handdator

Visa fullständig version : "Ätardagar"


STarfish
2006-02-12, 12:56
Läser överallt om folk som tycker det är helt okej med att 1 dag i veckan stoppa i sig vad som helst i princip utom godis under hela dagen...
Vilken större nytta gör det och är det effektivt på något som helst positivt sett?

Själv har jag gjort så innan cirka var 10-14 dag på andra dieter.
Men denna gången funderar jag på och köra hardcore 16 veckor strikt schema utan en endaste sådan dag. Kan det ge en bättre effekt än om jag skulle stoppat huvet fullt 1 gång i veckan?

Jag äter väldigt strikt där jag har koll på varenda kcal som glider ner i halsen och ligger på exakt samma mängd energi varje dag, eftersom det ger mig bättre kontroll över min deff.

Jag är ute efter bästa resultat möjligast/snabbast under dessa 16 veckor, jag vet att någon dag med mycket kolhydrater kan höja fettförbränningen men blir det inte bäst då om jag kanske nån dag då & då lägger till 100-200 extra långsamma kolhydrater från en bra källa som ris, fullkorns pasta kanske.

Eller vad för bränsle bör jag tanka kroppen med på denna så kallat "ätardag" om det nu behövs på bästa möjliga & effektiva sätt?

Seriösa svar tack. :sleep:

GymTT
2006-02-12, 12:59
Läser överallt om folk som tycker det är helt okej med att 1 dag i veckan stoppa i sig vad som helst i princip utom godis under hela dagen...
Vilken större nytta gör det och är det effektivt på något som helst positivt sett?

Själv har jag gjort så innan cirka var 10-14 dag på andra dieter.
Men denna gången funderar jag på och köra hardcore 16 veckor strikt schema utan en endaste sådan dag. Kan det ge en bättre effekt än om jag skulle stoppat huvet fullt 1 gång i veckan?

Jag äter väldigt strikt där jag har koll på varenda kcal som glider ner i halsen och ligger på exakt samma mängd energi varje dag, eftersom det ger mig bättre kontroll över min deff.

Jag är ute efter bästa resultat möjligast/snabbast under dessa 16 veckor, jag vet att någon dag med mycket kolhydrater kan höja fettförbränningen men blir det inte bäst då om jag kanske nån dag då & då lägger till 100-200 extra långsamma kolhydrater från en bra källa som ris, fullkorns pasta kanske.

Eller vad för bränsle bör jag tanka kroppen med på denna så kallat "ätardag" om det nu behövs på bästa möjliga & effektiva sätt?

Seriösa svar tack. :sleep:


En del extra kolisar kan vara en fördel för att fylla på tomma glykogendepår, men att råfrossa 10000 kcal dagar ger ingen fördel annat är för kanske smaklökarna.

Lycka till

/ TT

Lovis
2006-02-12, 13:20
Håller med GymTT att det inte är fördelaktigt att frossa i sig men att ha en ätardag kan nog vara bra om inte annat psykiskt att få i sig lite kolhydrater så man får mer ork, MEN då ska intaget av kolhydrater vara bra oxå, såsom du säger, ris, fullkornspasta eller så.

Zerohero
2006-02-12, 14:22
Sätt till lite näringsrika kolhyrater på ätardagen så du hamnar på lite över kcal+. 1gång i veckan blri säkert bra.

STarfish
2006-02-12, 14:34
Fick alla mina svar på denna sidan, alla bör läsa detta, mycket lärorikt.

http://www.halso.info/75.html

GymTT
2006-02-12, 14:37
Fick alla mina svar på denna sidan, alla bör läsa detta, mycket lärorikt.

http://www.halso.info/75.html


Ja? ät mer kolisar i form av bra mat men inte skit.

STarfish
2006-02-12, 14:47
Ja? ät mer kolisar i form av bra mat men inte skit.

Han nämde man inte ska äta mer fett än runt 50g på den så kallade ätardagen, men höja kolhydraterna duktigt och äta sitt protein som vanligt (2-3g per kg kroppsvikt)

Inte gå till överdrift utan bara 500-1000 kcal extra utöver ditt vanliga energibehov per dag när du inte deffar...

Mitt energibehov är cirka 2800-3000 en normal dag, plus-minus-noll
Just nu 2200 kcal per dag.
Alltså bör jag äta mig upp till 4000-4500 som max för och få bästa resultat på min ätardag.

Har inte haft en ätadag på 14 dagar nu så jag ska nog gå ner och hitta något och äta i affären. :eating:

Spannmål
2006-02-12, 17:50
det där är inte vad man i vanligt ordalag kallar ätardag...

STarfish
2006-02-12, 21:31
Lyckades på 12h klämma i mig runt 370-400 kolhydrater, 60g fett och 250g protein.

Känns hyfsat bra i kroppen, lite ont i magen men känner mig inte pluffsig utan snarare mer tryck i musklerna.

får se om det ger en lite boost imorgon bitti på morgon passet :D

Fredrik_S
2006-02-13, 04:26
det där är inte vad man i vanligt ordalag kallar ätardag...

Ätardag är väl bara en olycklig översättning på highcarb-day.

STarfish
2006-02-13, 10:14
Vägde +4-5kg sen igår *spy*

Gick ner 08:00 körde ett pass och jävlar vilken power och uthållighet jag hade, och pumpen jag fick i biceps va inte och leka med, sitter fortfarande i ;)

Kändes mycket bra i jämförelse med mina andra ätardagar sedan tidigare där jag stoppat i mig allt möjligt under en 24h period, där jag även kände mig pluffsig i 2-3 dagar efter.

Min slutsats blir att jag aldrig mer tankar på kroppen med en massa fett, socker och dyligt. utan bara bombar på med kolhydrater. Vågen visade ~5kg plus men jag känner mig minus istället med tryck i kroppen.

bla bla bla nog från mig nu.... får väl starta en journal om jag ska hålla på såhär..... over & out *whatever*