handdator

Visa fullständig version : Tips på Talböcker?


blekfet2
2006-02-11, 01:25
sitter och lyssnar på Talböcker på jobbet, trevligt trevligt.

Blev klar med Dan Brown - Änglar och demoner tidigare idag och är då ute efter en ny bra talbok.

Någon som har något tips?


(säg bara inte "Da v. koden", läst den redan) :MrT:


nå??? :whipped:

Kryss
2006-02-11, 01:27
lyssnar på liftarens guide till galaxen under mina promenader just nu, vetetusan vad det blir när den är klar dock, men bra är den!

Metal_boy_
2006-02-11, 01:30
Jag måste få passa på att rekommendera Televinken.

Berenger
2006-02-11, 01:31
Oedipus the King kanske...

Squatinator
2006-02-11, 01:32
Om du gillar fantasy kan du prova sword of truth: Wizards first rule. Jag tycker det är en ganska bra serie. Mycket bättre än LOTR.

carlsm
2006-02-11, 02:14
kolla in books2bring.

Fartman
2006-02-11, 04:19
Herman Lindqvist har ju några med svensk historia, mycket mycket mycket intressant. :thumbup:

hasse36
2006-02-11, 09:57
När man lyssnar på böcker är uppläsaren viktigare än författaren - tro mig. Jag reser pestflagg för allt vad talböcker heter. Talböcker är inläsningar för synskadade och är ofta pinsamt dåliga. Det låter som avdankade skollärare som mal på. Ett sätt att skilja dem åt, är att det heter inläsare när det gäller talböcker och uppläsare när det gäller ljudböcker.

Jag känner flera personer som inte klarar att lyssna på "Da-Viincikoden" eftersom de inte tål Jan Waldekranz röst. Själv fick jag spader på, annars utmärkte, Helge Skoogs uppläsning av "Statsrådet och döden".

Som uppläsare står Håkan Nesser i särklass, men han läser bara sina egna böcker och tyvärr inte alla han har skrivit. Av uppläsarproffsen är Peter Andersson klart bäst. Han bara "läser upp" böckerna - han agerar inte, han "levererar" inte. Tomas Bolme ligger på gränsen - den gräns som Helge Skoog klampar över. Av kvinnliga uppläsare är det bara Katarina Ewerlöf som håller måttet. Hon har läst upp några av Liza Marklunds böcker.

Börjar man lyssna på fel bok, kan det ta många år innan man försöker igen. En ljudbok som inte kan bli fel är "Kim Novak badade aldrig i Genesarets sjö" av Håkan Nesser.

Dessa rekommenderar jag:

Uppläsare: Peter Andersson
Dennis Lehane - Patient 67
Dennis Lehane - En drink före kriget
John Grisham - Domarens brev
John Grisham - Uppgörelsen

Torsten Wahlund
John Grisham - Agenten

Uppläsare: Tomas Bolme
Gellert Tamas - Lasermannen
Jan Guillou - Arvet efter Arn

Uppläsare: Författaren
Håkan Nesser - Kim Novak badade aldrig i Genesarets sjö
Håkan Nesser - Faller G
Torbjörn Flygt - Underdog

blekfet2
2006-02-11, 10:02
tackar för tipsen.

Hasse36: är det Jan Waldekranz som läser upp änglar och demoner?

jag gillade han röst skarpt. :D

hasse36
2006-02-11, 10:04
tackar för tipsen.

Hasse36: är det Jan Waldekranz som läser upp änglar och demoner?

jag gillade han röst skarpt. :DJohan Rabaeus.

blekfet2
2006-02-11, 10:07
Johan Rabaeus.




sweet! :thumbup:

elan
2006-02-11, 10:34
Jag har inte så jättestor erfarenhet av ljudböcker men i somras lyssnade jag på Tjuvarnas marknad och Arn-böckerna av Jan Guillou, det var Tomas Bolme som läste alla dessa och jag tyckte att han gjorde ett bra jobb. =)

The_RobRoy
2006-02-11, 10:44
Pelle på planetfärd ;)

Jay-Z
2006-02-11, 11:31
The Talisman av Stephen King, uppläst av Frank Muller. Suve-fucking-rän.

perarvid
2006-02-11, 12:05
Åh, detta är en tråd som passar mig. Varning för långt inlägg.

Jag lyssnar på böcker när jag gör tråkiga saker som kör bil, åker nånstans, städar, tvättar, tränar, diskar osv osv. Jag brukar även lyssna innan jag somnar på kvällen. De böcker jag lyssnat på hittills är följande (sorterat på författare):

Anders Hellberg - Ubåt 137. Intressant bok om vad som hände i skärgården i karlskrona i oktober 1981. En rysk ubåt stötte på grund i svenskt militärt skyddsområde. Rekommenderas om man gillar nutidshistoria. 4/5

Arto Paasilinna - Kollektivt självmord. Handlar om två män som överväger att begå självmord var för sig. De råkar dock välja samma plats för att utföra det. De börjar prata och bestämmer sig för att skjuta upp sina självmord för att istället åka ut på en resa med andra självmordsfixerade. Slutmålet är att tillsammans ta sina liv när stunden är kommen. Vill inte avslöja något mer för att inte förstöra handlingen. 4/5

Dan Brown - I Cirkelns mitt. Fick först tag på talboksversionen med Bo Jonsson som uppläsare. Han gör ett förskräckligt jobb, har aldrig hört en så tråkig uppläsning. Lyckades sen få tag på ljud/hörboksversionen med Per Mattsson som inläsare. Hans röst var också lite stel, men sen när jag hade vant mig så var det rätt så spännande trots att alla Dan Browns böcker följer samma recept. Den här boken handlar om en upptäckt som Nasa gör som har stor betydelse för hela världen. Många plot twists hinns det med som vanligt. 3/5

Dan Brown - Änglar och demoner. Johan Rabaeus. Sjukt bra som inläsare. Gör boken 10 gånger bättre. Bästa boken Dan har skrivit. Om det finns nån som inte läst Da Vinci-koden än, skippa den och gå direkt på Änglar och Demoner. Boken utspelar sig under ett knappt dygn och tempot är högt. Svårt att sluta. Egentligen är handlingen i sig inte värd mer än 3.5/5 men boken får full pott, 5/5 pga inläsningen.

Fredrik Lindström. Lyssnat på alla böcker han skrivit. Intressanta. "Vad gör alla superokända människor hela dagarna" är väl den bok som är mest skoj att lyssna på. Titeln säger mycket om vad boken handlar om. 3.5/5 i snitt.

Jan Guillou - har lyssnat på ungefär hälften av böckerna han har skrivit och läst resten. De böcker som funkar bäst att lyssna på är Arntrilogin (har inte hunnit lyssna på Arvet efter Arn än, den fjärde boken) och Häxornas försvarare. Tjuvarnas marknad och serien Coq Rouge har jag både lyssnat på och läst. 4/5 i snitt pga handlingen och att jag gillar hans sätt att skriva.

John Grisham - Agenten. Spännande, var knappt så jag förmådde mig att sluta lyssna på boken fast jag var tvungen. Handlar om en advokat som kallas agenten. Vill inte avslöja nånting om handlingen eftersom det är så spännande att inte veta nåt alls i förväg. 4.5/5

Leif GW Persson - Linda som i Lindamordet. Lyssnade på denna efter ett uppehåll från böcker, tog ett tag att vänja sig vid att lyssna igen. Gillar Leif GWs sätt att skriva och boken är minst lika bra som hans övriga böcker. 4/5

Paulo Coelho - Alkemisten. Mycket bra bok med en filosofisk touch. Inläsningen av Stefan Sauk är superb. 5/5. LÄS/LYSSNA!!

Richard Fuchs - Visst är det härligt att vara svensk. Skojig. Hans beskrivningar av svenskar är ganska nära bulls-eye och jag har nog aldrig haft så roligt medan jag sysslat med trädgårdsarbete. 4.5/5

Stieg Larsson - Män som hatar kvinnor. Spännande bok, handlar om en journalist som får i uppdrag att lösa ett flera decennier gammalt mord. Han får hjälp av en omyndigförklarad ung tjej som är en sån där datahackare ;) 4/5.

Yann Martel - Berättelsen om Pi. Löjligt bra bok. Bra inläsning. Handlar om en indisk familj som äger ett zoo. De ska flytta till Kanada och tar alla djuren med sig på resan. Skeppet går dock under och de enda överlevande är Pi och en tiger. De tillbringar flera månader tillsammans i en livbåt på havet. 5/5 - en bok som måste lyssnas :)

Åsne Seierstad - Hundra och en dag. Handlar om Åsnes tid i Irak. Väldigt intressant. 4/5. Håller just nu på med Bokhandlaren i Kabul som handlar om en familj i Afghanistan. Den får preliminärt 3.5 av 5.

Återkommer förmodligen i ämnet nån gång längre fram i tiden då jag har cirka 200 ljudböcker till att lyssna på som jag ännu inte hunnit med. Jag har nästan helt slutat läsa vanliga böcker eftersom det är så mycket mer bekvämt att lyssna på böcker.

blekfet2
2006-02-11, 15:59
hehe..snyggt perarvid =D

Pdaddy
2006-02-11, 16:17
DAVINCI KODEN helt klart :thumbup:

Har den på MP3 i bilen, fastnar där så man kommer inte inte in till kunderna i tid. :)

M

blekfet2
2006-02-11, 16:19
DAVINCI KODEN helt klart :thumbup:

Har den på MP3 i bilen, fastnar där så man kommer inte inte in till kunderna i tid. :)

M



redan läst , mycket bra :thumbup: :thumbup:

Sve
2006-02-11, 17:24
dan brown - i cirkelns mitt
michael connelly - dödens stad
leif davidsen - paparazzons heder