handdator

Visa fullständig version : Jag greppar inte syftet med morgonpromenader.


Fredrik_S
2006-02-10, 22:55
Exempel 1

Du är på deff och tänker äta 2500 kcal under dagen, du är jätteduktig och kliver upp 06:00 och går på tom mage en timme och bränner 500 kcal.
Andelen fett du bränner är maximerad då du inte ätit på över 6 timmar.

Exempel 2

Du slarvar lite och sover ut på morgonen till 10:00, du äter enligt fastlagd plan 2500 kcal under dagen och strax efter en kvällsmåltid som innehöll 300 gram potatis och 200 gram torsk och 300 gram grönsaker ger du dig ut och går en timme och bränner 500 kcal, du bränner inte lika stor andel fett som i exempel 1 då du ätit ganska nyligen och hunnit fylla på ditt glykogenlager med måltider under dagen.

Fråga:
Om energi in minus förbrukad energi gäller borde det kvitta helt när man lägger sin promenad?

Berenger
2006-02-10, 22:59
har du inte svarat på din egen fråga?

jwzrd
2006-02-10, 23:04
Exempel 1

Du är på deff och tänker äta 2500 kcal under dagen, du är jätteduktig och kliver upp 06:00 och går på tom mage en timme och bränner 500 kcal.
Andelen fett du bränner är maximerad då du inte ätit på över 6 timmar.

Exempel 2

Du slarvar lite och sover ut på morgonen till 10:00, du äter enligt fastlagd plan 2500 kcal under dagen och strax efter en kvällsmåltid som innehöll 300 gram potatis och 200 gram torsk och 300 gram grönsaker ger du dig ut och går en timme och bränner 500 kcal, du bränner inte lika stor andel fett som i exempel 1 då du ätit ganska nyligen och hunnit fylla på ditt glykogenlager med måltider under dagen.

Fråga:
Om energi in minus förbrukad energi gäller borde det kvitta helt när man lägger sin promenad?

Visst, men i det senare fallet tömmer du dina glykogenförråd mer, du får mindre energi till träningen.

Fredrik_S
2006-02-10, 23:26
har du inte svarat på din egen fråga?

Delvis, men att man skulle bränna mer andel energi från fett på morgonpromenaden i exempel 1 innebär att kroppen måste bränna mindre fett under resten av dagen för att de båda exmplen ska ge samma slutresultat. Hur går det ihop?
Slutresultatet borde vara det samma om energi in minus förbrukad energi är direkt relaterat till fettminskning.

Berenger
2006-02-10, 23:32
Delvis, men att man skulle bränna mer andel energi från fett på morgonpromenaden i exempel 1 innebär att kroppen måste bränna mindre fett under resten av dagen för att de båda exmplen ska ge samma slutresultat. Hur går det ihop?
Slutresultatet borde vara det samma om energi in minus förbrukad energi är direkt relaterat till fettminskning.om du lever efter exempel 2 behöver du gå bra mycket längre än exempel 1 för att båda ska gå jämt ut...

Fredrik_S
2006-02-10, 23:37
om du lever efter exempel 2 behöver du gå bra mycket längre än exempel 1 för att båda ska gå jämt ut...


Varför då? Jag borde väl inte behöva gå längre för att bränna 500 kcal bara för att jag gör det på kvällen.

Berenger
2006-02-10, 23:55
strax efter en kvällsmåltid som innehöll 300 gram potatis och 200 gram torsk och 300 gram grönsaker ger du dig ut och gårdu vill väl bränna fett och inte det du har i magen eller? gå på kvällen om du vill, men inte på full mage.

Fredrik_S
2006-02-11, 02:39
du vill väl bränna fett och inte det du har i magen eller? gå på kvällen om du vill, men inte på full mage.

Men det går inte ihop. 2500 kcal i intag i båda exemplen och 500 kcal i förbränning i båda exemplen.
Du säger att det tar längre tid enligt exempel två att bli av med fett, om det är sant stämmer inte energi in minus förbrukad energi.

King Grub
2006-02-11, 06:13
om det är sant stämmer inte energi in minus förbrukad energi.

Inte till 100%. Givetvis spelar andra faktorer också in och givetvis är det en generalisering, som med allt annat, och det gäller i synnerhet någon som tränar, har ett högt energibehov för aktiviteter och som behöver ha bränsle till dessa. Lipolys och lipogenes resten av dagen sker inte identiskt varje dag, och andra substrat än fett kan användas till andra aktiviteter och lagras in som glykogen eller stimulera de novo lipogenes. Ingen kan hålla reda på exakt var varje kalori hamnar i slutänden. Att utöva fettförbränningsträning fastande optimerar fettförbränningen och garanterar att kolhydrat och protein finns kvar till styrketräning och annan aktivitet, där dom behövs bättre.

Rockhard
2006-02-11, 10:36
Man måste ju inte gå ut och gå precis efter en måltid för att man gör det på kvällen. Vänta ett par timmar innan du ger dig ut istället.

Edit: såg nu att nån redan skrivit det :sleep:

Racso
2006-02-12, 20:12
om det är sant stämmer inte energi in minus förbrukad energi.

Energi in minus energi ut MÅSTE gälla. Människan står inte över naturlagarna, men det är precis som jwzrd skriver. Man kan genom tajming styra vad energin går åt till och varifrån den kommer.

Enkelt gäller [Energi in] = [Lagrad energi] + [Energi ut]

Där [Lagrad energi] är fett/glykogen/muskler och [Energi ut] allt från toainnehåll till kroppens värmestrålning.

Fredrik_S
2006-02-13, 04:18
Syftet med morgonpromenaden blir således att du ska kunna fungera bättre på dina 2500 kcal totalt sett under dygnet, tex styrkträna effektivare, tänka mer koncentrerat m.m.
Du blir inte smalare snabbare av att du går på morgonen. Såvida inte du nu lyckas göra av med mer energi resten av dagen pga effektivare styrketräning etc.

King Grub
2006-02-13, 06:10
Syftet med morgonpromenaden blir således att du ska kunna fungera bättre på dina 2500 kcal totalt sett under dygnet, tex styrkträna effektivare, tänka mer koncentrerat m.m.
Du blir inte smalare snabbare av att du går på morgonen. Såvida inte du nu lyckas göra av med mer energi resten av dagen pga effektivare styrketräning etc.

Om du förbrukar mer fett från fettdepåerna tappar du mer kroppsfett. Lipolys och lipogenes tar inte ut varandra, och lipogenes "återställer" inte automatiskt fettdepåerna till morgonens nivå. Om du förbrukar X antal gram fett under morgoncardion, vad säger att exakt X antal gram fett lagras in igen under dagen? Och förbränner du bara ynka Y antal gram fett om du kör cardion senare på dagen, så har ju din fettmängd minskar mindre den dagen. Fettinlagringen dag Y och dag X - varför skulle du lagra in mer fett dag X bara för att du förbrukat mer fett under cardion den dagen, så slutmängden fett blir lika stor båda dagarna?

För att mängden kroppsfett skall bli lika stor vid slutet av dagen, vid en jämförelse med en dag med cardio på fastande mage och en dag med cardio i "the fed state", när mängden fett som förbränns är större fastande, måste ju fettinlagringen under dagen vara större dagen X ovan, än om man utövar cardion senare. Givetvis förutsatt att alla andra parametrar i jämförelsen är identiska.

Läs gärna Svensk Idrottsforskning, Nr 2, 2005, Fettförbränning under morgonpromenaden - en jämförelse före och efter frukost, Axelsson och Olander.

Fredrik_S
2006-02-13, 11:50
Om du förbrukar X antal gram fett under morgoncardion, vad säger att exakt X antal gram fett lagras in igen under dagen? Och förbränner du bara ynka Y antal gram fett om du kör cardion senare på dagen, så har ju din fettmängd minskar mindre den dagen. Fettinlagringen dag Y och dag X - varför skulle du lagra in mer fett dag X bara för att du förbrukat mer fett under cardion den dagen, så slutmängden fett blir lika stor båda dagarna?

För att mängden kroppsfett skall bli lika stor vid slutet av dagen, vid en jämförelse med en dag med cardio på fastande mage och en dag med cardio i "the fed state", när mängden fett som förbränns är större fastande, måste ju fettinlagringen under dagen vara större dagen X ovan, än om man utövar cardion senare. Givetvis förutsatt att alla andra parametrar i jämförelsen är identiska.

Läs gärna Svensk Idrottsforskning, Nr 2, 2005, Fettförbränning under morgonpromenaden - en jämförelse före och efter frukost, Axelsson och Olander.

Det som säger att jag skulle lagra in mer fett under resten av dagen är att om ekvationen energi in minus förbrukad energi stämmer till 100% så skulle viktnedgången under en längre period bli samma i mina två exempel. Nu skrev du dock att den inte stämmer till 100% i inlägg #9 och då är en morgonpromenad alltså något som gör att den inte är 100%-ig.

Om det är så att fettmängden är mindre på slutet av dagen i dag X (med morgonpromenad) måste något hända under en längre period.

Två förenklade ekvationer som inte går hand i hand är
1: Energi in minus förbrukad energi ger viktnedgång om förbrukad energi är större än intagen energi.
2: Du bränner mer fett på morgonen alltså blir din totala viktnedgång under en längre period mer om du går på morgonen än på kvällen.

ex 250000 kcal på 100 dar med morgon promenad på 500 kcal förbränning
eller 250000 kcal på 100 dar med promenad efer måltid med 500 kcal förbränning.

Nånstans måste fettinlagringen öka för att ekvation 1 ska stämma till 100%

Fredrik_S
2006-02-13, 11:58
Läs gärna Svensk Idrottsforskning, Nr 2, 2005, Fettförbränning under morgonpromenaden - en jämförelse före och efter frukost, Axelsson och Olander.

Var får jag tag i den?

jwzrd
2006-02-13, 12:02
Det som säger att jag skulle lagra in mer fett under resten av dagen är att om ekvationen energi in minus förbrukad energi stämmer till 100% så skulle viktnedgången under en längre period bli samma i mina två exempel. Nu skrev du dock att den inte stämmer till 100% i inlägg #9 och då är en morgonpromenad alltså något som gör att den inte är 100%-ig.

Om det är så att fettmängden är mindre på slutet av dagen i dag X (med morgonpromenad) måste något hända under en längre period.

Två förenklade ekvationer som inte går hand i hand är
1: Energi in minus förbrukad energi ger viktnedgång om förbrukad energi är större än intagen energi.
2: Du bränner mer fett på morgonen alltså blir din totala viktnedgång under en längre period mer om du går på morgonen än på kvällen.

ex 250000 kcal på 100 dar med morgon promenad på 500 kcal förbränning
eller 250000 kcal på 100 dar med promenad efer måltid med 500 kcal förbränning.

Nånstans måste fettinlagringen öka för att ekvation 1 ska stämma till 100%

Men i #2 är fortfarande totalanvändningen av eneri lika stor. Andelen fett är större, det betyder att andelen kolhydrater är mindre.

boinnk
2006-02-13, 12:03
http://www.cif.space2u.com/page_26.html

Honn
2006-02-13, 12:07
Vad väljer du? -500Kcal från 45g fett och 24g glykogen eller -500Kcal från 11g fett och 100g glykogen? Samma mängd energi, men rätt stor skillnad på fettminskningen.

King Grub
2006-02-13, 12:18
Det som säger att jag skulle lagra in mer fett under resten av dagen är att om ekvationen energi in minus förbrukad energi stämmer till 100% så skulle viktnedgången under en längre period bli samma i mina två exempel. Nu skrev du dock att den inte stämmer till 100% i inlägg #9 och då är en morgonpromenad alltså något som gör att den inte är 100%-ig.

Om det är så att fettmängden är mindre på slutet av dagen i dag X (med morgonpromenad) måste något hända under en längre period.

Två förenklade ekvationer som inte går hand i hand är
1: Energi in minus förbrukad energi ger viktnedgång om förbrukad energi är större än intagen energi.
2: Du bränner mer fett på morgonen alltså blir din totala viktnedgång under en längre period mer om du går på morgonen än på kvällen.

ex 250000 kcal på 100 dar med morgon promenad på 500 kcal förbränning
eller 250000 kcal på 100 dar med promenad efer måltid med 500 kcal förbränning.

Nånstans måste fettinlagringen öka för att ekvation 1 ska stämma till 100%

Energi du äter kan användas till annat än fettinlagring...

Förbrukar man (exempel) 30 gram fett under morgoncardion, men bara 20 gram fett vid samma mängd cardio senare under dagen, innebär det en större fettförbränning och fettförlust vid fastande träning.

Du har minskar mer i fettvikt vid morgoncardion. Om det du äter under dagen lagras in som fettvikt igen och dessutom ersätter den extra förlorade fettvikten för att "kompensera" stämmer ekvationen.

z_bumbi
2006-02-13, 12:32
Du har minskar mer i fettvikt vid morgoncardion. Det finns väl inget som säger att det du äter under dagen lagras in som fettvikt igen och dessutom ersätter den extra förlorade fettvikten för att "kompensera"?

Om man bränner bort mer fett på morgonen så finns det mer kolhydrater att bränna vid andra tidpunkter under dagen och då bränner man mindre fett då.

Var skulle annars de sparade kolhydraterna ta vägen?

King Grub
2006-02-13, 12:48
Glykogen? Jag känner inte till någon aktiv individ som har 100% fyllda glykogendepåer vid energiunderskott.

z_bumbi
2006-02-13, 13:09
Glykogen? Jag känner inte till någon aktiv individ som har 100% fyllda glykogendepåer vid energiunderskott.

Om jag inte tränar bort glykogenet genom att ha högre intensitet (Vilket ökar energiförbrukningen) eller bränner mer kolhydrater i procent under resten av dagen så bör lagren bli fyllda efter ett tag?

Racso
2006-02-13, 15:50
Om jag inte tränar bort glykogenet genom att ha högre intensitet (Vilket ökar energiförbrukningen) eller bränner mer kolhydrater i procent under resten av dagen så bör lagren bli fyllda efter ett tag?

Högre intensitet ger större energiförbrukning från kolhyderater. Crossover sker vid 60% VO2max.

z_bumbi
2006-02-13, 16:04
Högre intensitet ger större energiförbrukning från kolhyderater. Crossover sker vid 60% VO2max.

Ja andelen energi från kolhydrater går om energin från fett runt 60-70% av VO2max men under samma tidsrymd sker även en större förbrukning totalt.
Vilket gör att högre intensitet inte är svaret på var kolhydraterna tar vägen om man ska bränna lika mycket energi under samma förhållanden.

jwzrd
2006-02-13, 16:08
Ja andelen energi från kolhydrater går om energin från fett runt 60-70% av VO2max men under samma tidsrymd sker även en större förbrukning totalt.
Vilket gör att högre intensitet inte är svaret på var kolhydraterna tar vägen om man ska bränna lika mycket energi under samma förhållanden.

Tricket är att du kan träna ett hårdare träningspass alternativt vara mer alert eftersom man mentalt inte går på sparlåga. Det leder givetvis till att mer energi används totalt.

Det här illustrerar mer än något annat att det finns fler saker att ta hänsyn till än energi in vs. energi ut om man tänker dra några större växlar på det. Jag menar, om du äter våldsamt lättsmält energi så har du mer energi ute i systemet än om du skulle äta energimässigt samma mängd från bönor. (Eller är det så att man tar hänsyn till sådant när man anger energiinnehåll?).

z_bumbi
2006-02-13, 16:22
Tricket är att du kan träna ett hårdare träningspass alternativt vara mer alert eftersom man mentalt inte går på sparlåga. Det leder givetvis till att mer energi används totalt.


Japp. Och då faller hela teorin om att morgonpromenader under samma förhållanden gör någon skillnad jämfört med t ex kvällspromenader.

Citat av Grub:
"För att mängden kroppsfett skall bli lika stor vid slutet av dagen, vid en jämförelse med en dag med cardio på fastande mage och en dag med cardio i "the fed state", när mängden fett som förbränns är större fastande, måste ju fettinlagringen under dagen vara större dagen X ovan, än om man utövar cardion senare. Varför skulle den vara det? Givetvis förutsatt att alla andra parametrar i jämförelsen är identiska."

jwzrd
2006-02-13, 16:25
Japp. Och då faller hela teorin om att morgonpromenader under samma förhållanden gör någon skillnad jämfört med t ex kvällspromenader.

Citat av Grub:
"För att mängden kroppsfett skall bli lika stor vid slutet av dagen, vid en jämförelse med en dag med cardio på fastande mage och en dag med cardio i "the fed state", när mängden fett som förbränns är större fastande, måste ju fettinlagringen under dagen vara större dagen X ovan, än om man utövar cardion senare. Givetvis förutsatt att alla andra parametrar i jämförelsen är identiska."

Nu får du hjälpa mig upp på kärran för jag såg det precis tvärtom.

z_bumbi
2006-02-13, 16:33
Nu får du hjälpa mig upp på kärran för jag såg det precis tvärtom.

Det gör jag också när jag läser igenom det igen, vad fan sysslade jag med förra gången jag läste det? :cryout:

Racso
2006-02-13, 16:33
Japp. Och då faller hela teorin om att morgonpromenader under samma förhållanden gör någon skillnad jämfört med t ex kvällspromenader.

Citat av Grub:
"För att mängden kroppsfett skall bli lika stor vid slutet av dagen, vid en jämförelse med en dag med cardio på fastande mage och en dag med cardio i "the fed state", när mängden fett som förbränns är större fastande, måste ju fettinlagringen under dagen vara större dagen X ovan, än om man utövar cardion senare. Givetvis förutsatt att alla andra parametrar i jämförelsen är identiska."


Det KG skriver är att:
Du bränner mer fett vid cardio på fastande mage, än om utför exakt samma cardio när du ätit. Sen skriver han att, eftersom fettinlagringen är densamma oavsett om du tränar på tom magen eller mätt mage, så har den totala mängden fett minskat mer om du tränat på fastande mage.

Så förstår jag det han har skrivit.

Edit: du knäckte nöten själv...

z_bumbi
2006-02-13, 16:43
Jo jag har tjatat i ett antal inlägg om precis samma sak som Grub redan har skrivit. :D

Fredrik_S
2006-02-13, 19:29
Det KG skriver är att:
Du bränner mer fett vid cardio på fastande mage, än om utför exakt samma cardio när du ätit. Sen skriver han att, eftersom fettinlagringen är densamma oavsett om du tränar på tom magen eller mätt mage, så har den totala mängden fett minskat mer om du tränat på fastande mage.

Så förstår jag det han har skrivit.

Edit: du knäckte nöten själv...

Hur får ni då till det med energi in minus förbrukad energi?

Om man genom att träna på tom mage förbränner mer mängd fett, och INTE använder den mentala piggheten eller ökade fysiska prestationsförmågan till att bränna mer energi under resen av dagen, går ner olika mycket i vikt i slutändan?

Fredrik_S
2006-02-13, 19:47
Det finns fortfarande två påståenden som inte går att sätta ihop.
1 Energi in minus förbrukad energi ger viktnedgång om energi in är mindre än förbrukad energi
2 Du bränner mer fett genom att gå på fastande mage och går därför ner snabbare i vikt.

Påstående 1 ger
Person X som förbrukar 500 kcal på sin morgonpromenad och äter 2500 kcal under dagen går ner 5 kg fett på 5 veckor.
Person Y som förbrukar 500 kcal på sin kvällspromenad och äter 2500 kcal under dagen går ner 5 kg fett på 5 veckor.

Påstående 2 ger
Person X går ner mer i vikt än person Y för han bränner mer fett.


person X har det lättare psykiskt och fysiskt än person Y men jag förutsätter i mitt exempel att han inte utnyttjar detta till ökad energiomsättning under resten av dagen

Racso
2006-02-14, 00:02
Det finns fortfarande två påståenden som inte går att sätta ihop.
1 Energi in minus förbrukad energi ger viktnedgång om energi in är mindre än förbrukad energi
2 Du bränner mer fett genom att gå på fastande mage och går därför ner snabbare i vikt.

Påstående 1 ger
Person X som förbrukar 500 kcal på sin morgonpromenad och äter 2500 kcal under dagen går ner 5 kg fett på 5 veckor.
Person Y som förbrukar 500 kcal på sin kvällspromenad och äter 2500 kcal under dagen går ner 5 kg fett på 5 veckor.

Påstående 2 ger
Person X går ner mer i vikt än person Y för han bränner mer fett.


person X har det lättare psykiskt och fysiskt än person Y men jag förutsätter i mitt exempel att han inte utnyttjar detta till ökad energiomsättning under resten av dagen

Vem har sagt att all viktnedgång är fett? Det är nog det du missförstår.
Om du svälter dig en vecka så du går ner 5kg, hur mycket av det tror du är fett?

Racso
2006-02-14, 00:06
Det finns fortfarande två påståenden som inte går att sätta ihop.
1 Energi in minus förbrukad energi ger viktnedgång om energi in är mindre än förbrukad energi
2 Du bränner mer fett genom att gå på fastande mage och går därför ner snabbare i vikt.


1. Ja, VIKTnedgång. Inte nödvändigtvis bara fett.

2. Ingen har sagt att man går ner i vikt snabbare av morgonpromenader, men du bränner mer fett än kolhyderater då. Det är ju det som är poängen.