handdator

Visa fullständig version : Ont efter kortisonspruta


Max
2006-02-11, 18:58
Jag har sen innan jul haft problem med ett löparknä och igår vart det dags att pröva kortison för att se om det kan få bort inflammationen. Doktorn satte en spruta i knät och just då kändes det bara lite obehagligt, som ett rejält nålstick ungefär. Senare på kvällen började det göra rejält ont och i natt blev det ganska lite sömn.

Nu dagen efter känns det också betydligt sämre, kan knappt stå på benet. Skall det kännas såhär? Hur länge kommer jag ha ont i sådana fall innan det bättrar sig? Skall jag ringa doktorn och fråga eftersom jag har så j*kla ont?

Alla svar mottages tacksamt.

Samboy
2006-02-11, 19:39
Jag har sen innan jul haft problem med ett löparknä och igår vart det dags att pröva kortison för att se om det kan få bort inflammationen. Doktorn satte en spruta i knät och just då kändes det bara lite obehagligt, som ett rejält nålstick ungefär. Senare på kvällen började det göra rejält ont och i natt blev det ganska lite sömn.

Nu dagen efter känns det också betydligt sämre, kan knappt stå på benet. Skall det kännas såhär? Hur länge kommer jag ha ont i sådana fall innan det bättrar sig? Skall jag ringa doktorn och fråga eftersom jag har så j*kla ont?

Alla svar mottages tacksamt.


min morsa får ju kortison spruta i axeln då o då...för hon haft problem med den...ja det ska kännas så efter som musklerna är soppas spända..ligg o vila så försvinner det..men blir det värre så bör du ta kontakt med läkaren.

Max
2006-02-12, 19:17
min morsa får ju kortison spruta i axeln då o då...för hon haft problem med den...ja det ska kännas så efter som musklerna är soppas spända..ligg o vila så försvinner det..men blir det värre så bör du ta kontakt med läkaren.hur snart försvinner det om jag bara vilar?

obesogen
2006-02-15, 21:17
Jag har sen innan jul haft problem med ett löparknä och igår vart det dags att pröva kortison för att se om det kan få bort inflammationen. Doktorn satte en spruta i knät och just då kändes det bara lite obehagligt, som ett rejält nålstick ungefär. Senare på kvällen började det göra rejält ont och i natt blev det ganska lite sömn.

Nu dagen efter känns det också betydligt sämre, kan knappt stå på benet. Skall det kännas såhär? Hur länge kommer jag ha ont i sådana fall innan det bättrar sig? Skall jag ringa doktorn och fråga eftersom jag har så j*kla ont?

Alla svar mottages tacksamt.

Det är ett rejält nålstick ;)
Kortisoninjektion kan ge ökad smärta och värk under 12-24 timmar. Hur känns det idag?

Max
2006-02-15, 22:42
Det är bättre idag, ungefär som innan sprutan, men det var ordentligt dåligt i minst 2 dygn. Hoppas nu på att det skall göra någon nytta också.

obesogen
2006-02-16, 00:48
Det är bättre idag, ungefär som innan sprutan, men det var ordentligt dåligt i minst 2 dygn. Hoppas nu på att det skall göra någon nytta också.

Får man fråga var för annan typ av behandling du fått innan kortisonsprutan?

Max
2006-02-16, 22:26
Får man fråga var för annan typ av behandling du fått innan kortisonsprutan?Stretchövningar som jag utfört under ungefär 4 veckor och sedan lätta styrkeövningar under de sista 2 veckor före kortisonet (benlyft åt sidan m.m). Nu efteråt skall jag inte göra något sådant. Jag upplevde inte att jag blev bättre av stretchningen alls och ultraljudsröntgen visade inflammation på senan.

Nu är det en vecka sen sprutan och det har inte blivit bättre än innan, möjligtvis något, skall försöka ha tålamod. Har dock inte blivit någon motion sen mitten av december.

Mehdi
2006-02-17, 00:19
Vart exakt satte han injektionen om man får fråga?

Hoppas de löser sig för din del. Håller tummarna.

obesogen
2006-02-17, 00:33
Stretchövningar som jag utfört under ungefär 4 veckor och sedan lätta styrkeövningar under de sista 2 veckor före kortisonet (benlyft åt sidan m.m). Nu efteråt skall jag inte göra något sådant. Jag upplevde inte att jag blev bättre av stretchningen alls och ultraljudsröntgen visade inflammation på senan.

Nu är det en vecka sen sprutan och det har inte blivit bättre än innan, möjligtvis något, skall försöka ha tålamod. Har dock inte blivit någon motion sen mitten av december.

Ok personen som du varit hos verkar ha lite koll i alla fall. Nej man ska inte träna på ett tag efter kortisoninjektion.
Hoppas du fått råt och tips om ortopediska skoinlägg och dylikt.
Annat du kan testa är djupvattenlöpning som visat sig vara effektivt för många patienter med löparknä. Du får en rejäl blodgenomströmning i benmusklerna och det är lämpligt att stretcha efterråt. Även cykling brukar de flesta kunna klara av, se dock till att ha sadeln lågt ställd om du ska cykla.

Max
2006-02-17, 19:01
Vart exakt satte han injektionen om man får fråga?

Hoppas de löser sig för din del. Håller tummarna.
Tack
Han satte den samtidigt som han kollade på det med ultraljud så jag tror han satte den rätt. Misstänker att det va på senan, i höjd med knät iaf.

Max
2006-02-17, 19:02
Ok personen som du varit hos verkar ha lite koll i alla fall. Nej man ska inte träna på ett tag efter kortisoninjektion.
Hoppas du fått råt och tips om ortopediska skoinlägg och dylikt.
Annat du kan testa är djupvattenlöpning som visat sig vara effektivt för många patienter med löparknä. Du får en rejäl blodgenomströmning i benmusklerna och det är lämpligt att stretcha efterråt. Även cykling brukar de flesta kunna klara av, se dock till att ha sadeln lågt ställd om du ska cykla.
Jag har dock inte fått det av löpning utan antaligen av spinning. Fötterna verkar det heller inte vara nått fel på, ingen pronation eller nåt. Skall tänka på att sänka sadeln sedan.

Mehdi
2006-02-17, 22:45
Tack
Han satte den samtidigt som han kollade på det med ultraljud så jag tror han satte den rätt. Misstänker att det va på senan, i höjd med knät iaf.

Ultraljud? Satte han injektionen i leden, alltså in under knäskålen?

Max
2006-02-18, 17:01
Ultraljud? Satte han injektionen i leden, alltså in under knäskålen?Ja, ultraljud. Inte i leden utan i höjd med leden, antagligen vid senan som var inflammerad.