handdator

Visa fullständig version : Dykcertifikat?


hobbitar
2006-02-14, 10:32
Om några veckor åker jag till Thailand och tänkte passa på att ta ett dykcertifikat där, är det någon här på brädan som dyker och kan ge lite råd och tips?

Är det säkert att genomgå utbildningen där nere?

Solros
2006-02-14, 10:36
Ko Tao har massor med olika skolor, och det är billigt!
Det är hur säkert som helst att genomgå utbildningen, känner du dig lite kinkig så åk runt till olika dykskolor till du hittar någon som har en svensk instruktör som kan hålla dig i handen!

hobbitar
2006-02-14, 10:40
Ko Tao har massor med olika skolor, och det är billigt!
Det är hur säkert som helst att genomgå utbildningen, känner du dig lite kinkig så åk runt till olika dykskolor till du hittar någon som har en svensk instruktör som kan hålla dig i handen!

Jag ska hålla till på Koh Samui och där finns en svensk skola (http://www.prodivers.nu/swedish.htm).

Satt och läste en artikel precis om dykarsjuka och blev lite orolig.

Solros
2006-02-14, 10:42
Ah, en helsvensk skola! Då behöver du säkert inte oroa dig det minsta.

Värre med bakfulla gröt-danskar som ska försöka lära en något!! (Fick iallafall lära mig att det lätt går åt h-e om man har extascy i kroppen när man är nere och dyker, bra att veta!!)

Karelin
2006-02-14, 10:44
Jag ska hålla till på Koh Samui och där finns en svensk skola (http://www.prodivers.nu/swedish.htm).

Satt och läste en artikel precis om dykarsjuka och blev lite orolig.


Har inte provat själv men blivit rekomenderad denna.

http://www.amazingkohtao.com/recreational/recreational/english.html

Sannolikheten att du ska dra på dig dykarsjuka under kursen känns tämligen liten ^^ Rekomenderar stenhårt att du tar PADI cert. Klockrent =)

Nitrometan
2006-02-14, 11:04
Dykarsjuka kan de säkert en del om på stället. Det är nog ingen fara. Lyssna på vad de säger.

Tänk på att du inte ska flyga 24 timmar efter ditt senaste dyk.

oksiv1
2006-02-14, 11:05
Föreslår att du tar något av de kändea certifikaten. Typ Naui och Pdai.

elan
2006-02-14, 12:37
Ska du vara där länge? Annars rekommenderar jag att du tar certifikatet innan här hemma i Sverige. Lite kallare i och för sig, men du slipper ägna din semester åt mindre roliga övningar och pluggande till prov. :) Annars tror jag att du kan göra teoridelen här hemma och sedan sköta dykningen på plats. Som någon skrev så ska du se till att gå till ett ställe som är certifierat, tex Padi.

Använd sunt förnuft och följ de instruktioner som du får så ska du nog klara dig undan dykarsjuka och annat otrevligt. Sov, ät och drick ordentligt. Håll dig undan från förkylningar och alkohol (och extacy ;) ). Var ödmjuk och inse dina begränsningar, man blir inte dykare bara för att man har certifikatet, det krävs erfarenhet också.

Lycka till! :)

delta_mats
2006-02-14, 12:40
Ja jag har dykcert. Skitutbildningar man får där nere. Snabbkurser, du kan aldrig få den bredd och kvalite på utbildningen på ett par dagar som när du går en längre utbildning typ CMAS här i Sverige. Så jag råder dig att bli medlem i en klubb här i Sverige sedan och fortsätta lära dig ifall du vill dyka säkert, det kan trots allt ske rätt otäcka olyckor om man inte vet vad man pysslar med.

Nitrometan
2006-02-14, 12:44
Japp. CMAS är bra.

PADI är mer kommersiellt.

Inom det militära är man noga med säkerheten och de har haft 4 dödsolyckor de senaste 12 åren (här i Sverige alltså) under övningar med fri uppstigning. I det civila är det 1-2 dödsolyckor per år.

HellCat
2006-02-14, 12:49
Alla tre, PADI, CMAS, NAUI, är bra, men jag skulle nog rekommendera PADI, det är väl den som är mest utbredd vill jag minnas.
Dessutom är det PADI jag har :D

Men jag rekommenderar oxå att ta certet här i sverige först o lära sig från grunden, men sämre sikt o dyl. Gör du det dessutom vid rätt årstid, så får du torrdräktsvana samtidigt, vilket alltid är bra att ha.

ju sämre förhållanden i sverige under grunkursen, desto mer kommer du att uppskatta dyket i thailand sen.

Lycka till!

delta_mats
2006-02-14, 12:50
Japp. CMAS är bra.

PADI är mer kommersiellt.

Inom det militära är man noga med säkerheten och de har haft 4 dödsolyckor de senaste 12 åren (här i Sverige alltså) under övningar med fri uppstigning. I det civila är det 1-2 dödsolyckor per år.


Ja det stämmer nog. Lite underligt kanske med tanke på att man "tänjer" på gränserna betydligt mer inom militären(mina instruktörer var dykare inom militären). Men å andra sidan finns det många tomtar som sysslar med sportdykning så att det sker olyckor överaskar inte mig.
CMAS är den utbildning jag fått uppfattningen håller mest bredd och kvalitet rakt igenom.

Nitrometan
2006-02-14, 12:58
Ja det stämmer nog. Lite underligt kanske med tanke på att man "tänjer" på gränserna betydligt mer inom militären(mina instruktörer var dykare inom militären). Men å andra sidan finns det många tomtar som sysslar med sportdykning så att det sker olyckor överaskar inte mig.
CMAS är den utbildning jag fått uppfattningen håller mest bredd och kvalitet rakt igenom.
Mmmm. De tänjer nog inte gränserna, men de är väldigt, väldigt nära dem. Pappa har förresten varit med och testat fram gränserna för exponeringstabellerna som svenska flottan använder (lite längre tider än de civila tabellerna, men i det civila ska man ha lite marginaler).

Exempelvis är gränsen för luftdyk 60m i flottan (har för mig att det är 50 m i det civila?).

Många sportdykare fattar inte att det kan vara jävligt farligt. Sen har ju teknisk dykning blivit mer populärt de senaste åren.

delta_mats
2006-02-14, 13:52
Mmmm. De tänjer nog inte gränserna, men de är väldigt, väldigt nära dem. Pappa har förresten varit med och testat fram gränserna för exponeringstabellerna som svenska flottan använder (lite längre tider än de civila tabellerna, men i det civila ska man ha lite marginaler).

Exempelvis är gränsen för luftdyk 60m i flottan (har för mig att det är 50 m i det civila?).

Många sportdykare fattar inte att det kan vara jävligt farligt. Sen har ju teknisk dykning blivit mer populärt de senaste åren.

Du har rätt man dyker närmare marginalerna inom militären, men det skulle betyda över gränserna inom sportdykningen. Där marginalerna är högre, och det med all rätt. Ja 50 meter med vanlig luft är gränsen för oss civila.
Håller med om vad du säger, många sportdykare förstår inte riskerna riktigt, därför bör man gå en gedigen utbildning och ingen snabbkurs.

hobbitar
2006-02-14, 13:56
Vad är teknisk dykning?

JJ
2006-02-14, 13:59
Vad är teknisk dykning?


Dykning med gasblandningar.

Edit: Grottdykning samt dykning med kompressionsstopp räknades tydligen också dit.

delta_mats
2006-02-14, 14:03
Vad är teknisk dykning?

Dykning med olika gasblandningar, vrakdyk, isdyk, grottdykning mm mm... Sånt som inte faller in inom kategorin grönsaksdyk:)

Nitrometan
2006-02-14, 14:20
Var en dykledare som dömdes för vållande till annans död nyligen. Han hade ett dykarpar (kille och tjej) som skulle öva att byta flaska (inte med varann). Alltså stänga av luften på den ena flaskan och sen öppna den andra flaskan och stoppa in det andra andningsmunstycket. Som en förberedelse för teknisk dykning där man kan behöva byta gasblandning flera gånger under ett dyk. De övade inte först på land, sen i bassäng och sen ute. De hoppade i vattnet och dök ner till 10-12 m djup och började där. Killen dog och tjejen fick lindrig dykarsjuka.

60 m är förresten den absoluta gränsen för luftdyk. Där blir den komprimerade andningsluften giftig.

oksiv1
2006-02-14, 14:22
Någon som testat nitrox eller liknande?
Själv tog jag PADI open water här i sverige 2000. Har inte dykt en enda gång sedan dess men det är skönt att ha den gången man åker till Thailand, Egyptien eller liknande.

Nitrometan
2006-02-14, 14:24
Vanlig luft är en nitrox-blandning fast inte i de proportionerna.

Har testat heliox i trycktank för skojs skull.

delta_mats
2006-02-14, 15:31
Var en dykledare som dömdes för vållande till annans död nyligen. Han hade ett dykarpar (kille och tjej) som skulle öva att byta flaska (inte med varann). Alltså stänga av luften på den ena flaskan och sen öppna den andra flaskan och stoppa in det andra andningsmunstycket. Som en förberedelse för teknisk dykning där man kan behöva byta gasblandning flera gånger under ett dyk. De övade inte först på land, sen i bassäng och sen ute. De hoppade i vattnet och dök ner till 10-12 m djup och började där. Killen dog och tjejen fick lindrig dykarsjuka.

60 m är förresten den absoluta gränsen för luftdyk. Där blir den komprimerade andningsluften giftig.


Vid 50 meter börjar man bli ganska snurrig i bollen. Var en tjej som fick panik och gjorde en "fri uppstigning" från 20 meter när jag tog certet. Som tur klarade hon sig bra.

Nitrometan
2006-02-14, 15:33
Djupberusning kan inträffa tidigt. Folk är olika känsliga.

Frantic
2006-02-14, 15:42
Har inte provat själv men blivit rekomenderad denna.

http://www.amazingkohtao.com/recreational/recreational/english.html



Där tog jag mitt Open Water. Det är en väldigt stor skola och många tycker att det blir lite opersonligt eftersom de spottar ut så många dykare. Det kan ju iofs bero på vilka ledare vi fick men de jag hade var väldigt kunniga och det syntes väl att de verkligen brann för det de gjorde.

Annars skulle jag rekommendera västra sidan av Thailand. Någa 100-lappar dyrare men mycket bättre sikt.

hobbitar
2006-02-14, 15:50
Djupberusning kan inträffa tidigt. Folk är olika känsliga.

Jag är lite orolig inför riskerna med dykning, men det låter faktiskt riktigt skönt att glida fram bland koraller och fiskar nere i Asien.

delta_mats
2006-02-14, 15:53
Jag är lite orolig inför riskerna med dykning, men det låter faktiskt riktigt skönt att glida fram bland koraller och fiskar nere i Asien.

Dykning är fruktansvärt härligt. Omöjligt att beskriva måste upplevas.
Det finns risker men får du en korrekt utbildning och har sunt förnuft så är det lugnt.

Nitrometan
2006-02-14, 15:59
Jag är lite orolig inför riskerna med dykning, men det låter faktiskt riktigt skönt att glida fram bland koraller och fiskar nere i Asien.
Har du bra instuktörer och lyssnar under utbildningen så är det nog ingen fara.

Dykning är så härligt.

Power
2006-02-14, 16:04
Kan du åka till Similan Islands, nordväst om Phuket, så ska du göra det. Jag gjorde mina första utomlandsdyk där för ett par år sedan, helt otoligt vackert.

Innan dess hade jag bara dykt i Sverige, så kontrasten var helt enorm mot vattnet som jag var van vid hemifrån.

Power
2006-02-14, 16:08
Jag är lite orolig inför riskerna med dykning, men det låter faktiskt riktigt skönt att glida fram bland koraller och fiskar nere i Asien.


Är du osäker på något under utbildningen så fråga. De kommer att hjälpa dig tills du är 100% säker på vad du gör... om de är seriösa.
Ingen dykskola vill ha rykten om sig att folk från deras kurser råkat ut för någon olykshändelse pga dålig utbildning.

tegel
2006-02-14, 19:28
Har inte provat själv men blivit rekomenderad denna.

http://www.amazingkohtao.com/recreational/recreational/english.html

Sannolikheten att du ska dra på dig dykarsjuka under kursen känns tämligen liten ^^ Rekomenderar stenhårt att du tar PADI cert. Klockrent =)


På amazingkohtoa.com aka Ban's Diving Resort, som är ett av de största dykcentren på ön finns flera svenska intruktörer. Bla. Assar och Anders http://www.dyka-i-thailand.se/ som är mkt seriösa och duktiga instruktörer. Har själv jobbat med båda och kan starkt rekommendera dem.

Sen finns det många små dykcenter på Koh Tao också, som kan vara värt att kolla upp. Om du väljer ett stort eller litet dykcenter beror lite på vad du är ute efter. Är du förutom själva dykningen även ute efter att lära känna mycket folk och ha skoj på kvällarna så är ett lite större dykcenter ett bättre val, eftersom de ofta (iaf på Ban's) har restaurang och bar i ett, och då spenderar man ofta tid tillsammans med de andra på kursen och sina instruktörer... vilket kan vara mkt skoj.

Mr. Moose
2006-02-14, 22:49
Mycket som inte stämmer i denna tråden.

Dom flesta organisationerna har 40 m som max, djupare än så ger rent för kort dyktid. 40 m ger 9 minuter bottentid.

Vrakdyk är INTE teknisk dykning.

Teknisk dykning är:
dyk djupare än 40 meter,
dyk som kräver dekompressions-stop.
dyk med trimix/heliox, INTE nitrox.
penetreringsdyk längre än 40 m från ytan.
closed circuit rebreathers.

Vissa räknar in rebreathers (semiclosed) till teknisk dykning, andra gör det inte.

Maxdjup för luftdyk är 67 m, det är där man uppnår ett partialtryck på 1,6 på syret. Max rekommenderat partialtryck är 1,4.

CMAS är en bra organisation i Sverige kanske men här i Thailand ger jag inte mycket för det, alldeles för oseriösa folk i ledningen. Ja, jag känner dem personligen pga att jag var en av deras "Instructor Trainers" (****Instruktör.)

En dyk kurs blir inte bättre än din instruktör. Kolla hur många som är i samma grupp. En kompis till mig var nere på Koh Tao för o hjälpa en kompis med hans skola under högsäsång, han certifierade 40 elever på en vecka!!

Har själv dykskola här i Pattaya, är betydligt dyrare än Koh Tao men också f-n så mycket mer seriös.

Claes

Ps. Lycka till

delta_mats
2006-02-14, 22:57
Mycket som inte stämmer i denna tråden.

Dom flesta organisationerna har 40 m som max, djupare än så ger rent för kort dyktid. 40 m ger 9 minuter bottentid.

Vrakdyk är INTE teknisk dykning.

Teknisk dykning är:
dyk djupare än 40 meter,
dyk som kräver dekompressions-stop.
dyk med trimix/heliox, INTE nitrox.
penetreringsdyk längre än 40 m från ytan.
closed circuit rebreathers.

Vissa räknar in rebreathers (semiclosed) till teknisk dykning, andra gör det inte.

Maxdjup för luftdyk är 67 m, det är där man uppnår ett partialtryck på 1,6 på syret. Max rekommenderat partialtryck är 1,4.

CMAS är en bra organisation i Sverige kanske men här i Thailand ger jag inte mycket för det, alldeles för oseriösa folk i ledningen. Ja, jag känner dem personligen pga att jag var en av deras "Instructor Trainers" (****Instruktör.)

En dyk kurs blir inte bättre än din instruktör. Kolla hur många som är i samma grupp. En kompis till mig var nere på Koh Tao för o hjälpa en kompis med hans skola under högsäsång, han certifierade 40 elever på en vecka!!

Har själv dykskola här i Pattaya, är betydligt dyrare än Koh Tao men också f-n så mycket mer seriös.

Claes

Ps. Lycka till


Kan det inte vara så att olika organisationer har olika bestämelser? Jag bara undrar, har själv ingen aning. Vrakdyk på 40 meter är alltså teknisk dykning.

Antn
2006-02-14, 23:35
Härligt initiativ! :thumbup:

Själv tog jag dykarcertifikat på Blue diving club (http://www.vietnamdivers.com/) i Nha Trang, utbildad av en excentrisk fransman. Det var helt underbart, även fast instruktionsengelskan var minsta sagt bristfällig.

Själva utbildningen var inte vidare svår, då vi först hade några delmoment som skulle avklaras i pool, före vi gjorde slut-testet i öppet vatten. Även ett skriftligt teoriprov krävdes, men det var aldrig några problem. Bara att njuta, helt fantastiska upplevelser nere i djupen alltså. :thumbup:

Det hela gick väl på ungefär 2000 kr om jag inte missminner mig, och det var för 4 dar, med mat och dagliga båtturer till olika rev. Rekommenderas STARKT.

Mr. Moose
2006-02-15, 05:50
Vrakdyk på 40 meter är alltså teknisk dykning.

Både ja och nej.

Det beror på hur länge du stannar nere. Om du följer en dyktabell eller dator och kan göra en direkt uppstigning (med säkerhets-stopp) till ytan är det inte ett tech dyk.

Om du är nere så länge att du måste göra dekompressions stopp på vägen upp så är det ett tech dyk.

Penetreringsdyk är tech dyk om djup + penetrering överskrider 40 m. Om man simmar längre in än ljus-zonen och inte kan se öppningen klassas det också som ett tech dyk. Då måste man ha lina samt en extra tank med sig, lampa också.

Ang. max djup så är det möjligt att några organisationer har mer än 40 m men då har dom nog också deko stopp inräknat i deras tabeller. Dyker man efter PADIs tabell till 40 m har man 9 minuter innan det är tid att gå upp. Då börjar tidtagningen när man lämnar ytan så medstigningen räknas också in, man har inte 9 fulla minuter på botten, kanske 5-6 för det tar dom flesta 3-4 minuter att komma ner. Därför har många begränsat maxdjupet till 40m, praktiskt sett ger det för kort tid och det är lätt att glömma bort tiden därnere, kvävet har en lätt "berusande" effekt under 30 m, kvävenarkos.

Claes

Om någon har frågor så är det bara att skriva, dykning är min expertis. Man har faktiskt lärt sig lite dom snart 11 åren man arbetat med det.

Frisk
2006-02-15, 10:32
Maxdjup för luftdyk är 67 m, det är där man uppnår ett partialtryck på 1,6 på syret. Max rekommenderat partialtryck är 1,4.

jag tror att ni talar om olika max djup. 67m innan syret blir giftigt.
60m som maxgräns innom Yrkesdykning i Sverige o Norge.

Har vänner som dykt till 90m i norska marinen under tester.(på luft)
Har själv jobbat på både luft, nitrox, heliox.

Och till de som tar dykcert i länder i syd, tänk på att om ni ska dyka i norden sen igen så är det stor skillnad, ingen sikt ,kallt osv mot i tex thailand.

Enligt en rapport jag såg så är det folk som tagit cert i syd som står för större delen av dödsolykorna i norden...

Måste säja att jag tror mest på CMAS....

Mr. Moose
2006-02-15, 14:55
Maxdjup för luftdyk är 67 m, det är där man uppnår ett partialtryck på 1,6 på syret. Max rekommenderat partialtryck är 1,4.

jag tror att ni talar om olika max djup. 67m innan syret blir giftigt.
60m som maxgräns innom Yrkesdykning i Sverige o Norge.

Har vänner som dykt till 90m i norska marinen under tester.(på luft)
Har själv jobbat på både luft, nitrox, heliox.

Och till de som tar dykcert i länder i syd, tänk på att om ni ska dyka i norden sen igen så är det stor skillnad, ingen sikt ,kallt osv mot i tex thailand.

Enligt en rapport jag såg så är det folk som tagit cert i syd som står för större delen av dödsolykorna i norden...

Måste säja att jag tror mest på CMAS....

CMAS har ett bra kursupplägg men det beror till största delen på instruktören, tyvärr så finns det en hel del CMAS instuktörer här i Thailand som inte skulle få lära ut dykning. Standarden har blivit ganska låg pga att ledningen ser bara på hur mycket pengar dom kan få in. En ganska tvivelaktig instruktör i Bangkok har blivit "anmäld" till ledningen ett flertal gånger men får fortfarande lära ut, ingen som helst reaktion från CMAS. En PADI "assistant instructor" blev "uppgraderad" till CMAS tre stjärnig instruktör på tre veckor!! Han blev certifierad av CMAS Thailand's CEO, Rainer. Delvis därför jag "hoppade av" CMAS.

67 m gränsen var svar till Nitrometans kommentar. "60 m är förresten den absoluta gränsen för luftdyk. Där blir den komprimerade andningsluften giftig."

Claes

Flaggan
2006-02-15, 15:08
Hur ser möjligheten av att finna en bra dykarutbildning i Australien? Alla säger att PADI är bra , men finns det alltså någon som är bättre?
Jag gick halva PADI kursen på Gotland ,dock slutförde jag ej kursen pga skada.

Nitrometan
2006-02-15, 15:09
67 m gränsen var svar till Nitrometans kommentar. "60 m är förresten den absoluta gränsen för luftdyk. Där blir den komprimerade andningsluften giftig."

Claes
Jag vet. Det var ett tag sen jag räknade på partialtryck. Sen kom jag inte ihåg den exakta siffran 67. Dyker sällan så djupt.

Har bara erfarenhet av PADI och CMAS i Europa. Nästan omvända förhållanden mot det du beskriver i Thailand.

Kul att det finns erfarna och kunniga människor av alla sorter här. Skönt att du korrigerade mig.

Hade iofs kunnat ringa pappa... ;) Han har alla "dyksiffror" i huvudet...

Frisk
2006-02-15, 16:23
bara för att det är kul att prata dykning så måste jag tillägga att max partialtryck på syre i kammare är 2.2 bar. Det används vid "ytdekompression"
i kammare. Och även vid kammarbehandlig vid tex sår som inte läker, brukar vara 100% syre på 12 m tryck under 2 timmar 4-6 ggr.

Och sedan bör jag säja att det med CMAS som jag sa tidigare var i Sverige.
Hur instruktörerna är i andra länder kan jag inte uttala mej om...