handdator

Visa fullständig version : Min hemsida...


Fettecke
2006-02-13, 22:55
märkt att det är 20+ personer från kolo som har kollat in min hemsida dom senaste timmarna....

Tänkte höra vad det blev för reflektioner osv.... jag har funderingar på att bygga om lite.....

Nå, vad är bra / dåligt ?

bakgrundsinfo om sidan:
byggd helt i asp.net, 98% fullt validerad i W3 standard, skiljer någon pixel på enstaka ställen mellan olika browsers.... byggdes för typ 2 år sedan.... uppdateras inte så ofta numera.

Address:
http://www.anderswickman.net

Tolkia
2006-02-13, 22:59
Tja, jag fick mest en härlig nostalgikick av Arnljotbilderna (även om han var blond på min tid, d.v.s. på stenåldern). :love:

jakke
2006-02-13, 23:00
jag tyckte designen var lite grötig.

Dumleman
2006-02-13, 23:02
Mycket bra tycker jag :). Lite ovanligt att använda ett sans-serif typsnitt. Den känns lättöverskådlig och "logisk", det är lätt att urskilja de olika delarna. Jag saknar dock en sökruta och det är lite svårt att skilja mellan länkar och vanlig text, ex. texten "Bilder i arkivet:" trodde jag var en länk eftersom den har samma font som huvudmenyn och sen känns designen lite kantig men den är helt klart bra :).

slappe
2006-02-13, 23:04
jag tyckte designen var lite grötig.
Håller med, lite för mycket information som visas på en gång, vet inte riktigt var man ska titta. Med reservation för att jag är trött och full.

Larsson
2006-02-13, 23:15
Du kan helt ta bort 10top rutan till vänster, gör du det kommer sidan att bli centerad, vilket den inte är nu. Sedan tycker jag inte alls om den övertoningen som den orangea färgen gör. I det ljusa partiet känns den mest dassig. Du skulle även kunna se över innehållet i översta rutan och kanske plocka bort det som inte är nödvändigt. Det kommer att ge ett utsende som är mera cleant. Överlag kan du tighta upp layouten lite. Det spelar ingen roll om det blir tomma ytor. Annars ser det helt ok ut.

Fettecke
2006-02-13, 23:17
Mycket bra tycker jag :). Lite ovanligt att använda ett sans-serif typsnitt. Den känns lättöverskådlig och "logisk", det är lätt att urskilja de olika delarna. Jag saknar dock en sökruta och det är lite svårt att skilja mellan länkar och vanlig text, ex. texten "Bilder i arkivet:" trodde jag var en länk eftersom den har samma font som huvudmenyn och sen känns designen lite kantig men den är helt klart bra :).

sökruta för vad ?

"kantig" ska den vara, tycker inte om massa grafiskt lull....

Fettecke
2006-02-13, 23:19
Du kan helt ta bort 10top rutan till vänster, gör du det kommer sidan att bli centerad, vilket den inte är nu. Sedan tycker jag inte alls om den övertoningen som den orangea färgen gör. I det ljusa partiet känns den mest dassig. Du skulle även kunna se över innehållet i översta rutan och kanske plocka bort det som inte är nödvändigt. Det kommer att ge ett utsende som är mera cleant. Överlag kan du tighta upp layouten lite. Det spelar ingen roll om det blir tomma ytor. Annars ser det helt ok ut.

Varför ska den vara centrerad?, bilderna är lättillgängliga därifrån. det är huvudsaken.

tighta upp ?

menar du "informations-fältet"... där du kan byta färgschema och sånt ?

mini
2006-02-13, 23:20
Kan inte terminologin, så jag hoppas jag gör mig förstådd ändå:
*Den stora rutan med "huvudtexten" går inte i linje i nederkant med rutan till höger. Det stör mig.
*Den högra rutan känns onödigt stor.
*Det är mycket outnyttjat utrymme.
*Språkligt är det sådär, lite torftigt, mycket talspråk och "e" istället för är osv. Du blandar in stora bokstäver mitt i meningar och missbrukar punkter...
*Jag skulle inte lagt info om antal besökare och liknande rutan högst upp, där vill jag bara ha sidans namn och bilden på solrosen (vilken f.ö. är mycket fin).

Annars är den trevlig, lättmanövrerad, snygga färger, tydlig.

Dumleman
2006-02-13, 23:20
sökruta för vad ?
För fotografierna typ "Sök foto:".

Larsson
2006-02-13, 23:24
Varför ska den vara centrerad?, bilderna är lättillgängliga därifrån. det är huvudsaken.

tighta upp ?

menar du "informations-fältet"... där du kan byta färgschema och sånt ?

Var bara min egen åsikt att den skulle bli snyggare om sidan var centrerad, om du nu ska det till vänster skriv då iaf att det är länkar till bilder det handlar om, för det förstår man inte när man kommer in på sidan. Du skulle även kunna göra den delen något mindre till storleken. Tycker att antalet bilder och gästboksinlägg inte är information som behöver vara på första sidan. Överväg även noga om det är nödvändigt att kunna byta färg på bakgrunden.

Dissector
2006-02-14, 09:43
Jag tycker den var bra och tydlig. Man kan klicka runt på sidan utan att tappa bort sig fullständigt p.g.a massor med framesbyten o.s.v
Känns iallafall som att man kan surfa igenom sidan utan att oroa sig för att inte hitta tillbaka igen. Vissa sidor är hopplösa på sånt.
Lagom färgstark, behagligt att titta på, men inte så exeptionellt att man reagerar på att den är extra snygg. Informativ också. Om layouten passar dina mål så tycker jag det är kanon. Känns inte som att något speciellt mer är nödvändigt.

kelk
2006-02-14, 10:06
Trivs inte riktigt med fonten :)

Bonnie
2006-02-14, 14:40
Rörig sida.
Vad är det för sida?
Personlig om dig? Fotosida?
Nått slags community? 10 top vadå?? Vad är det för inlägg/ämnen?
Hm var tydligen bilder.... Som inte visas i rätt storlek.

Nyheter om? Sidan? Dig? Blog??
Tema tycker jag du kan stryka. Kul effekt men inget som jag tror nån använder.
Faktatjosan (besökare hittils...) längst upp stör den annars fina blombilden.

Kontaktsidan var snygg/enkel.

Mycket gnäll, sorry :em:

grisbil3n
2006-02-14, 17:15
Jag tycker den va sjysst, kan dock inte ett piss om de där :D

aliquis
2006-02-14, 17:48
Nå, vad är bra / dåligt ?
Bra: 98% fullt validerad i W3 standard
Dåligt: byggd helt i asp.net, 98% fullt validerad i W3 standard


Ska kika lite sen ;)

hangatyr
2006-02-14, 19:55
extremt kortfattat kan sägas att jag undrar om du tänkt igenom vem som är mottagare av sidan, vem är användare? jag uppfattar det som att du velat göra en hemsida, utana tt ha tänkt igenom vem som ska läsa den. detta har fått sina följder i innehåll och i ngn mån även interaktionsdesign.

fast det var fina bilder.

Fettecke
2006-02-17, 15:05
extremt kortfattat kan sägas att jag undrar om du tänkt igenom vem som är mottagare av sidan, vem är användare? jag uppfattar det som att du velat göra en hemsida, utana tt ha tänkt igenom vem som ska läsa den. detta har fått sina följder i innehåll och i ngn mån även interaktionsdesign.

fast det var fina bilder.
För några år sedan var jag väldigt aktiv på ett annat forum, "aspsidan"... då byggde jag sidan för att dom som hängde där skulle kolla och skit, "på den tiden" var det bra skit med massa lull... nu är det en annan skara som kollar, så jag har inte ändrat så mkt där.... men lär göra det snart typ....

Fettecke
2006-02-17, 15:09
Rörig sida.
Vad är det för sida?
Personlig om dig? Fotosida?
Nått slags community? 10 top vadå?? Vad är det för inlägg/ämnen?
Hm var tydligen bilder.... Som inte visas i rätt storlek.

Nyheter om? Sidan? Dig? Blog??
Tema tycker jag du kan stryka. Kul effekt men inget som jag tror nån använder.
Faktatjosan (besökare hittils...) längst upp stör den annars fina blombilden.

Kontaktsidan var snygg/enkel.

Mycket gnäll, sorry :em:


vad det är för sida ? en hemsida om mig som person, jag håller på mkt med foto, därav en fotosektion med kort och grejjs jag har tagit...
nyheterna är bara där för utfyllnad och skit.... skriver när jag orkar....

Topp 10 är de bilder som folk har klickat mest på...

inte visas i rätt storlek ?

"faktatjosan" är bra "spacekiller" lite till för mig bara... så jag har lite pejling :D