handdator

Visa fullständig version : Fosterdiagnostik


Rockhard
2006-02-11, 14:35
Måste hjälpa syrran skriva en uppsats om det, etiska aspekten. Vet att man inte får be om läxhjälp men det är ju inte så att jag vill ha en färdig uppsats så det kanske går bra :)

Har vart en del debatt om det, demonstrationer och sånt. Själv tycker jag det är helt okej, ger ju föräldrarna en valmöjlighet, när barnet väl är fött så är det ju försent. Sen så görs ju aborter av mycket sämre anledningar än att fostret har en allvarlig skada.

Åsikter?

Zakath
2006-02-11, 14:39
Du kan ju börja med google och söka på de två ord du letar efter. :)

Eller kolla i hennes lärobok.

Krokodil
2006-02-11, 15:42
Du kan läsa här: http://www.alltforforaldrar.se/snack/index.php?forum=996&ksnack=0&new=1&flat=0&bannerheight=43&forumname=Fosterdiagnostik

Tolkia
2006-02-11, 18:14
Man skall nog tänka över det väldigt noga först. T.ex. för vilka "fel" man kan tänka sig att göra abort - bara de kromosomfel som innebär barnets död eller en mycket, mycket svår skadda (typ trisomi-18), eller kanske även de som bara är "jobbigare" än "vanliga" barn, typ Downs syndrom (trisomi-21) eller ryggmärgsbråck eller något? Man bör nog ha bestämt sig för detta INNAN man får veta om/att ens barn är skadat. Om man INTE tänker abortera t.ex. p.g.a. att man inte vill ha en mongoloid unge har man ju egentligen inte tjänat något på att få veta att det är vad man kommer att få (man kan förstås ha olika åsikter om det här). Om det är OK med en "valmöjlighet" eller inte beror ju väldigt mycket på vad man ser som "godkända" val.

Sedan är det ju a) inte riskfritt att göra ett fostervattenprov (det ökar risken för missfall) coh b) inte så att alla fel som ett barn kan ha syns med fostervattenprov. Det är ju mest bara (bara tror jag, men kanske även NÅGOT annat) kromosomfel som syns där.