handdator

Visa fullständig version : Hur hälsosam är bodybuilder-diet?


Cerberus
2006-02-13, 22:40
Jag äter mkt kolhydrater o protein och väldigt lite fett, jag undrar hur hälsosamt detta kan va? Jag tränar ju ganska så mycket.

Funderar på att ta ett hälsotest o kolla mina värden å se om ngt inte står rätt till.

Ikon
2006-02-13, 22:44
Det beror väl på VAD du äter. Man kan täcka sitt energibehov med endast vitt bröd om man vill, men särskilt nyttigt är det inte...

Cerberus
2006-02-13, 22:53
haha, nej det är det verkligen inte. Tur att jag inte ens gillar vitt bröd, käkar "stenbröd" :P. Bröd me hela korn i gjord på surdeg. Sen blir det havregryn, pasta, potatis, ris(sällan, gillar inte ris). Proteinkällor är främst proteinpulver i form av vassle och kasein-tillskott, kycklingfilé, mjölk, tonfisk, rött kött(fettsnålt),lättkesella.

Fett blir i främst av vegetabilier(jordnötssmör, fettet i bröd och havregryn, omega-3 tillskott) men dock väldigt lite rent generellt(så att jag kan äta mer kolhydrater och protein).

Sen lite frukt ibland, bananer, äpplen. Idag käkade jag lite mörk choklad som smakade röv(köper inte igen), torkad fruktgodis(köpte ett par påsar torkad ananas idag). Tar också dagligt vitamintillskott(Friggs ABCDE), dock så glömmer jag ibland..

Fruktoset bryr jag mig mindre om, så länge jag håller mig under min dagsförbrukning(+eventuell motion) så är det OK tycker jag.

pragmatist
2006-02-13, 23:08
Ingen större fara med en fettfattig kost, förutom möjligtvis förhöjda nivåer av lipoproteiner och oxiderat LDL-kolesterol - den riktigt dåliga sorten.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=14739118

OBJECTIVE: To assess the effects of dietary modifications on oxidized low-density lipoprotein (LDL). METHODS AND RESULTS: Thirty-seven healthy women were fed two diets. Both diets contained a reduced amount of total and saturated fat. In addition, one diet was low in vegetables and the other was high in vegetables, berries, and fruit. The dietary intake of total fat was 70 g per day at baseline and decreased to 56 g (low-fat, low-vegetable diet) and to 59 g (low-fat, high-vegetable diet). The saturated fat intake decreased from 28 g to 20 g and to 19 g, and the amount of polyunsaturated fat intake increased from 11 g to 13 g and to 19 g (baseline; low-fat, low-vegetable; low-fat, high-vegetable; respectively). The amount of oxidized LDL in plasma was determined as the content of oxidized phospholipid per ApoB-100 using a monoclonal antibody EO6 (OxLDL-EO6). The median plasma OxLDL-EO6 increased by 27% (P<0.01) in response to the low-fat, low-vegetable diet and 19% (P<0.01) in response to the low-fat, high-vegetable diet. Also, the Lp(a) concentration was increased by 7% (P<0.01) and 9% (P=0.01), respectively. CONCLUSIONS: Alterations in the dietary fat intake resulted in increased plasma concentrations of lipoprotein(a) and OxLDL-EO6.

Förtjänar dock att påpekas att studien gällde förändring i kostvanor, från medelhögt till lågt fettintag.

z_bumbi
2006-02-14, 06:48
Hur lite är lite fett?

10 g, 20 g, 30 g?

userfriendly
2006-02-14, 08:19
en riktigt hård bb-diet är inte spec hälsosam men det är antaligen mest pga. hur mkt du tränar o hur lite du äter.. ofta är de ju väldigt noga med att få isig vitaminer o mineraler osv.. till skillnad från alla taniga tjejer som bara äter typ lite bröd eller nåt

Cerberus
2006-02-14, 09:08
Japp, enligt hälsovakten så har jag varit nere så lågt som 25g fett på en dag, runt 11-12% energi från fett på en dag. Igår käkade jag mer fett dock.

pragmatist
2006-02-14, 10:46
Jag skulle tro att det framför allt är ökad kolhydratkonsumtion som är problemet när man skär ned fettinnehållet i maten. Det finns med andra ord ingen undre gräns utan har att göra med det totala energiinnehållet och vad man i så fall ersätter fettet med. Högt kolhydratintag har bevisligen negativ effekt på blodfetter och kolesterol (men det är nog skillnad på kolhydrater och kolhydrater i detta avseende, precis som det är skillnad på fett och fett).

Mig veterligt finns det inga vetenskapligt bevisade hälsovinster alls med att gå under 30% av energiintaget från fett, och jag ser inga större skäl för en bodybuilder att göra det heller.

Cerberus
2006-02-14, 10:54
Jag tycker om att äta mycket kolhydrater och protein, speciellt kolhydrater. Nu äter jag ju inte kolhydrater i form av dextropur och vitt bröd utan mest naturliga grejer(som det jag nämnt).

Fett undviker jag helst eftersom det gör att jag kan äta mer av ovannämnda. Lättare att hålla energi-intaget nere om man kör på en fettsnål kost tycker jag.

Apos78
2006-02-14, 12:18
Märker du någon skillnad i resultat jämfört med en kost innehållande mer fett?? Kan tänka mig att du håller nere fettet för att inte lägga på dig onödig vikt samt att du inte alltid käkat som nu...

Cerberus
2006-02-14, 16:05
Ända sen jag började deffen har jag fått sjuuukt sug efter pizza och diverse fett godis fast mest pizza. Lustigt när jag typ kanske åt en handfull pizzor på hela förra året..

Men annars funkar det bra :) kolhydraterna gör min hjärna glad och jag presterar bra i gymmet.

edit: förra året käkade jag mer fett ja, men jag upplever att det blir lättare att restriktera kalorierna om jag drar ner på fett och ökar kolhydrat och protein-intag markant.

Fredrik_S
2006-02-14, 16:20
Jag tycker det är svårt att "känna" nån skillnad på om man ätit säg 20 gram fett eller 60 gram fett.
Med kolhydrater är det väldigt lätt å känna skillnad i kroppstempertur koncentrationsförmåga och prestationsförmåga.

Hur känner man om man äter för lite fett? Finns det några kroppsliga signaler man kan lyssna efter?

Blir det mycket potatis fettfri fisk och grönsaker hamnar fettet ganska ofta på 20 g på en dag.