken på magsäcken. Jag äter själv mat i drivor och hela tiden men hungern beror av många faktorer. Om jag t ex tränade ett benpass dagen innan så kan jag räkna med att ha en i princip omättlig hunger hela dagen efter, jag kan sitta med magen stor och full som en medicinboll men ändå ha starka hungerkänslor. Har jag vilat 3-4 dagar så går mitt sug efter mat ner ganska kraftigt dag 4 och jag vill ha mindre portioner och är inte hungrig igen redan efter 2½-3 timmar.

andra faktorer:

#kall, varm mat. varmare mat mättar bättre jmf med kall.

däremot släcker kall dryck törsten snabbare (men därmed inte sagt behovet) jmf med varm dryck, eftersom kall dryck "bedövar" törstreceptrorerna.

det var det jag drog till minnes så här på rak arm. :)

jwzrd
2006-02-14, 17:50
Okej..finns det något samband mellan förhöjd proteinsyntes och stark ostoppbar hunger?

Det gör det säkert, jag har ingen aning. Jag gör som min kropp säger allt som oftast, då råkar jag inte i trubbel.

Cerberus
2006-02-14, 17:52
Har läst någonstans att man ofta misstar hunger för törstkänslor, så drick mer vatten!

Don_Kocke
2006-02-14, 17:55
Om du har fortsatta problem, uppsök läkare. Du ska ju inte jämt va hungrig.

Aptit och hunger behöver inte nödvändigtvis betyda att du måste äta, andra faktorer som depression kan spela in(då brukar man få ökad aptit).

Jobbigt att vara hungrig hela tiden kan jag förstå..


okej men jag är inte deprimerad eller något och det kan inte vara något fel på mina tarmar då dom verkar ta upp all näring för jag har fått mkt bra resultat sissta tiden

jwzrd
2006-02-14, 17:58
okej men jag är inte deprimerad eller något och det kan inte vara något fel på mina tarmar då dom verkar ta upp all näring för jag har fått mkt bra resultat sissta tiden

Vad är egentligen problemet då? Vad äter du och i vilka mängder för att du ska komma upp i 4000 kcal när du äter efter hunger?

Milia
2006-02-14, 18:19
Jag känner i alla fall igen, mig, jag är hungrig nästan jämt, fast jag äter "bra" mat.
Nu är jag ju dock på diet, så då är det ju mer naturligt att jag e hungrig, fast jag är alltså hungrig även om jag inte går på diet...

bubbe
2006-02-14, 18:24
Måste säja att jag håller med jwzrd, om man äter en bra kost så blir det svårt att bli fet utan att gå runt och känna sig proppmätt hela dagen. Detta är hur jag känner, dock har jag väldigt sällan "hunger" känslor brukar mest känna mig trött om jag inte har ätit på ett tag.

Don_Kocke
2006-02-14, 18:33
Vad är egentligen problemet då? Vad äter du och i vilka mängder för att du ska komma upp i 4000 kcal när du äter efter hunger?

Att jag är rädd att lägga på mig fett..Det enda jag räknar är kalorier och protein och jag får i mig runt 250 gram protein om dagen..det jag oftast äter är Tonfisk,köttfärs,renskav,kvarg och fullkornspasta,fullkornsris,vitt bröd,knäckebröd

Äter rätt stora portioner jävligt ofta..upp till 8 måltider om dagen

bubbe
2006-02-14, 18:35
Att jag är rädd att lägga på mig fett..Det enda jag räknar är kalorier och protein och jag får i mig runt 250 gram protein om dagen..det jag oftast äter är Tonfisk,köttfärs,renskav,kvarg och fullkornspasta,fullkornsris,vitt bröd,knäckebröd

Äter rätt stora portioner jävligt ofta..upp till 8 måltider om dagen

i sånafall borde du ha rätt fucked up hungerkänslor. 8 stora portioner om dagen borde du inte gå hungrig av.

aliquis
2006-02-14, 18:37
Av egen erfarenhet vet jag att jag ligger väldigt nära "plus minus noll" när jag bara äter som jag/kroppen känner för.

Ola Wallengren
2006-02-14, 19:25
Att jag är rädd att lägga på mig fett..Det enda jag räknar är kalorier och protein och jag får i mig runt 250 gram protein om dagen..det jag oftast äter är Tonfisk,köttfärs,renskav,kvarg och fullkornspasta,fullkornsris,vitt bröd,knäckebröd

Äter rätt stora portioner jävligt ofta..upp till 8 måltider om dagen

Om de är den typen av mat som du äter så skulle i allafall inte jag kalla det en sund och näringsrik kost. Lägg till 600g frukt och grönsaker per dag och se hur det känns. 8 mål om dagen kan lätt driva upp energiintaget, låt det gå ca 3 timmar mellan måltiderna.
Om du har pressat i dig mat under en "bulk" så har du vant dig vid stora portioner och att delvis bort se från de mättnadssignaler som kroppen faktisk sänder. Om du går upp i vikt ändå så får du helt enkelt acceptera lite mer hunger mellan måltiderna. Dra ner lite på portionerna ett tag så kommer du vänja dig efter ett tag.
Sluta räkna kalorier, försök att gå på känsla, det är det enda hållbara i långa loppet.

userfriendly
2006-02-14, 19:29
det LÅTER som om att du inte äter så mkt som du tror (känner igen problemet) men det är bara en tanke.
Om du äter alldelles för mkt komemr du troligen vara mätt - iaf om du äter nyttigt

Don_Kocke
2006-02-14, 19:38
i sånafall borde du ha rätt fucked up hungerkänslor. 8 stora portioner om dagen borde du inte gå hungrig av.


Nej allstå jag menade att jag måste äta så mycket för att vara mätt hela dagen..det är nu jag känner att ja vill skära ner på maten sakta tills deffen börjar..men det är så jävla olidligt ..älskar verkligen mat

Sniggel
2006-02-14, 20:16
Som Ola sa så tycker jag att du saknar frukt och grönsaker i kosten, lägg till det och du kan nog skära ner på antingen antalet måltider och/eller mängden mat(kolhydrater är väl det du vill skära ner på?) vid varje måltid och ändå äta dig mätt. På köpet får du i dig nyttigare mat.

Bönne
2006-02-14, 20:27
Det gör det säkert, jag har ingen aning. Jag gör som min kropp säger allt som oftast, då råkar jag inte i trubbel.Vad väger du?

Don_Kocke
2006-02-14, 22:30
Som Ola sa så tycker jag att du saknar frukt och grönsaker i kosten, lägg till det och du kan nog skära ner på antingen antalet måltider och/eller mängden mat(kolhydrater är väl det du vill skära ner på?) vid varje måltid och ändå äta dig mätt. På köpet får du i dig nyttigare mat.


Jag tar väll ett äpple då och då men det gör mig bara ännu hungrigare ..på vilket sätt är det så bra med frukt och grönt? Och vad blir skillnaden mellan om jag äter mkt eller lite frukt ?

jwzrd
2006-02-14, 22:37
Vad väger du?

Vet inte, vill du att jag väger mig här och nu för din skull?

Apos78
2006-02-14, 22:41
Jag tar väll ett äpple då och då men det gör mig bara ännu hungrigare ..på vilket sätt är det så bra med frukt och grönt? Och vad blir skillnaden mellan om jag äter mkt eller lite frukt ?

Frukt och grönt ger ganska stor volym i förhållande till dess energiinnehåll. Sen inte att glömma alla mineraler och vitaminer...lägg til runt halvkilot blandade frukter och grönsaker varje dag och se om det blir någon skillnad. Oavsett hunger så kan det nog räknas som nödvändigt att få i sig en hel del av tidigare nämnda vitaminer och mineraler.. ;)

Bönne
2006-02-14, 22:49
Vet inte, vill du att jag väger mig här och nu för din skull?Vad vägde du in på, på senaste tävlingen?

jwzrd
2006-02-14, 23:13
Vad vägde du in på, på senaste tävlingen?

120.4kg

Jacksatan
2006-02-15, 08:29
Jag ligger inte i deffen..men vill inte grisbulka..äter nästan dubblet så mkt som andra tränande i ungefär sammma vikt..hade tänkt börja deffa lite lätt i mars så vill inte odla späck nu utan försöka pricka in kaloriförbrukningen helt alternativt ligga lite under eller över

?? Du skrev i en annan tråd att du vägde 87kg utan underhudsfett. Du kan väl för fasen inte mena att alla som väger 87kg hård ligger på hälften av 3500kalorier? förstår heller inte varför du ligger i deff om du nu säger att du inte har något underhudsfett.
Jag tror iofs inte ett skit på att du väger det eller tar vad du säger att du tar, men det är en annan sak. Tycker det lutar mer åt att du är runt 70pannor smådegig...