handdator

Visa fullständig version : Periodisera repantalen?


Slartibartfast
2006-02-13, 17:41
Läste just igenom Jocke Bartolls träningsmetodik igen och tänkte att det vore en ide att köra lite lägre reps emellan. Nu kör jag bara 10:or.

Hur skulle det vara med att köra tior ena veckan och femmor andra veckan?

Slartibartfast
2006-02-13, 20:30
Säg vad ni tror om dethär upplägget:

Nu kör jag såhär tre dar i veckan:

ben 5 set (två set basövning och två set bencurl, ett set benspark)
bröst 3 set
rygg 3 set
biceps 2 set
triceps 2 set
vader 3 set

10 reps i alla set och alla set nästan till failure. Jag sänker vikten mellan seten och vilar ca en minut.

Nu hade jag tänkt göra såhär:

Ben 5 x 5
bröst 5 x 5
rygg 5 x 5
biceps 3 x 5
triceps 3 x 5
vader 5 x 5

5 x 5 innebär att jag kör med samma vikt i alla set och aldrig till failure. 30 sekunders vila mellan.

Eller borde jag bara helt kallt köra samma setantal som jag gör nu, men fem reps istället, och köra så att jag kör varannat pass fem reps och varannat 10 reps? Volymen blir ju dubbelt mindre då, men setmängden är densamma, och passen blir inte så långa.

Vad tycker ni?

keffat_liv
2006-02-13, 20:36
Jag är ju inte direkt erfaren, som du vet, utan svarar nu bara med vad jag har tagit åt mig på forumet.

Att periodisera är viktigt och att periodisera så att du kör 10 reps ena veckan och 5 reps andra funkar säkert jättebra.

Nackdelen om volymen är för låg när du kör 5 reppare är att du kanske inte uppnår hypotrofi. Jag hade personligen kört fler set när jag kör 5 reppare för att komma upp i samma volym.

J.Saarela
2006-02-13, 20:43
Slarti sluta fundera och fråga och vänta på att grub ska komma med nå forskningsrapport.Prova för helvete det kanske funkar bra som fan för dig.Du kanske hittar nått som just passar dig perfekt.

z_bumbi
2006-02-13, 20:44
Varför vila kortare tid om du ska köra ett lägre repsantal på en högre vikt?

Slartibartfast
2006-02-13, 20:50
Varför vila kortare tid om du ska köra ett lägre repsantal på en högre vikt?

Egentligen blir ju inte vikten högre eftersom jag kör flera set med kortare vila mellan och har samma vikt på alla set.

Jag vill inte att passen blir längre än de är nu.

Slartibartfast
2006-02-13, 20:53
Men är det vettigt att variera repsen från pass till pass, eller borde man göra det från vecka till vecka? Tror ni det är nån skillnad?

z_bumbi
2006-02-13, 21:11
Egentligen blir ju inte vikten högre eftersom jag kör flera set med kortare vila mellan och har samma vikt på alla set.

Jag vill inte att passen blir längre än de är nu.

Om det viktigaste är att passen är korta så får du väl göra som du känner.

Det finns massor av synpunkter på ditt tänka upplägg men det är ju ingen idé att skriva något..

pragmatist
2006-02-13, 21:13
Jag skulle tippa att övertränings- och skaderisken minskar om du varierar från pass till pass, d.v.s. ~5 reps pass 1 och ~10 reps pass 2 o.s.v., men det spelar förmodligen ingen större roll.

Slartibartfast
2006-02-13, 21:44
Det finns massor av synpunkter på ditt tänka upplägg men det är ju ingen idé att skriva något..

Du får gärna dela med dig av de synpunkterna.

Slartibartfast
2006-02-13, 21:45
Jag skulle tippa att övertränings- och skaderisken minskar om du varierar från pass till pass, d.v.s. ~5 reps pass 1 och ~10 reps pass 2 o.s.v., men det spelar förmodligen ingen större roll.

Jasså? Tack för det svaret. Jag tror jag gör så då. :thumbup:

Slartibartfast
2006-02-13, 22:16
Nu kom jag på en riktigt klurig grej som man kunde göra. Man kunde ju köra tior och femmor i samma pass och alternera från gång till gång vilka muskelgrupper med kör tior på och vilka femmor. Smart va? Alla passen blir lika långa på dethär sättet.

T.ex.

Ben 5 x 10
bröst 4 x 5
rygg 3 x 10
triceps 2-3 x 5
biceps 2 x 10
vader 4 x 5

Och nästa pass:

Ben 7-8 x 5
Bröst 3 x 10
rygg 4 x 5
triceps 2 x 10
biceps 2-3 x 5
vader 3 x 10

osv.

Dethär tror jag skulle funka bra. Åsikter?

muffe85
2006-02-13, 22:35
Läste just igenom Jocke Bartolls träningsmetodik igen och tänkte att det vore en ide att köra lite lägre reps emellan. Nu kör jag bara 10:or..........

Jag har hört att om man kör samma antal reps för många veckor så automatiseras(specialieras) kroppen på det antalet repsen och du utvecklas då långsamare.
Alltså, jag tycker man ska lägga störst vikt på det repsantal man själv är ute efter(Volym,maxstyrka,Uthållighet, osv) men att variera med några veckor då och då köra färre och ibland flera, och nån vecka ibland maxxa.
Det gör jag iaf och det känns skönt :S
EX.
6-8 reps (8 veckor)
2-4 reps (2 veckor)
10-14 reps (2 veckor)
börja, mixxa runt

aliquis
2006-02-13, 22:53
Jag är ju inte direkt erfaren, som du vet, utan svarar nu bara med vad jag har tagit åt mig på forumet.

Att periodisera är viktigt och att periodisera så att du kör 10 reps ena veckan och 5 reps andra funkar säkert jättebra.

Nackdelen om volymen är för låg när du kör 5 reppare är att du kanske inte uppnår hypotrofi. Jag hade personligen kört fler set när jag kör 5 reppare för att komma upp i samma volym.Han kör ju 5x5/kroppsdel tre ggr i veckan dvs 15 set 5or/vecka.

aliquis
2006-02-13, 22:54
Nu kom jag på en riktigt klurig grej som man kunde göra. Man kunde ju köra tior och femmor i samma pass och alternera från gång till gång vilka muskelgrupper med kör tior på och vilka femmor. Smart va? Alla passen blir lika långa på dethär sättet.

T.ex.

Ben 5 x 10
bröst 4 x 5
rygg 3 x 10
triceps 2-3 x 5
biceps 2 x 10
vader 4 x 5

Och nästa pass:

Ben 7-8 x 5
Bröst 3 x 10
rygg 4 x 5
triceps 2 x 10
biceps 2-3 x 5
vader 3 x 10

osv.

Dethär tror jag skulle funka bra. Åsikter?Kör hellre bara 10or ena passet o bara 5or nästa.

Slartibartfast
2006-02-13, 22:58
Kör hellre bara 10or ena passet o bara 5or nästa.

Varför då?

Corpobal
2006-02-13, 23:28
Jag kan väl inte vara den enda som gillar att variera repsantalet inom passet, inte bara i träningsperioder. Ett typiskt upplägg jag tycker om, rygg som exempel.

Generell uppvärmning av kroppen och specifik uppvärmning för ryggen.
Skivstångsrodd: 4 set 5 rep.
Chins eller latsdrag: 3 set 5 rep.
Korsryggsövning: 3 set 10 rep.
Rodd med v-handtag: 3 set 8 rep.
Shrugs: 3 set 10 rep.
Hantelrodd: 3 set 8 rep.


Kan inte ge någon vetenskaplig förklaring till varför det här skulle vara bra men jag trivs bra med upplägget och det har funkat bra för att utvecklas.