handdator

Visa fullständig version : En veckas uppehåll från dieten?


oksiv1
2006-02-12, 18:53
Jag började min deff 2/1 och har kört helt strikt sedan dess. I måndags hade jag tappat 5,6 kg på sammanlagt 5 veckor. Ett reslutat jag väntat mig och är nöjd med.
Den 4/3 åker jag till Italien, Cortina för snowboardåkning och kommer alltså under denna tid inte följa min diet. I resan ingår fyrrättersmiddag samt att en del öl lär slinka ner. Kommer alltså gotta mig under en veckas tid.
Frågan är bara vad detta kommer att ha för inverkan på min diet?
Negativ sådan är väl ganska uppenbart men hur motvekar jag detta på bästa sätt?
Samtidigt ska jag erkänna att jag inte gärna slänger ut tiotusentals kronor på att åka ner till Italien och inte leva det liv en alpsemester kräver ;)
Men är det någon litet man kan tänka på för att minimera "skadan"?
Enligt uppladdningen kommer jag göra av med ca 4000 kcal/dag om jag räknar med 5 timmars snowboardåkning om dagen.

Cerberus
2006-02-12, 19:22
Försök att ha lite koll på det du stoppar i dig, annars ha det kul :)

Srednq
2006-02-12, 19:43
som sagt. undvik de värsta på menyn. du kommer förmodligen göra de omedvetet. men du dör inte av att käka lite extra en vecka

z_bumbi
2006-02-12, 19:47
Men är det någon litet man kan tänka på för att minimera "skadan"?

Ät regelbundet.

Ät bra mat alla mål utom när det är fyrarättersmiddag.

Du kommer att gå upp i vikt.

Alkohol i kombination med deff är en farlig blandning så håll igen på mängderna.

Varför börja en snabb diet en så kort tid innan en semester?

Cerberus
2006-02-12, 19:51
Ät regelbundet.

Ät bra mat alla mål utom när det är fyrarättersmiddag.

Du kommer att gå upp i vikt.

Alkohol i kombination med deff är en farlig blandning så håll igen på mängderna.

Varför börja en snabb diet en så kort tid innan en semester?

Han kanske vill flasha sina deffade muskler för kamraterna? :D

RassK
2006-02-12, 19:54
Han kanske vill flasha sina deffade muskler för kamraterna? :D

Är inte det meningen med livet? :_D

SåTunn
2006-02-12, 20:04
Du kommer att gå upp i vikt.


Kommer han verkligen att gå upp i vikt? Beräkningen är att göra av med 4000 kcal på snowboardåkningen. Jag har svårt att tro att han gör av med 4000 kcal dagligen hemma i Sverige, eller? För att han skall kunna går upp krävs väl ett kaloriöverskott? Han kommer alltså blåsa upp mot 6000 kcal per dag. Det är ganska rejäla middagar om han skall komma över det...

Har jag missat något?

oksiv1
2006-02-12, 20:05
Ät regelbundet.

Ät bra mat alla mål utom när det är fyrarättersmiddag.

Du kommer att gå upp i vikt.

Alkohol i kombination med deff är en farlig blandning så håll igen på mängderna.

Varför börja en snabb diet en så kort tid innan en semester?

Tanken är ju inte att jag ska avsluta deffen i och med denna resan utan jag kommer fortsätta att kämpa på.
Saken är också den att jag bokade resan långt innan jag planerade dieten.
Men men, skit i det. Ska försöka hålla igen lite men kommer inte att vara slavisk på något sätt. Man vill ju trots allt leva lite där nere med tanke på pengarna som är spenderade.
Man kan trots allt käka en del för att komma upp i 4000kcal/dag.
Flasha med musklerna, du hade jag nog åkt till Kos eller likanande ;)

oksiv1
2006-02-12, 20:07
Kommer han verkligen att gå upp i vikt? Beräkningen är att göra av med 4000 kcal på snowboardåkningen. Jag har svårt att tro att han gör av med 4000 kcal dagligen hemma i Sverige, eller? För att han skall kunna går upp krävs väl ett kaloriöverskott? Han kommer alltså blåsa upp mot 6000 kcal per dag. Det är ganska rejäla middagar om han skall komma över det...

Har jag missat något?

Idag ligger min energiåtgång på ca 3000 kcal/dag och jag käkar ungefär 2000 kcal/dag.
Är också tveksam till att jag kommer få i mig 4000 kcal/dag där nere.
Naturligtvis kommer jag lägga på mig glykogen och vatten men frågan är om jag komma öka i BF?... Hoppas inte det iaf.

z_bumbi
2006-02-12, 20:14
Har jag missat något?

Att oksiv1 har gått ner mer än ett kilo per vecka i ett antal veckor och att 4000 kcal låter ganska mycket för 5 timmars åkande om man inte har så bra kondition att man orkar köra i ett?
Det är skillnad på att köra en timme och göra av med 800 kcal/h och att upprepa det i 5 timmar.

För att fundera på att orka åka snowboard för 4000 kcal så måste oksiv1 äta mer kolhydrater än vanligt om det inte i vanliga fall ingår en väldigt aktiv livstil.

Kolhydrater gör att man går upp i vikt om man legat lågt ett bra tag pga att de binder vatten.

Sen kanske det inte är permanenta ökningar men viktökning bör inträffa.

oksiv1
2006-02-12, 22:29
Att oksiv1 har gått ner mer än ett kilo per vecka i ett antal veckor och att 4000 kcal låter ganska mycket för 5 timmars åkande om man inte har så bra kondition att man orkar köra i ett?
Det är skillnad på att köra en timme och göra av med 800 kcal/h och att upprepa det i 5 timmar.

För att fundera på att orka åka snowboard för 4000 kcal så måste oksiv1 äta mer kolhydrater än vanligt om det inte i vanliga fall ingår en väldigt aktiv livstil.

Kolhydrater gör att man går upp i vikt om man legat lågt ett bra tag pga att de binder vatten.

Sen kanske det inte är permanenta ökningar men viktökning bör inträffa.

Notera att jag jag inte gör av med 4000 kcal genom enbart 5h åkning utan under hela dagen. Alltså "endast" 1000 kcal mer än en vanlig dag i vardagen. Är du med?
Men iaf, jag ska ta till mig era råd utan för den delen inte kunna leva livet lite :D

Angel
2006-02-13, 08:07
Skit i deffen 1 vecka!


Ät det som känns bra, frossa inte! Men förmodligen kommer du känna att du äter mycket mycket mer pga all skidåkning och så har ja hört att man blir hungrig av alpluft. Men det e bättre du äter ordentligt så du orkar åka massor.

Dieten kan gott vila en vecka, det lilla du kan gå upp g¨år du snabbt ner igen.

Det e inte värt att offra en vecka o sitta o va hungrig och trött!!!


Okej, comprende?

Fredrik_S
2006-02-14, 07:29
Gör som gunde å grabbarna i långfärdsåkningen. Ät havregryn så har du energi i backarna.

oksiv1
2006-02-14, 09:12
Gör som gunde å grabbarna i långfärdsåkningen. Ät havregryn så har du energi i backarna.

Förmodligen ganska svårt att få havregryn till frukost på ett Hotell i Italien.
Men visst är det en god idé.
Ska iaf försöka äta relativt regelbundet där nere och hålla mig ifrån de allra onyttigaste sen ta det ganska lugnt med alkoholen.
Har som mål att inte öka i fettprocent under veckan där nere.