handdator

Visa fullständig version : Nyttigt och mycke, hur?


Topworker
2006-02-11, 15:14
Nu såhär under vintern är det ju trevligt att lägga på sig lite massa, helst ska det ju vara kvalikativ massa då...

Att äta mycket är inga problem(kalorier då), särskillt inte om man tillåter sig lite läsk, smågodis och kanske en kebab då o då.

Att äta "nyttigt" är inte heller så svårt, man läser och lär, handlar, lagar o käkar.

MEN, hur i katsingen lyckas man med kombinationen, så fort jag drar ner på det onytiga, tappar jag vikt! Jag orkar helt enkelt inte få i mig tillräckligt med käk om jag äter "nyttigt".

Så är det ok att tex dricka "riktig" läsk, sågodis o dyl under "bulken"?
Eller finns det andra sätt?


Jag för redan matdagbok(sedan 2002) *screwy* och jag måste få i mig 3000 kcjl träningsfria dagar och 3400 kcjl träningsdagar, annars tappar jag vikt...
(Har såklart räknat på vad som händer med min vikt och beräknat mot intaget)

Ligger just nu på (i medel);
PE%:32
FE%:23
KE%:45


Några förslag hur man får i sig mer men ändå "nyttigt"?

Frustrator
2006-02-11, 15:45
Hur ofta äter du? Om man ökar antalet tillfällen när man äter till 5-6ggr om dagen så brukar det gå ganska bra att få i sig tillräckligt tycker jag..

sissa
2006-02-11, 15:50
Nu såhär under vintern är det ju trevligt att lägga på sig lite massa, helst ska det ju vara kvalikativ massa då...

Att äta mycket är inga problem(kalorier då), särskillt inte om man tillåter sig lite läsk, smågodis och kanske en kebab då o då.

Att äta "nyttigt" är inte heller så svårt, man läser och lär, handlar, lagar o käkar.

MEN, hur i katsingen lyckas man med kombinationen, så fort jag drar ner på det onytiga, tappar jag vikt! Jag orkar helt enkelt inte få i mig tillräckligt med käk om jag äter "nyttigt".

Så är det ok att tex dricka "riktig" läsk, sågodis o dyl under "bulken"?
Eller finns det andra sätt?


Jag för redan matdagbok(sedan 2002) *screwy* och jag måste få i mig 3000 kcjl träningsfria dagar och 3400 kcjl träningsdagar, annars tappar jag vikt...
(Har såklart räknat på vad som händer med min vikt och beräknat mot intaget)

Ligger just nu på (i medel);
PE%:32
FE%:23
KE%:45


Några förslag hur man får i sig mer men ändå "nyttigt"?



om det inte är några problem sålänge du tillåter dig att käka godis och dricka läsk nångång då och då och en kebab då och då så är väl det ett bra koncept:-)

låter dock lite konstigt att det funkar bra då, för det låter inte som att du vräker i dig godis eller häller i dig mängder med läsk? eller du tänkte i det korta perspektivet kanske?

keffat_liv
2006-02-11, 15:54
jag har inga som helst problem att få i mig 3000+ kcal per dag och jag äter bara nyttiga saker. Blir väl ca 5 måltider per dag. Vilket betyder att man inte behöver äta mer än 600kcal per måltid, vilket faktiskt inte är speciellt mycket.

4 knäckebröd, 8 skinkbitar, 1 banan, 1 ägg, 1 glas lätt mjölk. Där har du ca 600kcal och det där är inte speciellt svårt att få i sig.

Topworker
2006-02-11, 16:16
Hur ofta äter du? Om man ökar antalet tillfällen när man äter till 5-6ggr om dagen så brukar det gå ganska bra att få i sig tillräckligt tycker jag..

jo, jag käkar sissodär 6 gånger om dagen:

Normal dag, icke träninsdag:

Frukost 06:00.
125 g lätt kesella, 7 dl mjölk, 40g protein. och ibland lite gainer däri (ca 30g).
(Svårt att äta på morgonen, ska dock byta gainer mot mpr)

Fika 09:00.
2-3 grova mackor med lätt ost, 1-2 ägg med bara lite gula.

Lunch 12:00.
Oftast ca 250g kyckling/fläsk file med 100g ris, någon såsröra(mager då), lite grönt och ibland en extra grovmacka.

Fika 15:00
20 g protein och 30g gainer (skall bytas mot mpr). En frukt brukar slinka ner med...

Middag ca 17:30.
Vanligtvis pasta, ibland ris. Antingen något med mager nörfärs eller kassler, ibland annat kött. Mjölk. Ibland blir det sallad till med lite linfröolja o vinäger.

Kvällsmat ca 21:00
Vad jag hittar och kan tänka mig få ner, en protein drink och lite krossat havregryn, eller en omelett med mjölk.

Såhär långt ligger jag på ca 2900 kcjl, vilket är ganska exakt den mängd jag behöver för att stå still i vikt. När jag verkligen försöker lägga på mig äter jag lite snask i mellen,dricker lite läsk, byter ut middagen mot kebab eller liknande.
Då går jag upp, men det käns som om det nästan bara är fett då...

Träningsdager blir det 100g gainer extra plus lite kraftigare kvällsmål.
Dvs 4 dagar/v + numera någon kväll kardio...

Stats:
179 cm
91-93 kg
bf, olika på olika mätare, men mellan 14-16%

Tillskotten är vanligtvis:
Gainer
Protein
Kreatin
Mivitotal
HMB
Fiskolja

Och ibland:
ALA
ALC
AKG-arginin
Eller något annat man vill prova när plånboken känns tjock. :cool:

Topworker
2006-02-11, 16:52
om det inte är några problem sålänge du tillåter dig att käka godis och dricka läsk nångång då och då och en kebab då och då så är väl det ett bra koncept:-)

låter dock lite konstigt att det funkar bra då, för det låter inte som att du vräker i dig godis eller häller i dig mängder med läsk? eller du tänkte i det korta perspektivet kanske?


Jo, man kan säga att det är det korta perspektivet, det räcker med 2 veckor, då blir jag riktigt fet känns det som. Känns kanske mer än vad det är, men man märker att det är byxorna som blir svårate att knäppa, inte översta knappen i skjortan, du förstår vad jag menar... *rolleyes*

Don_Kocke
2006-02-12, 20:51
jag har inga som helst problem att få i mig 3000+ kcal per dag och jag äter bara nyttiga saker. Blir väl ca 5 måltider per dag. Vilket betyder att man inte behöver äta mer än 600kcal per måltid, vilket faktiskt inte är speciellt mycket.

4 knäckebröd, 8 skinkbitar, 1 banan, 1 ägg, 1 glas lätt mjölk. Där har du ca 600kcal och det där är inte speciellt svårt att få i sig.



Redovisa gärna dessa kalorier