handdator

Visa fullständig version : muskel kontra fettförbränning


suliman
2006-02-11, 14:18
Om man inte har tillräckligt energi/dvs går hungrig börjar kroppen bryta ner muskler och göra energi av dom right?

Men hur är relationen bli av med muskler/fett? För fettreserver kan ju oxå brytas ned och bli energi, vilket man kanske oxå vill.

Anledningen till frågan ligger i att min mage har börjat samla på sig just reserver. Ingenting konstigt kanske men eftersom jag är rätt smal i övrigt... Så dom reserverna vill jag bli av med, men många som tränar säger att man aldrig någonsin får gå hungrig, man måste äta så fort man vaknar för att annars blir man av med muskler etc.

Vad är era synpunkter på detta?
Mvh
Erik

Cerberus
2006-02-11, 14:22
Om man inte har tillräckligt energi/dvs går hungrig börjar kroppen bryta ner muskler och göra energi av dom right?

Men hur är relationen bli av med muskler/fett? För fettreserver kan ju oxå brytas ned och bli energi, vilket man kanske oxå vill.

Anledningen till frågan ligger i att min mage har börjat samla på sig just reserver. Ingenting konstigt kanske men eftersom jag är rätt smal i övrigt... Så dom reserverna vill jag bli av med, men många som tränar säger att man aldrig någonsin får gå hungrig, man måste äta så fort man vaknar för att annars blir man av med muskler etc.

Vad är era synpunkter på detta?
Mvh
Erik

Klart att man kan gå hungrig utan att bli av med muskler(dock inte för länge), men det blir lätt att man får i sig för mycket energi(som blir fett) om man hela tiden ska vara mätt. Det är trial and error som gäller...du får pröva dig till olika sätt att träna, äta tills du hittar något du trivs med.

King Grub
2006-02-11, 14:42
Hungerkänsla innebär inte automatisk negativ protienbalans, speciellt inte över en längre mätperiod, säg ett dygn.

suliman
2006-02-14, 14:30
känns rimligt.

tack för era svar.

aliquis
2006-02-14, 18:43
Sedan beror det ju på mål då det är lite enklare att gå upp i vikt om du får äta lite mer än nödvändigt, och lättare att gå ner i vikt om du äter lite för lite. (Vilket i sin tur kanske kan leda till minskad muskelmassa, men jag har för mig att Grub brukar säga att om man tappar muskelmassa vid deff så gör man FEL, så det går nog att klara utan.)