handdator

Visa fullständig version : Hur mycket bör jag äta?!?


Jasmine_84
2006-02-12, 13:49
Nån som kan ge mig tips på hur mycket (i kcal) som jag bör äta per dag? Tränar styrka ca 45 min 4 ggr i veckan. Går snabbt på löpband 20 min + trappmaskin 20 min, även detta 4 ggr i veckan. Jag är 185 och väger ca 63 kg. Jag vill behålla min nuvarande vikt, men bli lite mer slimmad och få något tydligare muskler. Tack!

martin86
2006-02-12, 18:03
Kollat http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=26881 ?

Jasmine_84
2006-02-12, 23:10
Japp har läst det, men jag tänkte att nån kanske kunde ge mig ett lite mer personligt svar..

oksiv1
2006-02-12, 23:23
www.uppladdningen.nu

sissa
2006-02-12, 23:25
Nån som kan ge mig tips på hur mycket (i kcal) som jag bör äta per dag? Tränar styrka ca 45 min 4 ggr i veckan. Går snabbt på löpband 20 min + trappmaskin 20 min, även detta 4 ggr i veckan. Jag är 185 och väger ca 63 kg. Jag vill behålla min nuvarande vikt, men bli lite mer slimmad och få något tydligare muskler. Tack!


Jag vet inte mkt om detta, men jag tror det är svårt att behålla din nuvarande vikt samtidigt som man går ner i fettvikt ( för det är väl vad som menas med "slimmad")

Och att gå ner i vikt verkar ju inte vara en bra idé för dig i det här läget. Du väger inte massor direkt:-)

Hade jag vatt dig hade jag koncentrerat mig på att bygga och ta eventuell "slimmning" längre fram. Känns vettigare i mina ögon.

Pez
2006-02-12, 23:52
Japp har läst det, men jag tänkte att nån kanske kunde ge mig ett lite mer personligt svar..Visst vore det bekvämt om det gick, men ack - det är "omöjligt" att svara på såhär.. ren gissningslek mellan tummen och pekfingret.

Testa och lägg dig på en nivå som uppladdningen eller liknande siter rekommenderar efter att du knappat in dina stats - justera efter önskad målsättning när du ser vartåt det barkar.

Jasmine_84
2006-02-13, 13:02
Det borde väl inte alls vara omöjligt att behålla sin vikt om man ersätter kroppsfettet med muskler, det va detta jag syftade på när jag skrev att jag ville bli mer slimmad...

Om vi säger nånstans mellan tummen och pekfingret då, hur mycket bör man då käka?

Juliette
2006-02-13, 13:33
Hej Jasmine!

Har programmet Hälsovakten och där kan man kolla det du frågar efter. Men observera att allt är egentligen individuellt och man kan inte få exakta siffror, men iallafall ungefärligt:

Enligt hälsovakten ska du äta 1760 kcal/dag för att behålla din vikt. Då är INTE dina aktiviteter inräknade. Dvs du kan äta samma antal kalorier som du förbränner plus 1760 kalorier varje dag.

Enligt Hälsovakten är
Styrketräning: lätt 100 kcal/ timme, medel 210 kcal/timme, hård 260 kcal/timme.
Löpband: lätt 210 kcal/timme, intensivt 360 kcal/timme.
Trappmaskin: 260 kcal/timme.
Så räkna ihop hur mycket du tränar och addera de kalorierna på dagsbehovet.

Som sagt är detta något att ta med en nypa salt och bara generella siffror, men du får ändå en hum om hur du ska räkna.

Nu har jag räknat din längd 185, vikt 63, född -84, och att du har ett lätt fysiskt ansträngande jobb. Ej Gravid eller ammar.

Du har ett BMI på 18,4. Vilket faktiskt är undervikt..

Jasmine_84
2006-02-13, 14:52
Jag har faktiskt använt hälsovakten förut, men kom på att den inte va så bra för mig, blev aldeles för fokuserad på vad jag stoppade i mej. Vill hitta en bra balans utan att böhöva "bokföra" allt jag stoppar i mej.. Har räknat ut att jag bör äta lite drygt över 2000 kcal på ett dygn, verkar väldigt mycket.. känns som jag kommer att gå upp i vikt då. Men kan det eventuellt vara så att att om man vant kroppen av att äta lite så går man upp när man börjar äta mer, men att det förhoppningsvis stabiliserar sig sen och man går ner igen??

aliquis
2006-02-13, 15:15
Prova att ät ofta och så du är nöjd. Ser du sedan att vikten rör sig för fort åt något håll kompensera detta genom att minska/öka kosten?

Kary
2006-02-13, 16:33
Jag har faktiskt använt hälsovakten förut, men kom på att den inte va så bra för mig, blev aldeles för fokuserad på vad jag stoppade i mej. Vill hitta en bra balans utan att böhöva "bokföra" allt jag stoppar i mej.. Har räknat ut att jag bör äta lite drygt över 2000 kcal på ett dygn, verkar väldigt mycket.. känns som jag kommer att gå upp i vikt då. Men kan det eventuellt vara så att att om man vant kroppen av att äta lite så går man upp när man börjar äta mer, men att det förhoppningsvis stabiliserar sig sen och man går ner igen??

Om du inte vill vara så fixerad på vad du stoppar i dig så sluta räkna kalorier och se till att äta nyttig istället med flera små mål om dagen. Ät när du är hungrig och inte när du är sugen. Du lär snabbt märka när du ligger på rätt nivå för din kropp. Var också alldeles för fixerad förut och det var väldigt jobbigt. Har slutat räkna kalorier, raderat hälsovakten och slängt vågen...och har tom gått ned i vikt!

Jasmine_84
2006-02-13, 20:34
Så.. kommer jag att gå upp i vikt igen om jag ökar mitt enegiintag från 1300 kcal till 2000 kcal per dygn?

aliquis
2006-02-13, 22:50
Så.. kommer jag att gå upp i vikt igen om jag ökar mitt enegiintag från 1300 kcal till 2000 kcal per dygn?Juliette sade ju vad din energiberäkning beräknades till, nämligen 1700kcal utan några aktiviteter. Om du styrketränar på det tror jag inte du börjar gå upp i vikt vid 2000kcal. 1300kcal är alldeles för lite iaf.

sissa
2006-02-13, 22:53
Det borde väl inte alls vara omöjligt att behålla sin vikt om man ersätter kroppsfettet med muskler, det va detta jag syftade på när jag skrev att jag ville bli mer slimmad...





Att gå ner 1 kg i fett och att gå upp 1 kg i muskler borde handla om olika tidsramar...Inget man bara kvittar rakt av bara. Man skaffar sig nog inte 1 kg muskler bara sådär. Särskilt inte om 1 kg fett ska bort samtidigt.

Kary
2006-02-14, 11:53
Så.. kommer jag att gå upp i vikt igen om jag ökar mitt enegiintag från 1300 kcal till 2000 kcal per dygn?
Du behöver ju ine öka från 1300 till 2000 på en dag. Och antagligen kommer du att gå upp lite i början eftersom du är van vid att äta väldigt lite och därför inte har någon vidare förbränning. Men håll ut ett tag så borde det rätta till sig om du fortsätter träna och äta rätt.