handdator

Visa fullständig version : 30 min cardio efter träning under BULK


Suhain
2006-02-11, 19:02
undrade om det skulle påverka styrketräningen som ja precis avslutat negativt?

Emil_Larsson
2008-02-15, 19:30
Bump

Jag undrar något liknande. Jag vill klämma in 40 minuter x 2 cardio per vecka och undrar då om det går att träna så här för att öka i styrka och muskelmassa.
Före träning Esa pro
Spinning på hög nivå 20 minuter
Styrketräning 40-45 minuter
Spinning på hög nivå 20 minuter
Efter träning Snabba kolhydrater
1-1,5 timma senare Middag.

Blir det illa att köra så, eller funkar det bra?
har även läst att om man värmer upp ordentligt före styrketräning (spinning?) så får man igång samspelet mellan nerver och muskler samt får igång blodcirkulationen så det minimerar skaderisker, mjölksyra, kraftig träningsvärk, eftersvettningar samt förbättrar återhämtningen.
Nu är det inte det jag skrev precis ovan som intresserar mig i första hand, utan om man kan öka i styrka och volym av det, det andra är ju helt klart en bonus (Om det är så)

Fat tony
2008-02-15, 20:38
att konditionsträna och styrketräna kommer att minska lite gran på styrkeutvecklingen, vet dock inte om styrketräningen kommer att minska på konitionsutvecklingen. helt objektivt

Rahf
2008-02-15, 20:41
De påverkar varann i negativ bemärkelse. Kan man göra det på annan utsatt tid utan att det påverkar vardagen och utan större besvär så är väl det en god idè. Har man däremot inget val så är det bara att köra på, hellre en bra balans än att offra något.

Emil_Larsson
2008-02-15, 23:02
att konditionsträna och styrketräna kommer att minska lite gran på styrkeutvecklingen, vet dock inte om styrketräningen kommer att minska på konitionsutvecklingen. helt objektivt

De påverkar varann i negativ bemärkelse. Kan man göra det på annan utsatt tid utan att det påverkar vardagen och utan större besvär så är väl det en god idè. Har man däremot inget val så är det bara att köra på, hellre en bra balans än att offra något.

Jag har ett Max-OT schema nu, men tror ni det är bättre att baka in fler muskelgrupper i ett pass så det blir 4 dagars styrka och 1 dag kondition istället för 5 dagars styrka inbakat med kondition? möjligheten till det finns iallafall så bara undrade.

Rahf
2008-02-15, 23:09
Gå inte ifrån programmet. Det är skapt för att följas.

Jag tycker du ska göra en prioritering först och främst och sen avgöra hur mycket konditionsträning du behöver. Ett pass löpning eller dylikt är kanske inte att rekommendera efter varje styrkepass. Sätt en siffra och kolla om det är hållbart.

pragmatist
2008-02-15, 23:34
att konditionsträna och styrketräna kommer att minska lite gran på styrkeutvecklingen, vet dock inte om styrketräningen kommer att minska på konitionsutvecklingen. helt objektivt

Om jag förstår forskningen på området rätt så hämmar konditionsträning styrke- och muskeluppbyggnad via aktivering av AMPK (som bland annat nedreglerar anabola signaler i cellerna), däremot hämmar inte styrketräning uppbyggnaden av kondition på samma sätt.

Emil_Larsson
2008-02-16, 06:22
Gå inte ifrån programmet. Det är skapt för att följas.

Jag tycker du ska göra en prioritering först och främst och sen avgöra hur mycket konditionsträning du behöver. Ett pass löpning eller dylikt är kanske inte att rekommendera efter varje styrkepass. Sätt en siffra och kolla om det är hållbart.

Detta rör sig om två pass, men vi får väl se vars det leder. :thumbup: