handdator

Visa fullständig version : Allmänna gitarrtråden


Dissector
2006-02-11, 00:43
Jaha! Då kände jag att det var på sin plats med en gitarrtråd, då vi har trummis-tråden och allt! Får hoppas att den kan bli trevlig. Lär finnas en hel del gitarrister här va?

Hålls säkert vid liv av vår husgud AP !

Så kör på, berätta lite om vad ni spelar på för utrustning, vad ni spelar förnåt o.s.v. Snacka lite teknik och tips! Ni kan ju gärna länka till lite ljudklipp när ni lirar om ni har sådana.
Jag startar med lite info:

Gitarrer: Jackson Performer PS4 (Börjar rasa samman tungt nu), samt en halvtrist Epiphone Les Paul Special II som jag köpte billigt i panik när min Jackson rasat. Lagade dock den sen, så nu lirar jag på båda två. Epiphonen har jag för tillfället nerstämd till C, för de lite tyngre grejerna ;) Funderar på att införskaffa mig en Jackson Randy Rhoads snart när jag tjänat ihop lite stålar.

Stärkare: Peavy Bandit 112. Mycket nöjd med den, ger mig ungefär vad jag vill ha. Har även en liten 15-watts stärkare som jag spetsat med ett katana-svärd. Den låter räligt och ballt. Använder den dock inte :D

Effekter: En Warp Factor distpedal från H&K. Kan klämma ut rejält med fetma, särskilt ur rejält nerstämda gitarrer. Hade även en billig Wah-pedal innan som jag har lyckats trampa sönder.

Jag lirar främst Death metal och Black metal, men även en del trash/hårdrock och åt det hållet. Lite allt möjligt jag tycker är kul. Älskar att spela Dissections låtar ^^.

So hit us alla gitarrister!

tossefar
2006-02-11, 00:45
Jag är 2cool4electric, de låter ju så mycket. Jag spelar på en morgan stålsträngad, en bjärton nylonsträngad och en el-yamaha som jag spelar utan stärkare när jag inte vill ha så mycket dissonans.

Dissector
2006-02-11, 00:47
Jag är 2cool4electric, de låter ju så mycket. Jag spelar på en morgan stålsträngad, en bjärton nylonsträngad och en el-yamaha som jag spelar utan stärkare när jag inte vill ha så mycket dissonans.

Akustiskt är aldrig fel =) Har också en Bjärton akustisk. Dock stålsträngad. Jag avskyr att spela på nylonsträngade jag, därmed inte sagt att de inte kan låta bra =)

Glömde skriva: Snacka gärna lite influenser och gitarridoler o.s.v =)

Officer
2006-02-11, 00:50
Alone In The Dark (http://hem.bredband.net/ihsaka/alone.mp3) (egenkomponerad skit)

Mr. Crowley cover (http://hem.bredband.net/ihsaka/crowley.mp3)



Har kört på en del Jacksons bl a Warrior, men är nu på en Ibanez EXR170. En lågbudgetvariant av RG-serien typ, utan en äkta floyd

Dissector
2006-02-11, 00:51
Alone In The Dark (http://hem.bredband.net/ihsaka/alone.mp3) (egenkomponerad skit)

Mr. Crowley cover (http://hem.bredband.net/ihsaka/crowley.mp3)

På tal om det ja! Här mina vänner har vi ett äkta kalsongsolo med vår AP:
AnabolicProtein (http://hem.bredband.net/ihsaka/electric.wmv)

(Kanke nästan borde varna känsliga tittare? :D)

Rock'nRoll
2006-02-11, 00:55
Lirar på en en Jackson king V (vill någon köpa?), en gammal ibanez och 3 risiga aukustiska. Har en Peavy bandit stärkare 100 w, nog samma som dissectors. Spelar tyvär inte i nått band för tillfället så nu kör jag mest gammla smiths/morrisey/dinosaur jr låtar för mig själv på aukustiskt.
Annars brukar jag försöka lära mig en platta i månaden. Förra månaden var det Mayhem - De mysteriis.. Bland det absolut mest lättspelade och enkla jag stött på men musiken är helt otroligt sjukt bra. Roligt system och man lär sig många låtar om inte annat. Den här månaden ska Morbid Angel - Covenant nötas in, kan bli lite svårare..

Metal_boy_
2006-02-11, 00:56
I LÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖV AP :hbang: :bow:

sgtbarnes
2006-02-11, 01:05
hehe, ingen jazzgitarrist än?
lånar tråden lite för bas:

Bas: Fender Jazzbas, 197?- talet nån gång. bra skit.
Stärkare: peavey microbass (övnings)
100 wattare i repan

gitarr: akustisk yamaha-kommers. runt 1000:-

Rock'nRoll
2006-02-11, 01:13
Om vi ska snacka bra gitarister så borde ni alla kolla upp J Mascis ifrån Dinosaur Jr. Lyssn tex på intro solot i "Out there", rivet i "Sludgefeast", det underbara Solot i "Raisans" (världens bästa låt och solo) eller plocket i "Going home". Ren gitarr magi!

Den bästa gitarristen innom metal anser jag vara Phil Faschiana ifrån Malevolent Creation, få kan skriva så bra låtar som både är brutala, tekniska men alltid grymt chatchiga som honom.
Trey Azagthoth är kanske ännu bättre rent tekniskt, sjuka solon den mannen spelar! Lyssna på det i "Where the slime lives" och förundras över vad man kan göra med en gitarr. Phil tar honom dock på högre lägsta nivå.

Den tråkigaste gitarristen någonsin måste vara Yngwie.

"Hej, jag spelar skalor i hundraåttio i 60 min och paketerar det som en skiva! Det blir jätte bra"

*spy*

Sonny
2006-02-11, 01:23
Jackson JS30 King V, Burnout SWD (min första) samt en stålsträngad akustisk av märket SX.

Effekt/sträkare: V-amp Pro

Lirar allt möjligt, just nu är det mkt black metal.

ugglan
2006-02-11, 01:25
har en Jackson dkmg med ett par invaders liggandes som ska sättas i, har dock näst intill slutat då det känns så jävla surt att sitta och lira hemma på en liten transistorstärkare p.g.a. man bor i lägenhet. Brukar dra ner till gubbens repa och lira lite på en boogie mkIV/rect, men det har blivit allt mer sällan - måste ha tillbaka lusten.

Squatinator
2006-02-11, 01:49
Sitter på en Ibanez RG med en Yamaha DG-60. Bara en enda tolva i stärkaren men det är förvånansvärt bra ljud.

Nejv
2006-02-11, 01:53
Gibson Les Paul Special (El)
Ibanez GRX70 (El)

Washburn D12S (Stålstr)
Landola något :P (Nylonstr)

Är påväg att inhandla en ny stärkare, leker just nu runt med en futtig 15W. Räcker inte långt. :)

Spelar främst britrock, indierock och en del fingerpickgrejsimojs :P

Johan_P
2006-02-11, 10:42
Är nybörjare, försöker lära mig spela :)

Gitarr: Cort Stat2
Stärkare: Peavey Rage 158 (15 w)

Fettecke
2006-02-11, 10:45
sitter på en Cort m200, och ljudet via en V-amp2 -> hemmastereon... får bäst ljud så. ingen stärkare inom 10´000 klår mina Klipsch RF35or i ljud.;D(troligen)

lirar mest massa småplock, leker mest med gitarren.... försöker bli skickligare på fingrarna, bättre träffsäkerhet på strängarna osv... är inte direkt chef på gitarr ännu...

men lirar jag nått så är det mestadels hårdrock.... samt mestadels intron bara... lite Blind Guardian(overkill!!!!!) samt Ozzy, Metallica, och annat som är simpelt.

Nån som har tips på simpla slingor ? hels i tabbar....

Men jag är jävligt sugen på en ny gitarr, min Cort är hur känslig som helst på vädret... nu låter den runk som fan utana tt de går att fixxsa, får vänta tills de blir ny årstid för att strängarna inte ska ta i halsen.... (Ja, jag har skruvat och jävlats hur mkt som helst, blir lite bättre, men inte bäst.)

Fettecke
2006-02-11, 10:59
Måste tipsa om dessa.
http://guitaralliance.com/guitar_lessons/pretty_woman/index.htm
http://guitaralliance.com/guitar_lessons/satisfaction/index.htm

Mashik
2006-02-11, 11:18
Gitarrer: Ibanez JPM P2, Den bästa gitarr jag någonsin spelat 1999, numera känner jag att jag inte behöver en elgitarr med lo-edge pro eller floyd rose stall. Skulle hellre ha en hartail.
Dean Avalanche Ultra 7, min 7-strängade elgitarr som jag gjort lite modifikationer på, bl.a. bytt mikrofoner till Evolution 7(bridge) och Air Norton(neck), bytt svajarm till en lo-pro edge-typ istället för floyd rose-typen.
Förstärkare: Rocktron replitone 2x12. Helt okej förstärkare när den fungerar. Bra dist-ljud men är inte helt nöjd med clean-soundet, inte alls lika bra clean-sound som min Fender Consert hade. Skall skaffa en rör-förstärkare när jag har pengar.
Krims-krams: Roland FC-100 mkII-midi pedal som jag styr förstärkaren med, funkar och är stabilt byggd. Morley PWA Wah-Wah, bra pedal som inte går sönder men är lite smått klumpig när man måste stampa på knappen bredvid pedalen före man skall använda den. Korg DT-10 Tuner, snygg och bra stäm-apparat.
Ljudklipp: Ett kort ljudklipp där jag kopplat förstärkaren direkt till datorn(har helt vanligt skit-ljudkort). Inget skrytspelande utan mest ett exempel på tone .
http://personal.inet.fi/koti/kgebala/music/samples/rok.mp3

ArnoldOnLehmä
2006-02-11, 11:30
Gitarrer: BC.rich Ironbird, Ibanez Talman (westerngitarr), brorsans Ibanez nånting elgura.

Förstärkare: marshall 50w, Kustom 20w totalt skit i lägenheten.
Effektpedalerna har jag haft sönder allihop.

Lirar allt möjligt, mest trash/deathmetal, blivit mycket Doom på sistone, sen är det jävligt kul med punk som Rancid ungefär. At the gates-slaughter of the soul brukar jag värma upp med och den är jävulskt kul att lira, hela skivan altså. Sitter och studerar Mastodons sjukt grymma låtar just nu. Ganska roliga låtar med ovanliga skalor. På westernguran blir det mest/bara Johnny Cash.

Men egentligen är jag skolad trummis :)

Officer
2006-02-11, 11:32
Men egentligen är jag skolad trummis :)


Tss, skolad! Metal_boy äger dig :naughty:

ArnoldOnLehmä
2006-02-11, 11:34
Tss, skolad! Metal_boy äger dig :naughty:
Vänta bara tills jag flyttar hem till mitt kära trummset om typ två veckor så kommer jag äga allihopa bara jag får spendera några timmar med dem. :cool:

Mashik
2006-02-11, 11:52
Gittarrer fortsättning...: Glömde att nämna att jag har också en Landola stålsträngad gitarr prototyp modell köpt direkt från fabriken. Har även en Ibanez nylånsträngad gitarr och en mini nylånare från argentina.

Hittade en till ljudfil på datorn, detta är en låt jag spelade i en lokal på en minidisk med en mikrofon uppe i taket. Det var jag, en trummis och basist/sångare. Det hörs mest av hi-hatten och knappt något av basen och sången. Denna inbandning är speciell eftersom basisten/sångaren dog in en bilolycka som ägde rum inte så länge efter att inbandningen gjorts. Låten här (http://personal.inet.fi/koti/kgebala/music/samples/sibomakakickimixed.mp3)

Mashik
2006-02-12, 20:38
Bumpar tråden med en länk till bilder från NAMM Show-06.

http://www.ikebe-gakki.com/web-ikebe/06namm/index.html
(klicka på länkarna nere på sidan under Contents)

JoelR
2006-02-12, 20:53
Har en Fender strata och en japansk 70-tals SG som jag spelar på. Mina stärkare är en 12watts rörstärkare och en HughesKettner 50 watts transistor.
Använder inga effekter alls och musiken jag spelar är mest Blues och klassisk rock. Dock lite jazzig avslappningsmusik nu på sistone :em:

Fettecke
2006-02-13, 21:49
Lägger upp en gammal snutt, lärde mig ett intro till en Candlemass låt.... ganska simpelt, men skönt....

http://anderswickman.net/files/candlemass.wmv

Rock'nRoll
2006-02-13, 22:59
Hallå.. Kan vi få lite diskusion här? Hur kul är det egentligen att bara läsa om vad folk har för utrustning? Vad för sorts musik spelar ni? Vem tycker ni är bäst? Vem är sämst? Vilket solo är snyggast???

Officer
2006-02-13, 23:12
Hallå.. Kan vi få lite diskusion här? Hur kul är det egentligen att bara läsa om vad folk har för utrustning? Vad för sorts musik spelar ni? Vem tycker ni är bäst? Vem är sämst? Vilket solo är snyggast???



Mmm, jag spelar mest britrock/heavy metal, inte så mkt för speedmetal och dylikt.
Judas Priest, Iron Maiden och Metallica är band som jag kan spela ungefär 60% av låtarna av inkl alla solon. Bäst tycker jag är Judas Prelle då deras musik passar mig bäst - aggressiv som fan kombinerat med störtsköna riff och hjärtslukande solon och inte bara massa showoff skit som att spela så snabbt som möjligt utan känsla osv.
Det snyggaste solot är lite svårt att välja, vågar inte ens välja ut nån.. Men Judas Priest - Painkiller / Deal With The Devil / A Touch of Evil, Iron Maiden - Trooper / Hallowed Be Thy Name, Metallica - Unforgiven / Master of Puppets t ex.

Sonny
2006-02-13, 23:24
Lirar mkt black metal just nu till AnabolicProteins stora förtret :D

Mkt Burzum en del Mayhem (ja faktiskt dissector)

sgtbarnes
2006-02-13, 23:37
Finns det en basist tråd på forumet? har sökt men inte hittat?nån gammal räv kanske vet?

annars ska jag starta en!!!!

Dissector
2006-02-14, 00:21
Lirar mkt black metal just nu till AnabolicProteins stora förtret :D

Mkt Burzum en del Mayhem (ja faktiskt dissector)

Trevligt att höra. :D
Ja AP är visst inte alltför belåten med vad vi lyssnar på och spelar ^^
Mayhem är roligt att lira på gitarr, men kan vara fullkomligt förödande också (intressant ordvits), låtar som De Mysteriis dom Sathanas går ju i 32-delar genom praktiskt taget hela låten. Någon paus med heltakter under två takter eller något, sedan är det igång igen. Bränner något fruktansvärt ibland efterår =)
Mycket så med Dark Funerals snabba låtar också.

Rock'nRoll
2006-02-14, 00:39
Mysteriis plattan är rolig, den är både otroligt simpel och otroligt bra, sånt är roligt att spela. Lirar ni Deathcrush låtarna? Där snackar vi primitiv musik..

ArooN
2006-02-14, 00:42
Alone In The Dark (http://hem.bredband.net/ihsaka/alone.mp3) (egenkomponerad skit)

Mr. Crowley cover (http://hem.bredband.net/ihsaka/crowley.mp3)



Har kört på en del Jacksons bl a Warrior, men är nu på en Ibanez EXR170. En lågbudgetvariant av RG-serien typ, utan en äkta floyd
Riktigt, RIKTIGT bra!
Alone in the dark var ju skithärlig.

andreas

Griip
2006-02-14, 00:45
Gibson SG kopia(eller nåt, teh shit iaf :D) och en stålsträngad Takamine.

Kan knappt spela men kört 3-6h om dagen i nån månad nu.. gettin' there :)

A-Man
2006-02-14, 10:00
Lirar på min gamla B.C Rich Warlock som jag köpte för tio år sedan. Har även en härligt 80-tals blåmetallic RG550 med orginalsträngar ;) som står och samlar damm hemma, skall ta och justera den och byta strängar...Ibanez gör grymmt sköna gitarrer.
Spelar även lite bas ibland. Basen är oxå en Warlock...med dödskalle volymkontroll :hbang:

Dissector
2006-02-14, 10:28
Mysteriis plattan är rolig, den är både otroligt simpel och otroligt bra, sånt är roligt att spela. Lirar ni Deathcrush låtarna? Där snackar vi primitiv musik..

Har bara lirat titelspåret på Deathcrush. Mycket bra låt. Darkthrones musik är väldigt primitiv också, kul att spela. Men roligast med gitarren har jag nog på lite mer tekniska låtar, som Dissections. Nights Blood, The Somberlain, soulreaper och Unhallowed är mycket roliga låtar att spela. Ofta ganska omväxlande riff och licks. Kanske inte speciellt svåra, men fortfarande väldigt kul =) likadant med solot i Metallicas Unforgiven, inte svårt, men extremt skönt och kul att lira.
Men även Dissections låtar kan ibland vara kluriga att hänga med i efter ett tag, när man börjar bli trött i armarna =)

Rock'nRoll
2006-02-14, 13:35
Har bara lirat titelspåret på Deathcrush. Mycket bra låt. Darkthrones musik är väldigt primitiv också, kul att spela. Men roligast med gitarren har jag nog på lite mer tekniska låtar, som Dissections. Nights Blood, The Somberlain, soulreaper och Unhallowed är mycket roliga låtar att spela. Ofta ganska omväxlande riff och licks. Kanske inte speciellt svåra, men fortfarande väldigt kul =) likadant med solot i Metallicas Unforgiven, inte svårt, men extremt skönt och kul att lira.
Men även Dissections låtar kan ibland vara kluriga att hänga med i efter ett tag, när man börjar bli trött i armarna =)

Tycker du på allvar att Deathcrush är bra? lite små kul kanske och ett enormt kult värde men bra är det då fan inte :)
Darkthrone är grymt bra men lite väl tråkiga att spela. Själv sitter jag och försöker få in hela Morbid angel - covenant plattan i fingrarna efter den ska jag börja på Behemoth - Demigod.

Dissector
2006-02-14, 14:32
Tycker du på allvar att Deathcrush är bra? lite små kul kanske och ett enormt kult värde men bra är det då fan inte :)
Darkthrone är grymt bra men lite väl tråkiga att spela. Själv sitter jag och försöker få in hela Morbid angel - covenant plattan i fingrarna efter den ska jag börja på Behemoth - Demigod.

Jag gillar helt klart Deathcrush =) Titelspåret slår klart resten på plattan, och det mesta andra är medelmåttigt, men det är en jävla känsla över den skivan ändå =)
Mjo, den primitivare blackmetalen kan vara rätt enformig att spela på gitarr. Har du lirat mycket dissection? Om inte så är det, som sagt, ett hett tips!

__Andy
2007-06-30, 16:15
Gitarrer
Yamaha Erg-121, en stratamodell med 2x Humbucker och 1x Singlecoil.
B.C. Rich Warlock Platinum 7 WHS - Black, en 7-strängar djävul med 2x Humbucker.
Walden D450, den akustiska gitarren.

Förstärkare
Peavey Blazer 158, för er som inte vet vilken det är så är det precis som Peavey Rage fast med Reverb-ratt.

Effektpedaler
Inga för tillfället, men funderar på en Ibanez Seventh Heaven, SH-7.

Asdf
2010-10-18, 13:12
Jag tycker väldigt mycket om att hitta nya gitarrister där ute som är otroligt duktiga. Fann nyligen denna kille som jag tycker är sjukt grym!

<object width="640" height="385"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/TtgfJGXG8r0?fs=1&amp;hl=sv_SE"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/TtgfJGXG8r0?fs=1&amp;hl=sv_SE" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="640" height="385"></embed></object>

Vad tycker ni själva?

stolpskott
2010-10-18, 13:19
Jag tycker väldigt mycket om att hitta nya gitarrister där ute som är otroligt duktiga. Fann nyligen denna kille som jag tycker är sjukt grym!

<object width="640" height="385"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/TtgfJGXG8r0?fs=1&amp;hl=sv_SE"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/TtgfJGXG8r0?fs=1&amp;hl=sv_SE" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="640" height="385"></embed></object>

Vad tycker ni själva?

Eeehhh... vah?
Länka så bäddar jag in åt dig.

Asdf
2010-10-18, 13:40
http://www.youtube.com/watch?v=TtgfJGXG8r0&feature=related

Den lugna biten vid 2.50 och framåt är helt jäkla otrolig, vilken känsla! Slash kan slänga sig i väggen!

Hur gör man egentligen för att bädda in? Jag har gjort det förut men det verkar som att jag glömmer något :/

stolpskott
2010-10-18, 14:48
http://www.youtube.com/watch?v=TtgfJGXG8r0&feature=related

Den lugna biten vid 2.50 och framåt är helt jäkla otrolig, vilken känsla! Slash kan slänga sig i väggen!

Hur gör man egentligen för att bädda in? Jag har gjort det förut men det verkar som att jag glömmer något :/

TtgfJGXG8r0&feature

För att bädda in: Kopiera det som finns mellan "=" tecknen i länken, och släng in det mellan [yt.] och [/yt.] fast utan punkter.

Asdf
2010-10-18, 15:07
Mer från Gustavo Guerra

LzviUX7_WRw

ZBoc8l4dO9o

9BJmVaDozUw

CT5TSxcmu7w&feature=related

hof5_i8PuAg

Brickhead
2010-10-18, 16:47
jävlar den snubbe är skillad!

men slash är fortfarande gud!

Spinkot
2010-10-18, 17:26
Slash kan ju knappt spela gitarr ibland, rockstar som fan och kan skriva låtar men hur det är med chopsen verkar vara lite sisådär

Brickhead
2010-10-18, 17:51
gudar är inte alltid perfekta!

Asdf
2010-10-18, 22:32
En spännande deltagare till Guitar Idol 2010. Sicken grym låt =)

EdZWr-gTAvM

Asdf
2010-10-18, 22:39
0:12 - 0:32 , sicket gung!
7JeUQJY6Xd4

Asdf
2010-10-27, 09:33
Detta måste nog vara den mest imponerande gitarristen på länge, han spelar bättre med 1 1/2 arm än vad många av oss gör med två

FTxgrkmX2SA&NR=1&feature=fvwp

Asdf
2010-10-29, 11:37
Minst lika imponerande uppvisning av Marc Playle och en intervju där han beskriver hur han egentligen klarar av att spela med en halv arm

8x2bs-PXdi8&feature=related

Biceps
2010-10-29, 11:58
Förvisso äldre än internet och kanske inte lika extremt gitarrbögande som i de andra klippen, men i like:

JsD6uEZsIsU&

Asdf
2010-11-22, 13:10
Andy McKee är riktigt grym! Han spelade live i göteborg för inte så längesedan, tyvärr missade jag att gå på det :/
En riktig favorit inom akustiskt!

Tricce
2010-11-22, 14:29
Detta måste nog vara den mest imponerande gitarristen på länge, han spelar bättre med 1 1/2 arm än vad många av oss gör med två

FTxgrkmX2SA&NR=1&feature=fvwp

Sjukt inspirerande!! Nu måste jag köpa nya strängar till min och träna lite!

Asdf
2010-11-22, 15:18
Sjukt inspirerande!! Nu måste jag köpa nya strängar till min och träna lite!

Vad har du för elgitarr?

Tricce
2010-11-22, 15:30
Vad har du för elgitarr?

Hohner en fenderkopia, billigt skit :)
Men jag har en skön rörstärkare riktigt gammal sak, Musicman.

http://shapedlikeagun.com/images/photos/20090425_musicman.jpg

Torwald
2010-11-22, 16:00
Gillar musicman skitmycket, har fått lira på dem några gånger. Riktigt trevligt cleant sound. Jag spelar på en sån här:

http://www7b.biglobe.ne.jp/~kaz-gdbe555/gif/Koch_Twintone2.gif

Vilket är en Koch Twintone II.

Sen har jag en Tele som jag spelar mest på. Har även en Takamine EF314 eller något (stålsträngad akustisk) och en Rickbacker 4003.

Asdf
2010-11-22, 23:23
Jag gjorde uppror mot alla rörstärkare för många år sedan o köpte mig en Line-6. Är nöjd med den än så länge. Men visst saknar jag en mer fyllig och kraftig återgivning, detta lyckas jag aldrig riktigt få till hur jag än rattar på den

http://www.swissvalemusic.com/files/u1/spider212.jpg

Chaan
2010-11-22, 23:36
Jag gjorde uppror mot alla rörstärkare för många år sedan o köpte mig en Line-6. Är nöjd med den än så länge. Men visst saknar jag en mer fyllig och kraftig återgivning, detta lyckas jag aldrig riktigt få till hur jag än rattar på den
.jpg[/IMG]

Med vilken gitarr? Har du hört det här transistorljudet? http://www.ubetoo.com/chaan_se/31374

Asdf
2010-11-22, 23:46
Har en Jackson KVX10 fast modellen utan svajarm
http://www.birdlandmusic.net/images/products/d_15392.jpg

Asdf
2010-11-22, 23:48
Med vilken gitarr? Har du hört det här transistorljudet? http://www.ubetoo.com/chaan_se/31374

Det där har jag nog inte hört från någon transistor innan! Vad är det för någon du har?
2:42 och framåt är epic ;)

Chaan
2010-11-22, 23:51
Var det en transistorstärkare?!? *drool*

Du skulle knappt tro mig. Men jag anar en möjlig "felkälla". Har du över huvud taget testat den i replokal på 80% av max volym/gain?

Gitarren borde också ge ett fasansfullt fylligt ljud, jag har nogsamt testat olika gitarrljud rätt nyligt och Jacksons gitarrer är dom enda som håller upp, när det gäller rent ljud. Tyvärr så backar dom, på distat ljud (och Dean's Razorback ger inte rätt rena ljud), så jag har inte, efter flera års letande, lyckats köpa någon ny gitarr...

Chaan
2010-11-22, 23:58
32 WATT
Nästan inga högtalarlådor/förstärkare och stereos är gjorda för att spela bra tyst...
http://chaan.se/kultur/musik/fenderskx15W.bmp

Chaan
2010-11-23, 00:16
Jag har förresten testat en del transistorförstärkare också. Har inte hittat någon Fender som har lika bra ljud, och inte någon annan heller, så något speciellt är det med den jag har (tippar att lådan gör mycket, den är solid). Får försöka ge fan i att spela sönder den. Bland rörstärkarna var det ingen av de vanliga jag tyckte lät bäst, utan ett ovanligt märke jag hittade på Jam slagverk.

Chaan
2010-11-23, 01:04
Ok det var en Jackson V iofs kanske har med det att göra, de jag spelat har varit solida gitarrer. Det går inte riktigt att kompromissa bort massa, när det gäller fylligt ljud.

Asdf
2010-11-23, 11:29
På tal om kräm och att få ett riktigt fylligt, bastant maffigt sound nominerar jag Doug Aldrich i den whitesnake konserten Still of The Night samt Zakk Wylde Farewell Ballad

dXr1TDzViBk&feature=related
rYMupc564zE

Jag älskar det grova "fuzz" ljudet de får in!

Chaan
2010-11-23, 11:38
Det här är den enda V-gitarr jag vet som ger lika fylligt ljud som en vanlig. Dave Mustaine's signaturmodell från Dean.

JTMN6pqCMbw

Biceps
2010-11-23, 13:00
Jag kör på
en '93 Squier Strata MIM med SD little '59 stallmick
en '90 Gibson LP Studio MIU
en '87 Ibanez roadstar II MIJ

Som förstärkare har jag en Peavey Bandit (II) som jag köpte för kanske 6-7 år sen då det var en bra kompromiss mellan pris, pålitlighet och kunna spela tillräckligt högt i bandet på gymnasietiden. Så länge jag bara plinkar hemma numera så får den duga tror jag.

Asdf
2010-11-24, 12:29
Det här är den enda V-gitarr jag vet som ger lika fylligt ljud som en vanlig. Dave Mustaine's signaturmodell från Dean.

JTMN6pqCMbw

Nice sound =) Det var inte helt fel!

Asdf
2010-11-24, 12:32
Jag har undrat en del över den single humbucker Jackson som Alexi Laiho kör med på de senaste COB skivorna. Jag tyckte mycket mer om hans sound förut och tycker att det nuförtiden bara låter brötigt

Kan man förvänta sig detta generellt sett av single humbuckers som helhet jämfört med double humbuckers?

Torwald
2010-11-24, 16:12
Vad snackar ni om, menar ni att ni kommenterar soundet i en viss gitarr som bärs i en musikvideo med hänvisning till hur det låter? Megadeth är ju superproddat och man hör ju utan att lyssna särskilt noga att det är dubbat minst ett par gånger. Det är klart det låter fylligt.

Asdf
2010-11-25, 12:24
Här är en instruktionsvideo från Dean där de demonstrerar samma signaturmodell

2gS4-D5-i94&feature=related

Maffigt sound! Men jag såg inte i videon direkt vad de använder sig av för förstärkare och inställningar?

Chaan
2010-11-25, 20:47
Vad bra den låter med reverb :) Ja det är exakt samma vad jag vet, utom lacken. Går du och köper hans signaturmodell så är den normalt alltså inte handsignerad och numrerad av honom. Det jag tror aktiva mickar gör, som gör dem så bra, är att de ger så jämnt ljud över hela tonregistret. Allt låter lika fylligt, när det normalt låter mest fylligt mitt på halsen och på de spunna strängarna.

Det där är den enda gitarren jag inte lyckats hitta i Stockholm, som jag känt till ett tag. Enda stället jag vet den ska finnas på är en stor gitarrbutik i Västerås. Annars har jag provspelat Dimebucker-gitarren, efter en halvtimmes plinkande spelade jag lika bra på den som min egen, det vill säga den satt som en smäck i mina händer, inga mickar i vägen eller någonting, perfekt hals för mina händer. Och Ibanez Xiphos, den blev jag väldigt besviken på. Flera Ibanez RG, flertal Jackson-modeller.

Har sett en BC Rich-modell på nätet nyligen som jag blev nyfiken på, dom jag provat har inte funkat alls för mig.

Asdf
2010-11-25, 21:37
Jo att hitta rätt gitarr kan vara svårt! Ännu svårare om man dessutom planerat att göra en custom med olika mickar och blandar lite där för en unik kombination. Finns en sådan enorm uppsjö

Jag tänkte sätta in aktiva SD AHB-2 i min King V, fick reda på att det var meningslöst av två anledningar

1. En gitarr med existerande passiva mickar måste byta kablage o allt möjligt för att det skulle passa och ens låta bra

2. Har man en digital modelleringsförstärkare kommer effekter i stärkarn att bli kaka på kaka med vad de aktiva mickarna gör och resultatet skitkasst

Vad vet du om det?

Chaan
2010-11-25, 21:53
2. Digitala effekter gillar jag inte, så jag menar att redan "kaka" är fel i det fallet. Medhåll med det du hört alltså.

1. Hur mycket prylar kan det vara som behöver bytas? En sladd till ett batteri som behöver installeras, vad är det mer? Dom är ju inte mikroprocessorstyrda direkt.

Asdf
2010-11-25, 23:24
Steve Vai i en guitar battle med karate kid!

SSJv_apyIR4

Asdf
2010-11-25, 23:42
2. Digitala effekter gillar jag inte, så jag menar att redan "kaka" är fel i det fallet. Medhåll med det du hört alltså.

1. Hur mycket prylar kan det vara som behöver bytas? En sladd till ett batteri som behöver installeras, vad är det mer? Dom är ju inte mikroprocessorstyrda direkt.

Vet du hur passiva duncan designs i en jackson står sig mot exempelvis de andra standard mickarna de kör med i de "dyrare" varianterna? Har ju sett TB-4 och SH-4 som standardkonfig i en hel del av dem. Jag är väldigt intresserad att "uppgradera" om man kan se det på det viset?

Chaan
2010-12-01, 16:02
Nej det vet jag inte.

Asdf
2010-12-23, 11:22
Har redan kommit in entrys till guitar idol 2011 sen ett par veckor tillbaka


Den här snubben hade ett riktigt gött sound på sin gitarr! Oerhört go låt dessutom!
smjZ8fHpa1A&feature=related

Jag älskar introt på denna, låter lite som en blandning mellan satriani och malmsteen
tHQrClsK2po&feature=related

Pungis
2010-12-23, 11:34
Stallet på min Ovation tolva flög åt helvete igår .. Snyft :(

Asdf
2010-12-23, 12:48
Stallet på min Ovation tolva flög åt helvete igår .. Snyft :(

Segt :(

Biceps
2010-12-23, 13:43
http://open.spotify.com/track/53UPhwuWZ2qOClW1QU7x6N

Asdf
2011-01-03, 15:16
Vad anser ni om detta sound? Det är en Mesa Boogie Dual Rectifier. Jag tror jag är kär *cupid*

tyRRfaqhY5g&feature=related

Asdf
2011-01-13, 01:42
Vad tycker ni om soundet på denna? Min nya favorit! Ska absolut testa denna framöver om jag hittar den i en musikaffär

G6RePV1E9Qk

Chaan
2011-02-07, 18:06
Vad anser ni om detta sound? Det är en Mesa Boogie Dual Rectifier. Jag tror jag är kär *cupid*



Väldigt väldigt bra! Bättre än nya Amon Amarth och nya Burzum till exempel! Som du ser är det en Ibanez - enda gitarrerna jag hittat hittils som man bryter stubbar med :MrT:

Vad tycker ni om soundet på denna? Min nya favorit! Ska absolut testa denna framöver om jag hittar den i en musikaffär

[yt]Qk[yt]

Ja som det står i yt-taggarna.. ***.
Alldeles alldeles för grötigt för mig och inte bara de låga noterna.

Chaan
2011-02-07, 18:19
4x12" högtalare beställd och betald. Lådan är väldigt solid precis som min lilla fenderkombo. Jag köpte den för dötsmetall egentligen men det blir nog fint för heavy metal också - jag har sådana (mer lyssnarvänliga) låtar på lager som ännu inte nått någon annans öron. Min lilla Fender är utmärkt att krama ur vad den har när det gäller black metal. Och för popen har jag framträtt live med min 2*10 Celestion gammal med rörtopp.

Men här blir det transistortopp - den rätta har dock inte dykt upp än.

Högtalarelementen är Celestion Rocket 4*50W - inte mycket om man jämför med andra men räcker för en liten klubbspelning och är framför allt tänkt för inspelning i vilket fall - risken är snarare att det blir olidligt hög volym i studion om det är nödvändigt att stegra effekten för att få det rätta ljudet.

http://213.132.112.100/images/99/9996187676.jpg

Asdf
2011-02-21, 15:55
Vad tycker ni om denna kille? Jäkla go låt!

37ddM4tkUes

Tricce
2014-03-22, 01:34
Vilket jävla underbarn :D

1B4pZBmI_gU