handdator

Visa fullständig version : Problem med axlar och bänkpress?


Popeye
2006-02-12, 09:50
Finns det någon generaltabbe man brukar göra om bänkpressen ger en ont i axlarna?

Vi utgår ifrån att armarna inte är 90 grader ut från kroppen, snarare 60grader. Obs, det är inte jag personligen som har problemet men jag vill hjälpa en bekant och har slut på ideér.

pragmatist
2006-02-12, 09:58
Generaltabbarna är att

* inte träna ryggen med motsvarande vikt x volym i samma rörelseplan (helst också med samma grepp om stången)
* inte pressa tillräckligt mycket över huvudet med fria vikter och utan stöd för ryggen
* studsa för mycket i bottenläget

rQx
2006-02-12, 13:22
Dra bak axlarna hjälpte mig mycket =)

Åse Columbus
2006-02-12, 16:26
Precis....dra ihop skulderbladen under dig på bänken så du kopplar ur axlarna så mycket som möjligt i rörelsen....

de e många som gör felet att låta axlarna göra grovjobbet i bröst...

Timme
2006-02-12, 16:40
Generaltabbarna är att

* inte träna ryggen med motsvarande vikt x volym i samma rörelseplan (helst också med samma grepp om stången)
* inte pressa tillräckligt mycket över huvudet med fria vikter och utan stöd för ryggen
* studsa för mycket i bottenläget


Det här är bra ord :)

Popeye
2006-02-12, 16:46
Mmm, jag har som sagt inget problem själv och det är annorlunda att hjälpa en annan person än att själv hitta rätt.
Vi tränar rygg proportionerligt och försöker hålla axelträningen lagom i förhållande till resten.
Själv drar jag som sagt in skulderblanden/axlarna men det kan ju vara värt en tanke att poängtera vikten av detta för min vän som har problemet med axlarna.
Får prova och återkomma med rapport. ;)

hahavaffan
2006-02-12, 17:54
Passar på att fråga... vad är bäst, ur skadesynpunkt, bänkpress i smith eller löst? Är det bättre att köra fast om man inte vill skada axlarna? Har en polare som påstår det, men jag säger att det är bullshit. Reder ni ut det?