handdator

Visa fullständig version : Gi, Sahlgrenska och Atkins ???


rptr
2006-02-10, 20:27
hejsan, jag har läst lite på formumet och har sätt många sidor som säger att dom är skit och andra som säger att de funkar bra, så nu undrar jag då om nån har nån aning om dom funkar bra eller inte? jag har nämlingen tänk prova salgernska min mor sa att den va mycket bra för att gå ner i vikt, som ni själv kan tänka er så tränar ju inte min mor som jag då gör vill ju inte förlora alla mina muskler bara för att jag ska gå ner i vikt. så mina frågor då är ju vilken av dom funkar bäst? Nån med personlig erfarenhet som vet? vad är det som kan vara farligt med dom?

Sverker
2006-02-10, 20:29
Berätta vad de olika metoderna går ut på ?

King Grub
2006-02-10, 20:47
Review av olika viktminskningsmetoder:

http://www.cmaj.ca/cgi/content/full/174/1/56

Sverker
2006-02-10, 20:57
Review av olika viktminskningsmetoder:

http://www.cmaj.ca/cgi/content/full/174/1/56


Konklusionen blir att det är kaloribegränsning som gäller ;)

King Grub
2006-02-10, 21:07
Otippat.

Sverker
2006-02-10, 21:29
Det tråkiga är att det endast är färre kalorier än vad som förbrukas som gäller.

Att det är så svårt atrt acceptera beror säkert på att färre kalorier leder till lägre blodsocker och mer obehagskänslor, irritation och svårigheter att koncentrera sig.
Mindre energi betyder också mindre energi till musklerna och det är svårt att träna lika intensivt som tidigare.

Får jag råda någon så är det ett mindre kaloriunderskott under en längre period som gäller, just för att undvika obehagen.

rptr
2006-02-11, 14:37
Det tråkiga är att det endast är färre kalorier än vad som förbrukas som gäller.

Att det är så svårt atrt acceptera beror säkert på att färre kalorier leder till lägre blodsocker och mer obehagskänslor, irritation och svårigheter att koncentrera sig.
Mindre energi betyder också mindre energi till musklerna och det är svårt att träna lika intensivt som tidigare.

Får jag råda någon så är det ett mindre kaloriunderskott under en längre period som gäller, just för att undvika obehagen.
hur mycket kalorier rekomenderar du att man ska ha som ett intag per dag isf? och vad är normal intaget eller rekomenderade intaget per dag??

Bolio
2006-02-11, 14:38
hur mycket kalorier rekomenderar du att man ska ha som ett intag per dag isf? och vad är normal intaget eller rekomenderade intaget per dag??

Det beror helt på din dagsförbrukning. Ett underskott på 500kcal brukar vara rekommenderat för de flesta. Jag kan gå ner till 800kcals underskott utan att tappa särskilt mycket muskler och må dåligt på något sätt, men det är olika från person till person.

Sverker
2006-02-11, 15:36
Precis som bolio skriver, 500 kcal. 500 kcal är en lagom kalorisänkning.
Det är till att räkna på vad du äter idag och därefter plocka bort 500 kcal från matsedeln. Ett kilo kroppsfett är ca 6500 kcal så ett kg viktminskning bör ta två veckor.


Ännu bättre är att öka sin dagliga motion med 200 - 300 kcal och sänka kalorierna med 200 - 300 kcal.

Lizard
2006-02-11, 15:39
Ett par bra tips:

Rensa skafferi och kyl från sådant du vet inte är nyttigt och som du brukar unna dig eller bli sugen på. Kännetecken, om du är osäker, är att ju färggladare förpackning och mer fantasifullt namn desto onyttigare.

Uteslut sådant i maten som inte gör så stor skillnad på smaken men tillför kalorier.
Steker du i smör eller olja lägger du det stekta åt sidan för avrinning en lite stund.
Gör du sås av det som stekts, wok t ex, så låt pannan rinna ur innan du fyller på med smaksättare.

Ett berg av fräst broccoli, brytbönor, paprika och lök mättar lika bra som pasta eller ris. Fyll upp tallriken med gönsaker innan du lägger på ris eller potatis. En normalportion kokt ris ryms faktiskt i en kaffekopp - inte mer.

Det är snart sagt omöjligt att äta sig fet uteslutande på mat. Använd tallriksmodellen (ett mål ryms snyggt på en tallrik) och ät mellanmål på dagarn så får du varken sötsug eller fett/socker-begär.

Du blir inte lyckligare för du blir smal. Ingen bryr sig om muraren, röntgenläkaren eller flygledaren är smal och har man vänner som tycker sådant är viktigare än vem du är som individ är det dags att byta vänner. Så länge du vill vara smal för att du mår bättre och kan göra saker som du vill så är det en viktig ingridiens i ditt liv, men livet är fullt av magra och ensamma stackare. Vänskapsvalutan räknas i antalet besökare när du bryter benet och inte i antalet som vill åka med dig i din nya bil. Detsamma gäller i kvaliteten på flick/pojkvänner.
En diet är ett tillfälligt tillstånd och ingen livsstil. En livstil är hur du väljer som oftast och för att förbli smal(are) så är det långt mer effektivt och avgörande vilken livstil du äger och inte vilken diet du har köpt.

Lizard