handdator

Visa fullständig version : gammal och kvinna.


sissa
2006-02-11, 18:43
vilka förväntningar "bör" man ha vad gäller muskelbygge när man
1. är kvinna
2. är 28 år när man börjar att träna

hur pass sämre utgångsläge har jag än om jag varit man och/eller yngre?
( sen är det väl skillnader på individnivå kan jag tänka mig ocklså. gener och sånt)

jag tycker att träningen i sig är skitkul, men har på senaste börjat tänka att det kanske inte ger så mkt resultat rent muskelmässigt. nu har jag sett med blotta ögat förändringar, men det ser väl alla i början tänker jag.

kan man bygga muskler fast man är kvinna och närmar sig 30?

Allan
2006-02-11, 18:47
Du kan väl snoka i lite träningsjournaler. Vi har ett gäng duktiga tjejer som passerat tonåren - nu vågar jag inte skriva exakt vilka eftersom jag är rädd om min hälsa - men kolla in mini, eva_e, semiramis, pinglan m fl. Flera av dem har börjat i vuxen ålder.

Lycka till!

allan

Fettecke
2006-02-11, 18:48
självklart.... men som sagt, du kommer ju ha de riktiga resultaten när du är äldre, men det säger ju inte att du inte ska träna, tvärtom...

Halva mitt gym består av kvinnor 40+.... hälften av dom är MILF kroppsmässigt.
Ge inte upp.!

Det är stor skillnad på kvinna och man i fysisk synvinkel. män har lättare att bli starkare / större...

detta är taget ur min vetenskapsbank, kan inte hänvisa till nån rapport på detta ;D

Bolio
2006-02-11, 18:48
Jadå. Det går alldeles märkt. Du kommer med stor sannolikhet inte att bli lika grov som en man, men nog kommer du att kunna bygga muskler.

sissa
2006-02-11, 18:50
Du kan väl snoka i lite träningsjournaler. Vi har ett gäng duktiga tjejer som passerat tonåren - nu vågar jag inte skriva exakt vilka eftersom jag är rädd om min hälsa - men kolla in mini, eva_e, semiramis, pinglan m fl. Flera av dem har börjat i vuxen ålder.

Lycka till!

allan


åfan. jag har snokat runt där nångång, men har liksom förutsatt att alla började när de var purunga.

sissa
2006-02-11, 18:53
Jadå. Det går alldeles märkt. Du kommer med stor sannolikhet inte att bli lika grov som en man, men nog kommer du att kunna bygga muskler.


bra. jag fick bara värsta negativa tankarna häromdagen.

att jag inte blir arnold på en dag vet jag, och det får ta tid. det är helt okej.

men det känns knäckande att gå och ha såna negativa tankar när man lyfter. det funkar ju inte.
men nu är jag positiv igen:-)

tomccc
2006-02-11, 18:55
vilka förväntningar "bör" man ha vad gäller muskelbygge när man
1. är kvinna
2. är 28 år när man börjar att träna

hur pass sämre utgångsläge har jag än om jag varit man och/eller yngre?
( sen är det väl skillnader på individnivå kan jag tänka mig ocklså. gener och sånt)

jag tycker att träningen i sig är skitkul, men har på senaste börjat tänka att det kanske inte ger så mkt resultat rent muskelmässigt. nu har jag sett med blotta ögat förändringar, men det ser väl alla i början tänker jag.

kan man bygga muskler fast man är kvinna och när närmar sig 30?
Vänta nu lite, du är inte gammal när du är 28 år. Sedan säger jag som allan, ta en titt i t.ex. Eva_E s träningsjournal. :bow:

edit: ja du hann ju svara innan jag hämtade dryck. Lycka till med träningen!

Semiramis
2006-02-11, 19:57
Jag började träna styrka när jag var sisådär 20 år äldre än dig :em: och jag har fått helt acceptabla resultat. Ibland undar jag hur det skulle vara om jag hade börjat när jag var ung - typ 28. Muskelmässigt fick jag väldigt mycket bättre resultat när jag började äta mer protein, något som kvinnor inte alltid är så bra på.

mmmCay
2006-02-11, 20:56
Vad du än gör fall inte för myterna om att tjejer ska träna annorlunda!! :)

Den enda skillnaden jag och min flickvän gör i vår träning (är hennes konto jag postar från) Är att hon splittar upp sin träning lite mer, jag kör helkroppspass, hon kör push/pull/ben.

Hennes återhämtning tycks vara lite sämre än min vilket väl är ganska naturligt med tanke på hormoner och så, men annars så kör hon så tungt hon kan och mestadels basövningar som böj, marklyft och militärpress.

King Grub
2006-02-11, 21:06
Jag tror ditt största misstag är att tro att att 28 år = "gammal" när det gäller styrketräning och resultat av denna. :) I synnerhet om man inte har tränat 10 år redan. 28 är ingenting i sammanhanget.

autowah
2006-02-11, 21:19
28 år ung.

sissa
2006-02-11, 21:23
Jag tror ditt största misstag är att tro att att 28 år = "gammal" när det gäller styrketräning och resultat av denna. :) I synnerhet om man inte har tränat 10 år redan. 28 är ingenting i sammanhanget.


japp, så är det. uppenbarligen:-)

jag trodde att 28 var gammalt i sammanhanget ja.
jag fick en bild framför mig att allt ändå stannat upp i kroppen. att jag kunde gå och lyfta skrot för skoj skull om jag nu tyckte det var skojsigt, men att det inte skulle kunna resultera i några muskler.

vilket låter rätt vansinne jag vet, men det kändes så för en stund.

:-)

sissa
2006-02-11, 21:30
Jag började träna styrka när jag var sisådär 20 år äldre än dig :em: och jag har fått helt acceptabla resultat. Ibland undar jag hur det skulle vara om jag hade börjat när jag var ung - typ 28. Muskelmässigt fick jag väldigt mycket bättre resultat när jag började äta mer protein, något som kvinnor inte alltid är så bra på.


en instruktör på gymmet sa till mig " synd att du inte började tidigare" eller likande, vilket jag spann vidare på lite grann och själv fyllde i " för nu är det ju i princip inte så lönt"

men jag behöver ju inte låta som om jag ska in på "hemmet" imorrn, för riktigt så illa är det nog inte.

:-)

King Grub
2006-02-11, 21:33
en instruktör på gymmet sa till mig " synd att du inte började tidigare"

Det är alltid synd att man inte började tidigare.

Men det är aldrig för sent. :thumbup:

sissa
2006-02-11, 21:39
Det är alltid synd att man inte började tidigare.

Men det är aldrig för sent. :thumbup:


jo. och att gråta över spilld mjölk tjänar ju inte mkt till.
dessutom är det inte säkert att det var så jäkla synd att det är något att sörja över. jag hade väl annat för mig som förmodligen också hade
sin poäng:-)


men det är bra. då kastar jag inte in handduken då. den gamle 28-åringen fortsätter... *flex*

King Grub
2006-02-11, 21:44
Nybildningen av muskelprotein vid intag av aminosyror minskar med åldern, men man räknas fortfarande som ung när man är 30. :)

http://www.ajcn.org/cgi/content/abstract/82/5/1065

Även det akuta gensvaret på styrketräning avtar med åren, och det blir viktigare och viktigare att tillföra rätt sorts protein vid rätt tillfälle i samband med träning, men där är man fortfarande ung vid 30. Vid 70+ kan man börja få problem med att få ordentligt gensvar från träningen om man tränat länge. Men inte ens där om man börjar då.

http://jp.physoc.org/cgi/content/full/535/1/301

sissa
2006-02-11, 21:47
Nybildningen av muskelprotein vid intag av aminosyror minskar med åldern, men man räknas fortfarande som ung när man är 30. :)

http://www.ajcn.org/cgi/content/abstract/82/5/1065



fan vad nice.

Zakath
2006-02-11, 21:47
28 år är inte gammalt ;)
Det som förmodligen kommer betyda mest för dina resultat är din inställning :)