handdator

Visa fullständig version : Psykologi, lärande och aga


kalle_banan
2006-02-12, 18:46
Jag vill minnas att det är konstaterat att man lär sämre om man agas under tiden? Jag skriver en uppsats nu o behöver källa på det, är det ngn som känner igen det o vet källa?

Zakath
2006-02-12, 18:49
Jag vill minnas att det är konstaterat att man lär sämre om man agas under tiden? Jag skriver en uppsats nu o behöver källa på det, är det ngn som känner igen det o vet källa?



Om man agas samtidigt så blir man nog lite distraherad ;)

Men jo, det är bevisat att positiv förstärkning fungerar bäst när det gäller inlärning, straff ligger nog ganska långt ner på skalan för effektiv inlärning.

Du kan ju alltid söka på behaviorism, Skinner, Skinnerbox, Pavlov, Watson.
Det var iaf de som först forskade med det inlärning på ett mer vetenskapligt sätt.

Sverker
2006-02-12, 19:23
Demokrati och utbildning av John Dewey har svaren på dina frågor.

416 tunglästa sidor, men läsvärd.

Hobbes
2006-02-12, 19:24
Jag vill minnas att det är konstaterat att man lär sämre om man agas under tiden? Jag skriver en uppsats nu o behöver källa på det, är det ngn som känner igen det o vet källa?

En enkel sökning på Psycinfo borde ge dig källor på det, är påväg ut så jag hinner inte kolla åt dig!

Uppsats, skrev du då borde universitetet/högskolan ge dig bra tillgång till databaser, såsom den ovan nämnda!

kalle_banan
2006-02-12, 20:45
bra länk! men jag fann inte det jag sökte, men ingen panik, kan radera de rader jag skrev, gör ingen panikartad skillnad.
(dock är ni välkommna att länka om ni vet var det står resten av kvällen.)