handdator

Visa fullständig version : Vad händer när en muslim bryter mot koranens regler?


pilt77
2006-02-12, 11:54
Muslimer äter ju inte fläsk, men vad säger religionen om dom ändå skulle äta det?

mela
2006-02-12, 11:56
Muslimer äter ju inte fläsk, men vad säger religionen om dom ändå skulle äta det?

Muslimer äter inte griskött för att de anser att grisen är smutsig.
De får däremot äta fläsk om Allahs namn nämts vid slakten och
grisen tömts helt på blod.

n1tro
2006-02-12, 11:58
Muslimer äter inte griskött för att de anser att grisen är smutsig.
De får däremot äta fläsk om Allahs namn nämts vid slakten och
grisen tömts helt på blod.


muslimer får öht inte äta griskött, även om den är halalslaktad (det slaktsätt du nämner)

mela
2006-02-12, 11:59
Annan sak :)
Pratade med muslimer på en tema dag i skolan,
då sa det att reglerna i koranen är inte
obligatoriska utan de är alla frivilliga.
Islam tvingar ingen till någonting ofrivilligt.

n1tro
2006-02-12, 12:00
Grejen är den att t.ex dricka alkohol är mkt värre än att äta gris. Alltså, det finns så mkt som sker ute i världen som är allvarligare än om man käkar griskött liksom. Det är ingen stor grej, och det finns mkt större grejer i koranen att hålla efter

Krampus
2006-02-12, 12:03
Annan sak :)
Pratade med muslimer på en tema dag i skolan,
då sa det att reglerna i koranen är inte
obligatoriska utan de är alla frivilliga.
Islam tvingar ingen till någonting ofrivilligt.

Må du aldrig bli poliktiker med dina referensgrunder.
De är inte ett dugg frivilliga om du bor i ett land som tillämpar koranen som lag.
Så klart finns det ett spektra ifrån liberal/sekulariserad till fundamentalist precis som med alla anda religioner.

Sharia (http://sv.wikipedia.org/wiki/Sharia)

mela
2006-02-12, 12:51
maah

Bolio
2006-02-12, 12:52
Annan sak :)
Pratade med muslimer på en tema dag i skolan,
då sa det att reglerna i koranen är inte
obligatoriska utan de är alla frivilliga.
Islam tvingar ingen till någonting ofrivilligt.

Frivilliga, ja. Men sen kommer man att brinna i Helvetet i all evighet.

Och man får inte alls äta fläsk. Oavsett hur det är tillagat.

mela
2006-02-12, 12:54
Frivilliga, ja. Men sen kommer man att brinna i Helvetet i all evighet.

Och man får inte alls äta fläsk. Oavsett hur det är tillagat.

då har mina religionslärare ljugit :(
mina muslimkompisar också

Farzan
2006-02-12, 12:55
Må du aldrig bli poliktiker med dina referensgrunder.
De är inte ett dugg frivilliga om du bor i ett land som tillämpar koranen som lag.
Så klart finns det ett spektra ifrån liberal/sekulariserad till fundamentalist precis som med alla anda religioner.

Sharia (http://sv.wikipedia.org/wiki/Sharia)

Nja, jag tror att han syftar på att reglerna är frivilliga. Du kan inte jämföra med länder som tillämpar religionen som lag, då de utnyttjar religionen och vrider och vänder på den. Det är inte gud som straffar dig, det är politikerna.

Om religionen utövas som den ska utövas kanske den är frivillig, alltså i andra delar av världen där staten inte styrs med koranen i ena handen och en järnhandske i andra.

Jag är inte så värst insatt i reglerna så om det stämmer vet jag inte. Jag vet bara att jag har träffat flera muslimer som dricker alkohol, käkar fläsk och går utan slöja. Det är staten som påtvingar reglerna, inte religionen så som jag har förstått det.

Krampus
2006-02-12, 12:56
då har mina religionslärare ljugit :(
mina muslimkompisar också

Överväg i 3 sekunder att det kan finnas mer än ett sätt att se på det hela...

Pudzianovski
2006-02-12, 12:56
Muslimer tolkar koranen på olika sätt.

Simple as that.

mela
2006-02-12, 12:57
Överväg i 3 sekunder att det kan finnas mer än ett sätt att se på det hela...

nej går inte för sig :D
jag har rätt alla andra har fel :P

nej men.. det kanske beror på vilket land man är ifrån också?
en ifrån turkiet kanske tillämpar sin religion annorlunda än en bosnie?

Baan
2006-02-12, 12:58
då har mina religionslärare ljugit :(
mina muslimkompisar också

kanske om grisen, jag är med dom som säger att man inte får äta gris alls (anledningen sägs vara att grisarna var smittobärare i dom världsdelarna där islam var på den tiden, så den regeln skulle man kunna debattera idag!), men att du måste följa det som står i koranen annars blir du straffad av mänskliga krafter, ja det vore t o m en synd inom Islam eftersom ingen människa, av den uppfattningen jag har, ska dömma en annan när det gäller religion. Sen har bolio helt rätt att om du syndat tillräckligt myckte och dina goda gärningar inte räcker till för att ta ut dom onda, så kommer du brinna i helvetet, där är dte ganska identiskt med kristendomen.

Angående alkohol så är jag inte 100% säker men har för mig att det pratas om vin i koranen och inte om alkohol i allmänhet. Enligt vad jag förstått så har förbudet mot alkohol tillkommit senare med motivationen att det skadar ens egen hälsa och i många fall kan skada folk runt dig av att du dricker alkohol.

Bolio
2006-02-12, 13:07
Muslimer tolkar koranen på olika sätt.

Simple as that.

Kanske, men den del saker står svart på vitt och förutsatt att man kan arabiska kan det inte bli tydligare än så som Baan skrev det.

Är man ond och våldtar småbarn och slår ihjäl folk helt omotiverat hela livet kommer man att komma till Helvetet. Alltså är det inte "frivilligt" att vara snäll eller inte vara muslim. Är man ond kommer man att komma till Helvetet. Nu kanske någon säger att det är kul att komma dit, men då har ni aldrig upplevt ett bodypump-pass på riktigt kan jag ju säga er!

Krampus
2006-02-12, 13:10
Nja, jag tror att han syftar på att reglerna är frivilliga. Du kan inte jämföra med länder som tillämpar religionen som lag, då de utnyttjar religionen och vrider och vänder på den. Det är inte gud som straffar dig, det är politikerna.

Om religionen utövas som den ska utövas kanske den är frivillig, alltså i andra delar av världen där staten inte styrs med koranen i ena handen och en järnhandske i andra.

Jag är inte så värst insatt i reglerna så om det stämmer vet jag inte. Jag vet bara att jag har träffat flera muslimer som dricker alkohol, käkar fläsk och går utan slöja. Det är staten som påtvingar reglerna, inte religionen så som jag har förstått det.

Vad missade du?
Nej, i sharialag är inget frivilligt och du straffas utav människor som stödjer sin rätt att straffa dig på en bok. Då är det koranen som lag som gäller, sedan hur olika folk, städer, samfund, byar, imamer tolkar den är precis som med bibeln - Olika.
Det finns muslimer som äter gris, katoliker som är homosexuella, hinduer som käkar kossa, bodybuilders som inte tar steroider.. Men Allah sägher: Duh ska inthä etha KRIS! Sen om man vill/måste följa det är i olika fall så klart upp till individen.


Förlåt att jag är sjukt otrevlig idag, men det är något med mitt morgonhumör.