handdator

Visa fullständig version : Vighet=slöare på 100 m?


fffffffff
2006-02-11, 16:08
Jag fick höra av en person att om man blir väldigt vig blir man slöare på att springa korta sträckor. Är det sanning det han säger? Hur vig måste man isåfall bli för att det negativt ska påverka ens snabbhet?

Jacksatan
2006-02-11, 16:13
Det tror jag inte på alls. T ex 110meter häck löparna är ruskigt viga eftersom de ska ta sig över häckarna som är höga som fasen och de snubbarna är ju inte direkt långsamma...

Allan
2006-02-11, 16:18
Definitivt inte. Folk som tränar och tävlar i explosiva idrotter är tvärtom mycket viga och rörliga. Vad har han fått det ifrån?


allan

King Grub
2006-02-11, 16:56
Inte vighet i sig, men stretching:

"The results of previous research have shown that passive muscle stretching can diminish the peak force output of subsequent maximal isometric, concentric and stretch-shortening contractions. The aim of this study was to establish whether the deleterious effects of passive stretching seen in laboratory settings would be manifest in a performance setting...

The BS, FS and RS protocols induced a significant increase in the 20 m time. Thus, it appears that pre-event stretching might negatively impact the performance of high-power short-term exercise."

J Sports Sci. 2005 May;23(5):449-54. Acute effects of passive muscle stretching on sprint performance. (http://www.elitetrack.com/articles/stretchandsprint.pdf)

Ame
2006-02-11, 17:09
Jag har hört det också, att man skulle bli mindre explosiv när man blir vigare. Det som skulle vara anledning är att man tappar "förspänningen" i musklerna. Jag antar att man främst tänker på vaderna vid fotisättningen, att man skulle få längre markkontakt och därför springa långsammare.

Allan
2006-02-11, 17:20
Jag har hört det också, att man skulle bli mindre explosiv när man blir vigare. Det som skulle vara anledning är att man tappar "förspänningen" i musklerna. Jag antar att man främst tänker på vaderna vid fotisättningen, att man skulle få längre markkontakt och därför springa långsammare.

Gymnaster, stavhoppare etc är inte mindre explosiva. Inte tyngdlyftare heller.


allan

Trident
2006-02-11, 18:18
Jag läste i någon litteratur om sambandet vighet - explosivitet.

Kan försöka leta upp, och citera den senare. Tror dock att det handlade om "övervighet" så att säga, skulle negativt påverka explosiviteten, t ex 60-100 meters löpningar.

Steelan
2006-02-11, 19:23
Kanske har med sambandet att en del människor har övervighet medfött? :confused:

sweet_sunny_south
2006-02-12, 01:44
Jag har hört det också, att man skulle bli mindre explosiv när man blir vigare. Det som skulle vara anledning är att man tappar "förspänningen" i musklerna. Jag antar att man främst tänker på vaderna vid fotisättningen, att man skulle få längre markkontakt och därför springa långsammare.

det tror ja oxå stämmer. ja e själv sprinter o hade en period då ja stretchade vadmusklerna lite för flitigt. mina resultat på tävlingar blev oxå sämre denna period. men det gäller nog främst korta stäckor där man riktigt e beroende av den där explosiviteten.

Mehdi
2006-02-12, 02:31
Mja, inte långsikligt iaf.

T.ex är man riktig mjuk i bålen/höfterna och kan utnyttja rotationen (vrida höften) genom att skjuta ifrån med tårna för varje steg man tar, har man genom att förlänga rörelsen vunnit en del sträcka. Vill säga, varje steg blir längre.

Har Du även muskler som är korta/stela så kan dessa arbeta MOT muskler som används. T.ex en väääääldigt stel triceps stör ju bicepsmuskelns rörelse då den lägger på extra belastning.

Nu är jag inte så jättehaj på just sprint, men har hört att man bör springa 'avslappnat' för att förhindra onödig muskelaktivitet då det netto drar ner på effekten; musklerna jobbar mot varandra.



Hmm börjar bli sent nu...

fffffffff
2006-02-12, 10:57
Okej tack för alla svaren. Skulle någon sprinter kunna förklara ungefär hur mycket den stretchar? Jag har alltid varit snabb på korta sträckor automatiskt (ja, alltså jag föddes snabb :)) men nu hade jag tänkt börja träna kampsport 3-4 gånger i veckan (kickboxning) och därför undrade jag om
det kommer påverka min snabbhet på korta sträckor negativt. Men det är alltså ingen risk om jag bara stretchar naturligt och inte försöker bli världens vigaste?

MasterChief
2006-02-12, 11:24
Inte vad jag hört men däremot är afrikanska långdistansare väldigt stela i vaderna. Vissa får inte ner hälen i marken när de går.

Ame
2006-02-12, 18:32
Mja, inte långsikligt iaf.

T.ex är man riktig mjuk i bålen/höfterna och kan utnyttja rotationen (vrida höften) genom att skjuta ifrån med tårna för varje steg man tar, har man genom att förlänga rörelsen vunnit en del sträcka. Vill säga, varje steg blir längre.

Steglängd i sprint beror egentligen inte på hur mycket du sträcker ut utan hur mycket kraft du har i varje steg och hur långt du då "flyger" mellan varje fotisättning. Jag har svårt att tänka mig att man skulle ha något att vinna på att sträcka ut extremt mycket med foten, det skulle snarare leda till ett konstigt steg som hindrar dig när du springer.

Nu är jag inte så jättehaj på just sprint, men har hört att man bör springa 'avslappnat'

Stämmer.

Skulle någon sprinter kunna förklara ungefär hur mycket den stretchar?
Brukar tänja lite under uppvärmingen, stretchar ytterst sällan. Dock skulle jag nog må bra av att stretcha lite mer...

Mehdi
2006-02-13, 20:09
Steglängd i sprint beror egentligen inte på hur mycket du sträcker ut utan hur mycket kraft du har i varje steg och hur långt du då "flyger" mellan varje fotisättning. Jag har svårt att tänka mig att man skulle ha något att vinna på att sträcka ut extremt mycket med foten, det skulle snarare leda till ett konstigt steg som hindrar dig när du springer.

Stämmer.


Brukar tänja lite under uppvärmingen, stretchar ytterst sällan. Dock skulle jag nog må bra av att stretcha lite mer...


Det är möjligt som du säger, jag har ingen praktisk erfarenhet utav det än vad Charlie Francis tuttat i mig. Har för mig att man kunde vinna ~1 meter på 100m. Vilket skulle ge ~1% 'snabbare' tid. Nybörjare har säkert inget att vinna på det här utan det är mer eliten där lite spelar in stor roll.

arnold2k5
2006-02-15, 21:46
har en polare som tävlar ganska seriöst på 100 meter..och hans tränare gav honom precis ett stretching program pga. att han va för stel. .
jag däremot e grymmt stel och JÄTTE långsam på 100 meter. .
så de stämmer nog inte att de e en nackdel o va smidig om man ska springa 100 meter

obesogen
2006-02-16, 09:56
Jag har också hört det ryktet, ffa vad gäller tex höjdhopp. Korta hälsenor möjliggör mer energiutväxling. Kolla bara på Staffan Strand, naturligt korta hälsenor. Även hört att Patrik Sjöberg ständigt gick omkring i cowboyboots med klack när han var aktiv just för att få mer utväxling i upphoppet.

wahad
2006-02-16, 11:24
Har under så gott som hela mitt vuxna från tidiga tonåren tränat friidrott på elitnivå. Gick från att vara stel till mega vig (dock inte överrörlig). Har inte annat än hjälp mig när det gällde spriten.
Var i och för sig häcklöpare, men som någon sa så är man även som häcklöpare väldigt explosiv.
Det jag dock lärt mig är att jag innan tävling aldrig sträckt ut för mycket, låg liksom inte och tänjde ut musklerna till max utan mer så att det inte var någon risk för bristningar och samtidigt behöll jag explosiviteten. Sen var jag ju väldigt väldigt genomvarm i musklerna efter mycket jogging och många stegringslopp vilket också var en förutsättning för att inte sträcka sig.

Även om jag nu inte sträckte ut till max innan tävlingar kunde jag ändå gå ner i spagat t.ex, så allt är ju relativt.
Men det jag försöker säga är att jag faktiskt inte förlorade någon explosivitet p.g.a att jag var så pass vig.

Ame
2006-02-16, 19:00
Har under så gott som hela mitt vuxna från tidiga tonåren tränat friidrott på elitnivå. Gick från att vara stel till mega vig (dock inte överrörlig). Har inte annat än hjälp mig när det gällde spriten.
Var i och för sig häcklöpare, men som någon sa så är man även som häcklöpare väldigt explosiv.
Det jag dock lärt mig är att jag innan tävling aldrig sträckt ut för mycket, låg liksom inte och tänjde ut musklerna till max utan mer så att det inte var någon risk för bristningar och samtidigt behöll jag explosiviteten. Sen var jag ju väldigt väldigt genomvarm i musklerna efter mycket jogging och många stegringslopp vilket också var en förutsättning för att inte sträcka sig.

Även om jag nu inte sträckte ut till max innan tävlingar kunde jag ändå gå ner i spagat t.ex, så allt är ju relativt.
Men det jag försöker säga är att jag faktiskt inte förlorade någon explosivitet p.g.a att jag var så pass vig.

Vad har du gjort för tider?