handdator

Visa fullständig version : Hur hantera nötfärs som går ut idag som ska ätas nästa vecka?


Pellefant
2006-02-11, 17:22
Hej,

Idag köpte jag några(3 st. tråg med fyra i varje, 1/3 av ord. pris) stora hamburgare i kylcharkdisken på ICA, innehåll: 100% nötfärs, 15% fett, bäst före datum idag , men ska äta de flesta av dem i nästa vecka.

Hur måste jag nu bäst att göra, steka upp dem alla bums och frysa in, eller frysa in dem som de är? Helst så fryser jag in dem som de är, är det ok?

Srednq
2006-02-11, 17:31
frys in dom som dom e nu så håller dom sig bra

userfriendly
2006-02-11, 17:49
frys in skiten ba' :D

Pellefant
2006-02-11, 17:50
Tack för hjälpen. :)

Pellefant
2006-02-16, 00:13
Tänkte bara berätta att jag frös in dem, lade dem i några plastpåsar(så att de skulle ta mindre plats) med ett tillklippt bakplåtspapper mellan varje så att jag skulle kunna ta ut dem en o en.

Alla frös ihop totalt ändå, och det verkar inte gå att ta loss dem, så får tina fyra i taget. (annars hade jag ju stekt dem frysta)

Ett tips kanske för den som tänkt göra likadant någongång.

hattfan
2006-02-16, 01:16
Tänkte bara berätta att jag frös in dem, lade dem i några plastpåsar(så att de skulle ta mindre plats) med ett tillklippt bakplåtspapper mellan varje så att jag skulle kunna ta ut dem en o en.

Alla frös ihop totalt ändå, och det verkar inte gå att ta loss dem, så får tina fyra i taget. (annars hade jag ju stekt dem frysta)

Ett tips kanske för den som tänkt göra likadant någongång.

Det är bara till att ta fram köttkniven och akta fingrarna!!

Eva_E
2006-02-16, 08:41
Ett tips till nästa gång du tänker göra det är att frysa in hamburgarna liggande på t.ex. en bakplåt och packa dem i påsar sen när de är frysta!

Eva

_Larre_
2006-02-16, 13:18
Tänkte bara berätta att jag frös in dem, lade dem i några plastpåsar(så att de skulle ta mindre plats) med ett tillklippt bakplåtspapper mellan varje så att jag skulle kunna ta ut dem en o en.

Alla frös ihop totalt ändå, och det verkar inte gå att ta loss dem, så får tina fyra i taget. (annars hade jag ju stekt dem frysta)

Ett tips kanske för den som tänkt göra likadant någongång.


Du som har dålig frys :D . Vi brukar packa in dom samtidigt och får sällan problem. Några har väl suttit ihop någon gång och det är ju bara att, med milt våld, ta i så går det bra...