handdator

Visa fullständig version : Linser- bara 7g protein efter kokning


o.z.z
2006-02-11, 12:31
Jag såg på Livsmedelsverket att torkade linser innehåller 24g protein per 100g men att kokade linser bara innehåller 7g protein. Varför försvinner så mycket protein vid kokning? Om man tex kokar linserna i en soppa och använder lock, blir soppan mer proteinrik än om man bara skulle äta kokade linser rakt av?

televized
2006-02-11, 12:43
oj fan, jag som alltid käkar gröna linser (är vego..). Gäller detta alla baljväxter också?? Hur fan ska man käka torkade linserna om man inte kan koka dom, det verkar rätt omöjligt..

Länk!!??

tomccc
2006-02-11, 12:47
Jag såg på Livsmedelsverket att torkade linser innehåller 24g protein per 100g men att kokade linser bara innehåller 7g protein. Varför försvinner så mycket protein vid kokning? Om man tex kokar linserna i en soppa och använder lock, blir soppan mer proteinrik än om man bara skulle äta kokade linser rakt av?
Alltså linserna tar åt sig vatten och sväller när man kokar dem, alltså får de en lägre proteinhalt sett till viktprocent. Men om du häller i 100g linser á 24g protein så kommer du ha kanske 200g linser á 24g protein uppsvällda av vattnet. Du slipper alltså knapra okokta linser och behöver inte oroa dig över att något protein ska "försvinna".

o.z.z
2006-02-11, 12:58
ok, skönt att höra

Don_Kocke
2006-02-11, 13:14
Alltså linserna tar åt sig vatten och sväller när man kokar dem, alltså får de en lägre proteinhalt sett till viktprocent. Men om du häller i 100g linser á 24g protein så kommer du ha kanske 200g linser á 24g protein uppsvällda av vattnet. Du slipper alltså knapra okokta linser och behöver inte oroa dig över att något protein ska "försvinna".



Är det så med t.ex pasta oxå ? har hört att det får en mkt lägre protein/kolhydrat halt när dom e kokta

King Grub
2006-02-11, 13:32
Det är klart det blir. Men återigen förändras inte näringsvärdet på ursprungslivsmedelt. Det drar till sig vatten och blir större och ökar i vikt, så 100 gram kokt vara ger mycket mindre energi och protein än 100 gram okokt vara. Men dom 100 grammen okokt vara väger inte längre 100 gram, utan kanske det dubbla.