handdator

Visa fullständig version : Är jag övertränad?

HanneZ
2006-02-13, 07:00
Jag har sökt på forumet och läst lite kring överträning.

Jag tränade hela hösten 4-5 ggr i veckan med en veckas uppehåll, tog sen 1,5 veckas uppehåll vid jul och nyår och har kört sen dess. Första 2 veckorna blev det typ 3-4 ggr men efter det har det varit 4-5, dock oftast 5.

Förra veckan så hade jag tokmycket att göra, överstressad samt en _väldigt_ pressad privat grej. Jag har symptom som att jag vaknar upp mitt i natten flera gånger. Mitt humör är helt galet, vill slå sönder saker och sätta mig ner o lipa flera ggr under samma minut typ samt att jag överreagerar på allt. Jag känner mig dock rätt fräsch i kroppen, jag ökar ständigt(tappade inget förra veckan) och käkar bra och så där. Frågan är väl om överträning har lett till stress eller om stress har lett till överträningssymptom? Vad ska jag göra om jag nu är övertränad? Vila en vecka? 3 månader?'

/O.rolig

krilleh
2006-02-13, 07:06
vila tills du lugnat ner dig.. va kan de ta? 1-2 veckor?

bubbe
2006-02-13, 07:20
Låter ju mer som du har lite väl hög stressnivå, att träna hårt samtidigt är kanske inte så jättebra. Fast att kunna gå ner till gymet utan krav eller måsten och bara ösa på kan ju vara rätt befriande.

z_bumbi
2006-02-13, 07:25
Stressen låter mer som det kommer från annat än träningen och då kan träningen vara en bra ventil för att bli av med lite stress.

Om du sover dåligt sliter träningen mer däremot så kanske en tempoväxling där du inte kör lika mycket/ofta/tungt i någon vecka kan vara lämpligt men det är bara du som kan avgöra om det behövs.

HanneZ
2006-02-13, 07:33
Jo träningen är terapi om nåt. Läste precis allans tråd om "hur man blir stor" och insåg precis att jag antagligen är en fjolla :)

Jag tänkte börja med att vila till onsdag och försöka sova ordentligt. Men är det någon som vet nåt om överträning alltid leder till att man försvagas fysiskt. För så är verkligen inte fallet med mig. En kompis sa även att man utsöndrar nåt stresshormon och att detta i sig tar massa energi från kroppen. Jag blir dock livrädd för att överträningen kan bli kronisk, vem orkar va körd i huvudet resten av livet.

userfriendly
2006-02-13, 07:33
det låter inte som en vanlig överträning. däremot kan det vara så att om du är väldigt stressad och pressad och dessutom stressar över träningen så kan träningen bli det som får bägaren att rinna över. annars tror jag precis som föregående talare att träningen kan vara bra att ha då du kan ventilera lite.. men det beror på vad du har för inställning till den..

bubbe
2006-02-13, 07:36
Jo träningen är terapi om nåt. Läste precis allans tråd om "hur man blir stor" och insåg precis att jag antagligen är en fjolla :)

Jag tänkte börja med att vila till onsdag och försöka sova ordentligt. Men är det någon som vet nåt om överträning alltid leder till att man försvagas fysiskt. För så är verkligen inte fallet med mig. En kompis sa även att man utsöndrar nåt stresshormon och att detta i sig tar massa energi från kroppen. Jag blir dock livrädd för att överträningen kan bli kronisk, vem orkar va körd i huvudet resten av livet.

Hög stress påverkar definitivt din träning, jag blir enorm påverkad av för mycket stress både på jobbet och hemma. Har lärt mig att säja nej tack vare träningen då den har haft så pass hög prioritet att jag inte vill bränna ut mig längre.

HanneZ
2006-02-13, 07:40
Hög stress påverkar definitivt din träning, jag blir enorm påverkad av för mycket stress både på jobbet och hemma. Har lärt mig att säja nej tack vare träningen då den har haft så pass hög prioritet att jag inte vill bränna ut mig längre.
Jo men träningen går toppen. Det är humöret som är helt åt helvete, våldsam, irriterad, extrem road-rage hehe, detta samtidigt som jag som sagt bara vill sätta mig ner o lipa, känns som jag ska falla ihop. Det känns dock inte som det sitter i kroppen utan i huvudet på mig.

Ninjasmurf
2006-02-13, 08:07
Jag skulle vila ett tag och försöka redan ut den där privata saken... sen när det känns lite lugnare återgå till träningen...

Nina L
2006-02-13, 08:18
Stressen låter mer som det kommer från annat än träningen och då kan träningen vara en bra ventil för att bli av med lite stress.Det tror jag också. Om jag är stressad så mår jag bara bra av att träna.

stahlberg
2006-02-13, 12:43
Symptomen tyder inte på överträning. Du borde börja med att reda ut den situation som pressar och stressar dig. Iof kan träningen verka som en motvikt mot stressen, men bara om du kan glömma din vardag under träningspassen.

arnold2k5
2006-02-15, 20:52
jag skulle nog vilja påstå att det absolut inte har nått me träningen att göra utan snarare pga. all stress. . hade exakt samma symtom förra terminen i skolan (ovan o plugga och så¨väljer man NV :MrT: )
Men när jag började träna lugnade allt ner sig. . skulle vilja påstå att träningen är den tid då jag kan få ur mig all irritation/fundera på allt som känns jobbigt osv. helt enkelt 1.5 timmar för mig själv. . riktigt skönt faktist!

kortfattat :träning=meditation :D

Om det inte funkar så omstrukturera allt. .ta reda på varför du e stressad och försök lösa problemet. . vart även tvungen o göra de trots att träningen hjälpte en hel del. .

snubben76
2006-02-15, 21:11
Jag har varit utbränd under en period i mitt liv och hade de symptom som du beskriver. Jag fick veta av min läkare att styrketräning framkallar extrem stress i kroppen och stresshormoner. Mår man bra lider man inte av detta, men är man extra känslig, som du verkar vara just nu, kan träningen faktiskt vara mer till skada än nytta!

Det är därför man kan uppleva att det är svårt att somna om man tränar på kvällen, kroppen är uppe i varv och uppstressad.

Mitt tips är att skippa den hårda träningen ett tag, ta i stället långpromenader och försök reda ut de problem du har. Först när du är harmonisk i knoppen kan du börja jobba på kroppen! :)

Lycka till!!

Jocke

nirre
2006-02-15, 21:49
tror också om du tränar 5dagar i veckan blir man ju bara av det stressad. testa o minska nån/några veckor med träningen typ 2-3dagar i veckan istället o ta nån lung promenad istället.

HanneZ
2006-02-17, 07:40
Jag satte igång o tränade i onsdags igen. Aldrig har chin-up:sen gått så jävla bra. Det privata har lugnat ner sig en hel del. Körde ben igår(som jag tycker är urtråkigt) samt mage o de gick bra. Så jag hoppas på att det bara är o köra på som vanligt.

Stab
2006-02-17, 09:40
träna bara intensivt och tungt i 9-10 veckor sedan en vilo vecka..