handdator

Visa fullständig version : Tungt eller kontakt?


Bolio
2006-02-11, 17:56
Jag tänker att ta det här kort och koncist. Jag är ingen guru, läkare eller ens särskilt stor. Jag bänkar inte ens 300kg! Men jag är jävligt intellektuellt begåvad och träning är mitt största intresse så jag vågar skriva saker ändå. Läs mig och tyck om mig. Nu kanske någon har skrivit en tråd likt denna men jag tänker ändå skapa denna tråd för att åter en gång - förhoppningsvis! - bringa lite klarhet och lära er ungdomar ett och annat. Fyfan vad det är skönt att vara helt omotiverat kaxig, förresten.

Jag läser alltså överallt på olika träningsforum och träningsrelaterade sidor att man skall: "träna tungt", "träna strikt", "skita i utförandet och koncentrera sig på att lyfta så tunga vikter som möjligt" - och en massa liknande saker. Och jag finner att alla påståena är lika omotiverade och härrör ur samma grundvillfarelse. Så här ligger det nämligen till: muskler kan inte matematik! Musklerna och CNS vet ingenting om hur mycket vikt det är på stången, i cablecrossen eller vad det nu är man drar i, pressar eller curlar.

När man talar om att det är "mer effektivt ur muskeltillväxtens perspektiv att träna strikt" misstar man sig lika stort som när man hävdar motsatsen, nämligen att det enbart är tunga vikter och slappt utförande som bygger stora muskler. Så är det inte. Faktum är att det är inget utav dessa faktorer som bygger muskler. Det som bygger muskler är proteinsyntesen och den aktiveras när man har brytit ner muskler och ätit mat. Proteinsyntesen har ingen aning ifall det var tre hundra kilo eller femtio kilo man reppade på i bänkpress, allt den känner till är hur stor påfrestning man orsakade på muskulaturen. Ju mer ansträngning som krävs för att förflytta vikten från punkt F till punkt Y (jag är dålig på alfabetet, lämna mig ifred) desto mer påfrestning är det på musklerna och nervystemet.