handdator

Visa fullständig version : TFT eller inte?


Achryl
2006-02-14, 14:59
Ska köpa ny skärm. Dom som har vanlig LCD dvs utan TFT, kan man kolla på film och spela på dom eller ska man satsa på TFT då? och hur låg uppdateringshastighet ska dom ha som minst för att dom inte ska kännas för sega?

Trance
2006-02-14, 15:07
Att köpa något annat än TFT är idiotiskt enligt mig, alternativt om du är en supernörd som tävar i cs. Då kanske en crt är att ha. Men rent generellt så är TFT mycket skönare att titta på, tar mindre plats och är porrigare.

Alla nya har bra uppdateringsfrekvens vad jag vet.

Trance
2006-02-14, 15:08
Ok, jag läste inte vad som stod. Ignore the alien.

hahavaffan
2006-02-14, 15:25
Nu för tiden är väl alla LCD-paneler för datorbruk TFT-skärmar?

tossefar
2006-02-14, 15:30
Plattskärmar används i cpl, så det ska nog duga till dig också.

CPL är nördarnas vm. Counter-strike, yeah!

wepp
2006-02-14, 16:22
TFT används inte på cpl. har det kommit TFT med högre än 75hz? 100hz är ett måste i cs iaf =)

Coldsmith
2006-02-14, 16:39
sen har vi frågan om färgåtergivning och sådant. Mig veterligen så ligger en vanlig skärm bättre till där då tftn inte har samma färgdjup och vanligen skiftar svagt beroende på varifrån man betraktar den.
Men det är fotonördar som jag som är kinkiga på den biten kanske :)

bluelight
2006-02-14, 16:53
Äh, köp en TFT, kan lova dig att du kommer bli nöjd. OM den så skulle.. Fan heter det? Inte hänga med? Ja iaf, om den inte skulle hänga med så vänjer du dig efter nåra timmar framför skärmen!

+ TFT är finare
+ Tar ingen plats
+ Du kan oftast hänga upp dom på väggen
+ Störs inte av magneter ( :D )

jwzrd
2006-02-14, 16:58
Jag har fått ont i ögonen av alla TFT-skärmar jag jobbat vid hittils. Dom lyser trots att jag dragit ner brightness till ~10%.

Trance
2006-02-14, 17:04
Jag har fått ont i ögonen av alla TFT-skärmar jag jobbat vid hittils. Dom lyser trots att jag dragit ner brightness till ~10%.

Heh, jag är tvärt om. Tycker alla crt flimrar så de är jobbiga att jobba med.

jwzrd
2006-02-14, 17:11
Heh, jag är tvärt om. Tycker alla crt flimrar så de är jobbiga att jobba med.

Testa att uppdatera skärmuppdateringsfrekvensen ;)

Kossa Mu
2006-02-14, 17:42
Tft är omotiverat dyrt. Vill man ha en upplösning på 1600x1200 så får man ge över 5k för en ny skärm, medan du får ge 500 kr för en beggad crt med samma upplösning.

aliquis
2006-02-14, 18:50
Det bästa vore väl om du kunde kolla på en ok TFT och en dyr CRT själv och skaffa dig en uppfattning så?

CRT ger väl som sagt fortfarande bättre färger och så. En TFT är skarp och platt.

SED kommer väl antagligen dominera, frågan är när =P
(Små "bildrör" i varje pixel, dvs CRTs fördelar men platta skärmar. Strömsnåla, snabba med massa kontrast och bra färger.)

aliquis
2006-02-14, 18:52
Testa att uppdatera skärmuppdateringsfrekvensen ;)Jag kör 85Hz men min skärm flimrar ändå. Skulle dock tro det beror på att skärmen säkert har en 7 år på nacken. En annan anledning skulle kunna vara strömmen till/grafikkortet men jag tror inte det är lika troligt.

tossefar
2006-02-14, 19:08
TFT används inte på cpl. har det kommit TFT med högre än 75hz? 100hz är ett måste i cs iaf =)

Jo. BENQ har sponsrat med tft-skärmar senaste två åren. De används till tävlingsdatorerna. Uppdateringsfrekvens är inte samma sak på crt-skärmar som tft. Alla tfts är 60hz och har ingen anledning att vara mer. Det som kan vara trixxigt med tft-skärmar är responstiden, men nu är de nere på 2 millisekunders fördröjning. Det är knappast ett problem. Min 20" widescreen-tft har 16ms responstid och fungerar utmärkt i cs på högsta nivå.

ake
2006-02-14, 19:15
Min tft-skärm var det bästa köp jag någonsin gjort. Däremot är de som jwzrd säger oftast väldigt ljusa. Jag kör på 0% brightness.

Achryl
2006-02-14, 19:21
Hej! Det handlade altså inte om huruvida jag skulle köpa platt skärm eller crt om det var oklart för några, handlade om jag skulle skaffa tft eller vanlig lcd, dvs om man kan köpa en lcd som inte är tft.

Achryl
2006-02-14, 19:23
Nu för tiden är väl alla LCD-paneler för datorbruk TFT-skärmar?
Det vore ju bra om det var så, men på många sidor står det bara "LCD". tar dom för givet att det är tft då?

tossefar
2006-02-14, 19:25
Det vore ju bra om det var så, men på många sidor står det bara "LCD". tar dom för givet att det är tft då?
TFT är en form av LCD, så det är inte helt fel. Alla datorskärmar är av tft-typ.
Här kan du läsa mer om formatet: http://en.wikipedia.org/wiki/TFT_LCD

MasterChief
2006-02-14, 19:26
sen har vi frågan om färgåtergivning och sådant. Mig veterligen så ligger en vanlig skärm bättre till där då tftn inte har samma färgdjup och vanligen skiftar svagt beroende på varifrån man betraktar den.
Men det är fotonördar som jag som är kinkiga på den biten kanske :)

Eizo har några fina skärmar med 14 bitars intern färghantering. Så tekniken finns, dock är de lite dyra idag för de flesta.

Coldsmith
2006-02-14, 19:52
Eizo har några fina skärmar med 14 bitars intern färghantering. Så tekniken finns, dock är de lite dyra idag för de flesta.

Jo, vet. Har sneglat på de lättare modellerna där. Men som du säger, dyra.
Sen att dom har 14bitars intern färghantering, säger det nåt egentligen?

AdobeRGB-skärmen för 40.000 riksdaler vore inte helt fel :P

MasterChief
2006-02-14, 20:06
Jo, vet. Har sneglat på de lättare modellerna där. Men som du säger, dyra.
Sen att dom har 14bitars intern färghantering, säger det nåt egentligen?

AdobeRGB-skärmen för 40.000 riksdaler vore inte helt fel :P

Jag har ingen riktig koll på tekniken bakom, men skärmarna är oerhört trevliga att titta på.

Achryl
2006-02-14, 20:33
TFT är en form av LCD, så det är inte helt fel. Alla datorskärmar är av tft-typ.
Här kan du läsa mer om formatet: http://en.wikipedia.org/wiki/TFT_LCD

Jaha fan! enligt vår datorkunskapslärare var det valigare med lcd än tft, men han hade alltså fel?
Och då kan jag köpa lcd för fulla muggar och vara säker på att det är tft?
Det här med svarstid då, hur snabb behöver den vara för att man ska kunna titta på film till exempel

tossefar
2006-02-14, 20:39
Jaha fan! enligt vår datorkunskapslärare var det valigare med lcd än tft, men han hade alltså fel?
Och då kan jag köpa lcd för fulla muggar och vara säker på att det är tft?
Det här med svarstid då, hur snabb behöver den vara för att man ska kunna titta på film till exempel

Under 25ms så flyter film utmärkt på en bra skärm. Responstid går egentligen inte att jämföra mellan olika tillverkare. En bra skärm med 16ms flyter bättre än en sämre skärm med 12ms. Jag har en Apple Cinema 20" widescreen, den är underbar trots sina 16ms.