handdator

Visa fullständig version : Sliten axel


Fenmund
2006-02-14, 10:10
Hallå,

Jag har börjat få känningar i min ena axel. Den är öm/svullen och jag skulle kunna tänka mig att det är nån mildare form av inflamation eller nåt.

Jag vill ju inte sluta träna bara för att en axel strular så jag tänkte köra på som vanligt, men strunta i axelpassen i 1-2 veckor.

Problemet är bara att axlarna blandas ju in i de flesta övningarna. Så jag tänkte be om förslag på övningar till armar/bröst/rygg som skonar axlarna så mycket som möjligt.

Gärna också övningar som jag absolut INTE ska ge mig på med en sliten axel.

PS: Ni behöver inte säga att hantelcurl är dåligt..för det märkte jag allt igår :cryout:

z_bumbi
2006-02-14, 10:21
Låt en sjukgymnast eller en naprapat kolla på det så kanske du får reda på vad som är fel.

Fenmund
2006-02-14, 11:06
Sorry, missade at det fanns en underrubrik för Träningsskador. *innocent*

Fenmund
2006-02-14, 11:09
Låt en sjukgymnast eller en naprapat kolla på det så kanske du får reda på vad som är fel.

Tycker du verkligen det.
Känns lite "overkill" att be nån kolla på det.
Dom gånger jag har besökt naprapater/sjukgymnaster tidigare så har dom inte haft nåt vettigt att komma med. Har typ fått svaret..."träna rätt så slipper du problem" (detta gällde då jag hade ont i nacken).

Man bör väl börja med att vänta ut skadan några veckor???

castor
2006-02-14, 12:14
vänta och se om smärtan försvinner, annars bör du uppsöka naprapat.
tills dess - undvik rörelser ovanför axelleden. typ axelpress, bänkpress, tricepspress.

obesogen
2006-02-16, 00:50
Hallå,

Jag har börjat få känningar i min ena axel. Den är öm/svullen och jag skulle kunna tänka mig att det är nån mildare form av inflamation eller nåt.

Jag vill ju inte sluta träna bara för att en axel strular så jag tänkte köra på som vanligt, men strunta i axelpassen i 1-2 veckor.

Problemet är bara att axlarna blandas ju in i de flesta övningarna. Så jag tänkte be om förslag på övningar till armar/bröst/rygg som skonar axlarna så mycket som möjligt.

Gärna också övningar som jag absolut INTE ska ge mig på med en sliten axel.

PS: Ni behöver inte säga att hantelcurl är dåligt..för det märkte jag allt igår :cryout:

Var exakt har du ont? I vilka rörelser är det värst? Hur känns smärtan?