handdator

Visa fullständig version : The green butcher!


spinkoo
2002-09-17, 21:49
Sitter och tittar på Tv och vad ser jag. Gröna slaktarens köttbullar med 3 % fett. Och i bakrunden ser jag chilikorv och massa annat läckert...:eating:

Har kyckling spelat ut sin roll????

Är det för bra för att vara sant/spinkoo

Lellan
2002-09-18, 02:44
Slaktar´n har funnits många år, mest i större butiker. Helt ok!! :eating:

Energiprocenten blir hyfsad bra har jag för mig, och det smakar det det ska smaka - tyvärr är det dyrt.. köttbullarna tex ligger väl runt 30 spänn för 250 gram. Men gott är det! :)

Stickboy
2002-09-18, 07:32
helt ok för att vara köpta köttbullar.
inga slår min sambos dock.

Lellan
2002-09-18, 21:40
Originally posted by Stickboy
helt ok för att vara köpta köttbullar.
inga slår min sambos dock.

skryt: jag gjorde småå jätterunda köttbullar av 2 kg älgfärs *puh* igår... det var tänkt att de ska räcka länge med kollektivet här uppskattade dem väldans.. :D :eating:

Hemgjort är ju ALLTID godast!! (men klår man verkligen 3% spärren då.. *funderar* älgfärs är väl magert har jag för mig.. men hur...*funderar mera*)

z_bumbi
2002-09-19, 09:01
Lellan: Utgår du från mager nötfärs så är du ganska nära 3 % spärren när du är klar.
Älgfärs borde vara ungefär lika magert om inte magrare, sen växer man sämre om man inte får fett...

spinkoo
2002-09-19, 13:58
Grejen är ju att kunna käka köttbullar och ändå inte få i sig massa onyttigt fett. Det är jag så nöjd med, sen att man står och dricker olja efteråt det får man se som allmän dårskap, dock klok dårskap!:rolleyes:

Tjockisen
2002-09-19, 15:50
Fett från vilt strövande djur är väl nyttigare än från uppfödd boskap har jag för mig..

Lellan
2002-09-19, 16:34
oki, då kan jag trilla köttbullar med gott samvete då.. *pillepill* :)

*bjussar alla på köttbullar* :eating:

(känner mig som bamses farmor om nån minns avsnittet där hon bjuder en stor snäll drake på köttbullar? :D Kanske ska övergå till att göra hamburgare.. mindre jobb.. *lat* )

z_bumbi
2002-09-19, 16:48
Lellan: Hade jag vetat att det fanns någon som gjorde köttbullar i Örebro skulle jag naturligtvis stannat där i helgen när jag passerade.
Är det okey att titta in runt den 12 & 13 oktober ? :D

Tanman
2002-09-26, 07:54
Har funderat ett tag på en sak men aldrig orkat testa. Borde man inte kunna kavla ut köttfärsen och grädda den i ugnen för att sedan efteråt skära den i lagom stora bitar? Det skulle ju vara mycket enklare än att stå och rulla köttbullar som är så jäkla trist!

z_bumbi
2002-09-26, 08:15
Tanman: Kavla ut, en kort stund i frysen till det stelnar, skär och lägg med mellanrum på en plåt sen i in i ugnen. Borde funka, testa och berätta.

Annars finns ju faktiskt köttfärslimpa !:thumbup:

emmzan
2002-09-26, 10:55
Godaste köttbullarna är helt klart frikadeller!!!

Gör köttfärsen med massa vitlök, basilika, ströbröd, vatten och kryddor.

Koka samtidigt en riktigt god tomatsås!

Rulla köttbullarna, koka i tomatsåsen!

Mmmmmmmmmmm!