handdator

Visa fullständig version : Linjärt eller ickelinjärt samband för fettförbräning efter måltid till fasta.


Fredrik_S
2006-02-13, 04:35
Man bränner effektivast mängden fett efter 6 timmars fastande eller hur.
Jag gissar att man bränner minst mängd efter 0 timmars fastande, en normal måltid.

Finns det någon tabell över hur mycket fett man bränner där emellan? Är det en linjär kurva som når sitt max vid 6 timmar eller har kurvan en annan form? Sen är det väl också mycket beroende på storlek på måltid?
Iaf statistik efterfrågas för olika fall.

Racso
2006-02-13, 16:04
Om jag har förstått saken rätt så är fettförbränningen omvänt proportionell mot mängden insulin. Så ju längre tid du inte ätit på (inte fått någon insulinutsöndring) desto mer tas energin från fett. Vidare är mängden utsöndrat insuling proportinellt mot mängden mat(kalorier), vilket gör det vettigt att satsa på fler lite mindre mål än några bautastora, men ändå inte småäta hela tiden.

Fredrik_S
2006-02-13, 19:55
Om jag har förstått saken rätt så är fettförbränningen omvänt proportionell mot mängden insulin. Så ju längre tid du inte ätit på (inte fått någon insulinutsöndring) desto mer tas energin från fett. Vidare är mängden utsöndrat insuling proportinellt mot mängden mat(kalorier), vilket gör det vettigt att satsa på fler lite mindre mål än några bautastora, men ändå inte småäta hela tiden.

Jupp men frågan är hur stor skillanden är tex 0 timmar efter måltid 1 timme, 2 timmar osv. Även relativt måltidsstorleken.

Är det linjärt i oändligheten skulle man bränna dubbelt så mycket fett efter 2 timmar som efter 1 timme och mer andel fett timme 11 än timme 12, och så är det gissningsvis inte.

Ola Wallengren
2006-02-13, 20:47
Förhållandet är sannolikt inte linjärt. De flesta metabola och biologiska system följer ett ickelinjärt förhållande eller förlopp.
Och ekvationen som är svaret på din fråga är defintitilt inte linjär eftersom den innehåller ett otal olika variabler varav många av dem är okända.

King Grub
2006-02-13, 20:55
"In summary, our results demonstrate that at least 6 h
of fasting are necessary after the consumption of a 5OO
to 600-kcal carbohydrate meal before carbohydrate oxi-
dation and plasma glucose homeostasis during exercise
at 70% VO 2 peak will be similar to an overnight fast (i.e., 12
h). Associated with the increase in carbohydrate oxida-
tion and decline in plasma glucose concentration during
exercise was a low plasma free fatty acid concentration.
In addition, we found progressive increases in blood glyc-
erol accumulation during exercise as the length of the
fast increased from 2 to 12 h, suggesting that adipose
tissue lipolysis during exercise responds directly and pro-
portionately to the length of fast (i.e., 2-12 h). Finally,
the magnitude of the decline in plasma glucose concen-
tration during exercise was dependent on the relative ex-
ercise intensity."

J Appl Physiol. 1991 Feb;70(2):882-8. Exercise metabolism at different time intervals after a meal. (http://www.edb.utexas.edu/coyle/pdf%20library/(42)%20Montain,%20Hopper,%20Coggan,%20Coyle,%20Exe rcise%20metabolism%20at%20different%20time%20inter vals%20after%20a%20meal%20JAP%2070(2)%20882-888,%201991.pdf)

Cerberus
2006-02-13, 21:01
Jupp men frågan är hur stor skillanden är tex 0 timmar efter måltid 1 timme, 2 timmar osv. Även relativt måltidsstorleken.

Är det linjärt i oändligheten skulle man bränna dubbelt så mycket fett efter 2 timmar som efter 1 timme och mer andel fett timme 11 än timme 12, och så är det gissningsvis inte.

Ska du bli superrippad eller? Du är ju redan i sjukt bra form ;)

Intressant fråga dock, jag undrar detsamma så jag kan optimera kvällspromenaderna.

Fredrik_S
2006-02-13, 21:39
Ska du bli superrippad eller? Du är ju redan i sjukt bra form ;)

Intressant fråga dock, jag undrar detsamma så jag kan optimera kvällspromenaderna.

Tack så mycket

Många av mina frågor här är bara av nyfikenhet och för att skapa intressanta disskussioner.

Tack grub
Alltså linjärt mellan 2-12 timmar. 0-2 timmar vet man inte eller?

King Grub
2006-02-13, 21:40
0-2 timmar är inte fastande alls.

Klickar du länken får du fullängdsstudien med diagram.