handdator

Visa fullständig version : Är det inte bara till att träna så mycket man orkar och äta husmanskost?


AJO
2006-02-11, 23:37
Är det inte bara till att träna så mycket man orkar och äta husmanskost?
Och skippa "all viktig" kunskap?

Är det inte så enkelt..., kanske är det då man får bäst resultat, är det inte så många stora byggare gör?

Allan
2006-02-11, 23:48
Är det inte bara till att träna så mycket man orkar och äta husmanskost?
Och skippa "all viktig" kunskap?

Det kommer man jättelångt på. En bra och vältränad kropp. Duger kanonbra.

Är det inte så enkelt..., kanske är det då man får bäst resultat, är det inte så många stora byggare gör?

Nope. Där tog det enkla slut. Vill man bli "stor byggare" är det uppoffringar och självplågeri utan dess like som gäller.

allan

Jorgen
2006-02-11, 23:57
KISS funkar till en viss gräns. Men vill man komma längre så är det precis som Allan skriver uppoffringar och självplågeri som gäller.

trasan
2006-02-11, 23:57
Nope. Där tog det enkla slut. Vill man bli "stor byggare" är det uppoffringar och självplågeri utan dess like som gäller.

allan

Utveckla gärna ...

Verni
2006-02-11, 23:58
Det är ju inte direkt så att "all viktig kunskap" är något som folk hittar på för skojs skull, sen håller jag med allan.

Greatness
2006-02-12, 00:29
Men då är ju frågan, låt säg att man går och tränar vid 12:00, är klar vid 13:30 och kommer hem vid 14:00. Säg att man då väntar till 15:30-16:00 (eftersom man inte har strikt kost) för att sedan äta. Ponera även att dagens mål kanske inte innehåller mycket protein alls... då har man ju brutit ner muskeln utan att förse den med nya byggstenar... Känns ju ganska värdelöst att träna då...? Eller? Finns ju trots allt flera dagar i streck vissa veckor där man inte får i sig tillräcklig mängd protein av husmanskost när man tränar... Kommer man ändå "långt"?

robba_86
2006-02-12, 00:36
bryter man ned muskler när man tränar?

Wennerberg
2006-02-12, 00:36
bryter man ned muskler när man tränar?

De växer när du vilar

Allan
2006-02-12, 00:38
Utveckla gärna ...

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=19348&highlight=byggartidningar


allan

trasan
2006-02-12, 01:01
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=19348&highlight=byggartidningar


allan

Underhållande läsning Allan!

z_bumbi
2006-02-12, 07:11
Men då är ju frågan, låt säg att man går och tränar vid 12:00, är klar vid 13:30 och kommer hem vid 14:00. Säg att man då väntar till 15:30-16:00 (eftersom man inte har strikt kost) för att sedan äta. Ponera även att dagens mål kanske inte innehåller mycket protein alls... då har man ju brutit ner muskeln utan att förse den med nya byggstenar... Känns ju ganska värdelöst att träna då...? Eller? Finns ju trots allt flera dagar i streck vissa veckor där man inte får i sig tillräcklig mängd protein av husmanskost när man tränar... Kommer man ändå "långt"?

Får man inte i sig tillräckligt med protein av traditionell husmanskost så äter man för lite mat.

Jag brukar vara hungrig efter ett träningspass och det antar jag de flesta andra som tränat ett också är och det är ju inget som säger att bara för att man inte äter enligt alla konsten regler så måste man äta dumt.

Nina L
2006-02-12, 07:22
Jag brukar vara hungrig efter ett träningspass och det antar jag de flesta andra som tränat ett också är.Jag är aldrig hungrig direkt efter träningen, tvärtom. Min aptit minskas betydligt av ett pass. Jag brukar bli hungrig efter ungefär en timme.


Är det inte bara till att träna så mycket man orkar och äta husmanskost?
Jag skulle nog säga att, speciellt som nybörjare, klarar man sig gott på basalkunskap (näringstiming, träning).

King Grub
2006-02-12, 07:22
bryter man ned muskler när man tränar?

Muskelnedbrytningen är kraftigt förhöjd under och efter styrketräning. Som tur är stimuleras även proteinsyntesen efter passet, om aminosyror finns tillgängliga.

z_bumbi
2006-02-12, 07:31
Jag är aldrig hungrig direkt efter träningen, tvärtom. Min aptit minskas betydligt av ett pass. Jag brukar bli hungrig efter ungefär en timme.

1 h till skillnad från 2 - 2,5 h i exemplet.

Sverker
2006-02-12, 07:43
Det finns ju vissa dynamiska effekter.
De flesta som börjar träna blir allt eftersom mer intresserad av kost. Redan efter första året när resultatökningarna minskar så brukar de flesta fundera på hur träningen ska göras effektivare.



Kunskapen och intresset ökar med tiden.

AJO
2006-02-12, 07:45
Det är ju inte direkt så att "all viktig kunskap" är något som folk hittar på för skojs skull, sen håller jag med allan.


Jag läser inte om kost och näringslära konsekvent, men jag har gjort under några år; "sällan men med jämna mellanrum", och med jämna mellanrum så kommer det fram att; man inte ska göra så man har gjort tidigare........ Jag har inget exempel nu, men det är min uppfattning iallafall.

Nina L
2006-02-12, 07:49
1 h till skillnad från 2 - 2,5 h i exemplet.Ja, typ. När jag inte visste bättre så brukade jag dock ta tillvara på aptitlösheten och vänta med att äta tills jag blev vrålhungrig (~3-4 h efter träning). Jag kan tänka mig att många tjejer gör så. Det var inte jättebra för resultaten.

Diana
2006-02-12, 07:49
Men då är ju frågan, låt säg att man går och tränar vid 12:00, är klar vid 13:30 och kommer hem vid 14:00. Säg att man då väntar till 15:30-16:00 (eftersom man inte har strikt kost) för att sedan äta. Ponera även att dagens mål kanske inte innehåller mycket protein alls... då har man ju brutit ner muskeln utan att förse den med nya byggstenar... Känns ju ganska värdelöst att träna då...? Eller? Finns ju trots allt flera dagar i streck vissa veckor där man inte får i sig tillräcklig mängd protein av husmanskost när man tränar... Kommer man ändå "långt"?
ja upplever att ökningarna går trögare om man försummar näringsfönstret så, oavsett om resten av dagens kost är vanlig husman eller mer åt byggar-mat-hållet, ta med nåt att käka direkt efter passet kanske? :)

z_bumbi
2006-02-12, 07:50
Jag kan tänka mig att många tjejer gör så. Det var inte jättebra för resultaten.

Precis vad jag skrev, bara för att man inte gör allt som går att göra så behöver man inte vara dum. :)

Nina L
2006-02-12, 07:51
Precis vad jag skrev, bara för att man inte gör allt som går att göra så behöver man inte vara dum. :)Medhåll!

keffat_liv
2006-02-12, 11:55
Men då är ju frågan, låt säg att man går och tränar vid 12:00, är klar vid 13:30 och kommer hem vid 14:00. Säg att man då väntar till 15:30-16:00 (eftersom man inte har strikt kost) för att sedan äta. Ponera även att dagens mål kanske inte innehåller mycket protein alls... då har man ju brutit ner muskeln utan att förse den med nya byggstenar... Känns ju ganska värdelöst att träna då...? Eller? Finns ju trots allt flera dagar i streck vissa veckor där man inte får i sig tillräcklig mängd protein av husmanskost när man tränar... Kommer man ändå "långt"?

hehe, min kompis äter ETT mål om dagen, och han bygger grymt bra.

nihe
2006-02-12, 12:27
hehe, min kompis äter ETT mål om dagen, och han bygger grymt bra.
Ett mål innehållandes 3000 kcal, eller?

Jacksatan
2006-02-12, 12:40
hehe, min kompis äter ETT mål om dagen, och han bygger grymt bra.

han skulle bygga fan så mycket bättre på mer mål om dagen. protein kan som sagts tidigare ej lagras

aliquis
2006-02-12, 13:01
Nope. Där tog det enkla slut. Vill man bli "stor byggare" är det uppoffringar och självplågeri utan dess like som gäller.

allanmenade han inte mer kunskapsmässigt än ansträningsmässigt?

AJO
2006-02-12, 23:26
menade han inte mer kunskapsmässigt än ansträningsmässigt?

Jo