handdator

Visa fullständig version : Hur brett ska man hålla..


Tething
2006-02-13, 22:04
Hur brett ska man egentligen hålla på militärpress för axlarna? Har hört och sett olika och testat olika men vore fint om man kunde få ett "rätt" svar kanske eller möljligtvis ngn video, bild där man kan se hur det utförs ordentligt. Varit osäker på den övningen ett tag.

muffe85
2006-02-13, 22:28
Hur brett ska man egentligen hålla på militärpress för axlarna? Har hört och sett olika och testat olika men vore fint om man kunde få ett "rätt" svar kanske eller möljligtvis ngn video, bild där man kan se hur det utförs ordentligt. Varit osäker på den övningen ett tag.

Ju längre ut, ju mer axlar och därmed mindre triceps.
Ju längre in, ju mer triceps och därmed mindre axlar.

Jag tycker att i militärpress borde man försöka hålla ungefär lika brett som du håller i bänkpress (armarnna rakt utåt, med ungefär 90 graders vinkling vid armbågen) jag tycker det ger bäst effekt.
Att hålla för långt ut öker skaderisken att slita sönder något i axeln har jag hört :O

Men vad vet jag? ^^

aliquis
2006-02-13, 22:55
Skulle tro det är individuellt, och hur man vill att den skall ta, jag håller ganska brett. Vad nu det betyder.

muffe85
2006-02-13, 23:19
Skulle tro det är individuellt, och hur man vill att den skall ta, jag håller ganska brett. Vad nu det betyder.

Sant, individuellt i all ära. Men som utgångspunkt tror jag att det inte är helt fel med 90grader.

Anonym112
2006-02-13, 23:30
Håller hyffsat smaaaalt !
Tar otroliga vikter då jämfört me om ja håller brett !
Tror de är individuellt, vad som känns bäst för axlarna osv

Yes
2006-02-14, 02:10
Ju längre ut, ju mer axlar och därmed mindre triceps.
Ju längre in, ju mer triceps och därmed mindre axlar.

Källa på det, eller vad man nu säger? ;)

Jag säger inte att du har fel, för jag vet inte, men kolla först här:
http://www.exrx.net/WeightExercises/DeltoidAnterior/BBMilitaryPress.html

Lägg märke till hur armbågarna roterar utåt i rörelsen, något dom inte skulle göra med ett brett grepp. Det tror jag tar bättre på axlarna. Men jag vet som sagt inte.

MasterChief
2006-02-14, 07:15
IMHO så är det positivt att utnyttja muskelns rörelseomfång så mycket det går. Det innebär ett grepp där tummarna ligger precis utanför axeln. Att hålla ännu snävare gör dock inte någon större skillnad i rörelselängd.

Militärpress är en basövning och tanken med dessa övningar är ju att involvera som mycket muskelmassa det går (utan att tappa utförandet) och att försöka "koppla ur" triceps genom att hålla bredare ser jag ingen vits med. Är man ute efter att miminera triceps arbete så är det bättre att köra lateral raises.

MasterChief
2006-02-14, 07:20
Lägg märke till hur armbågarna roterar utåt i rörelsen, något dom inte skulle göra med ett brett grepp. Det tror jag tar bättre på axlarna. Men jag vet som sagt inte.

Yes: Att armågarna pekar framåt är helt enkelt ett resultat av att man lägger armarna i den starkaste positionen och kopplar in det starka främre deltat (axeln). Något, som du helt rätt poängterar, inte går så bra när man håller brett. Som nybörjare är det dock viktigt att tänka på att svanken gärna blir större om armbågarna åker framåt, något som inte är fördelaktigt i denna övning eftersom det uppstår ofördelaktig belastning i länden.

blekfet2
2006-02-14, 07:36
varierar mellan greppets bredd.

Honn
2006-02-14, 09:18
Jag är inne på MasterChiefs linje med ett smalare grepp. Håller jag för brett så känns det dels inte bra i axlar och dels tappar jag rörelselängd. Lite extra tricepsaktivering är bara välkommet för min del.

delta_mats
2006-02-14, 09:39
Jag håller där jag är som starkast. Mest vikt= mer styrka=mer muskler. Tror jag.

aliquis
2006-02-14, 12:27
Sant, individuellt i all ära. Men som utgångspunkt tror jag att det inte är helt fel med 90grader.Jag tycker rörelsen känns konstigt om man håller för tätt, men sämst om det kan tänkas kvadda något. Det med att bredare tar mer på axlar och smalare mer på triceps har jag med hört, och det verkar ju logiskt.

aliquis
2006-02-14, 12:28
Källa på det, eller vad man nu säger? ;)

Jag säger inte att du har fel, för jag vet inte, men kolla först här:
http://www.exrx.net/WeightExercises/DeltoidAnterior/BBMilitaryPress.html

Lägg märke till hur armbågarna roterar utåt i rörelsen, något dom inte skulle göra med ett brett grepp. Det tror jag tar bättre på axlarna. Men jag vet som sagt inte.Ja ser man på den bilden så rör sig ju axlarna lite mer kanske, men de "roterar" ju också som sagt?

muffe85
2006-02-14, 19:11
Ja, jag brukar hålla nånstans mittemellan där jag håller för bänkpress, och där jag håller för bicepscurl. det passar bäst för mig.

men det är ju så att ju bredare man håller så tar det mer på axlarna, men det behöver inte betyda att man får bättre träning för det. kanske t.o.m. tvärtom? vad vet jag.

Yes
2006-02-14, 20:19
IMHO så är det positivt att utnyttja muskelns rörelseomfång så mycket det går. Det innebär ett grepp där tummarna ligger precis utanför axeln. Att hålla ännu snävare gör dock inte någon större skillnad i rörelselängd.

Militärpress är en basövning och tanken med dessa övningar är ju att involvera som mycket muskelmassa det går (utan att tappa utförandet) och att försöka "koppla ur" triceps genom att hålla bredare ser jag ingen vits med. Är man ute efter att miminera triceps arbete så är det bättre att köra lateral raises.
Så har jag också resonerat, och förmodat att smalare grepp ger större rörelseomfång. Det verkar som jag tänkt rätt. :)

Yes: Att armågarna pekar framåt är helt enkelt ett resultat av att man lägger armarna i den starkaste positionen och kopplar in det starka främre deltat (axeln). Något, som du helt rätt poängterar, inte går så bra när man håller brett. Som nybörjare är det dock viktigt att tänka på att svanken gärna blir större om armbågarna åker framåt, något som inte är fördelaktigt i denna övning eftersom det uppstår ofördelaktig belastning i länden.
Det där med svanken har jag märkt, fast jag tror jag börjat få fason på det. Man får nog se till att hålla ett stadigt buktryck för att stödja svanken.

Jag bytte ut axelpressar, sittandes, med ryggstöd mot militärpressar just för att öva upp bålstabiliteten bättre. Så ett smalt grepp är nog inte alls dumt.

Ja ser man på den bilden så rör sig ju axlarna lite mer kanske, men de "roterar" ju också som sagt?
Ja, som MasterChief skriver så kopplar det in främre deltat(något som också går att klura ut om man läser vad dom skriver om främre deltats funktion på exrx.net).

men det är ju så att ju bredare man håller så tar det mer på axlarna, men det behöver inte betyda att man får bättre träning för det. kanske t.o.m. tvärtom? vad vet jag.
Återigen, varför tror du det tar mer på axlarna med ett bredare grepp? Det verkar ju snarare som det tar sämre med tanke på kortare rörelsebana och att främre deltat inte aktiveras lika mycket. Jag är också tveksam till om triceps blir så mycket svagare med ett bredare grepp. På exrx.net står det:

"When the shoulder is internally rotated, the ability of the long head of the triceps brachii to extend and adduct the shoulder is diminished. The shoulder must be externally rotated in order for the long head of the triceps brachii to assist shoulder adduction."

I början av rörelsen med ett smalt grepp borde alltså triceps långa huvud vara urkopplad och kommer inte in förrän axlarna roterar utåt när vikterna börjar komma över huvudet. Med ett bredare grepp borde den isåfall vara med hela vägen. Fast det här är som sagt min högst lekmannamässiga förståelse(som du kanske märker försöker jag vara försiktig med det jag skriver när det är ett acancerat ämne som jag inte behärskar ;) ).

Det verkar som det bara upplevs som att ett bredare grepp tar bättre, vilket kanske beror på att man är svagare och det känns som det "sträcker" mer i axlarna.

MasterChief
2006-02-14, 21:21
Återigen, varför tror du det tar mer på axlarna med ett bredare grepp? Det verkar ju snarare som det tar sämre med tanke på kortare rörelsebana och att främre deltat inte aktiveras lika mycket. Jag är också tveksam till om triceps blir så mycket svagare med ett bredare grepp. På exrx.net står det:

"When the shoulder is internally rotated, the ability of the long head of the triceps brachii to extend and adduct the shoulder is diminished. The shoulder must be externally rotated in order for the long head of the triceps brachii to assist shoulder adduction."

I början av rörelsen med ett smalt grepp borde alltså triceps långa huvud vara urkopplad och kommer inte in förrän axlarna roterar utåt när vikterna börjar komma över huvudet. Med ett bredare grepp borde den isåfall vara med hela vägen. Fast det här är som sagt min högst lekmannamässiga förståelse(som du kanske märker försöker jag vara försiktig med det jag skriver när det är ett acancerat ämne som jag inte behärskar ;) ).

Det verkar som det bara upplevs som att ett bredare grepp tar bättre, vilket kanske beror på att man är svagare och det känns som det "sträcker" mer i axlarna.

För det första så blir det tyngre för axlarna när man håller bredare eftersom hävstången blir ogynnsammare. Dock så minskar rörelseomfånget samt belastningen vid väldigt brett grepp så totalt sett så blir belastningen lägre på axeln.
Din anatomiska förklaring är felaktig. Det texten säger är att Triceps långa huvud tappar förmågan att assistera i en rörelse där du försöker pressa armen inåt mot kroppen och där axeln befinner sig i ett inåtroterat läge. Det har inget med axelpress att göra. Men det var ett bra försök! :thumbup:

Yes
2006-02-15, 01:38
För det första så blir det tyngre för axlarna när man håller bredare eftersom hävstången blir ogynnsammare. Dock så minskar rörelseomfånget samt belastningen vid väldigt brett grepp så totalt sett så blir belastningen lägre på axeln.
Din anatomiska förklaring är felaktig. Det texten säger är att Triceps långa huvud tappar förmågan att assistera i en rörelse där du försöker pressa armen inåt mot kroppen och där axeln befinner sig i ett inåtroterat läge. Det har inget med axelpress att göra. Men det var ett bra försök! :thumbup:
Är det då även mindre risk för skador om man håller bredare?

Jag tolkade texten som "när axeln är roterad inåt", istället skall det alltså vara "när axeln roteras" - dom talar alltså om själva rörelsen och inte axelns läge?

(Mitt energiintag senaste dagarna har inte överstigit 1600kcal, så jag är förmodligen trögare än vanligt :D )

MasterChief
2006-02-15, 07:13
Är det då även mindre risk för skador om man håller bredare?

Jag tolkade texten som "när axeln är roterad inåt", istället skall det alltså vara "när axeln roteras" - dom talar alltså om själva rörelsen och inte axelns läge?

(Mitt energiintag senaste dagarna har inte överstigit 1600kcal, så jag är förmodligen trögare än vanligt :D )


Skaderisken vet jag ingenting om. Tror inte det är speciellt "farligt" att hålla brett, däremot ser jag ingen vinst med det förutom om individen verkligen älskar att hålla brett och hatar att hålla smalt.

Vem har sagt "när axeln roteras"? Vad jag skrev var att Triceps långa huvud tappar sin kontraktionskraft när en adduktion sker om axeln är inåtroterad.
Ska triceps långa huvud kunna utveckla en kraft i en adduktion så måste axeln alltså vara utåtroterad. I militärpress sker ingen adduktion i den koncetriska fasen samt att axeln hela tiden befinner sig i ett nästan maximalt utåtroterat läge. Denna effekt på triceps har helt enkelt inget med militärpress att göra.

Så, ta en chokladkaka nu så klarnar det! :angel:

Yes
2006-02-15, 13:10
Mmmm, chokladkaka.... Jo, jag hänger nog med nu tror jag. :D

Purren
2011-11-19, 19:03
Bumpar denna då jag är nyfiken!

Fler åsikter / tips?

Morrris
2011-11-19, 19:07
Axelbrett eller möjligtvis ett par tum bredare.

Purren
2011-11-19, 19:11
Fått lite olika input;

1) när överarmarna är parallella med golvet och bildar en rät vinkel med underarmarna är det en bra bredd

2) håll så nära axelbrett som möjligt

Det senare alternativet har väl fördelen att det blir en längre rörelse.

Idefi
2011-11-19, 19:22
Axelbrett eller möjligtvis ett par tum bredare.

+1.

Jag kör väl ca 3-4 cm bredare än axelbrett. Funkar fint för mig iallafall.