handdator

Visa fullständig version : Dispensen över för Glukosa?


Andy
2002-09-17, 10:03
Var på Naturapoteket och skulle fylla på mitt förråd av Glukosamin igår och blev informerad om att den ettåriga dispens som utfärdades förra året nu är över och att det åter igen kommer bli förbjudet att sälja Glukosamin. Någon som hört något? De skulle sälja vad som fanns på hyllorna sedan var det slut med produkten på obestämd framtid (tills läkemedelsverket ändrar sig)

Hittade en sida som beskrev problemet. Dispensen går ut 31 okt därefter blir det receptbelagt. För er utan läkarkontakter kanske det kan vara dags att köpa på sig. Hoppas att mina läkarpolare skriver ut till mig i fortsättningen.

Danne
2002-09-17, 11:01
Originally posted by Andy
Var på Naturapoteket och skulle fylla på mitt förråd av Glukosamin igår och blev informerad om att den ettåriga dispens som utfärdades förra året nu är över och att det åter igen kommer bli förbjudet att sälja Glukosamin. Någon som hört något? De skulle sälja vad som fanns på hyllorna sedan var det slut med produkten på obestämd framtid (tills läkemedelsverket ändrar sig)

Hittade en sida som beskrev problemet. Dispensen går ut 31 okt därefter blir det receptbelagt. För er utan läkarkontakter kanske det kan vara dags att köpa på sig. Hoppas att mina läkarpolare skriver ut till mig i fortsättningen.

Är man riktigt hardcore så har jag för mig att det finns att få tag på Glukosamin för hästar, tror inte det kommer att bli receptbelagt :smokin:

eiselt
2002-09-17, 13:28
Ja, det stämmer. Fr o m 1:a November ska Fascistver.... förlåt, menar Läkemdelsverket klassa Glukosamin som läkemedel. Vet inte så mycket mer...

Mvh
Henrik

robertk
2002-09-18, 08:09
Detta förklarar varför varenda naturläkemedelskedja i Sverige just nu verkar ha enorma rea-utförsäljningar på sina glucosaminburkar.. bra läge för bunkring med andra ord :).

/r

Åse Columbus
2002-09-18, 11:06
Vad jag har förstått så kommer det att säljas på apoteket ...på deras receptfria avdelning...detta gjordes föratt rädda glukosaminet från att förbjudas helt i sverige pga eu-beslut om kosttillskott......

så fråga på apoteket.......(tror att priset går upp pga apotekets monopolhantering däremot)

Åse:smokin: