handdator

Visa fullständig version : Tömma sig?


oksiv1
2006-02-14, 14:14
Får dra hela historian för att ni ska förstå vad det handlar om.
Jag nämnde innna jul för en kollega att jag ska starta en diet efter nyår och att min målvikt är 75 kg. Han replikerade snabbt att detta va omöjligt för mig om jag inte skulle tappa muskler. Han tror alltså inte att jag är särskilt fet vilket jag är övertygad om att jag är/var. Jag hävdar naturligtvis att detta kommer gå utmärkt varpå jag utmanar honom. Vem är närmast 75 kg den 21 April 2006 blir utmaningen. Min kollega i detta fallet är 170 cm lång och väger 69 kg. Han har en del vana från styrketräning men sämre vana vad det gäller kosten. Segern kändes därför ganska given med tanke på min höga motivation.
Startläge:
Jag: 90,4 kg på 176 cm
Han: 69 kg på 170 cm
Dagsläge:
Jag: 84 kg
Han: 70 kg
Min utveckling har alltså gått åt rätt håll medans hans käns lite si och så. Han väger sig nämligen vid olika tidpunkter och seriositeten känns inte hög.
Mitt mål har hela tiden varit en sund och bra viktnedgång med bibehållen styrka och muskelmassa och det anser jag att jag uppnått hittils och kommer fortsätta på detta spåret. Men till min fråga. Om det visar sig en vecka innan invägning att min våg står på låt oss säga 78 kg (väger mig alltid måndagmorgon efter att ha urinerat). Finns det då någon möjlighet för mig att påverka denna vikt nedåt på annat sätt än min vanliga diet och cardio?
Jag tänker närmast på vätska i kroppen. Kan jag på några få dagar tömma min kropp för att vinna denna tävling?
Det står Hultsfreds alt. Storsjöyran biljetter på spel så jag vill gärna inte förlora och han kan ganska lätt dricka en jävla massa vatten eller liknande för att öka i kroppsvikt. För jag tror inte att han kommer väga 75 bestående kg den 21 April.
I slutändan kommer jag dock alltid kunna reta honom. Jag har gått från att ha varit en ganska stark tjockis blivit en ännu starkare tunnis och han gått från klen tunnis till klenare tjockis :D

Sen får ni gärna säga vad ni själva tror. Är 75 kg några problem för mig utifrån dessa bilder? Jag väger ca 85 kg på bilderna. 10 kg fett går väl lätt att plocka på den kroppen?
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/attachment.php?attachmentid=27576
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/attachment.php?attachmentid=27577

Herkulez
2006-02-14, 14:16
näfan 10kg plockar du lätt bort, du har väl en 15-20kg att plocka innan du är riktigt hård så det ska inte vara nå problem, bara du sköter dig.

oksiv1
2006-02-14, 14:18
näfan 10kg plockar du lätt bort, du har väl en 15-20kg att plocka innan du är riktigt hård så det ska inte vara nå problem, bara du sköter dig.

Precis min åsikt. 20 kg till är jag kanske tveksam till men ner mot 70 kg borde inte se konstigt eller spinkigt ut...
Men 65 kg, så liten vill jag nog inte bli :cool:

Herkulez
2006-02-14, 14:19
Precis min åsikt. 20 kg till är jag kanske tveksam till men ner mot 70 kg borde inte se konstigt eller spinkigt ut...
Men 65 kg, så liten vill jag nog inte bli :cool:
nejfan missförstå mig inte,m 15-20kg innan du är riktigt rippad aka bodybuilder rippad

z_bumbi
2006-02-14, 14:23
Jag tror du har så pass gott om tid att du kan klara vikten utan att tömma dig på vatten.

Men 2-3 kg vatten går att pressa ut på mindre än en vecka, bara att strypa kolhydraterna och ersätta med fett de två sista dagarna innan invägningen samt se till att köra slut på glukogenet sista kvällen innan.

Sen kan du roa dig med att kolhydratladda direkt efter invägningen. :D

oksiv1
2006-02-14, 14:28
Jag tror du har så pass gott om tid att du kan klara vikten utan att tömma dig på vatten.

Men 2-3 kg vatten går att pressa ut på mindre än en vecka, bara att strypa kolhydraterna och ersätta med fett de två sista dagarna innan invägningen samt se till att köra slut på glukogenet sista kvällen innan.

Sen kan du roa dig med att kolhydratladda direkt efter invägningen. :D

Tilläggas ska kanske att jag åker till Italien en vecka på alpsemester och då tar jag helt ett uppehåll från dieten. Dock är målet då att inte öka i fett men ändå. God mat och lite alkohol kan förstöra en del. Just därför är jag tveksam till att jag kommer nå 75 kg genom strikt diet tills den 21 April så därför vill jag ha en backup-plan :)
Så om vågen visat säg 78 kg sista veckan så drar jag ner på kolhydraterna? helt eller delvis? Bara under de två sista dagarna?
Hur kör man bäst och säkrast slut på allt glykogen?
Kolhydratladda? Hur funkar det och vilka reslutat kan man vänta sig? Låter kul iaf :D

Ok... Missförstod dig lite där Herkulez. Tror nämligen 75 kommer bli en riktigt sund vikt för mig. Men viss kommer jag kunna ta en del till om jag orkar :whipped:

z_bumbi
2006-02-14, 15:42
Så om vågen visat säg 78 kg sista veckan så drar jag ner på kolhydraterna? helt eller delvis? Bara under de två sista dagarna?

En till två dagar brukar räcka för att tappa så lite som 2-3 kg även även om man inte kör någon speciall sorts träning.

Hur kör man bäst och säkrast slut på allt glykogen?

På kvällen innan invägningen ett helkroppspass med lätta vikter, många repetioner (ca 20-25) och kort vila mellan övningarna. Ett set per övning räcker långt.
Ha lite druvsocker/maltodextrin färdigblandat i vatten med dig om du måste få i dig kolhydrater dvs om du börjar må pyton eller känner att du kommer att svimma.

Men det kanske är överdrivet, väg dig på eftermiddagen och se var du ligger i vikt. Räkna med att du väger mindre på morgonen dagen efter också om nu invägningen är på morgonen.

Kolhydratladda? Hur funkar det och vilka reslutat kan man vänta sig? Låter kul iaf :D


Kroppen är relativt tom på kolhydrater och suger åt sig allt som en svamp, vill du så ta bilder innan invägningen och efter att du ätit rejält med kolhydrater.
Men passa framför allt på att träna senare under dagen.

oksiv1
2006-02-14, 15:50
Kanonbra svar, tack :bow:
Men en fråga återstår. Hur lågt ska jag gå med kolhydraterna? Käkar inte direkt mycket kolhydrater idag men väl så att jag klarar att hålla igång.

Herkulez
2006-02-14, 15:53
här har bartoll skrivit lite om tömmning och laddning

http://forum.body.se/showthread.php?t=250

oksiv1
2006-02-14, 16:41
Ska se till att tömma mig inför invägningen och sedan kolhydratladda efteråt.
Håll utkik i min journal efter bilder även om det är ett tag kvar.