handdator

Visa fullständig version : Nybörjare Med Viktökningsproblem


PKK0ne
2006-02-13, 11:01
Tjena, nån med tips för mig att öka så bra som möjligt.

Tränar mellan 4-5 dagar i veckan och försöker gå igenom kroppen 2ggr under den tiden ( oftast)

Läng : 193cm
Vikt(ca) : 82kg! :furious:
Ålder : 23år

Tränat från och till men sista månaderna har det blivit mer seriöst och istort sett det jag lägger tiden på, men hur mkt jag än försöker så går jag inte upp i vikt så hjälper det inte.
( gå ner är inga problem alls, jag kan hoppa 5 kg ner och tebax på en vecka )

äter oftast 2 "riktiga " mål mat om dagen : :eating:

Börjar dagen med Gröt tills det inte får plats mer, ( havre) plus nån ost macka och ett glas mjölk

ca en timme senare äter jag oftast en frukost till eller ett stort målmat ( vanlig husmanskost)

2-4H senare ett nytt målmat ( oftast samma som innan) annars lagar jag mat med kött / ris plus grönsaker i mängder ..

oftast hinner jag med nåt mellanmål i form av en tallrik fil med havre / linfrön / russin + nån frukt ( oftast banan/äpple)

sen ett kvällsmål mat innan jag går och lägger mig ( gröt eller massa mackor med ost / skinka / majonäs / tomat på )

Äter även Fairings Omega 3 kapslar : 4-5/dag , Fairings Inositol och Twinlabs Creatin fuel innan träning +Fairings Rapid Recovery efter träning. Byter under veckan ut recoveryn mot twinlabs Gainer som jag tryckt i mig ett par burkar av innan och kännt bra respons på.

Vet inte riktigt vart felet sitter på att jag inte ökar ( kramar verkligen ur sista styrke droppen ur mina muskler under träning)

Mycket tacksam för svar..

PKK0ne
2006-02-13, 11:14
Köper denna istället för Twin labs Gainer, denna produkt verkar passa just mitt "problem"
Serious Mass (http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=23&products_id=156)

Inzza
2006-02-13, 11:20
Köper denna istället för Twin labs Gainer, denna produkt verkar passa just mitt "problem"
Serious Mass (http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=23&products_id=156)

Skiljer sig nästan bara i portionsstorlek.

PKK0ne
2006-02-13, 12:54
ok, ingen större skillnad där då.. men jag kanske ska trycka i mig 2 portioner om dagen istället? plus lite nötter innan jag lägger mig?

Lovis
2006-02-13, 12:57
Går du inte upp i vikt äter du för lite!

Du ligger på energiminus!


Bara att äta på och ett hett tips som antagligen är ett msåte eftersom du säger du äter så mycket är att börja kolla vad det du egentligen stoppar i dig innehåller i kcal mängd, ofta folk säger dom vräker som fan sen visar det sig att de inte äter tillräckligt när de väl börjar å räkna.

joak1m
2006-02-13, 14:19
Köper denna istället för Twin labs Gainer, denna produkt verkar passa just mitt "problem"
Serious Mass (http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=23&products_id=156)
värdelös enligt grub, orkar inte leta länk

King Grub
2006-02-13, 15:11
värdelös enligt grub, orkar inte leta länk

Det får du nog göra, därför att det har jag aldrig sagt.

n1tro
2006-02-13, 16:14
Tjena, nån med tips för mig att öka så bra som möjligt.

Tränar mellan 4-5 dagar i veckan och försöker gå igenom kroppen 2ggr under den tiden ( oftast)

Läng : 193cm
Vikt(ca) : 82kg! :furious:
Ålder : 23år

Tränat från och till men sista månaderna har det blivit mer seriöst och istort sett det jag lägger tiden på, men hur mkt jag än försöker så går jag inte upp i vikt så hjälper det inte.
( gå ner är inga problem alls, jag kan hoppa 5 kg ner och tebax på en vecka )

äter oftast 2 "riktiga " mål mat om dagen : :eating:

Börjar dagen med Gröt tills det inte får plats mer, ( havre) plus nån ost macka och ett glas mjölk

ca en timme senare äter jag oftast en frukost till eller ett stort målmat ( vanlig husmanskost)

2-4H senare ett nytt målmat ( oftast samma som innan) annars lagar jag mat med kött / ris plus grönsaker i mängder ..

oftast hinner jag med nåt mellanmål i form av en tallrik fil med havre / linfrön / russin + nån frukt ( oftast banan/äpple)

sen ett kvällsmål mat innan jag går och lägger mig ( gröt eller massa mackor med ost / skinka / majonäs / tomat på )

Äter även Fairings Omega 3 kapslar : 4-5/dag , Fairings Inositol och Twinlabs Creatin fuel innan träning +Fairings Rapid Recovery efter träning. Byter under veckan ut recoveryn mot twinlabs Gainer som jag tryckt i mig ett par burkar av innan och kännt bra respons på.

Vet inte riktigt vart felet sitter på att jag inte ökar ( kramar verkligen ur sista styrke droppen ur mina muskler under träning)

Mycket tacksam för svar..


Får man fråga hur mkt protein du ligger på per dag?

Cerberus
2006-02-13, 16:41
Låter ju verkligen som om du käkar för lite mat, lägg till ett par till måltider med protein.

Johan_P
2006-02-13, 19:07
Ät mer.

Robbin
2006-02-13, 20:43
Du verkar inte äta speciellt mycket fett. Testa att lägga till 3-4 matskedar oliv/rapsolja eller ät något annat fett. Väldigt lätta kalorier att få i sig.

Catstyle
2006-02-13, 20:51
värdelös enligt grub, orkar inte leta länk
Var väl nån ultra mass 3000 eller nåt som var värdelös, ifrån weider, som hade massvis med kollagenprotein.

Davil
2006-02-13, 20:54
Var väl nån ultra mass 3000 eller nåt som var värdelös, ifrån weider, som hade massvis med kollagenprotein.
Detta var märket ON, weider är ett annat märke som kolozzeum inte säljer.

Catstyle
2006-02-13, 21:09
Detta var märket ON, weider är ett annat märke som kolozzeum inte säljer.
Läs om läs rätt.

Pez
2006-02-14, 00:17
Skippa gainern på träningsfria dagar och börja ät mer mat.
Som det är nu så försöker du ju knappt få i dig ordentligt med mat.

PKK0ne
2006-02-14, 01:40
hmm, enligt alla så äter jag för lite fet, får ändå i mig "riktiga" mål mat minst 2 ggr dagligen plus det andra... Har inte koll på hur mkt det är i varje måltid.
( har aldrig satt mig och räknat igenom allt, får börja göra det)

men tips på det mest fetarika maten jag bör äta är önskvärt, där det mesta felar verkar det som.

( vill ju inte direkt proppa i mig chocklad och chips ) *innocent*

Väger ju som sagt runt 80 nätt o jämt sträcket och är 193 långa över jorden, vill upp till 95 ( del mål iaf)

blir inte lättare av att höra , fan va smal du har blivit titt som tätt..
mer tips fast lite mer exakta tips, stort tack på det :hbang:

Catstyle
2006-02-14, 01:48
hmm, enligt alla så äter jag för lite fet, får ändå i mig "riktiga" mål mat minst 2 ggr dagligen plus det andra... Har inte koll på hur mkt det är i varje måltid.
( har aldrig satt mig och räknat igenom allt, får börja göra det)

men tips på det mest fetarika maten jag bör äta är önskvärt, där det mesta felar verkar det som.

( vill ju inte direkt proppa i mig chocklad och chips ) *innocent*

Väger ju som sagt runt 80 nätt o jämt sträcket och är 193 långa över jorden, vill upp till 95 ( del mål iaf)

blir inte lättare av att höra , fan va smal du har blivit titt som tätt..
mer tips fast lite mer exakta tips, stort tack på det :hbang:
Ät ytterligare ett riktigt mål mat per dag.

PKK0ne
2006-02-14, 01:48
Skippa gainern på träningsfria dagar och börja ät mer mat.
Som det är nu så försöker du ju knappt få i dig ordentligt med mat.


försöker gör jag verkligen , men jag har nog bara käkat fel sort, raps olja skrevs det om längre upp i tråden, är det så lätt/räcker det som extra fett?

varför hoppa gainern när jag inte tränar? finns det nåt annat jag bör äta istället just då förutom massa mat?

ökat ca 7kg sen slutet av sommaren , men det va kilon som har funnits innan, låg på 90kg efter 10 månaders träning därför det känns tomt utan men det stannade här helt plötsligt.

PKK0ne
2006-02-14, 01:50
Lägg till ett till mål "riktigt" mat.


frågan är vart / hur när dom inte får plats, ska jag byta ut nåt?, försöker när jag haft tid att laga extra mat till frukost istället för gröten och mackorna men då blir det oftast en "riktig" måltid mindre på dagen för det inte finns plats :S

Catstyle
2006-02-14, 01:57
frågan är vart / hur när dom inte får plats, ska jag byta ut nåt?, försöker när jag haft tid att laga extra mat till frukost istället för gröten och mackorna men då blir det oftast en "riktig" måltid mindre på dagen för det inte finns plats :S
Ett energirikt mellanmål till då?

joak1m
2006-02-14, 03:59
Det får du nog göra, därför att det har jag aldrig sagt.
aah sorry blanda ihop serious mass med mega mass

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=44811&highlight=mega+mass

Cerberus
2006-02-14, 09:38
ät,ät,ät,ät,ät och ät. Det handlar om vanor, du är inte van att äta så mycket mat(verkar inte direkt vara mycket av det du beskriver). Jag har aldrig någonsin haft problem med att äta mycket, vill jag kan jag säkert trycka i mig 5000-6000kcal på en dag men det gör jag ju inte för då blir jag nååågot fet. Det svåra är att hantera aptiten under deff som nu men det går bra än så länge :).

Ät mer protein, tror det är vettigare att överäta på protein än glass och godis iaf. Kolhydrater behöver du för att orka träna intensivt så käka mycket pasta, bröd, ris, potatis etc..

pragmatist
2006-02-14, 11:00
Har du aptitproblem så drick kalorier i så stor utsträckning som möjligt. Att dricka kalorier mättar betydligt mindre än att tugga dem. Gör egen mellanmålsdricka med proteinpulver, någon kolhydratkälla (t.ex. havregryn), någon frukt eller bär, lite olja/jordnötssmör/grädde, och kör allt i en mixer eller med en mixerstav. Kan t.o.m. smaka helt ok när man hittat en vettig kombination. Dra i dig två eller tre sådana om dagen utöver det du nu äter så kommer det hända grejor.

Undvik dock gainers som mellanmål eftersom sockret i dem inte är så nyttigt annat än i direkt samband med träning.

aliquis
2006-02-14, 11:13
ät mer.

Robbin
2006-02-14, 11:15
försöker gör jag verkligen , men jag har nog bara käkat fel sort, raps olja skrevs det om längre upp i tråden, är det så lätt/räcker det som extra fett?

varför hoppa gainern när jag inte tränar? finns det nåt annat jag bör äta istället just då förutom massa mat?


Rapsolja är nyttigt fett och du kommer inte ha några problem att få i dig tillräckligt med fett från den källan. Som sagt 3-4 matskedar extra olja per dag räcker för att ge dig en "kaloriboost". En matsked oliv/rapsolja ger dig ungefär 14gram fett vilket är 130 kcal, vilket motsvarar drygt 3dl lättmjölk i kaloriinnehåll. Ta helst inte alla matskedar på en gång utan dela upp det vid olika måltider.

Varför du inte ska ta gainer när du inte tränar är för att den är fullpackad med väldigt snabba kolhydrater, maltodextrin. De är bra att få i sig efter träning men inte när man inte har tränat. Du skulle ju inte ta 1-2dl socker och späda ut med vatten och sedan dricka eller hur? Lite dåligt exempel men det är bara så du förstår vad felet är.

Du skulle istället kunna göra en egen drink med exempelvis kesella, mjölk, havregryn, funlight, valfri frukt/bär.

PKK0ne
2006-02-18, 12:10
tacksam för alla bra svar... tar till mig, lär mig och växer *flex*

PKK0ne
2006-02-18, 12:14
Har ni nåt tips på hur mkt protein / kolhydrater jag bör få i mig minst varje dag? :whipped:

Sniggel
2006-02-20, 05:25
Du väger 82kg så jag skulle vilja säga minst 100g protein. Detta kan dock vara för lite eftersom du tränar så runt 160g (eller mer om du vill)

edit: tänk dock på att sprida ut proteinintaget under flera tillfällen under dagen.

PKK0ne
2006-02-20, 10:03
får kämpa lite mer med rätt grejjer istället då, har förövrigt slutat att väga mig varje dag och hoppas jag gått upp om några veckor när jag skrämer vågen igen :D

tacksam för svaren *yourock*