handdator

Visa fullständig version : Protein under veckan?


Marqz
2006-02-10, 17:32
Jag ger ett exempel:

Om jag väger 80kg och vi tittar på mitt protein intag under veckan utöver det protein jag får i mig genom den dagliga födan så kan det kanske se ut så här:

Måndag: Inget protein, innebandyträning

Tisdag: 30g protein före gym träning och 30 efter.

Onsdag: Inget protein, innebandyträning

Torsdag: 30g protein före gym träning och 30 efter.

Fredag: 30g protein före gym träning och 30 efter.

Lördag: 30g protein före gym träning och 30 efter.

Söndag: Inget protein, vila.

Det kan säkert vara svårt att ge något rätt svar men det skulle vara trevligt om jag kunde få lite riktlinjer. Är protein behovet mycket lägre då det är vilo/innebandy dag? Äter jag i allmänhet för lite extra protein om man tänker på att jag äter en ganska normal husmanskost. Målet är alltså att bygga mer muskler...

Verni
2006-02-10, 19:44
Protein från mat är inte sämre på något sätt så det går inte att svara på om du inte skriver vad du äter.

Dipset_
2006-02-10, 19:48
Jag ger ett exempel:

Om jag väger 80kg och vi tittar på mitt protein intag under veckan utöver det protein jag får i mig genom den dagliga födan så kan det kanske se ut så här:

Måndag: Inget protein, innebandyträning

Tisdag: 30g protein före gym träning och 30 efter.

Onsdag: Inget protein, innebandyträning

Torsdag: 30g protein före gym träning och 30 efter.

Fredag: 30g protein före gym träning och 30 efter.

Lördag: 30g protein före gym träning och 30 efter.

Söndag: Inget protein, vila.

Det kan säkert vara svårt att ge något rätt svar men det skulle vara trevligt om jag kunde få lite riktlinjer. Är protein behovet mycket lägre då det är vilo/innebandy dag? Äter jag i allmänhet för lite extra protein om man tänker på att jag äter en ganska normal husmanskost. Målet är alltså att bygga mer muskler...


Varför tar du 30g för och 30g efter ?

Dipset_
2006-02-10, 19:53
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=58512

Tror detta kan vara bra läsning för dig.

Marqz
2006-02-12, 10:46
Tack för svaren! Tänkte mest på om proteinbehovet är lika stort under vilodagar, kardiodagar och gymdagar. Eller om det är mest då man gymmar sen vid kardio och sen vid vila. Hur kan isåfall dessa variationer se ut?

userfriendly
2006-02-12, 12:10
Tack för svaren! Tänkte mest på om proteinbehovet är lika stort under vilodagar, kardiodagar och gymdagar. Eller om det är mest då man gymmar sen vid kardio och sen vid vila. Hur kan isåfall dessa variationer se ut?


jag försöker hålla ett högt proteinintag oavsett vad jag har tränat MEN jag tror att du behöver mer om du styrketränar (men även under vilodagar för musklerna repareras ju hela tiden) eftersom du bygger av proteinet

GymTT
2006-02-12, 12:21
jag försöker hålla ett högt proteinintag oavsett vad jag har tränat MEN jag tror att du behöver mer om du styrketränar (men även under vilodagar för musklerna repareras ju hela tiden) eftersom du bygger av proteinet


wörd