handdator

Visa fullständig version : dags att dra igång med knäböj...


Johan86
2006-02-12, 20:11
tänkte jag skulle dra igång knöböj.upplever ni att det är lättare att öka i andra övningar sen ni började köra knäböj? eller sabbar det bara återhämtningen med benträning? finns det några nackdelar med frontböj jämfört med vanlig böj?

blir man sliten i kroppen flera dagar efteråt i hela kroppen som man blir när man kör marklyft?

mvh Johan

aliquis
2006-02-12, 20:58
tänkte jag skulle dra igång knöböj.upplever ni att det är lättare att öka i andra övningar sen ni började köra knäböj?Vet inte.eller sabbar det bara återhämtningen med benträning?Vad är alternativet? Jämfört med att inte köra benträning? Återhämtningen från vad? Är det inte meningen att "sabba" den med all träning?finns det några nackdelar med frontböj jämfört med vanlig böj?Ingen aning, lägre vikter eventuellt? Svårare att hålla stången, iaf för mig i början.blir man sliten i kroppen flera dagar efteråt i hela kroppen som man blir när man kör marklyft?Antagligen, men kanske inte riktigt lika hårt på ett specifikt ställe.
Men visst är det tungt.

Johan86
2006-02-12, 21:18
Återhämtningen från vad? Är det inte meningen att "sabba" den med all träning?

jag menar att kroppen blir ju mer sliten av att köra tunga benövningar och på det viset tar det längre tid att återhämta sig i övriga kroppen tex svårare att bli större på övrekroppen.bara en tanke.någon kunnig får gärna förklara

aliquis
2006-02-12, 21:21
Återhämtningen från vad? Är det inte meningen att "sabba" den med all träning?

jag menar att kroppen blir ju mer sliten av att köra tunga benövningar och på det viset tar det längre tid att återhämta sig i övriga kroppen tex svårare att bli större på övrekroppen.bara en tanke.någon kunnig får gärna förklaraSkit i alla övningar och all träning så behöver ju kroppen inte återhämta sig alls så slipper du problemet? Nej men allvarligt, jag förstår nog inte riktigt.

Det är väl dessutom under återhämtningen det händer något, skulle den inte räcka till får du väl bara vila mer. Och överkroppen kan väl återhämta sig lite under dagen du tränar ben?

emmzan
2006-02-12, 21:29
tänkte jag skulle dra igång knöböj.upplever ni att det är lättare att öka i andra övningar sen ni började köra knäböj? eller sabbar det bara återhämtningen med benträning? finns det några nackdelar med frontböj jämfört med vanlig böj?

blir man sliten i kroppen flera dagar efteråt i hela kroppen som man blir när man kör marklyft?

mvh Johan

Ja du kommer sannolikt bli betydligt mer sliten av knäböj än du skulle bli av t.ex benpress som benövning. Just eftersom böjen involverar så stor del av kroppen (om inte hela kroppen). Tror dock inte du kommer få sämre resultat av din överkroppsträning genom att ha knäböj i programmet.

nihe
2006-02-12, 21:34
Alltså, det låter säkert dumt, men min teknik när det gäller knäböj är så usel att jag använder hantlar, och det är rätt illa har jag förstått. Dock så undrar jag varför det är så mycket sämre att nyttja hantlar istället för stång? Blir resultaten annorlunda?

Bönne
2006-02-12, 21:44
Hahaha, detta inlägget i en annan tråd; http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=1343625&postcount=12


Sedan tio minuter senare kommer denna tråden :laugh:

Johan86
2006-02-15, 11:12
när jag böjer mig ner utan skivstång så att låren är paralellt med golvet så krummar jag korsryggen.varför blir det så?hur kan man motverka detta?